DROPS / 116 / 8

DROPS 116-8 by DROPS Design

DROPS vanter med mønster i ”Karisma”.

Tags: handsker, nordisk,

DROPS design: Model nr U-582
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M/ L
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
100 gr i begge str f.nr 39, mørk gammelrosa
100 gr i begge str f.nr 01, naturhvid
50 gr i begge str f.nr 40, lys gammelrosa

DROPS STRØMPEP NR 3 - eller det p.nr du skal bruge for at få 23 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 110kr. Læs mere.
MØNSTER: Se diag M.1 til M.7.
Diag viser mønsteret set fra retsiden.
Hele mønsteret strikkes i glatstrik.
--------------------------------------------------------

VENSTRE VANTE: Arb strikkes rundt på Strømpep. Slå 54-54 m op på Strømpep 3 med mørk gammelrosa. Strik 1 omg ret, derefter strikkes der 4 p Rib 1 r/ 1 vr. Videre strikkes M.1 (= 6 m) over alle m på p, SAMTIDIG på sidste omg af M.1 tages der 1 m ud på p = 55-55 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Strik M.2 (= 11 m) over alle m på p, SAMTIDIG på sidste omg af M.2 justeres m-ant til 52-56 m. Strik videre efter M.3 (= 52-56 m), de første og midterste 3 m strikkes i begge str, se markering i diag for de resterende m. Når der er strikket op til de 3 sorte ruder i diagrammet strikkes M.4 videre over disse 3 ruder, fortsæt med M.3 over de resterende m. Tag ud i M.4 ved at slå om indenfor 1 m i hver side, på næste omg strikkes omslaget drejet ret (dvs strik i bagerste m-bue) så der ikke bliver hul. Når der er taget ud 5 gange (der er nu 13 m i tommelf-kilen) sættes de 13 tommelf m på 1 tråd. Slå 3 nye m op bag m på tråden = 52-56 m. Strik videre efter M.3. Når M.3 er strikket færdig sættes de første 21-23 m ovenpå hånden på en tråd, behold de næste 14-14 m på p og sæt de sidste 17-19 m indeni hånden på en anden tråd.

LILLEFINGER: = 14-14 m, slå 6-8 nye m op mod m på tråden = 20-22 m. Strik M.5 over 13 m foran på fingeren. OBS! Begynd omg så de 3 m i slutningen af M.5 kommer lige over de 3 m midt på M.3, og fortsæt mønsteret fra under hånden bag på fingeren (= 7-9 m). Tag ind således (på hver side af de naturhvide m) Før den naturhvide m: 2 m ret sammen. Efter den naturhvide m: Tag 1 m løst af, 1 ret, løft den løse m over. Fortsæt til der er 8-10 m tilbage, klip trådene, træk dem igennem de resterende m og træk sammen.

RINGEFINGER: Sæt 6-6 m fra hver tråd tilbage på p, saml 4-5 m op mod lillefingeren og slå 4-5 nye m op mod m på trådene = 20-22 m. Strik M.6 over 11 m foran på fingeren. OBS! Sørg for at m fra hånden kommer midt i mønster M.6, og fortsæt mønsteret fra under hånden bag på fingeren (= 9-11 m). Indtagningen sker således (på hver side af de naturhvide m) før de naturhvide m: 2 m ret sammen. Tag ind således efter de naturhvide m: Tag 1 m løst af, 1 ret, løft den løse m over. Fortsæt indtagningen til der er 8-10 m tilbage, klip trådene, træk dem igennem de resterende m og træk sammen.

LANGEFINGER: Sæt 6-7 m fra hver tråd tilbage på p, saml 4-4 m op mod ringefingeren og slå 4-4 nye m op mod m på trådene = 20-22 m. Strik M.6 over 11 m foran på fingeren OBS! Sørg for at m fra hånden kommer midt i mønster M.6), og fortsæt mønsteret fra under hånden bag på fingeren (9-11 m). Indtagningen sker således (på hver side af de naturhvide m) før de naturhvide m: 2 m ret sammen. Tag ind således efter de naturhvide m: Tag 1 m løst af, 1 ret, løft den løse m over. Fortsæt indtagningen til der er 8-10 m tilbage, klip trådene, træk dem igennem de resterende m og træk sammen.

PEGEFINGER: Sæt de resterende 14-16 m fra trådene tilbage på p, saml 6-6 m op mod langfingeren = 20-22 m. Strik M.7 over 13 m foran på fingeren. OBS! M.7 begynder i første m fra m over hånden, og fortsæt mønsteret fra under hånden bag på fingeren. Indtagningerne sker således (på hver side af de naturhvide m) før de naturhvide m: 2 m ret sammen. Tag ind således efter den naturhvide m: Tag 1 m løst af, 1 ret, løft den løse m over. Fortsæt indtagningen til der er 8-10 m tilbage, klip trådene, træk dem igennem de resterende m og træk sammen.

TOMMELF: Sæt de 13 tommelf-m tilbage på Strømpep 3. Strik 9 m op bag tommelf = 22 m. Fortsæt efter M.4. Indtagningen sker således (på hver side af de naturhvide m): før de naturhvide m: 2 m ret sammen. Tag ind således efter de naturhvide m: Tag 1 m løst af, 1 ret, løft den løse m over. Efter alle indtagninger er der 10 m tilbage, klip trådene, træk dem igennem de resterende m og træk sammen.

HØJRE VANTE: Slå op og strik som venstre vante men modsat, dvs at de 3 sorte m til tommelfinger strikkes i 32., 33. og 34.m (str S) 35., 36. og 37.m (str M/L) m fra højre side af diagrammet, og tråden til fingre sættes i modsat side. M sættes på tråd til fingre således: behold de første 8-8 m og de sidste 6-6 m på p, sæt de næste 21-23 m på en tråd (= ovenpå hånden) og sæt de næste 17-19 m på en tråd (= indeni hånden).

Denne opskrift er blevet rettet. .

TOMMELFINTER: Sæt de 13 tommelfingerm tilbage på strømpep 3.
Opdateret online: 18.08.2009
PEGEFINGER: Sæt de resterende 14-16 m fra trådene tilbage på p, saml i tillæg 6-6 m op mod langefingeren = 20-22 m.
Opdateret online: 18.08.2009

Diagram

= naturhvid
= mørk gammelrosa
= lys gammelrosa
= m til tommelf-kile

Kommentarer (19)

Skriv din kommentar her!

Lydia 20.01.2018 - 18:47:

Having trouble with starting the fingers for the right hand. I do not undetstand the last paragraph on the pattern. I am reading the pattern from the left now for the right hand. Do i start with the index finger for the right hand or the little finger?

DROPS Design 22.01.2018 kl. 09:28:

Dear Lydia, diagram is worked the same way for both hands, just sts for thumb will be different on both hands, ie for left hand as in diagram and for right hand, work thumb in the 32nd to 34th st in size S/M and 35th to 37th in size M/L. Happy knitting!

Rebecca Reid 28.11.2016 - 15:02:

What are the sizes for these gloves? The pattern says S-M/L but what are the dimensions for these sizes?

DROPS Design 28.11.2016 kl. 15:22:

Dear Mrs Reid, with a tension of 23 sts = 10 cm gloves will be approx. 22-24 cm around hand. Happy knitting!

Christel Peters 25.06.2016 - 08:40:

Guten Tag. Ich habe ein Problem mit dem Daumenkeil. Laut Anleitung die gekennzeichneten Maschen mit M4 stricken, den Rest wieder mit M3. Heißt dass, die 3 Maschen müssen auf eine extra Nadel? Wie stricke ich denn sonst in der nächsten Runde M3 weiter? Danke für die Hilfe, Christel

DROPS Design 06.07.2016 kl. 10:03:

Hallo Christel, der Daumenkeil wird nicht auf eine extra Nadel genommen (erst wenn die Daumenmaschen stillgelegt werden). Sie stricken einfach über die Maschen des Daumenkeils M4 und über die anderen Maschen M3.

Mariola 28.11.2014 - 21:22:

Can I please to translate the pattent to polish language?

Lorinda Troppmann 25.03.2014 - 23:37:

It's my first time knitting gloves, and I'm confused on where to decrease on the fingers if I made the smaller size. Decrease two...on back of finger?? or one on each side, wich would make the pattern non symmetrical

DROPS Design 26.03.2014 kl. 09:58:

Dear Mrs Trooppmann, you dec 1 st each side of finger, ie a total of 4 sts per dec round: K2 tog before the st in off-white and slip 1 as if to K, K1, psso before the st in off-white. Happy knitting!

Catherine 13.01.2014 - 21:06:

Bonjour j'ai noté une erreur dans la traduction française. Pour le pouce il faut reprendre les 13 m en attente , et relever 9 mailles on a alors 22m (ce qui correspond au diagramme)M4

DROPS Design 14.01.2014 kl. 10:43:

Bonjour Catherine et merci, les explications du pouce ont été corrigées. Bon tricot!

Siw-Elisabeth 24.11.2013 - 11:28:

Jeg er ganske fersk på strikking og lurer på hvor mange masker skal jeg legge opp på hver pinne når jeg begynner?

DROPS Design 26.11.2013 kl. 15:36:

Hei Siw-Elisabeth. Du skal legge op totalt 54 m. Dem fordeler du lige over 3 eller 4 pinde (hvad du selv synes er bedst). Dvs, du kan fordele med 18 m over 3 pinde eller 13-14 m over 4 pinde. Du bestemmer selv :-) God fornöjelse.

DROPS Design 06.01.2010 - 13:02:

Nei de 3 "svarte" masker strikkes "hvit, gammelrosa, hvit". Når du har kommet opp til 13. rad i M.4 har du 13 masker på pinnen. Når du strikker tommelen legger du opp masker og strikker over hele M.4

May-tove Mauseth 06.01.2010 - 11:45:

Hei! Kjempelekker vott, men sliter med starten på tommelen. Skal man starte med økningen på 1 omg. når man begynner med M4. Da blir det jo ikke 1 rød maske i midten men 3. Man skal ha 13 msk til slutt som skal settes på en tråd. Jeg får bare 12. Ser også ut til at M4 havner "utenfor" votten. Skal den det? Tusen takk for hjelpen. Håper jeg har fått forklart meg godt nok. Hilsen May-Tove

Anneli 15.07.2009 - 10:44:

Jättefina! De här är jag sugen på. Både att sticka och bära.

Kommentere opskrift DROPS 116-8