DROPS / 114 / 21

DROPS 114-21 by DROPS Design

Hæklet DROPS halstørklæde og hue sat sammen af farveglade ruder i 2 tråde ”Alpaca”.

DROPS design: Model nr Z-435
--------------------------------------------------------
Størrelse hue: One-size
Mål halstørklæde: ca 26 x 156 cm.
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
HUE OG HALSTØRKLÆDE:
150 gr f.nr 6360m, blåmix
100 gr f.nr 4434m, violetmix
100 gr f.nr 7238m, olivenmix
100 gr f.nr 6347, grålilla
100 gr f.nr 3620, rød
100 gr f.nr 7300, lime
50 gr f.nr 2915, orange
50 gr f.nr 2917, lys turkis
50 gr f.nr 2918, turkis
50 gr f.nr 2922, hindbær
50 gr f.nr 2923, okker

Huen vejer totalt 156 gr
Halstørklædet vejer totalt 412 gr

DROPS HÆKLENÅL NR 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få en firkantet rude = ca 13 x 13 cm. Hver side i den sekskantede rude skal blive ca 8 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 359.1kr. Læs mere.
HALSTØRKLÆDE:

FARVER PÅ RUDERNE:
A: Lm + 1.omg = orange, 2.omg = lime, 3.omg = olivenmix, 4.omg = grålilla, 5.omg = violetmix, 6.omg = blåmix.
B: Lm + 1.omg = violetmix, 2.omg = okker, 3.omg = lime, 4.omg = olivenmix, 5.omg = grålilla, 6.omg = blåmix.
C: Lm + 1.omg = violetmix, 2.omg = grålilla, 3.omg = orange, 4.omg = lime, 5.omg = turkis, 6.omg = lys turkis.
D: Lm + 1.omg = blåmix, 2.omg = olivenmix, 3.omg = lime, 4.omg = okker, 5.omg = rød, 6.omg = hindbær.
E: Lm + 1.omg = turkis, 2.omg = lys turkis, 3.omg = rød, 4.omg = hindbær, 5.omg = violetmix, 6.omg = grålilla.
F: Lm + 1.omg = violetmix, 2.omg = olivenmix, 3.omg = lime, 4.omg = okker, 5.omg = orange, 6.omg = rød.
G: Lm + 1.omg = okker, 2.omg = lime, 3.omg = olivenmix, 4.omg = hindbær, 5.omg = rød, 6.omg = violetmix.
H: Lm + 1.omg = turkis, 2.omg = lys turkis, 3.omg = lime, 4.omg = okker, 5.omg = violetmix, 6.omg = grålilla.
I: Lm + 1.omg = okker, 2.omg = lime, 3.omg = lys turkis, 4.omg = grålilla, 5.omg = violetmix, 6.omg = blåmix.
J: Lm + 1.omg = grålilla, 2.omg = violetmix, 3.omg = lime, 4.omg = hindbær, 5.omg = orange, 6.omg = rød.

Hækl 4 ruder af A og B og 2 ruder af C, D, E, F, G, H, I og J = totalt 24 ruder.

FIRKANTET RUDE:
Hækl 4 lm med 2 tråde på nål 4,5 og sæt dem til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: 3 lm, 2 stangm om ringen, 3 lm, * 3 st om ringen, 3 lm *, gentag fra *-* totalt 3 gange og slut af med 1 km i 3.lm i beg af omg, vend arb.
2.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue *, gentag fra *-* totalt 3 gange og slut af med 1 lm og 1 km i 3.lm fra beg af omg, vend arb.
3.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 1 lm *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm og slut af med 1 km i 3.lm fra beg af omg, vend arb.
4.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 1 lm *, gentag fra *-* totalt 3 gange, 3 st om næste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 1 lm og slut af med 1 km i 3.lm fra beg af omg, vend arb.
5. og 6.OMG: Hækl på samme måde som før (dvs at der bliver 1 st-gruppe mere mellem hver hjørne for hver omg).

MONTERING:
Hækl halstørklædet sammen med 2 tråde blåmix på nål 4,5 – se fig-2 for farve-rækkefølge. Læg ruderne oven på hinanden 2 og 2 vrang mod vrang og hækl dem sammen gennem begge lag således: 1 fm om første lm, * 3 lm, 1 fm om næste lm *, gentag fra *-*. Hækl først ruderne sammen 2 og 2 i bredden - se alle a-pile, derefter hækles alle ruder sammen i længden – se b-pilen.
--------------------------------------------------------
HUE:

FARVER PÅ RUDERNE:
A: Lm + 1.omg = orange, 2.omg = lime, 3.omg = olivenmix, 4.omg = grålilla, 5.omg = violetmix, 6.omg = blåmix, 7.omg = blåmix.
B: Lm + 1.omg = turkis, 2.omg = lys turkis, 3.omg = rød, 4.omg = hindbær, 5.omg = violetmix, 6.omg = grålilla, 7.omg = blåmix .
C: Lm + 1.omg = grålilla, 2.omg = violetmix, 3.omg = lime, 4.omg = hindbær, 5.omg = orange, 6.omg = rød, 7.omg = blåmix.
D: Lm + 1.omg = turkis, 2.omg = lys turkis, 3.omg = lime, 4.omg = okker, 5.omg = violetmix, 6.omg = grålilla, 7.omg = blåmix.
E: Lm + 1.omg = violetmix, 2.omg = olivenmix, 3.omg = lime, 4.omg = okker, 5.omg = orange, 6.omg = rød, 7.omg: blåmix.
F: Lm + 1.omg = okker, 2.omg = lime, 3.omg = lys turkis, 4.omg = grålilla, 5.omg = violetmix, 6.omg = blåmix, 7.omg = blåmix.
G: Lm + 1.omg = okker, 2.omg = lime, 3.omg = olivenmix, 4.omg = hindbær, 5.omg = rød, 6.omg = violetmix, 7.omg = blåmix.

Hækl 1 sekskantet rude af hver farvekombintion = 7 ruder

SEKSKANTET RUDE:
Hækl 6 lm med 2 tråde Alpaca på nål 4,5 og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: 3 lm, 2 st om ringen, * 3 lm, 3 st om ringen (3 st = 1 st-gruppe) *, gentag fra *-* totalt 5 gange og slut af med 3 lm og 1 km i 3.lm fra beg af omg (= 6 st-grupper). Vend arb.
2.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, * 3 st om næste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm *, gentag fra *-* totalt 5 gange og slut af med 1 km i 3.lm i beg af omg (= 12 st-grupper). Vend arb.
3.OMG: 3 lm, 2 st om første lm, * 1 lm, 3 st om næste lm *, gentag fra *-* totalt 11 gange og slut af med 1 km i 3.lm i beg af omg (= 12 st-grupper). Vend arb.
4.OMG: 3 lm, 2 st om første lm, * 2 lm, 3 st om næste lm, 1 lm, 3 st om næste lm *, gentag fra *-* totalt 5 gange og slut af med 2 lm, 3 st i sidste lm, 1 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg (= 12 st-grupper). Vend arb.
5.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, * 1 lm, 3 st om næste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om næste lm-bue *, gentag fra *-* totalt 5 gange og slut af med 1 lm, 3 st om sidste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg (= 18 st-grupper). Vend arb.
6.OMG: 3 lm, 2 st om første lm, * 1 lm, 3 st om næste lm, 1 lm, 3 st om samme lm, 1 lm, 3 st om næste lm, 1 lm, 3 st om næste lm *, gentag fra *-* totalt 5 gange og slut af med 3 st om næste lm, 1 lm, 3 st om samme lm, 1 lm, 3 st om sidste lm, 1 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg (= 24 st-grupper). Vend arb.
7.OMG: 3 lm, 2 st om første lm, * 1 lm, 3 st om næste lm * gentag fra *-* omg ud og slut af med 1 lm og 1 km i 3.lm i beg af omg = 24 st-grupper der tages ikke ud på denne omg). Klip og sy tråden.

MONTERING:
Hækl sekskanterne sammen med 2 tråde blåmix – se Fig-1. Start med at hækle alle sekskanterne fast til den midterste sekskant - se a. Derefter hækles alle siderne sammen – dvs b og c hækles i et langs med hver side. Læg ruderne 2 og 2 ovenpå hinanden vrang mod vrang og hækl dem sammen igennem begge lag således: 1 fm om første lm, *3 lm, 1 fm om næste lm*, gentag fra *-*. Nederst rundt om huen hækles der 5 omg fm med 2 tråde blåmix.

Diagram

Annelie Bergström 16.11.2013 - 11:51:

Hej, Hur byter man garnet mellan olika färger snyggast? Är så osäker med det. Tack!

DROPS Design 20.11.2013 kl. 08:36:

Här ser du hur man byter färg:

Crochet with 2 colors in the round from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Bettina Milse 02.10.2012 - 21:04:

Hallo, welche Farbe darf bei der Damenmütze das Sechseck unten rechts haben? Liebe Grüße Bettina Milse

DROPS Design 03.10.2012 kl. 08:01:

Hallo Frau Milse, soweit ich sehe fehlt in der alphabetischen Folge das „C“, also muss es „C“ sein. Ich werde es aber zur Korrektur an die Designabteilung weiterleiten. Vielen Dank!

Tineke De Borst 17.07.2012 - 14:24:

Ik mis de teltekenigen op het patroon! Waar kan ik die vinden?

DROPS Design 26.07.2012 kl. 15:57:

Ja, dat klopt. Wij zullen ze zsm toevoegen, maar ivm vakantie zal het nog even een paar weken duren. Excuses voor het ongemak.

Sandra Nilsson 12.07.2012 - 10:24:

Hej varför ska man vända mönstert efter varje varv? vad händer om man inte gör det? mvh sandra

Regina 03.11.2011 - 00:16:

Bedankt voor uw snelle reactie! ik ga het snel proberen, groet

Regina 01.11.2011 - 14:14:

Als je alleen de muts haakt, hoeveel bolletjes alpaca heb je dan nodig, hoor het graag! groet regina

DROPS Design NL 02.11.2011 kl. 11:07:

Hoi. Er staat dat de muts weegt ca 156 gr. 1 bol Alpaca is 50 gr, en u heeft dezelfde kleuren nodig als bij de sjaal. Dwz, u moet dan toch 1 bol van elke kleur kopen. Maar u kunt ook kiezen om de muts van 4 kleuren te haken, dan koopt u 4 bollen Alpaca: 200 gr. Succes

Lynn 27.04.2011 - 16:36:

Thank you for speedy reply! I will try again! Best Wishes. Lynn

DROPS Design 26.04.2011 - 19:49:

Lynn, after working round 3 and 4 you still have the same number of stitch groups, there are no adjustments made on either round. This pattern does not have a diagram. If ordering original yarn by mailorder you will get all support you may need from them by email.

Lynn 18.04.2011 - 16:01:

Crochet Hat.Question about rounds 3 and 4 for Hexagons. Not clear to me: 3 ch, 2 tr in first ch,*1 ch,3 tr in next ch*?? dont follow. Why12 tr groups at end of this round and also at end of round 4.It seems to me that I should crochet into the spaces between tr-groups?Do you have stitch Diagrams for crochet patterns? Look forward to your reply! your website and patterns are wonderful but here in South Africa we lack the selection of yarns.

Cynthia 08.01.2011 - 12:09:

Kleurtjesbaret

Kommentere opskrift DROPS 114-21