DROPS / 114 / 21

DROPS 114-21 by DROPS Design

Heklet DROPS skjerf og lue satt sammen av fargesprakende ruter i 2 tråder ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-435
--------------------------------------------------------
Størrelse lue: One-size
Mål skjerf: ca 26 x 156 cm.
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
LUE OG SKJERF:
150 gr f.nr 6360m, blåmix
100 gr f.nr 4434m, fiolettmix
100 gr f.nr 7238m, olivenmix
100 gr f.nr 6347, grålilla
100 gr f.nr 3620, rød
100 gr f.nr 7300, lime
50 gr f.nr 2915, oransje
50 gr f.nr 2917, lys turkis
50 gr f.nr 2918, turkis
50 gr f.nr 2922, bringebær
50 gr f.nr 2923, oker

Luen veier totalt 156 gr
Skjerfet veier totalt 412 gr

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 – eller den nålen du må bruke for å få en firkantet rute = ca 13 x 13 cm. Hver side i den sekskantede ruten skal bli ca 8 cm.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: poselue, mønster/teknik: bestemorrute, type oppskrift: luer, sett, skjerf,

FARGER PÅ RUTENE:
A: Opplegg + 1.omg = orange, 2.omg = lime, 3.omg = olivenmix, 4.omg = grålilla, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = blåmix.
B: Opplegg + 1.omg = fiolettmix, 2.omg = oker, 3.omg = lime, 4.omg = olivenmix, 5.omg = grålilla, 6.omg = blåmix.
C: Opplegg + 1.omg = fiolettmix, 2.omg = grålilla, 3.omg = orange, 4.omg = lime, 5.omg = turkis, 6.omg = lys turkis.
D: Opplegg + 1.omg = blåmix, 2.omg = olivenmix, 3.omg = lime, 4.omg = oker, 5.omg = rød, 6.omg = bringebær.
E: Opplegg + 1.omg = turkis, 2.omg = lys turkis, 3.omg = rød, 4.omg = bringebær, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = grålilla.
F: Opplegg + 1.omg = fiolettmix, 2.omg = olivenmix, 3.omg = lime, 4.omg = oker, 5.omg = orange, 6.omg = rød.
G: Opplegg + 1.omg = oker, 2.omg = lime, 3.omg = olivenmix, 4.omg = bringebær, 5.omg = rød, 6.omg = fiolettmix.
H: Opplegg + 1.omg = turkis, 2.omg = lys turkis, 3.omg = lime, 4.omg = oker, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = grålilla.
I: Opplegg + 1.omg = oker, 2.omg = lime, 3.omg = lys turkis, 4.omg = grålilla, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = blåmix.
J: Opplegg + 1.omg = grålilla, 2.omg = fiolettmix, 3.omg = lime, 4.omg = bringebær, 5.omg = orange, 6.omg = rød.

Hekle 4 ruter av A og B og 2 ruter av C, D, E, F, G, H, I og J = totalt 24 ruter.

FIRKANTET RUTE:
Hekle 4 lm med 2 tråder på nål 4,5 og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 3 lm, 2 staver om ringen, 3 lm, * 3 st om ringen, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
2.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
3.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
4.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
5. og 6.OMG: Hekle på samme måte som før (dvs at det blir 1 st-gruppe mer mellom hvert hjørne for hver omg).

MONTERING:
Hekle skjerfet sammen med 2 tråder blåmix på nål 4,5 – se fig-2 for fargerekkefølgen. Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre vrange mot vrange og hekle dem sammen gjennom begge lag slik: 1 fm om første lm, * 3 lm, 1 fm om neste lm *, gjenta fra *-*. Hekle først 2 og 2 ruter sammen i bredden oppover – se alle a-pilene, deretter hekles alle rutene sammen i lengden – se b-pilen.
--------------------------------------------------------
LUE:

FARGER PÅ RUTENE:
A: Opplegg + 1.omg = orange, 2.omg = lime, 3.omg = olivenmix, 4.omg = grålilla, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = blåmix, 7.omg = blåmix.
B: Opplegg + 1.omg = turkis, 2.omg = lys turkis, 3.omg = rød, 4.omg = bringebær, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = grålilla, 7.omg = blåmix .
C: Opplegg + 1.omg = grålilla, 2.omg = fiolettmix, 3.omg = lime, 4.omg = bringebær, 5.omg = orange, 6.omg = rød, 7.omg = blåmix.
D: Opplegg + 1.omg = turkis, 2.omg = lys turkis, 3.omg = lime, 4.omg = oker, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = grålilla, 7.omg = blåmix.
E: Opplegg + 1.omg = fiolettmix, 2.omg = olivenmix, 3.omg = lime, 4.omg = oker, 5.omg = orange, 6.omg = rød, 7.omg: blåmix.
F: Opplegg + 1.omg = oker, 2.omg = lime, 3.omg = lys tucrkis, 4.omg = grålilla, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = blåmix, 7.omg = blåmix.
G: Opplegg + 1.omg = oker, 2.omg = lime, 3.omg = olivenmix, 4.omg = bringebær, 5.omg = rød, 6.omg = fiolettmix, 7.omg = blåmix.

Hekle 1 sekskantet rute av hver fargekombinasjon = 7 ruter

SEKSKANTET RUTE:
Hekle 6 lm med 2 tråder Alpaca på nål 4,5 og sett de sammen til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 3 lm, 2 st om ringen, * 3 lm, 3 st om ringen (3 st = 1 st-gruppe) *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 3 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg (= 6 st-grupper). Snu arb.
2.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, * 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 12 st-grupper). Snu arb.
3.OMG: 3 lm, 2 st om første lm, * 1 lm, 3 st om neste lm *, gjenta fra *-* totalt 11 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 12 st-grupper). Snu arb.
4.OMG: 3 lm, 2 st om første lm, * 2 lm, 3 st om neste lm, 1 lm, 3 st om neste lm *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 2 lm, 3 st i siste lm, 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 12 st-grupper). Snu arb.
5.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, * 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 1 lm, 3 st om siste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 18 st-grupper). Snu arb.
6.OMG: 3 lm, 2 st om første lm, * 1 lm, 3 st om neste lm, 1 lm, 3 st om samme lm, 1 lm, 3 st om neste lm, 1 lm, 3 st om neste lm *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 3 st om neste lm, 1 lm, 3 st om samme lm, 1 lm, 3 st om siste lm, 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 24 st-grupper). Snu arb.
7.OMG: 3 lm, 2 st om første lm, * 1 lm, 3 st om neste lm * gjenta fra *-* ut omg og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 24 st-grupper det økes ingen m på denne omg). Klipp og fest tråden.

MONTERING:
Hekle sekskantene sammen med 2 tråder blåmix – se Fig-1. Start med å hekle alle sekskantene fast til den midterste sekskanten - se a. Deretter hekles alle sidene sammen – dvs b og c hekles i ett langs hver side. Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre vrange mot vrange og hekle dem sammen gjennom begge lag slik: 1 fm om første lm, * 3 lm, 1 fm om neste lm *, gjenta fra *-*. Nederst rundt luen hekles det 5 omg fm med 2 tråder blåmix.