DROPS / 114 / 21

DROPS 114-21 by DROPS Design

Heklet DROPS skjerf og lue satt sammen av fargesprakende ruter i 2 tråder ”Alpaca”.

DROPS design: Modell nr Z-435
--------------------------------------------------------
Størrelse lue: One-size
Mål skjerf: ca 26 x 156 cm.
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
LUE OG SKJERF:
150 gr f.nr 6360m, blåmix
100 gr f.nr 4434m, fiolettmix
100 gr f.nr 7238m, olivenmix
100 gr f.nr 6347, grålilla
100 gr f.nr 3620, rød
100 gr f.nr 7300, lime
50 gr f.nr 2915, oransje
50 gr f.nr 2917, lys turkis
50 gr f.nr 2918, turkis
50 gr f.nr 2922, bringebær
50 gr f.nr 2923, oker

Luen veier totalt 156 gr
Skjerfet veier totalt 412 gr

DROPS HEKLENÅL NR 4,5 – eller den nålen du må bruke for å få en firkantet rute = ca 13 x 13 cm. Hver side i den sekskantede ruten skal bli ca 8 cm.
--------------------------------------------------------

DROPS Alpaca DROPS Alpaca
DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 32.00 kr /50g
Strikkenett.no
Pinner & Heklenåler
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 594kr. Les mer.
SKJERF:

FARGER PÅ RUTENE:
A: Opplegg + 1.omg = orange, 2.omg = lime, 3.omg = olivenmix, 4.omg = grålilla, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = blåmix.
B: Opplegg + 1.omg = fiolettmix, 2.omg = oker, 3.omg = lime, 4.omg = olivenmix, 5.omg = grålilla, 6.omg = blåmix.
C: Opplegg + 1.omg = fiolettmix, 2.omg = grålilla, 3.omg = orange, 4.omg = lime, 5.omg = turkis, 6.omg = lys turkis.
D: Opplegg + 1.omg = blåmix, 2.omg = olivenmix, 3.omg = lime, 4.omg = oker, 5.omg = rød, 6.omg = bringebær.
E: Opplegg + 1.omg = turkis, 2.omg = lys turkis, 3.omg = rød, 4.omg = bringebær, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = grålilla.
F: Opplegg + 1.omg = fiolettmix, 2.omg = olivenmix, 3.omg = lime, 4.omg = oker, 5.omg = orange, 6.omg = rød.
G: Opplegg + 1.omg = oker, 2.omg = lime, 3.omg = olivenmix, 4.omg = bringebær, 5.omg = rød, 6.omg = fiolettmix.
H: Opplegg + 1.omg = turkis, 2.omg = lys turkis, 3.omg = lime, 4.omg = oker, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = grålilla.
I: Opplegg + 1.omg = oker, 2.omg = lime, 3.omg = lys turkis, 4.omg = grålilla, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = blåmix.
J: Opplegg + 1.omg = grålilla, 2.omg = fiolettmix, 3.omg = lime, 4.omg = bringebær, 5.omg = orange, 6.omg = rød.

Hekle 4 ruter av A og B og 2 ruter av C, D, E, F, G, H, I og J = totalt 24 ruter.

FIRKANTET RUTE:
Hekle 4 lm med 2 tråder på nål 4,5 og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 3 lm, 2 staver om ringen, 3 lm, * 3 st om ringen, 3 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
2.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, * 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
3.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
4.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, * 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger, 3 st om neste lm-bue, 3 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg, snu arb.
5. og 6.OMG: Hekle på samme måte som før (dvs at det blir 1 st-gruppe mer mellom hvert hjørne for hver omg).

MONTERING:
Hekle skjerfet sammen med 2 tråder blåmix på nål 4,5 – se fig-2 for fargerekkefølgen. Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre vrange mot vrange og hekle dem sammen gjennom begge lag slik: 1 fm om første lm, * 3 lm, 1 fm om neste lm *, gjenta fra *-*. Hekle først 2 og 2 ruter sammen i bredden oppover – se alle a-pilene, deretter hekles alle rutene sammen i lengden – se b-pilen.
--------------------------------------------------------
LUE:

FARGER PÅ RUTENE:
A: Opplegg + 1.omg = orange, 2.omg = lime, 3.omg = olivenmix, 4.omg = grålilla, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = blåmix, 7.omg = blåmix.
B: Opplegg + 1.omg = turkis, 2.omg = lys turkis, 3.omg = rød, 4.omg = bringebær, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = grålilla, 7.omg = blåmix .
C: Opplegg + 1.omg = grålilla, 2.omg = fiolettmix, 3.omg = lime, 4.omg = bringebær, 5.omg = orange, 6.omg = rød, 7.omg = blåmix.
D: Opplegg + 1.omg = turkis, 2.omg = lys turkis, 3.omg = lime, 4.omg = oker, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = grålilla, 7.omg = blåmix.
E: Opplegg + 1.omg = fiolettmix, 2.omg = olivenmix, 3.omg = lime, 4.omg = oker, 5.omg = orange, 6.omg = rød, 7.omg: blåmix.
F: Opplegg + 1.omg = oker, 2.omg = lime, 3.omg = lys tucrkis, 4.omg = grålilla, 5.omg = fiolettmix, 6.omg = blåmix, 7.omg = blåmix.
G: Opplegg + 1.omg = oker, 2.omg = lime, 3.omg = olivenmix, 4.omg = bringebær, 5.omg = rød, 6.omg = fiolettmix, 7.omg = blåmix.

Hekle 1 sekskantet rute av hver fargekombinasjon = 7 ruter

SEKSKANTET RUTE:
Hekle 6 lm med 2 tråder Alpaca på nål 4,5 og sett de sammen til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: 3 lm, 2 st om ringen, * 3 lm, 3 st om ringen (3 st = 1 st-gruppe) *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 3 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg (= 6 st-grupper). Snu arb.
2.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, * 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 12 st-grupper). Snu arb.
3.OMG: 3 lm, 2 st om første lm, * 1 lm, 3 st om neste lm *, gjenta fra *-* totalt 11 ganger og avslutt med 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 12 st-grupper). Snu arb.
4.OMG: 3 lm, 2 st om første lm, * 2 lm, 3 st om neste lm, 1 lm, 3 st om neste lm *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 2 lm, 3 st i siste lm, 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 12 st-grupper). Snu arb.
5.OMG: 3 lm, 2 st om første lm-bue, * 1 lm, 3 st om neste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm, 3 st om neste lm-bue *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 1 lm, 3 st om siste lm-bue, 1 lm, 3 st om samme lm-bue, 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 18 st-grupper). Snu arb.
6.OMG: 3 lm, 2 st om første lm, * 1 lm, 3 st om neste lm, 1 lm, 3 st om samme lm, 1 lm, 3 st om neste lm, 1 lm, 3 st om neste lm *, gjenta fra *-* totalt 5 ganger og avslutt med 3 st om neste lm, 1 lm, 3 st om samme lm, 1 lm, 3 st om siste lm, 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg (= 24 st-grupper). Snu arb.
7.OMG: 3 lm, 2 st om første lm, * 1 lm, 3 st om neste lm * gjenta fra *-* ut omg og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 24 st-grupper det økes ingen m på denne omg). Klipp og fest tråden.

MONTERING:
Hekle sekskantene sammen med 2 tråder blåmix – se Fig-1. Start med å hekle alle sekskantene fast til den midterste sekskanten - se a. Deretter hekles alle sidene sammen – dvs b og c hekles i ett langs hver side. Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre vrange mot vrange og hekle dem sammen gjennom begge lag slik: 1 fm om første lm, * 3 lm, 1 fm om neste lm *, gjenta fra *-*. Nederst rundt luen hekles det 5 omg fm med 2 tråder blåmix.

Annelie Bergström 16.11.2013 - 11:51:

Hej, Hur byter man garnet mellan olika färger snyggast? Är så osäker med det. Tack!

DROPS Design 20.11.2013 kl. 08:36:

Här ser du hur man byter färg:

Crochet with 2 colors in the round from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Bettina Milse 02.10.2012 - 21:04:

Hallo, welche Farbe darf bei der Damenmütze das Sechseck unten rechts haben? Liebe Grüße Bettina Milse

DROPS Design 03.10.2012 kl. 08:01:

Hallo Frau Milse, soweit ich sehe fehlt in der alphabetischen Folge das „C“, also muss es „C“ sein. Ich werde es aber zur Korrektur an die Designabteilung weiterleiten. Vielen Dank!

Tineke De Borst 17.07.2012 - 14:24:

Ik mis de teltekenigen op het patroon! Waar kan ik die vinden?

DROPS Design 26.07.2012 kl. 15:57:

Ja, dat klopt. Wij zullen ze zsm toevoegen, maar ivm vakantie zal het nog even een paar weken duren. Excuses voor het ongemak.

Sandra Nilsson 12.07.2012 - 10:24:

Hej varför ska man vända mönstert efter varje varv? vad händer om man inte gör det? mvh sandra

Regina 03.11.2011 - 00:16:

Bedankt voor uw snelle reactie! ik ga het snel proberen, groet

Regina 01.11.2011 - 14:14:

Als je alleen de muts haakt, hoeveel bolletjes alpaca heb je dan nodig, hoor het graag! groet regina

DROPS Design NL 02.11.2011 kl. 11:07:

Hoi. Er staat dat de muts weegt ca 156 gr. 1 bol Alpaca is 50 gr, en u heeft dezelfde kleuren nodig als bij de sjaal. Dwz, u moet dan toch 1 bol van elke kleur kopen. Maar u kunt ook kiezen om de muts van 4 kleuren te haken, dan koopt u 4 bollen Alpaca: 200 gr. Succes

Lynn 27.04.2011 - 16:36:

Thank you for speedy reply! I will try again! Best Wishes. Lynn

DROPS Design 26.04.2011 - 19:49:

Lynn, after working round 3 and 4 you still have the same number of stitch groups, there are no adjustments made on either round. This pattern does not have a diagram. If ordering original yarn by mailorder you will get all support you may need from them by email.

Lynn 18.04.2011 - 16:01:

Crochet Hat.Question about rounds 3 and 4 for Hexagons. Not clear to me: 3 ch, 2 tr in first ch,*1 ch,3 tr in next ch*?? dont follow. Why12 tr groups at end of this round and also at end of round 4.It seems to me that I should crochet into the spaces between tr-groups?Do you have stitch Diagrams for crochet patterns? Look forward to your reply! your website and patterns are wonderful but here in South Africa we lack the selection of yarns.

Cynthia 08.01.2011 - 12:09:

Kleurtjesbaret

Kommentér oppskrift DROPS 114-21