DROPS / 115 / 27

DROPS 115-27 by DROPS Design

Setet består av: Rätstickad DROPS mössa, axelvärmare och pulsvärmare i ”Puddel”.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

DROPS design Modell nr V-045
--------------------------------------------------------
MÖSSA:
Huvudmått: 52/54 - 56/58 cm
Garnåtgång: DROPS PUDDEL från Garnstudio
100-100 g nr 06, ljusgrå

DROPS RUNDST NR 6 (60 cm) – eller det st.nr du måste ha för att få 9 m x 12 v i rätst med två trådar och 11 m x 22 v i rätst med en tråd på 10 x 10 cm.

AXELVÄRMARE:
Storlek: One size
Garnåtgång: DROPS PUDDEL
150 g nr 06, ljusgrå

DROPS RUNDST NR 6 (80 cm) – eller det st.nr du måste ha för att få 9 m x 12 v i rätst med två trådar och 11 m x 22 v i rätst med en tråd på 10 x 10 cm.
DROPS PÄRLEMORKNAPP NR 522:
5 st.

PULSVÄRMARE:
Storlek: One size
Omkrets: ca 16 cm
Garnåtgång: DROPS PUDDEL
100 g nr 06, ljusgrå

DROPS ST NR 6 – eller det st.nr du måste ha för att få 11 m x 22 v i rätst på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

MÖSSA: Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp 45-49 m på rundst nr 6 med två trådar Puddel. Sticka RÄTST – se förkl ovan! KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 10 cm fortsätts det sticka med endast en tråd (alla m med dubbel tråd stickas ihop till 1 m) och rundst nr 6 = 45-49 m. Fortsätt med rätst fram och tillbaka på st tills arb mäter 27-29 cm. Drag tråden genom alla m, drag åt och fäst ordentligt. Sy ihop mössan kant mot kant.
--------------------------------------------------------

AXELVÄRMARE:
--------------------------------------------------------
Det avm till 5 knapphål på höger framkant. Ett knapphål avm så här från avigsidan: 2 m rätst, avm 1 m, fortsätt med rätst. På nästa v från rätsidan läggs det upp 1 ny m över den avm.
Det avm för knapphål när arb mäter 3, 8, 13, 18 och 23 cm (mätt från överkanten).
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

AXELVÄRMARE: Arb stickas fram och tillbaka på rundst uppifrån och ned. Lägg upp 44 m på rundst nr 6 med två trådar Puddel. Sticka RÄTST – se förkl ovan! KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 3 cm avm till första KNAPPHÅL på höger framkant – se förkl ovan! När arb mäter 10 cm fortsätts det sticka i rätst med endast en tråd SAMTIDIGT som det ökas m så här: sticka 1 m i varje tråd av de dubbla m, bortsett från i de 6 första och sista m (dessa stickas ihop från dubbel tråd till enkel tråd) = 76 m. När arb mäter 12 cm ökas det 10 m jämnt fördelat på v = 86 m. När arb mäter 15 cm ökas det 18 m jämnt fördelat på v. Upprepa ökningen när arb mäter 20 cm = 122 m. Maska löst av när arb mäter 25 cm. Sy i knappar på vänster framkant.
--------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
--------------------------------------------------------
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE: Arb stickas fram och tillbaka på st. Lägg upp 24 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st nr 6 med Puddel. Sticka RÄTST – se förkl ovan. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När arb mäter 6 cm avm 1 m i varje sida. Upprepa avm med 3 cm mellanrum totalt 3 ggr = 18 m. När arb mäter 21 cm ökas det 1 m i varje sida = 20 m. När arb mäter 27 cm avm 1 m i varje sida = 18 m. Maska löst av när arb mäter 30 cm. Sy ihop sidorna innanför 1 kantm men behåll en öppning på ca 5 cm, mätt 6 cm ned från avmaskningskanten (till tumme).

Rigmor Hogstad 25.11.2018 - 16:03:

Jeg ønsker å strikke halsen, men ønsker ikke å bruke garnet Puddel. Kan jeg erstatte garnet med Nepal og Brushed Aplaca Silk (en tråd av hver). Og skal jeg fortsatt bruke pinne 6?

DROPS Design 26.11.2018 kl. 08:27:

Hei Rigmor. I utgangspunktet skal 2 tråder fra garngrupe C, slik som Nepal og Brushed Alpaca Silk, tilsvare 1 tråd fra garngruppe E, slik som puddel. Halsen strikkes med 2 tråder puddel, så du vil da trenge 2 tråder Nepal og 2 tråder Brushed Alpaca Silk. Det som er viktig er at strikkefastheten blir overholdt, så lag deg en prøvelapp å se. Dette vil også avgjøre hvilken pinnestørrelse du må bruke. Vær obs på at halsen vil se annerledes ut enn på bildet da Nepal og Brushed Alpaca Silk har forskjellig tekstur fra Puddel. God fornøyelse.

Lillan 11.12.2014 - 04:24:

Is the circumference correct for the hand warmers? Only 16 cm in Puddle which does not have much stretch. Thanks.

DROPS Design 11.12.2014 kl. 10:15:

Dear Lilan, this is a one-size pattern - remember to check first your gauge, and you can adjust pattern to your hand circumference if necessary depending on how tight you'd like them to be. Happy knitting!

Marie Danneels 24.02.2013 - 13:24:

In die halswarmer zie ik nog iets anders, nl. een rokje voor een meisje van rond de 2 jaar. Mijn halswarmer ziet er toch zo uit, nog een leuke meevaller...

Marie Danneels 23.02.2013 - 11:56:

Halswarmer is af; net een schapenvachtje romdom je hals, heerlijk warm. Puddel is wel breiwol voor geduldige breiers maar achteraf word je beloond ! Nu nog de muts en de polswarmers...

Stephanie 06.09.2009 - 20:38:

This is beautiful, I wish I knew how to knit. Could you design a crochet pattern like this?

Elisabeth 02.07.2009 - 21:00:

Super skønt sæt, det vil jeg helt sikkert strikke

MiKiSaN ^_^ 29.06.2009 - 15:11:

Absolutely beautiful!!! Just what I need for this coming winter... Looking forward to the pattern!

Landreau 06.06.2009 - 09:03:

Pour avoir bien chaud cet hiver

Kommentér oppskrift DROPS 115-27