DROPS / 116 / 39

DROPS 116-39 by DROPS Design

DROPS hue og vanter i ”Fabel” eller "Flora" med snoninger.

DROPS design: Model nr FA-087
--------------------------------------------------------
Størrelse: S/M – L/XL
Huen passer hovedmål: 52/55 – 56/60 cm.
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
Farve nr 100, natur:
HUE: 100 gr i begge str.
VANTER: 100 gr i begge str.

Eller brug:
DROPS FLORA fra Garnstudio
Farve nr 01, natur:
HUE: 100 gr i begge str.
VANTER: 100 gr i begge str.

Strikkes både huen og vanterne bruges der 150 gr ialt.

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 cm) nr 2,5 - eller den p du skal bruge for at få 26 m x 34 p glatstrik på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 95.7kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER: Se diag M.1 til M.3. Diag ses fra retsiden og viser 1 rapport af mønsteret.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
HUE:
Arb strikkes rundt på rundp og Strømpep. Slå 128-144 m op på rundp 2,5 med Fabel eller Flora. Strik glatstrik i 10 cm. Videre strikkes 3 omg med Rib = 1 vr / 1 r. Derefter strikkes M.1 en gang i højden – sørg for at r kommer over r og vr over vr fra Ribben (det som er strikket til nu er tillæg indeni huen). Der er nu 144-162 m på p – sæt 1 mærke – herfra måles arb! Fortsæt med M.2 (= 16-18 rapporter rundt). Når arb måler ca 11-11 cm – afpas efter 1 hel rapport af M.2 - strikkes M.3 en gang i højden. Efter M.3 er der 128-144 m på p. Fortsæt i glatstrik til færdig mål. Når arb måler 14-15 cm sættes der 8 mærker i arb med 16-18 m imellem hver. På næste omg strikkes der 2 r sm før alle mærker. Gentag indtagningerne på hver 2.omg totalt 14-16 gange = 16 m tilbage på p. Klip tråden og træk den igennem de resterende m. Træk sammen og sy godt fast. Huen måler ca 23-25 cm (uden tillægget).
Buk tillægget mod vrangen og sy fast med små sting indeni huen.
--------------------------------------------------------

VENSTRE VANTE:
Arb strikkes rundt på Strømpep. Slå 72-78 m op på Strømpep 2,5 med Fabel eller Flora. Strik 1 omg ret. Fortsæt med Rib = 1 r / 1 vr i 3 cm. Fortsæt med Rib = 1 r / 5 vr (1 r skal komme over 1 r fra tidligere).
Når arb måler totalt 5 cm tages der 12-13 m ind jævnt fordelt ved at strikke de 2 første vrang-m i alle vr-partier sm = 60-65 m. Gentag indtagningen når arb måler 7 cm (= 1 r / 3 vr) = 48-52 m. Når arb måler 8 cm strikkes næste omg således: 1 r, M.1 over de næste 32-32 m og glatstrik over de resterende 15-19 m. Når M.1 er strikket 1 gang i højden er der 52-56 m på p. Næste omg strikkes således: 1 r, M.2 over de næste 36-36 m og glatstrik over de resterende 15-19 m. Når arb måler 11 cm tages der 1 m ud i sidste glatstrikkede m på omg (= tommelf-m) = 53-57 m totalt. Fortsæt med mønster og glatstrik. Når arb måler 12 cm tages der 1 m ud på hver side af tommelf-m ved at slå om – på næste omg strikkes omslagene drejet r for at undgå hul (dvs strik i bagerste m-bue i stedet for i forreste). Gentag udtagningen på hver 3.omg totalt 6-7 gange (de nye m strikkes i glatstrik) = 13-15 tommelf-m og 65-71 m totalt. Når arb måler 17-18 cm sættes de 13-15 tommelf-m på 1 tråd. Slå 4 nye m op bag tommelf = 56-60 m - de nye m strikkes i glatstrik. Strik videre som før til arb måler 21-22 cm. Nu sættes de første 28-28 m på 1 tråd og de sidste 16-19 m på 1 tråd = 12-13 m tilbage på p.

LILLEFINGER: = 12-13 m, slå i tillæg 2 nye m op mod hånden = 14-15 m. Strik rundt med mønster ovenpå fingeren som før og glatstrik over de resterende m i ca 5-5½ cm, derefter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen.

HÅND: Sæt de 44-47 m på trådene tilbage på p, strik 2 m op mod lillefingeren = 46-49 m. Strik 3 omg med mønster ovenpå hånden som før og glatstrik over de resterende m. Behold de 2 m som blev slået op mod lillefingeren + 9-9 m ovenpå hånden og 5-6 m under hånden. Sæt de resterende 19-19 m fra oversiden af hånden på 1 tråd og 11-13 m fra undersiden af hånden på 1 anden tråd.

RINGEFINGER: = 16-17 m, slå 1 ny m op mod m på trådene = 17-18 m. Strik rundt med mønster ovenpå fingeren som før og glatstrik over de resterende m i ca 7-7½ cm, derefter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen.

LANGEFINGER: Sæt 9 m fra tråden ovenpå hånden og 5-6 m fra tråden under hånden tilbage på p, strik i tillæg 2 m op mod ringefingeren og slå 1-2 nye m op mod m på trådene = 17-19 m. Strik rundt med mønster ovenpå fingeren som før og glatstrik over de resterende m i ca 8-8½ cm, derefter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen.

PEGEFINGER: Sæt de resterende 10 m fra tråden ovenpå hånden og 6-7 m fra tråden under hånden tilbage på p, strik i tillæg 2 m op mod langefingeren = 18-19 m. Strik rundt med mønster ovenpå fingeren som før og glatstrik over de resterende m i ca 6½-7 cm, derefter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen.

TOMMELF: Sæt de 13-15 m fra tråden på p og strik i tillæg 5 m op i kanten på bagsiden af tommelf = 18-20 m. Strik rundt i glatstrik over alle m i 5-6 cm, derefter strikkes alle m r sm 2 og 2. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen.

HØJRE VANTE:
Strik som venstre men modsat - dvs at der tages ud til tommelf-kile i den første glatstrikkede m på omg. Når lillefingeren skal strikkes bliver det således: Behold de første 9-9 m på p, sæt de næste 28-28 m på 1 tråd (= ovenpå hånden), sæt de næste 16-19 m på 1 anden tråd (= indeni hånden) og behold de sidste 3-4 m på p = 12-13 m til lillefingeren.

= sæt 1 m på hj.p bag arb, 1 r, 1 r fra hj.p.
= sæt 1 m på hj.p bag arb, 1 r, 1 vr fra hj.p.
= sæt 1 m på hj.p foran arb, 1 vr, 1 r fra hj.p.
= strik 2 m i 1 m
= strik 2 m r sm

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 116-39) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (6)

Monica Lagesson 10.01.2014 - 18:14:

Hej verkar vara något konstigt med mönstret på mössan, hittar inte hur man skall öka och inte minskning heller i mönsterbeskrivningen

DROPS Design 13.01.2014 kl. 13:13:

Hej Monica. Der skal ikke ökas i dette mönster, men naar du strikker M.3 mindskes der masker förste gang og derefter fra 14-15 cm staar der: När arb mäter 14-15 cm sätts det 8 markörer i arb med 16-18 m mellan varje. På nästa v stickas 2 rm ihop vid alla markörerna. Upprepa minskningen på vartannat v totalt 14-16 ggr = 16 m

DROPS Design 07.12.2009 - 09:28:

Se på våre instruksjonsvidep under "øke 1".

Trine 06.12.2009 - 22:48:

Jeg strikker denne typen mønster for første gang, og har problemer med å forstå hva som menes med "strikk 2 m i 1 m". Hvordan stikkes dette?

Catharina 09.08.2009 - 12:04:

Väldgigt fint sett. Detta vill jag sticka!

Therese 08.06.2009 - 11:10:

Flott sett!

Sanne 05.06.2009 - 16:58:

Super flot sæt. Det bliver et hit

Kommentere opskrift DROPS 116-39