DROPS / 114 / 14

DROPS 114-14 by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i glatstrik og Rib med korte ærmer i ”Classic Alpaca”. Str S-XXXL.

Tags: a-facon, jakker, v-hals,

DROPS design: Model nr AC-011
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS CLASSIC ALPACA fra Garnstudio
F.nr 3959m, rød mix:
400-450-500-550-600-650 gr

DROPS RUNDP 4 (80 cm) - eller den p du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP 3,5 (80 cm) og STRØMPEP – eller den p du skal bruge for at få 25 m x 28 p Rib på 10 x 10 cm.
DROPS SKALKNAP M/HUL nr 526: 5 stk.
--------------------------------------------------------

1 knaphul = luk 5.m af fra midt foran. På næste p slåes der 1 ny m op over den aflukkede. Luk af til knaphul når arb måler:
Str S: 5, 12, 19, 26 og 33 cm.
Str M: 6, 13, 20, 27 og 34 cm.
Str L: 7, 14, 21, 28 og 35 cm.
Str XL: 8, 15, 22, 29 og 36 cm.
Str XXL: 5, 13, 21, 29 og 37 cm.
Str XXXL: 6, 14, 22, 30 og 38 cm.
INDTAGNINGSTIPS 1 (hals):
Der tages ind indenfor 8 m retstrik.
Alle indtagninger sker fra retsiden.
Tag ind således efter 8 m:
Ta 1 m løst af p, 1 r, løft den løse m over.
Tag ind således før 8 m:
Strik 2 m r sammen.
INDTAGNINGSTIPS 2 (ærmegab):
Der tages ind indenfor 2 m retstrik i hver side. Alle indtagninger sker fra retsiden.
Tag ind således efter 2 m:
Ta 1 m løst af p, 1 r, løft den løse m over.
Tag ind således før 2 m:
Strik 2 m r sammen.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------
JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 228-240-264-288-324-348 m op på rundp 3,5 med Classic Alpaca. Strik 4 p retstrik – se forkl over! skift til rundp 4. Fortsæt i glatstrik med 8 m retstrik mod midt foran i hver side. De 8 m retstrik = forkant. Forkanten strikkes i retstrik til færdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 5-6-7-8-5-6 cm startes der med at lukke af til KNAPHUL på højre forkant – se forkl over! Når arb måler 26 cm i alle str skiftes der til rundp 3,5 (sidste p er fra retsiden). Strik 1 p vrang fra vrangen, derefter strikkes næste p fra retsiden således: 8 m retstrik, Rib 2 r/4 vr til der er 10 m tilbage, slut af med 2 r, 8 m retstrik. Sæt 2 mærketråde i arb, 61-64-70-76-85-91 m ind fra hver side (rygstk = 106-112-124-136-154-166 m). Fortsæt med Rib 2 r/4vr. Læs hele næste afsnit før det strikkes videre:
Når arb måler 34-35-36-37-38-39 cm strikkes der 2 p ret, frem og tilbage men kun over de 8 forkant-m mod midt foran i hver side (dette gøres for at halskanten skal blive pænere). På næste p fra retsiden tages der 1 m ind til hals indenfor forkanten i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS 1! Gentag indtagningen på skiftevis hver ½. og 1.cm totalt 21-21-21-24-24-24 gange. SAMTIDIG når arb måler 36-37-38-39-40-41 cm lukkes der 6-8-10-12-14-14 m af til ærmegab i hver side (der lukkes 3-4-5-6-7-7 m af på hver side af hver mærketråd). Videre strikkes hver del for sig.

RYGSTK:
= 100-104-114-124-140-152 m. Videre strikkes de 2 yderste m i hver side i retstrik til færdig mål, de resterende m fortsættes i Rib. SAMTIDIG tages der 1 m ind til ærmegab indenfor 2 m retstrik i hver side – læs INDTAGNINGSTIPS 2! Gentag indtagningen på hver 2.p totalt 3-5-10-12-20-26 gange = 94-94-94-100-100-100 m. Når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm strikkes der 4 p retstrik over de midterste 42-42-42-48-48-48 m, de resterende m strikkes som før. Når der er strikket 4 p retstrik lukkes de midterste 24-24-24-30-30-30 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 m af på næste p fra halsen = 34 m tilbage på skulderen i alle str. Fortsæt i Rib med 8 m retstrik mod halsen og 2 m retstrik mod ærmegabet. Luk af når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm.

VENSTRE FORSTK:
Der lukkes af til ærmegab i siden som på rygstk, Samtidig med at der fortsættes at tage ind til hals indenfor forkanten.
Når alle indtagninger er gjort er der 34 m på p i alle str. Luk af når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm.

HØJRE FORSTK:
Der strikkes som venstre forstk, men modsat.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på Strømpep. Slå 90-96-102-108-114-120 m op på Strømpep 3,5. Strik 1 p glatstrik. Derefter strikkes der Rib 2 r/4 vr. Sæt 1 mærketråd i beg af omg. Når arb måler 7 cm lukkes der 12 m af midt under ærmet (der lukkes 6 m af på hver side af mærketråden). Luk derefter af til ærmekuppel i beg af hver p i hver side således (der lukkes af med r over r og vr over vr) : 2 m 4-4-6-6-6-6 gange, 1 m 0-1-0-1-6-8 gange, derefter lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 13-14-16-17-20-22 cm. Luk 3 m 1 gang i hver side, derefter lukkes de resterende m af. Arb måler nu ca 14-15-17-18-21-23 cm.

MONTERING:
Sy skuldersømmene så Ribben mødes. Sy ærmerne i. Sy knapper i.

Alyson James 13.08.2016 - 19:39:

Is the Rib part K2 P2?

DROPS Design 13.08.2016 kl. 19:46:

Dear Mrs James, the rib part is K2/P4. Happy knitting!

Isabel 14.03.2016 - 14:29:

Grüezi Gerne würde ich diese schöne Jacke mit längeren oder ganz langen Ärmeln stricken. Können Sie mir bitte mitteilen, wie ich vorgehen soll? Herzlichen Dank.

DROPS Design 14.03.2016 kl. 15:03:

Liebe Isabel, da die Ärmel auch gemustert sind, ist das Ausrechnen nicht ganz einfach. Wir empfehlen Ihnen, aus unserer umfangreichen Musterdatenbank ein pasendes Modell auszuwählen.

LENOIR 23.02.2012 - 19:10:

J'ai réalisé ce modèle en LIMA,avec des boutons varies et strass,une petite merveille!

DROPS Deutsch 05.04.2011 - 09:32:

Ich bin nicht sicher ob ich Sie richtig verstehe? RÜCKENTEIL:..Bei jeder 2. R. total 3-5-10-12-20-26 Mal wiederholen......LINKES VORDERTEIL: Auf der Seite wie beim Rückenteil für das Armloch abk.

Madeleine V. Vogelsang 04.04.2011 - 20:43:

Frage: so wie die Anleitung geschrieben ist, macht es den Eindruck, als ob der Armausschnitt hinten grösser sein soll als vorne. Das ist für mich nicht nachvollziehbar.

Judith 19.11.2009 - 17:55:

Tolles Teil, wie die ganze Kollektion..Super

Drops Design 19.10.2009 - 09:18:

Bonjour Maria José, ce modèle se tricote en allers retours sur aiguille circulaire uniquement pour avoir la place nécessaire pour y loger toutes les mailles. Ainsi vous pouvez également le tricoter sur aiguilles droites.

Maria José 18.10.2009 - 09:46:

J'ai très envie de le faire mais les aiguilles circulaires me posent un problème actuellement. Est-ce que vous n'auriez pas un modèle similaire (ou à torsades)à tricoter avec 2 aiguilles? vos créations ont superbes!

Masson Christianne 20.09.2009 - 23:37:

Merci pour les explications claires de ce modèle. Ce fut un vrais plaisir de le tricoter. Bravo pour la traduction.

DROPS Design NL 16.09.2009 - 13:41:

Hoi Janny. Dit vestje wordt heen en weer gebreid op rondbreinaald vanwege het groot aantal steken. Afhankelijk van welke maat u breit kunt u het proberen om op gewone naalden te breien - tot rond de 300 steken zou het moeten lukken. Vaak is het juist makkelijker voor mensen met bijv rheuma om continentaal te leren breien en dan op rondbreinaald. Het zou meer ontspannen zijn. U kunt dit ook leren via onze instructiepagina's. Succes. Tine

Kommentere opskrift DROPS 114-14