DROPS Extra / 0-546

Daffodil Dancers by DROPS Design

Tovade DROPS Påsk tofflor i ”Eskimo”. Strl 26 till 44.

Tags: påsk, tofflor, tovat,
DROPS design: Modell nr EE-244
----------------------------------------------------------
STRL: 26/28-29/31-32/34-35/37-38/40-42/44
Fotens längd: 17 - 18 - 20 - 22 - 24 - 27 cm

Garnåtgång: DROPS ESKIMO
200-200-250-250-250-300 g nr 24 gul
Och använd:
En rest nr 01, natur
En rest nr 35, lime

DROPS ST NR 6 mm - eller det st.nr du måste ha för att få 13 m x 17 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 5 mm - till blomma.
----------------------------------------------------------
RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.

ÖKNINGSTIPS: Det ökas från rätsidan med 1 omslag. På nästa v stickas omslaget vridet avigt, dvs sticka i bakre maskbåge i stället för i främre, så att det inte blir hål.
----------------------------------------------------------

Se stickad variant av denna toffel: Modell nr 111-29.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 80kr. Läs mer.

Instruktioner

TOFFEL:
Det stickas fram och tillbaka på st med start från tårna mot hälen, toffeln sys ihop mitt ovanpå foten. Lägg upp 10-11-13-14-15-17 m på st 6 med gul Eskimo (låt trådänden vara ca 50 cm lång, denna används till att sy ihop toffeln efteråt). Sätt en markör i den 4:e-4:e-4:e-5:e-5:e-5:e m och en markör i den 7:e-8:e-10:e-10:e-11:e-13:e m. Sticka slätst - SAMTIDIGT ökas det 1 m på varje sida av de två markörerna – SE ÖKNINGSTIPS, upprepa ökningen av 4 m på vartannat v totalt 6 ggr = 34-35-37-38-39-41 m.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Sticka vidare tills arb mäter 13-13-14-16-18-20 cm. Nästa v stickas så här: 8-8-8-10-10-10 m rätst, 18-19-21-18-19-21 m slätst, 8-8-8-10-10-10 m rätst. Fortsätt så tills arb mäter 31-33-36-40-44-49 cm. Maska av.

MONTERING:
Snörp ihop tån och sy sömmen mitt ovanpå foten innanför ½ m fram till där rätst startar. Vik toffeln dubbel och sy ihop mitt bak kant i kant så att det inte blir en tjock söm.

TOVNING:
Lägg tofflorna i tvättmaskinen med ett tvättmedel utan enzymer och optiska blekmedel. Tvätta på 40 grader utan förtvätt. och med vanlig centrifugering.
Tag på tofflorna efteråt och forma till riktigt mått medan de fortfarande är våta.
I framtiden tvättas tofflorna som ett ullplagg.

VIRKAD BLOMMA:
Virka med nål 5 med Eskimo så här:
BLAD (virkas med 35, lime): Virka 4 lm och forma dem till 1 ring med 1 sm i 1:a lm.
* Virka 1 fm om ringen, 4 lm, 1 halvst i den första av de 4 lm, * upprepa *-* 5 ggr och avsluta med 1 sm i den första fm i början på v = 5 blad. Klipp och fäst tråden.
BLOMMA (virkas med 01, natur): Virka 4 lm. Virka 2 st i den första lm, sedan 1 sm i samma m.
Klipp tråden och fäst blomman i mitten på bladet och sy fast den mitt på toffeln.

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Extra 0-546) för mått och uträkningar.

Grethe Gaare Lonie 01.12.2019 - 20:19:

Hvad menes med buk tøflen dobbelt? Er der en instruktionsvideo. Jeg har syet hullet foran da jeg ikke kunne trække tråden

Mamielili 09.01.2017 - 16:11:

Pourriez vous faire un croquis avec les mesures afin de compléter les explications, un patron en quelque sorte. Merci

DROPS Design 10.01.2017 kl. 08:47:

Bonjour Mamielili, il n'y a pas de schéma disponible pour ce modèle, veillez bien à ce que votre tension est juste et que vous conservez bien la même lors de la réalisation des chaussons, et suivez bien les explications du modèle pour obtenir le résultat indiqué. Bon tricot!

Janneke 12.02.2016 - 17:15:

Hej! Jag har stickat flera par men får inte till hälen efter tovning. Innan tovningen ser det bra ut men inte efter. Det blir en del som putar ut precis i början av sömmen mitt bak nere i hälen - om ni förstår. Vad gör jag för fel? Ska jag inte sy ihop innan tovning?

DROPS Design 03.03.2016 kl. 12:29:

Hej Janneke, Jo du skall sy ihop Innan tovning. Och kom ihåg att du kan forma ganska friskt när tofflorna är blöta, så du burde kunna få bort den delen som putar ut. Lycka till!

Cheanne Blæsberg 28.10.2014 - 16:43:

Hvorfor står Drops Peak garnet som garnalternativ til denne opskrift? Skoene er nu strikket færdige og vasket, men jeg var ikke klar over at dette garn ikke kan filtes, da jeg stadig er nybegynder. Er der noget man kan gøre?

DROPS Design 29.10.2014 kl. 15:17:

Hej Cheanne, Ja det stemmer, det er lidt anderledes ved filtning, da er man nødt til at finde et andet filtegarn. Men du kan jo prøve at vaske det endnu varmere... Det bør filte ved 60 grader, men vi kan ikke love noget. Men prøv igen for det kan der ikke ske noget ved!

Gloria 16.10.2014 - 10:26:

Serve un gioco di ferri o bastano dei ferri normali, come mi parrebbe di capire dalla descrizione del lavoro? Grazie

DROPS Design 16.10.2014 kl. 10:33:

Buongiorno Gloria. Le pantofole vengono lavorate avanti e indietro sui ferri: vanno benissimo anche i ferri dritti normali. Buon lavoro!

Jozefien De Bruijn 15.01.2014 - 13:29:

Voor de kleinzoons wil ik de schacht iets hoger maken. Kan ik dan simpelweg wat steken meerderen steken vanaf de ribbelsteken ?

DROPS Design 15.01.2014 kl. 14:25:

Hoi Jozefien. Je kan steken opnemen langs de rand van het slofje en vanaf hier de schacht breien. Let wel op de stekenverhouding voor/na het vilten zodat de schacht niet te klein wordt - maak eerst een proeflapje en vilt deze, dan weet je precies waar je aan toe bent.

Anja Norn 12.01.2014 - 20:21:

Der står i opskriften at tåen skal trækkes sammen. Betyder det at man laver en ring der ikke skal syes sammen? Kryber garnet så meget i vaskemaskinen at hullet lukker sig helt?

DROPS Design 13.01.2014 kl. 11:18:

Hej Anja. Du skal ikke sy sammen, men du traekker traaden gennem maskerne paa pinden, traekker godt sammen og haefter traaden. Hullen bliver mindre og skal nok forsvinde helt naar den bliver filtet i vaskemaskinen.

Marie Danneels 01.04.2013 - 11:02:

Zopas 2 paar kinderslofjes gemaakt en gevilt voor de éérste maal ! Ze lijken exact op deze van de foto. Heel goed gelukt en plezant om de transformatie te zien ! Ik maak er alvast nog. Groeten aan alle DROPS liefhebbers !

DOYOCO 11.10.2011 - 01:10:

Buen dia. Los felicito en especial a la autora de estos hermosos patrones me encantan. quisiera pedirle un favor si pueden colocar esquemas para poder entender mejor. gracias por todo. Un abrazo

Drops Design 26.05.2009 - 10:07:

Bonjour Fçoise, le schéma va être supprimé car il ne correspond effectivement pas au modèle, il faut simplement suivre les instructions. bon tricot !

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-546