DROPS / 112 / 35

Regina by DROPS Design

DROPS jakke med krave og brede forkanter i 2 tråde ”Alpaca”. Str S - XXXL.

DROPS design: Model nr Z-397
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
F.nr 6360, blåmix:
650-700-750-850-900-1000 gr

DROPS RUNDP (80 cm) nr 4 – eller den p du skal bruge for at få 19 m x 25 p strukturstrik på 10 x 10 cm med 2 tråde.
DROPS RUNDP (80 cm) nr 5 – eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm med 2 tråde.
DROPS HÆKLENÅL nr 4 – til knaphuls-strop og bindebånd.
DROPS PERLEMORKNAP nr 540 - 34 mm, 2 stk.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 285.35kr. Læs mere.
STRUKTURMØNSTER:
Se diag M.1.
Der tages ud med omlsag om p. På næste p strikkes omslaget drejet ret (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste del) så der ikke bliver hul.
--------------------------------------------------------
JAKKE:
Arb strikkes sidelæns. Jakken består af 4 dele som strikkes frem og tilbage på rundp.

VENSTRE FORSTK:
Ærme: Slå 56-56-62-62-68-68 m op (inkl 1 kantm i hver side) til ærme på rundp 4 med 2 tråde. Strik 1 p glatstrik, derefter strikkes der STRUKTURMØNSTER - se forkl over - med 1 m RETSTRIK i hver side - se forkl over - til arb måler 8 cm (afpas så mønsteret sluttes efter 4. eller 8.p i diag). Skift til rundp 5. Fortsæt i glatstrik med 1 kantm i hver side, samtidig med at der på 1.p tages 3-3-4-4-5-5 m ind jævnt fordelt = 53-53-58-58-63-63 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 34-33-32-31-29-27 cm lukkes 1 kantm af på venstre side af arb (set fra retsiden) og de resterende 52-52-57-57-62-62 m sættes på en tråd. Læg arb til side.
Læs hele næste afsnit før det strikkes:
FORSTK: Slå 16 m op i alle str på rundp 5 med 2 tråde (= jakkens nederkant). Strik 1 p ret, derefter 1 p vrang med 2 m retstrik i slutningen af p (de 2 nederste m på forstk fortsættes i retstrik). Fortsæt med 1 p ret. Slå 13-14-14-14-14-15 nye m op på p i modsat side af de 2 m retstrik = 29-30-30-30-30-31 m. Slå 13-14-14-14-14-15 nye m op på hver 2.p totalt 3 gange = 68-72-72-72-72-76 m. Efter at de sidste m er slået op sættes m fra ærmet tilbage på p = 120-124-129-129-134-138 m. (OBS! Ærmet sidder nu på højre side af forstykket, set fra retsiden.) Sæt 1 mærketråd. Fortsæt i glatstrik til arb måler 14-15-16-17-19-20 cm fra mærketråden. Afpas så næste p er fra vrangen. Strik 1 p glatstrik hvor der tages 15-14-12-15-16-15 m ud jævnt fordelt på p – læs Udtagningstips! = 135-138-141-144-150-153 m.
Str S-M-L: Skift til rundp 4. Der strikkes forkant således: Strukturstrik over de nederste 105-105-108 m. Der strikkes Rib 3 vr/3 r over de resterende 30-33-33 m (krave). Slå derefter 21-21-21 nye m op til hals mod nakken = 156-159-162 m på p. De nye m strikkes ind i Ribben. Strik strukturstrik og Rib til kraven måler 3 cm.
Str XL-XXL-XXXL: Skift til rundp 4. Der strikkes strukturstrik over alle m (144-150-153 m) til arb måler 18-21-24 cm målt fra mærketråden. Sørg for at næste p er fra retsiden. Slå 24-24-24 nye m op til hals mod nakken = 168-174-177 m. Der strikkes Rib 3 r/3 vr over de øverste 57-57-60 m (krave). Fortsæt med strukturstrik over de nederste 111-117-117 m. Strik strukturstrik og Rib til kraven måler 3 cm.
Alle Str:
Når kraven måler 3 cm tages alle 3 vr ud til 4 vr (Kun i kravens vr-partier)Når kraven måler 6 cm tages alle 3 r ud til 4 r. Når kraven måler 9 cm tages alle 4 vr ud til 5 vr. Når kraven måler 12 cm tages alle 4 r ud til 5 r = 190-195-198-206-212-217 m. Der strikkes Rib 5 r/5 vr til kraven måler 15-15-15-16-16-16 cm (sørg for at mønsteret sluttes efter 4. eller 8.p i diag). Luk af med ret over ret og vrang over vrang.

HØJRE FORSTK:
Ærme: Strikkes som venstre ærme, men modsat.
Forstk: Slå 16 m op i alle str på rundp 5 med 2 tråde (= jakkens nederkant). Strik 1 p vrang med 2 m retstrik i slutningen af p, derefter 1 p ret. Slå m op og strik videre som venstre forstk, men modsat.

VENSTRE RYGSTK:
Ærmet og de nye m til rygstk strikkes som højre forstk. Når ærmet og rygstk er sat på samme p strikkes der glatstrik over alle m til arb måler 46-47-48-49-50-51 cm fra ærmets opslåningskant. På næste p fra vrangen lukkes der 4 m af til hals (inkl 1 kantm) = 116-120-125-125-130-134 m. Fortsæt i glatstrik til halsåbningen måler 7-7-7-7½ -7½ -7½ cm. Derefter strikkes der 4 p retstrik over alle m. Luk af. Arb måler nu ca 54-55-56-57½-58½-59½ cm.

HØJRE RYGSTK:
Strikkes som venstre rygstk, men modsat.

MONTERING:
Sy rygstk sammen så de p i retstrik mødes i sømmen midt bagpå. Sy skuldersømmene indenfor 1 kantm. Sy underærmes- og sidesømmene indenfor 1 kantm. Sy kraven sammen midt bagpå og sy den til i halsen.
Strop til knaphul: Målt fra jakkens nederkant:
Str S-M: ca 33 og 43 cm
Str L-XL: ca 34 og 44 cm
Str XXL-XXXL: ca 35 og 45 cm
Hækl 2 knaphuller på højre forkant med nål nr 4 med 2 tråde således: 1 fm, 8 lm, 1 km i fm. Sy knapperne i venstre forstk.
Bindebånd: Hækl 2 bånd på jakkens inderside således: Hækl lm til båndet måler ca 20 cm. 1 bånd hæftes i yderkanten af venstre forkant og 1 bånd hæftes indenfor højre forkant (på højde med den øverste knap).

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 23.02.2009
= vrang fra retsiden, ret fra vrangen
= ret fra retsiden, vrang fra vrangen
Opdateret online: 25.02.2009
Når kraven måler 3 cm tages alle 3 vr ud til 4 vr (Kun i kravens vr-partier)Når kraven måler 6 cm tages alle 3 r ud til 4 r. Når kraven måler 9 cm tages alle 4 vr ud til 5 vr. Når kraven måler 12 cm tages alle 4 r ud til 5 r = 190-195-198-206-212-217 m.

Anne 13.09.2017 - 18:26:

Je suis en train de réaliser cette veste en taille M. J'ai donc acheté 700 g de laine, mais il m'en manque pour finir le modèle, alors même que j'ai bien respecté les mesures. J'ai du reprendre 2 pelotes supplémentaires pour pouvoir finir l'ouvrage (car travail en fil double). Je pense donc qu'il faudrait indiquer 750g de laine pour la taille M.

Coleen Gray 18.11.2014 - 18:11:

Re your sizing, I'm afraid your previous answer doesn't help me. The width measurement is the important one, but I don't know where on the body this measurement is taken and therefore cannot decide which size would fit me best. From the picture (DROPS 112-35) it looks as though it is below the bust, but how far below? I'm not sure how to go about this so any help that you can give would be very gratefully received!

DROPS Design 20.11.2014 kl. 08:56:

Dear Mrs Gray, the measurements in width are taken directly under the sleeves. Remember you can always get individual assistance from your DROPS store. Happy knitting!

Coleen Gray 12.09.2014 - 23:01:

I am unsure of your sizing - what does S, M, L etc equate to in terms of size. UK or European would help. Thanks

DROPS Design 13.09.2014 kl. 09:26:

Dear Mrs Gray, you will find at the end of the pattern a measurement chart with all measures for each size, they are in cm, flat, from side to side. Compare this to a similar garment you like the shape to find the matching size. Happy knitting!

Drops Design France 28.10.2011 - 09:32:

Bonjour Catherine, les explications du devant ont été modifiées. Bon tricot !

Catherine 18.10.2011 - 08:26:

Bonjour et merci pour la modification du texte. Cependant, au moment d'ajouter les mailles de la manche sur l'aiguille du devant (donc à la suite de l'augmentation des 15 dernières mailles), la manche se trouve à gauche de l'ouvrage vu sur l'endroit avec pour dernière maille la maille rabattue de la manche : est-ce normal ? Désolée de vous demander à nouveau de l'aide et merci encore pour vos explications

Drops Design France 17.10.2011 - 09:14:

Bonjour Catherine, les mailles se montent du côté opposé aux 2 m point mousse : vous tricotez 1 rang end, puis 1 rang env avec 2 m au point mousse à la fin de ce rang puis 1 rang end et vous montez les premières m à la fin de ce rang - texte modifié pour une meilleure compréhension.

Catherine 15.10.2011 - 09:39:

Bonjour, pour le devant gauche, faut-il tricoter un retour sur les 15 dernières mailles montées avant d'ajouter la manche ? Est-ce que la maille rabattue de la maille se trouve "sous la manche" ou sur l'épaule ? Pour moi, quand les mailles de la manche se trouve sur la même aiguille que les mailles du devant, la manche se situe à gauche de l'aiguille vu sur l'endroit... Merci pour vos précisions

Marthe 11.09.2011 - 21:19:

Hei igjen. Som jeg skrev sist, står det i oppskriften at du skal ha 224 m på p etter øking = 34 x 2... Dermed blir det 7r 7vr uansett hvordan jeg snur og vender på det.. Kragen ble iallefall veldig fin ;)

DROPS Design 29.07.2011 - 14:42:

I str S starter du med 156 masker og øker 34 underweis (17 x 2)= 190 masker,

Marthe 27.07.2011 - 22:35:

Det må være feil, for problemet er at det skal bli 224 m til slutt. Da trengs det ytterligere 34 m. Jeg økte iallefall begge veier =17 totalt på en økning, og hadde 7r 7vr etter 4. økning. Kragen ser nå helt lik ut den på bildet..

Kommentere opskrift DROPS 112-35