DROPS / 113 / 23

Spanish Flower by DROPS Design

DROPS bolero van ”Paris” met korte, wijde mouwen in kantpatroon. Maat S – XXXL.

DROPS design: Model nr. W-367
----------------------------------------------------------
Maat: S – M – L – XL – XXL - XXXL
Materiaal: DROPS PARIS
250-250-300-300-350-400 gr kleur nr. 38, koraal

DROPS RONDBREINLD (80 cm) 5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 17 st x 22 nld in tricotst = 10 x 10 cm.
DROPS HAAKNLD 4 mm – voor de rand op de mouwen.
DROPS Parelmoerknopen nr. 522: 3 stuks.

(Ga verder naar het patroon...)

Trefwoorden:

patroontype: bolero, techniek: kantpatroon, vorm: raglan, v-hals,

TIP VOOR HET MEERDEREN: Meerder 1 st middenvoor aan de goede kant naast de 5 ribbelst door 1 omsl te maken. Brei de omsl achter in de st op de teruggaande naald om een gaatje te voorkomen.

PATROON: Zie telpatroon M.1 en M.2 – de telpatronen geven het werk van de goede kant weer.

KNOOPSGATEN: Maak knoopsgaten op de rechter voorbies. 1 Knoopsgat = brei de 2e en 3e st vanaf middenvoor samen en maak 1 omsl.
Maak knoopsgaten bij een hoogte van:
MAAT S: 14, 20 en 26 cm.
MAAT M: 15, 21 en 27 cm.
MAAT L: 15, 22 en 29 cm.
MAAT XL: 16, 23 en 30 cm.
MAAT XXL: 16, 24 en 32 cm.
MAAT XXXL: 17, 25 en 33 cm.

RAGLAN MINDERINGEN:
Minder 1 st aan iedere kant van de 4 ribbelst.
Aan de goede kant:
Voor 4 ribbelst: 2 st r samenbreien.
Na 4 ribbelst: 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh.
Aan de verkeerde kant:
Voor 4 ribbelst: 2 st av samenbreien achter in de st.
Na 4 ribbelst: 2 st av samenbreien.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
LIJF: Wordt heen en weer gebreid op de rondbreinld van middenvoor naar middenvoor. Zet 102-114-130-146-166-186 st op (inclusief 5 voorbies st aan iedere kant middenvoor) met rondbreinld 5 mm en Paris. Plaats een markeerdraad 22-25-29-33-38-43 st vanaf iedere kant middenvoor om de zijkanten aan te geven (= 58-64-72-80-90-100 st op het achterpand). Brei 4 nld ribbelst – ZIE BOVEN - (eerste nld = goede kant). Ga verder in tricotst met 5 voorbies st in ribbelst aan iedere kant. Meerder TEGELIJKERTIJD in de eerste nld in tricotst 1 st naast de 5 voorbies st aan iedere kant – ZIE TIP VOOR HET MEERDEREN – en herhaal dit meerderen om de nld in totaal 12 keer.
Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 4 cm 1 st aan iedere kant van beide markeerders aan de zijkanten en herhaal dit meerderen elke 2-2.5-3-3-3.5-3.5 cm in totaal 5 keer. Maak TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 14-15-15-16-16-17 cm een KNOOPSGAT op het rechter voorpand – zie boven. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Na alle meerderingen middenvoor en aan de zijkanten staan er 146-158-174-190-210-230 st op de nld.
Brei bij een hoogte van ongeveer 15-17-19-19-21-23 cm – pas zo aan dat de volgende nld aan de verkeerde kant is –2 nld ribbelst over 18 st aan iedere zijkant (= 9 st aan iedere kant van elke markeerdraad) met de overige st als hiervoor. Kant na 2 nld 10 st af aan iedere zijkant (= 5 st aan iedere kant van elke markeerdraad) voor de armsgaten – kant af met rechte st aan de verkeerde kant. Zet in de volgende nld (aan de goede kant) losjes 69-69-69-81-81-81 nieuwe st op voor de mouwen boven ieder armsgat = 264-276-292-332-352-372 st – ga verder in ribbelst over de 4 st aan iedere kant van de mouw.
BREI DE VOLGENDE NLD ALS VOLGT: (= verkeerde kant): 5 ribbelst, 25-28-32-36-41-46 st av, 77-77-77-89-89-89 st r, 50-56-64-72-82-92 st av, 77-77-77-89-89-89 st r, 25-28-32-36-41-46 st av, 5 ribbelst. Brei nu 2 nld tricotst over de 69-69-69-81-81-81 mouw st aan iedere kant met de overige st als hiervoor.

LEES NU ALLE ONDERSTAANDE AANWIJZINGEN DOOR VOOR U VERDER GAAT!
Ga verder als volgt: 5 voorbies st in ribbelst, 25-28-32-36-41-46 tricotst, 4 ribbelst, 4 tricotst, M.1 over 60-60-60-72-72-72 st, 5 tricotst, 4 ribbelst, 50-56-64-72-82-92 tricotst, 4 ribbelst, 4 tricotst, M.1 over 60-60-60-72-72-72 st, 5 tricotst, 4 ribbelst, 25-28-32-36-41-46 tricotst en 5 voorbies st in ribbelst.
RAGLAN MINDERINGEN: minder TEGELIJKERTIJD in nld 3 van M.1 voor de RAGLAN – zie boven – om de nld in totaal 14-14-14-15-15-15 keer en dan elke nld 3-3-3-5-5-5 keer. TEGELIJKERTIJD, na M.1 (41-41-41-49-49-49 st over voor elke mouw) brei M.2 (zie telpatroon voor uw maat) op de mouwen – ga TEGELIJKERTIJD verder met minderen voor de raglan (gemarkeerd in M.2).
HALS: zet TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 27-28-30-31-33-34 cm (vanaf de opzetnld) 7-8-9-11-11-12 st aan iedere kant middenvoor op hulpdraden voor de hals. Minder 1 st aan iedere kant middenvoor aan het begin van iedere nld tot de raglanminderingen gedaan zijn. Na M.2 staan er ongeveer 68-78-92-98-116-134 st op de nld.

HALS: Neem 12 tot 17 st op (incl de st op de hulpdraden) langs de hals en de voorpanden = ongeveer 92 tot 168 st. Brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, minder TEGELIJKERTIJD gelijkmatig tot 90-94-96-104-108-112 st (minder niet boven de voorbiezen en de raglan). Brei 2 nld recht en kant losjes af.

GEHAAKTE RAND: Haak een rand langs de opzetnld op de mouwen met haaknld 4 mm als volgt: 1 v in de eerste st, *3 l, sla ongeveer 1 cm over, 1 v in de volgende st *, herhaal van *-*.
Naai de knopen aan.

Telpatroon

= recht aan de goede kant, av aan de verkeerde kant
= Aan de goede kant: 2 st r samenbreien. Aan de verkeerde kant: 2 st av samenbreien
= Aan de goede kant: 1 st r afh, 1 st r, afgeh st overh. Aan de verkeerde kant: 2 st av samenbreien achter in de st
= 1 st r afh, 2 st r samenbreien, afgeh st overh

Denkt u een fout te hebben gevonden in het patroon? Laat dan een opmerking of vraag achter in ons Opmerkingen gedeelte bovenaan het patroon. Ga naar het origineel patroon DROPS 113-23.