DROPS / 112 / 19

Felicia by DROPS Design

DROPS jakke med ”mønster” i ”Classic Alpaca”, "Puna" eller "Muskat". Str S - XXXL.

Tags: jakker, snoning,

DROPS design: Model nr AC-002
-------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS CLASSIC ALPACA fra Garnstudio
550-600-650-700-750-850 gr f.nr 100, natur

Eller brug:
Materialer: DROPS PUNA fra Garnstudio
450-500-550-600-650-700 gr f.nr 01, natur

Eller brug:
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
450-500-550-600-650-700 gr f.nr 08, naturhvid

DROPS Pinde nr 4 - eller den p du skal bruge for at få 21 m x 28 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Perlemorknap m/hul, nr 522:
6-6-7-7-7-7 stk.
-------------------------------------------------------

Se diag M.1 til M.4. Diag viser mønsteret set fra retsiden.
1 knaphul = luk den 6.forkantm af (dvs den midterste af 3 vr). På næste p slåes der 1 ny m op over den aflukkede m.
Luk af til knaphul når arb måler:
Str S: 4, 12, 21, 30, 39 og 47 cm.
Str M: 4, 13, 22, 31, 40 og 49 cm.
Str L: 4, 11, 19, 27, 35, 43 og 50 cm.
Str XL: 4, 12, 20, 28, 36, 44 og 52 cm.
Str XXL: 4, 13, 21, 29, 37, 45 og 53 cm.
Str XXXL: 4, 13, 22, 30, 38, 46 og 55 cm.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Slå 120-130-140-155-170-180 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4 med Classic Alpaca, Puna eller Muskat. Strik 1 p vrang fra vrangen. Fortsæt således (fra retsiden): 1 kantm, * 3 vr, 2 r *, gentag fra *-* til der er 4 m tilbage som strikkes 3 vr og 1 kantm.
Fortsæt således til Ribben måler ca 2 cm. Nu strikkes der 1 p ret fra vrangen Samtidig med at der tages 26-28-28-33-36-34 m ind jævnt fordelt = 94-102-112-122-134-146 m. Fortsæt i glatstrik med vrangen ud (= ret fra vrangen og vrang fra retsiden).
Når arb måler 37-38-39-40-41-42 cm lukkes der 3 m af i hver side til ærmegab. Luk derefter af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 2 m 2-4-6-8-10-13 gange og 1 m 2-2-1-2-2-2 gange = 76-76-80-80-84-84 m. Fortsæt i glatstrik med vrangen ud. Når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm lukkes de midterste 32-34-34-36-36-38 m af til hals, videre lukkes der 1 m af på næste p mod halsen = 21-20-22-21-23-22 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm.

VENSTRE FORSTK:
Slå 72-77-82-92-97-102 m op (inkl 1 kantm i siden og 12 forkantm mod midt foran) på p 4 med Classic Alpaca, Puna eller Muskat. Strik 1 p vrang fra vrangen. Fortsæt således (fra retsiden): 1 kantm, * 2 r, 3 vr *, gentag fra *-* til der er 16 m tilbage som strikkes i M.1 (= 4 m) og forkant: 3 vr, 2 r, 3 vr, 2 r og 2 m retstrik.
Fortsæt således til Ribben måler ca 2 cm. Nu strikkes der 1 p ret fra vrangen (forkanten og M.1 strikkes som før) Samtidig med at der tages 13-14-14-19-18-17 m ind jævnt fordelt = 59-63-68-73-79-85 m. Fortsæt i med glatstrik med vrangen ud og M.1 og 12 kantm mod midt foran.
Når arb måler 23 cm (afpas efter M.1 er strikket færdig i højden) fortsættes der således (fra retsiden):
1 kantm, glatstrik med vrangen ud til der er 33 m tilbage som strikkes således: M.2 (= 21 m) og 12 forkantm som før. (Snoningen i slutningen af M.2 kommer nu lige over M.1).
Fortsæt således til M.2 er strikket 1 gang i højden. Nu fortsættes der i glatstrik med vrangen ud, M.1 og 12 forkantm mod midt foran som tidligere. SAMTIDIG når arb måler 37-38-39-40-41-42 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk = 50-50-52-52-54-54 m.
Når arb måler 48-50-51-53-54-56 cm sættes 16 m mod midt foran på 1 tråd. Luk derefter af til hals mod midt foran på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 3 gange og 1 m 4-5-5-6-6-7 gange = 21-20-22-21-23-22 m tilbage på skulderen. Fortsæt i glatstrik med vrangen ud til arb måler 56-58-60-62-64-66 cm. Luk løst af.

HØJRE FORSTK:
Strik som venstre men modsat. Dvs strik M.3 i stedet for M.1 og strik M.4 i stedet for M.2.
OBS! Husk at lukke af til KNAPHUL - se forkl over!

ÆRME:
Slå 67-72-72-77-82-82 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4 med Classic Alpaca, Puna eller Muskat. Strik 1 p vrang fra vrangen. Fortsæt således (fra retsiden): 1 kantm, * 2 r, 3 vr *, gentag fra *-* og slut af med 1 kantm. Fortsæt således til Ribben måler 2 cm. Strik 1 p ret fra vrangen Samtidig med at der tages 11-14-12-15-16-14 m ind jævnt fordelt = 56-58-60-62-66-68 m. Fortsæt i glatstrik med vrangen ud. Når arb måler 8 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 5.-4.-3½.-3.-2½.-2.cm totalt 8-9-10-12-13-15 gange = 72-76-80-86-92-98 m. Fortsæt til arb måler 47-46-45-45-43-42 cm (OBS! Kortere mål i de større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde). Nu lukkes der 3 m af i hver side. Luk derefter af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 2 m 4-3-3-4-3-2 gange og 1 m 2-7-9-9-13-17 gange. Videre lukkes der
2 m af i hver side på hver 2.p til arb måler 55-56-56-57-57-58 cm. Nu lukkes der 3 m af i hver side 1 gang. Ærmet måler nu ca 56-57-57-58-58-59 cm. Luk de resterende m af.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesømme i et indenfor 1 kantm. Sy knapperne i.

HALSKANT:
Strik 108 til 126 m op (inkl m på trådene) på p 4 rundt i halsen (fra retsiden). Strik 6 p retstrik - se forkl over - men 12 kantm i hver side mod midt foran strikkes som før. Luk løst af.

= her findes ikke nogle m, spring over denne rude
= tag 1 m ud ved at strikke 2 m i 1 m
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 ret, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 2 vrang, 2 ret fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 ret, 2 vrang fra hj.p
= sæt 1 m på hj.p bag arb, 2 ret, 1 vrang fra hj.p
= sæt 2 m på hj.p foran arb, 1 vrang, 2 ret fra hj.p
= 2 ret sammen
= 2 vrang sammen

Deconinck Claudine 17.07.2016 - 18:20:

In het telpatroon van Felicia vest met viking-kabels staat het teken , = meerder 1 st door 2 st in 1 st te breien, moet deze r of av gebreid worden?.

DROPS Design 18.07.2016 kl. 14:54:

Hoi Claudine. Je breit deze r (voor en achter in de steek)

Marjan 23.06.2016 - 15:54:

Wat wordt in het telpatroon bedoeld met : "geen st, sla dit vierkant over in het telpatroon"? Wat moet je met die steken van het vierkant doen?

DROPS Design 23.06.2016 kl. 16:10:

Hoi Marjan. De steken is er niet - je moet gewoon overslaan. De st komt later door eerst meerderen, en daarna minder je weer = de st verdwijnt weer.

Sue 14.05.2014 - 21:08:

Hello, I have got to the decrease for the arms but if you follow the pattern there are 18 extra stitches left following decreases. Can you advise please

DROPS Design 15.05.2014 kl. 13:47:

Dear Sue, when sleeve measures 2 cm, you dec evenly 11-16 sts (see size), then you inc for sleeve 1 st each side every 5-2 cm a total of 8-15 times (see size). Happy knitting!

H. Timm 02.03.2014 - 16:07:

Hallo, stricke gerade das erste Vorderteil der Strickjacke und stelle gerade fest, dass in der Erklärung der Zeichen für M2 die freien Felder und die x für die Vorderseite rechts und Rückseite links beschrieben sind. Jetzt schaue ich auf das Foto und sehe um die Rauten alles links. D.h., es müssten ja die x Vorderseite links und Rückseite rechts gestrickt werden. Lieber Gruß, H. Timm

DROPS Design 02.03.2014 kl. 18:38:

Liebe Frau Timm, das stimmt, Sie stricken die "x" in Hin-R links und in Rück-R rechts, sodass die glatt rechts gestrickten Zöpfe auf einer glatt links gestrickten Grundfläche erscheinen. Die ganze Jacke, auch das Rückenteil und die Ärmel, wird glatt links gestrickt.

Kerstin 06.05.2009 - 12:20:

Det verkar alltså vara så att när man ska börja sticka mönstret så ska man ha 33 maskor kvar på stickan plus de 12 kantmaskorna = 45m. Fick det inte att stämma annars. Sedan är diagrammet lite svårt att förstå, de mörka rutorna som man ska hoppa över för att det inte finns några maskor där?? Jo, det gör det ju, jag kan ju se dem..lite knöligt e´de, kan vara för att jag ä en glad amatör...

DROPS Design NL 25.04.2009 - 09:57:

Hoi Linda. In het patroon wordt beide technieken gebruikt. Averechtse tricotst wordt gebreid als volgt: averecht op de goede kant en recht op de verkerde kant (je zou het ook omgekeerde tricotsteken noemen). Veel breiplezier. Gr. Tine

Linda De Meyer 24.04.2009 - 22:15:

Ik heb een vraagje. Bovenaan dit patroon staat er als gebruikte breitechniek 'ribbelsteken'. Echter in de omschrijving zelf staat er 'averechtse tricotsteek'. Op de foto is het verschil natuurlijk moeilijk te zien. Ik had graag geweten welke breitechniek er best wordt gebruikt voor dit patroon. Beste dank bij voorbaat

Bente 01.03.2009 - 13:42:

Dette er den fineste jakken jeg har sett på svært lenge! Må prøve å få tid til å strikke den ;-)

Marion 21.02.2009 - 16:58:

Ist DIE toll!! Die will ich auch haben!!!:-)

Marg 18.02.2009 - 22:44:

I'm looking forward to knitting this one.

Kommentere opskrift DROPS 112-19