DROPS / 111 / 20

Fatima by DROPS Design

Hæklet DROPS jakke i ”Muskat”. Str S - XXXL.

DROPS design: Model nr R-525
-------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
500-550-600-650-700-750 gr f nr.05, lys lilla

DROPS HÆKLENÅL NR 4 - eller den nål du skal bruge for at få 17 st i bredden og 10 rækker i højden på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP MED HUL, nr 522, 5 stk.
-------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 190kr. Læs mere.
HÆKLEINFO: Første st på hver række erstattes med 3 lm. Hver række afsluttes med 1 st i 3.lm i beg af forrige række.
UDTAGNINGSTIPS: Der tages 1 st ud i siden ved at hækle 1 ekstra st i næst yderste st.
LUKKETIPS: Luk af således i beg af rækken: Erstat 1 st med 1 km.
Luk af således i slutningen af rækken: Vend arb når der er det antal st tilbage som skal lukkes og hækl tilbage.
MØNSTER: Se diag M.1 og M.2.
--------------------------------------------------------

RYGSTK:
LÆS HÆKLEINFO! Hækl 107-117-124-134-149-162 lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 4 med Muskat. Første række hækles således: Hækl 1 st i 4.lm fra nålen, derefter hækles der således: * spring over 1 lm, 1 st i hver af de 4 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud, men sidste gang sluttes der af med at springe over 1-1-0-0-0-1 lm, og 1 st i hver af de 2-2-0-0-0-2 sidste lm = 84-92-98-106-118-128 st. Vend arb. Videre hækles der 1 st i hver st. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN! Når arb måler 10 cm lukkes der 1 st af i hver side, gentag på hver 5.-5.-5.-6.-6.-6.cm totalt 5 gange – læs INDTAGNINGSTIPS = 74-82-88-96-108-118 st. Når arb måler 34-35-36-37-38-39 cm lukkes der af til ærmegab på hver række i hver side således: 3 st 1 gang, 2 st 1-2-3-4-6-8 gange og 1 st 1-2-2-3-4-4 gange = 62-64-66-68-70-72 st. Når arb måler 52-54-56-58-60-62 cm (der er nu 2 rækker tilbage) hækles der 1 række men kun over 14-15-16-16-17-18 st i hver side, der hækles ikke over de midterste 34-34-34-36-36-36 st = halsudskæring. Hækl 1 række tilbage over skulderm og klip tråden, arb måler ca 54-56-58-60-62-64 cm.

HØJRE FORSTK:
Hækl 59-64-67-72-80-86 lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 4 med Muskat. Første række hækles således: Hækl 1 st i 5.lm fra nålen, 1 st i hver af de 4 næste lm, * 3 lm, spring over 4 lm, 1 st i hver af de 2 næste lm *, gentag fra *-* totalt 3 gange (= forkant), derefter hækles der således: * spring over 1 lm og 1 st i hver af de 4 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud, men sidste gang sluttes der med at springe over 1-1-0-0-1-1 lm, 1 st i hver af de 1-1-0-0-2-3 sidste lm = 25-29-32-36-42-47 st + forkant. Vend arb. Videre hækles der således: M.1 over forkanten, 1 st i hver af de resterende st. Husk på Hæklefastheden! Når arb måler 10 cm startes der med at lukke 1 st af i siden som på rygstk = 20-24-27-31-37-42 st + forkant. Når arb måler 34-35-36-37-38-39 cm lukkes der af til ærmegab på hver række i siden som på rygstk = 14-15-16-17-18-19 st + forkant. Når arb måler 44-46-48-50-52-54 cm hækles der ikke længere over forkanten + 0-0-0-1-1-1 st = 14-15-16-16-17-18 st tilbage på skulderen. Hækl videre over disse skulderm. Klip tråden når arb måler 54-56-58-60-62-64 cm.

VENSTRE FORSTK:
Hækl som højre men modsat.

ÆRME:
Hækl 67-67-67-73-73-73 lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 4 med Muskat. Hækl 1 st i 4.lm fra nålen, derefter hækles der således: * spring over 1 lm, 1 st i hver af de 4 næste lm *, gentag fra *-* rækken ud, men sidste gang afsluttes der med at springe over 1 lm, 1 st i hver af de 2-2-2-3-3-3 sidste lm = 52-52-52-57-57-57 st. Vend arb. HUSK HÆKLEINFO! Hækl 4 rækker med 1 st i hver st. Videre hækles der således: M.2A, gentag M.2B over de næste 50-50-50-55-55-55 st, slut af med M.2C. Hækl de 2 første rækker i M.2, derefter gentages række 3 og 4 til arb måler 12 cm. Hækl række 5 i M.2. Videre hækles der 1 st i hver st, SAMTIDIG tages der ud i hver side ved at hækle 1 ekstra st i næst yderste st i hver side, gentag på hver 5.-3½.-2.-2.-1½.-1.cm totalt 4-6-8-8-11-12 gange = 60-64-68-73-79-81 st. Når arb måler 33-33-31-31-30-29 cm - OBS! Kortere mål i de større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde - lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver række – læs LUKKETIPS: 3 st 1 gang, 2 st 3-3-4-4-4-4 gange, 1 st 0-1-1-2-3-5 gange, derefter lukkes der 2 st af i hver side til arb måler 40-41-41-42-42-43 cm, derefter lukkes der 3 st af 1 gang i hver side, klip og sy tråden.

MONTERING:
Sy skuldersømmene yderst i kanten med små, pæne sting. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et - sy yderst i kanten med små pæne sting. Sy 5 knapper jævnt fordelt på venstre forkant, jakken lukkes mellem 2 st på højre forstk.

HALSKANT:
Hækl 80 til 90 st rundt i halskanten på nål 4 med Muskat. Hækl 2 rækker med 1 st i hver st, klip og sy tråden.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Hækl 1 række tilbage over skulderm og klip tråden, arb måler ca 54-56-58-60-62-64 cm.
Opdateret online: 29.01.2009
DROPS PERLEMORKNAP MED HUL, nr 522, 5 stk.
Opdateret online: 19.05.2009

= 5 st om lm-buen

Kommentarer (32)

Skriv din kommentar her!

Katja Mikkelsen 01.07.2018 - 21:04:

Hej, jeg er i gang med at hækle forstykkerne til denne cardigan, men kan det passe at de to forstykker til sammen ikke er lige så brede som ryggen? Jeg vil tænke at de skulle være lidt breder en ryggen da de jo også skal overlappe hinanden ved knapperne.

DROPS Design 05.07.2018 kl. 09:47:

Hei Katja. Forstykkene skal ikke bli smalere enn bakstykket. Etter fellingen på første omgang på bakstykket har du 84-92-98-106-118-128 masker, mens etter fellingen på hvert av forstykkene har du 25-29-32-36-42-47 masker + 21 stolpemasker (M.1) = 46-50-53-57-63-68 masker. Til sammen på forstykkene har du derfor 92-100-106-117-126-136 masker. Om du deler masketallet på heklefasteheten får du bredden i cm, og vil da se at forstykkene er til sammen bredere enn bakstykket. God fornøyelse.

Katja Mikkelsen 01.07.2018 - 20:55:

Hej, jeg er i gang med at hækle forstykkerne til denne cardigan, men kan det passe at de to forstykker til sammen ikke er lige så brede som ryggen? Jeg vil tænke at de skulle være lidt breder en ryggen da de jo også skal overlappe hinanden ved knapperne.

LOIS WATLINGTON 29.05.2018 - 21:39:

I cannot get this pattern or any other pattern to print. What do I need to do?

DROPS Design 30.05.2018 kl. 08:42:

Dear Mrs Watlington, we successfully could print this pattern to test printing. You may have to check the settings of your printer, eventually also clean the cache. Happy crocheting!

Marine 18.08.2017 - 10:48:

Bonjour, Très bien, merci beaucoup. On coud donc sur l'endroit... Je termine d'abord les manches : il doit rester combien de brides sur le haut....? Ayant essayé une méthode sans trop d'escaliers...je m'y perds !

DROPS Design 18.08.2017 kl. 14:05:

Bonjour, le nombre de brides sur le haut de la manache n'est pas determine. Cela depend du nombre de diminutions en haut (le fragment: puis 2 B jusqu'à ce que la manche mesure 40-41-41-42-42-43 cm de hauteur totale). Bon travail!

Marine 16.08.2017 - 16:49:

Bonjour, Existerait-il une vidéo pour les coutures bord à bord ? Je suppose qu'on les fait à l'aiguille, mais avec quel point ? Merci d'avance.

DROPS Design 17.08.2017 kl. 16:47:

Bonjour Marine, consultez la deuxieme partie de notre video (le haut des chaussons): ICI. Bon crochet!

JUDY GATES 12.04.2017 - 13:01:

Thank you any way.....I decided to make something else....and Mrs. Gates is my mother

JUDY GATES 11.04.2017 - 17:12:

I need help with the back section, I am at the 14 1/2-15 now but I just don't understand this next par.I have made many of your patterns but you have me stumped with the wording on this,and no image of back, When piece measures 34-35-36-37-38-39 cm / 13 3/8’’-13¾’’-14¼’’-14½’’-15’’-15¼’’ bind off for armhole each side on every row as follows: 3 dc 1 time, 2 dc 1-2-3-4-6-8 times and 1 dc 1-2-2-3-4-4 times = 62-64-66-68-70-72 dc. judy

DROPS Design 12.04.2017 kl. 12:22:

Dear Mrs Gates, you have now to shape armholes on each side, ie at the beg + at the end of row, dec as explained under DECREASING TIP, ie on 1st row, slip st in the first 4 dc, ch 3 for 1st dc (= 3 dc decreased) and continue as before, until 3 dc remains at the end of row, turn and slip st in the first 3 dc, 3 ch for 1st dc (= 2 sts dec at the beg of row), work until 2 dc remains at the end of row, turn and continue dec as explained for your size. Happy crocheting!

Laura Wilkinson 28.11.2016 - 11:24:

Hi I am doing back in L size at the top where you divide for neck after two neck rows it says length is 68cm should this be 58cm? Thanks

DROPS Design 28.11.2016 kl. 14:28:

Dear Mrs Wilkinson, that's right, it should be 58 cm in size L, pattern will be edited asap. Thank you, happy crocheting!

Barbara Hanlon 08.08.2014 - 14:20:

What weight of yarn is this made in? I'm looking for crocheted cardigan or jacket pattern for an 8 ply wool. Double knitting we call it here in New Zealand

DROPS Design 08.08.2014 kl. 16:05:

Dear Mrs Hanlon, you will find here all informations about our yarns there - and here you'll find a list of stores who ship worldwide. Happy crocheting!

Sarah 21.07.2014 - 17:55:

For the xxl size row setup on the back I am getting the right number of tr's (118) but not only have 4 chains left at the end so don't get to have two separated like the start of the row, am I missing something? Can someone advise as I don't see any errata for this

DROPS Design 22.07.2014 kl. 09:17:

Dear Sarah, at the very beginning you crochet a longer chain ( ie 149 ch, incl 3 ch to turn with) and to avoid a tight edge, you will skip ch evenly, ie work as follows: 1 tr in 4th ch from hook, * skip 1 ch, 1 tr in each of the next 4 ch *, repeat from *-* a total of 29 times = 118 tr. Happy crocheting!

Kommentere opskrift DROPS 111-20