DROPS Baby / 10 / 12

DROPS Baby 10-12 by DROPS Design

DROPS bluse med norsk mønster, bukser, hue og sokker i "BabyMerino".

Størrelse:
1/3 mdr - 6/9 mdr - 1 år - 2 år - 3/4 år
Tilsv i cm:
50/56 - 62/68 - 74/80 - 86/92 - 98/104
Materialer: DROPS Baby-Merino fra Garnstudio
Bluse:
100-100-100-150-150 gr f.nr 33, jeansblå.
50 - 50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 32, turkis.
50 - 50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 02, natur.

Bukser:
150-150-200-200-200 gr f.nr 32, turkis.
Hue:
50 - 50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 33, jeansblå.
50 - 50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 32, turkis.
50 - 50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 02, natur.

Sokker:
50 - 50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 02, natur.

Hele sættet:
150-150-150-200-200 gr f.nr 33, jeansblå.
200-200-250-250-250 gr f.nr 32, turkis.
50 - 50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 02, natur.

DROPS Pinde nr 2,5 og 3.
DROPS træknap lys nr 503: 2 stk (blusen).
Bukseelastik: Ca 50 - 60 cm.

Garnet til denne opskrift koster fra 175.6kr. Læs mere.

Instruktioner

Strikkefasthed: 25 m x 33 p = 10 x 10 cm på p 3 og glatstrik. Husk pindenr er kun vejledende!

Mønster: Se diagram - M.1 og M.2. Hele mønsteret glatstrikkes.

Rib: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.
Retstrik (frem og tilb): 1.p Ret. 2.p: Ret.

BLUSE

Forstk: Slå 64-72-80-90-98 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 2,5 med jeansblå og strik Rib i 2 cm. Skift til p nr 3 og fortsæt med glatstrik. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 15-16-20-23-25 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1-1-1-1-1 gang, 2 m 1-1-1-1-1 gang, 1 m ialt 3-3-4-5-5 gange = 48-56-62-70-78 m på p. Samtidig når arb måler 15-17-21-25-28 cm strikkes M.1 - sørg for at der kommer 1 rapport midt på blusen. Når arb måler 23-25-28-32-35 cm lukkes de midterste 14-16-16-18-20 m til hals. Luk derefter af på hver side af halsen på hver 2.p: 2 m 2-2-2-2-2 gange og 1 m ialt 3-3-5-5-5 gange = 10-13-14-17-20 m tilbage på hver skulder.

Højre skulder (når tøjet tages på): Luk af alle m efter M.1 - arb måler ca 27-29-33-37-40 cm. Venstre skulder: Efter M.1 skiftes der til p 2,5. Strik Rib med jeansblå i 2 cm - samtidig efter 0,5 cm lukkes der af til 1 knaphul midt på skulderen, luk 2 m af og slå 2 nye m op på næste p. Luk af med r over r og vr over vr.

Rygstk: Slå op og strik som forstk. Luk af til ærmegab som på forstk og strik videre til arb måler 25-27-31-35-38 cm. Nu lukkes de midterste 24-26-30-32-34 m til hals. Luk derefter af på hver side af halsen på hver 2.p: 1 m ialt 2-2-2-2-2 gange = 10-13-14-17-20 m tilbage på hver skulder. Højre skulder (når tøjet tages på): Luk alle m af efter M.1.

Venstre skulder: Efter M.1 skiftes der til p 2,5. Strik Rib med jeansblå i 2 cm, luk af med r over r og vr over vr.
Ærme: Slå 46-48-50-52-52 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 2,5 med jeansblå og strik Rib med 1 kantm i hver side i retstrik i 2 cm. Skift til p 3 og strik glatstrik. Når arb måler 4 cm tages der 1 m ud i hver side: ialt 6-7-6-7-10 gange på hver 7-7-9-9-7 p = 58-62-62-66-72 m. Når arb måler 18-20-22-25-29 cm strikkes M.2. Samtidig når ærmet måler 18-20-22-24-28 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1-1-1-1-1 gang, videre lukkes der 2 m i hver side til M.2 er færdig. Efter M.2 lukkes der af, arb måler 23-25-27-30-34 cm.

Montering: Sy højre skuldersøm. Saml ca 90 til 100 m op rundt i halsen på rundp nr 2,5 med jeansblå. Strik Rib - efter 0,5 cm lukkes der af til 1 knaphul over det andet på skulderen. Halskanten skal være dobbelt og strikkes 5 cm høj - der lukkes også af til knaphul på indersiden af halskanten, dvs efter 4,5 cm. Luk af med r over r og vr over vr. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm. Buk halskanten dobbelt mod vrangen og sy den fast. Sy knapperne i på skulderen.

BUKSER
Strikkefasthed: 26 m x 52 p på p 2,5 og retstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Højre ben: Slå 64-70-72-74-76 m op (inkl 1 m i hver side til søm) med turkis på p 2,5 og strik retstrik. Når arb måler 8 cm tages der 1 m ud i hver side indenfor kantm (= indersiden af benet): 7-4-8-11-12 gange på hver 2.-4.-2.-2.-2. cm = 78-78-88-96-100 m. Når arb måler 22-24-27-31-34 cm lukkes der 4 m af i hver side = 70-70-80-88-92 m. Videre tages der ud i den ene side (= bagpå når bukserne syes sammen) samtidig tages der ind i den anden side (= foran når bukserne syes sammen). Der tages ud og ind fra retsiden indenfor 2 kantm. Tag ud bagpå: 1 m ialt 7-7-7-7-7 gange på hver 2.p. Tag ind foran (ved at strikke 2 r sm): 1 m ialt 4-2-9-12-15 gange på hver 2.p = 73-75-78-83-84 m. Når arb måler 42-46-51-56-60 cm tages der 13-13-13-15-16 m ind fra retsiden jævnt fordelt på p = 60-62-65-68-68 m. Strik 2 cm retstrik og derefter 2 cm glatstrik (= tillæg), luk af.

Venstre ben: Slå op og strik som højre – men omvendt.
Montering: Sy benene, de nederste 4 cm på hvert ben syes fra retsiden (= opbuk). Sy skridtsømmen. Buk kanten øverst dobbelt mod vrangen og sy. Træk en elastik gennem løbegangen i livet. Buk benene op således at der bliver en kant nederst på ca 4 cm.

HUE
Passer hovedmål: 41-44-46-48-50 cm.

Strikkefasthed: 25 m x 33 p = 10 x 10 cm på p 3 og glatstrik. Husk pindenr er kun vejledende!

Rib: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.

Mønster: Se diagram - M.2. Hele mønsteret glatstrikkes.

Hue: Slå 90-98-102-106-110 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p nr 2,5 med jeansblå. Strik Rib i 2 cm med 1 kantm i hver side i retstrik. Skift til p 3 og strik M.2, derefter strikkes der færdig med jeansblå. Luk af når arb måler 16-17-18-19-20 cm.
Montering: Sy sømmen midt bagpå. Sy sammen ovenpå således at der bliver 3 toppe - sømmen midt bagpå skal være midt imellem to af topperne. Lav 3 små duske i jeansblå og turkis og sy 1 i hver top.

SOKKER
Fodlængde: 10-11-12-14-15 cm.

DROPS Strømpep 2.

Strikkefasthed: 28 m x 38 p på p 2 og glatstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Rib: * 1 r, 1 vr *. Gentag fra *-*.

Sok: Slå 44-46-48-50-52 m op med natur og fordel dem på strømpep 2. Strik 5-5-6-7-7 cm Rib. Fortsæt med glatstrik. Strik hæl således:

Hæl: Strik 3-3,5-4-4,5-5 cm glatstrik frem og tilbage over 22 m midt bagpå. Hælaflukning (1.p fra retsiden): 1.p: Strik 12 r, 2 drejet r sm, 1 r, vend arb, 2.p: 1 m løs af, 4 vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb, 3.p: 1 m løs af, 5 r, 2 drejet r sm, 1 r, vend arb, 4.p: 1 m løs af, 6 vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb, 5.p: 1 m løs af, 7 r, 2 drejet r sm, 1 r, vend arb, 6.p: 1 m løs af, 8 vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb 7.p: 1 m løs af, 9 r, 2 drejet r sm, 1 r, vend arb, 8.p: 1 m løs af, 10 vr, 2 vr sm, 1 vr, vend arb 9.p: 2 r sm, 10 r, 2 drejet r sm = 12 m på p (= ialt 34-36-38-40-42 m). Saml 8 m op på hver side af hælen og sæt alle m på samme p = 50-52-54-56-58 m. Videre tages der 1 m ind på hver side af de øverste 20-22-24-26-28 m: ialt 7 gange på hver 2.p = 36-38-40-42-44 m. Når foden måler 8-9-11-12-13 cm (fra hælaflukningens start) sættes 1 mærketråd i hver side. Der tages 1 m ind på hver side af trådene (4 indtagninger ialt) 8-8-8-9-9 gange på hver p. Træk tråden gennem de 4-6-8-6-8 resterende m og sy den godt fast.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Baby 10-12) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (8)

Malstig 30.08.2016 - 11:49:

Det hade varit bra om det framgick att mönstret stickas både från rätan och avigan. Se till att en rapport kommer mitt fram.....ja, men då jag stickar till en 2-åring så ska mönstret fördelas över 70 maskor! 35 x 2 = 70 och då fattas det en maska för att hitta mitten. Det borde framkomma att man måste öka en maska. Det här är inget arbete för de som inte stickat så mycket. Var finns bild på mössan??

Vibeke Nielsen 14.08.2016 - 21:24:

Der står, at rapporten skal placeres mit på arbejdet på forstykket. Er det midten af rapporten eller en på hver side af midten. Og så står der noget med håndskrift, som jeg har svært ved at tyde/forstå?

DROPS Design 07.09.2016 kl. 14:32:

Hej Vibeke. Se her hvordan du placerer et diagram paa midten. Jeg tror det er en fejl med den haandskrift, jeg har bedt om at faa det fjernet.

Valérie 26.12.2015 - 23:16:

Bonjour, Je suis à la partie col : et là je ne comprend pas (relever autour de l'encolure 90 à 100 mailles) faut il compter aussi les 4 cm rajoutés à l'épaule gauche. Je vous remercie de me répondre. Valérie PERIE

DROPS Design 02.01.2016 kl. 13:52:

Bonjour Valérie, tout à fait, vous relevez les mailles tout autour de l'encolure, y compris les long des bordures de l'épaule - n'oubliez pas d'ouvrir la boutonnière en double pour l'ourlet. Bon tricot!

Siri Wilbur 07.02.2015 - 04:35:

Finally I realize that the M.2 for the sleeve does. Not mean make two stitches! But how can the sleeve measure 29cm and then 28cm before instructions to decrease it? Can you change the diagram labels to A and B? Or am I wrong? Thanks! Siri

DROPS Design 07.02.2015 kl. 09:26:

Dear Mrs Wilbur, in the 2 largest size, you will start to bind off for sleeve cap before working M.2, ie you bind off each side for sleeve cap when piece measures 28 cm (largest size), and work M.2 when sleeve measures 29 cm. Continue casting off each side and bind off all sts after M2, sleeve should measure 34 cm. Happy knitting!

Anita 15.11.2014 - 07:29:

There is an error in the patter M2. On the second row the pattern does not match the second row of M1. Why does the sleeve head come out smaller than the armhole?

DROPS Design 15.11.2014 kl. 09:58:

Dear Anita, when working M2, mark the last st you worked on first row, then start from this st on next row and read diagram from left to right (see also here). Sleeve cap is 5-6 cm high and should fit the armholes. Happy knitting!

Lora Parnell 06.06.2014 - 05:29:

Please clarify sleeve decrease. Do you also decrease the 2 st for 1 time or continue to decrease 2 st. every other row throughout the m2 until finished.

DROPS Design 06.06.2014 kl. 09:32:

Dear Mrs Parnel, you cast off for sleeve cap 3 sts 1 time at the beg of every row each side, then 2 sts at the beg of every row each side until M2 is finished. Happy knitting!

Marianne 04.10.2007 - 17:24:

Hej! Lite oklart hur man stickar byxan - ska hela byxan vara i rätstickning eller är det slätstickning efter 4 cm? Marianne

Marianne 04.10.2007 - 17:23:

Håller på och stickar byxorna men blir konfyst. Ska man byta till slätstickning efter 4 cm eller ska man fortsätta med rätstickning? När jag försöker titta på bilden i förstoring ser det ut som byxan är i slätstickning, men det är väldigt otydligt. Tacksam för svar. Hälsningar Marianne

Kommentere opskrift DROPS Baby 10-12