DROPS Baby / 10 / 11

DROPS Baby 10-11 by DROPS Design

DROPS Prachtige babyset van "Baby-Ull".

Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

De set bestaat uit een vestje, broek(-pak) en muts.
Maat: 1/3 mnd - 6/9 mnd - 12/18 mnd
Maat in cm: 50/56 - 62/68 - 74/80
Materialen: DROPS Baby-Ull van Garnstudio,
Vestje:
150-150-200 gr nr. 02, ecru
Muts:
50 - 50 - 50 gr nr. 02, ecru
Broek:
200-200-200 gr nr. 02, ecru
DROPS Rondbreinld, sokkenbreinld en breinld 2,5mm.
DROPS Muizenknopen nr. 580-wit: 5 stuks voor het vestje en 4 stuks voor de broek.

Opmerkingen (71)

100% wol
vanaf 3.00 € /50g
DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 3.00 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 3.00 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 21.00€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Steekverhouding: 26 st x 52 nld op breinld 2,5mm in gerstekorrelst = 10 x 10 cm. Gebruik eventueel grotere of kleinere naalden om de juiste steekverhouding te krijgen. Brei een proeflapje!

Ribbelst (heen en weer): Alle naalden recht breien.

Gerstekorrelst: 1e nld: * 1 r, 1 av *, herhaal steeds *-*. 2e nld: av over r en r over av. Herhaal steeds de 2e nld.

Boordst: * 1 r, 1 av *, herhaal steeds *-*.

Kabelpatroon: zie teltekening M.1 t/m M.4. De teltekening geeft het patroon weer op de goede kant.

Tips voor het breien: Brei de gerstekorrelst heen en weer of het kan zich verschuiven.

VESTJE:

Panden: Het vestje wordt heen en weer vanaf middenvoor naar middenvoor op de rondbreinld gebreid. Zet 139-155-179 st op (incl. 1 kantst aan de weerskanten) met rondbreinld 2,5mm en ecru. Brei volgens teltekening M.3. Brei vervolgens de volgende nld als volgt: 1 kantst in ribbelst, 5-5-5 st M.2A, 128-144-168 st M.2B, 4-4-4 st M.2C, 1 kantst in ribbelst. Herhaal teltekening M.2 twee keer. Brei vervolgens teltekening M.4 en brei daarna de rest van de panden in gerstekorrelst – zie de beschrijving hierboven. Let op de steekverhouding! Brei bij een hoogte van 14-15-17 cm de volgende nld als volgt: 32-36-42 st = voorpand, kant 6 st af voor het armsgat, 63-71-83 st = achterpand, kant 6 st af voor het armsgat, 32-36-42 st = voorpand. Elke deel wordt afzonderlijk verder gebreid.

Linker voorpand: = 32-36-42 st. Kant daarbij af voor het armsgat aan de zijkant in elke 2e nld: 2-1-2 x 2 st, 4-5-6 x 1 st = 24-29-32 st. Kant bij een hoogte van 21-23-25 cm de eerste 5-6-7 st aan de middenvoor af voor de hals. Kant daarbij af in elke 2e nld: 1-1-1 x 2 st en 3-4-4 x 1 st = 14-17-19 st op de schouder. Kant deze st af bij een totale hoogte van 26-28-31 cm.

Rechter voorpand: Als het linker voorpand breien, maar in spiegelbeeld.

Achterpand: = 63-71-83 st. Kant daarbij af voor de armsgaten aan de weerskanten als op de voorpanden = 47-57-63 st. Kant bij een hoogte van 25-27-30 cm de middelste 17-21-23 st af voor de hals. Kant daarbij in de volgende nld 1 st af aan de halszijden = 14-17-19 st op elke schouder. Kant deze st af bij een totale hoogte van 26-28-31 cm.

Mouw: De mouw wordt heen en weer gebreid. Zet losjes 40-42-44 st op (incl. 1 kantst aan de weerskanten) met breinld 2,5mm en ecru. Brei 2 cm Boordst. Brei door volgens teltekening M.1 met 1 kantst in ribbelst aan de weerskanten. Brei na M.1 de rest van de mouw in gerstekorrelst. Meerder tegelijkertijd vanaf een hoogte van 5 cm 10-11-12 x 1 st aan de weerskanten: in elke 6e nld = 60-64-68 st. Kant bij een hoogte van 17-19-20 cm af voor de mouwkop aan de weerskanten in elke 2e nld: 1-1-1 x 3 st, 1-1-1 x 2 st en 11-11-14 x 1 st. Kant vervolgens 2 st af aan de weerskanten tot een totale hoogte van 24-25-27 cm. Kant de overige st af.

Afwerken: Sluit de schoudernaden. Neem ca 55 tot 65 st op langs de linker voorbies met breinld 2,5mm en ecru. Brei M.4, en vervolgens 2 cm Boordst en kant af met r over r en av over av. Herhaal dit langs de rechter voorbies, maar kant na ½ cm Boordst gelijkmatig af voor 5 knoopsgaten. Maak het eerste knoopsgat 1 cm van de onderrand en het laatste knoopsgat ca 1 cm van de bovenrand. 1 knoopsgat = kant 2 st af en zet in de volgende nld 2 nieuwe st op over de net afgekante st. Neem ca 60 tot 70 st (het aantal st moet deelbaar met 2 zijn) op rondom de hals (neem ook st op van boven de voorbiezen) met breinld 2,5mm en ecru. Brei teltekening M.1 met 2 kantst in ribbelst aan de weerskanten. Brei de 7e nld van M.1 als volgt: 2 ribbelst, *Brei 2 st r samen, 1 omsl *, herhaal steeds *-* totdat er nog 4 st op de breinld staan. Brei deze als volgt: Brei 2 st r samen en 2 ribbelst. Kant na M.1 de st af. Sluit de mouwnaden. Naai de mouwen in het vestje, en naai de knopen aan het vestje.

BROEKPAK/BROEK:

Begin het werk onder de voet, en brei vervolgens de pijpen en eindig met het lijfje.
Lees Tips voor het breien!

Linkerpijp: Zet 54-60-64 st op (incl. 1 kantst aan de weerskanten) met breinld 2,5mm en ecru. Brei ribbelst. Let op de steekverhouding! Plaats bijeen hoogte van 2 cm 1 merkdraad in het werk – vanaf hier het werk verder meten. Brei 4-4-5 cm ribbelst. Kant vervolgens af aan de weerskanten in elke 2e nld: 3 st x 0-1-1 en 2 st x 3-2-2 = 42-46-50 st. Verdeel nu de st over 4 sokkenbreinld en brei 2 cm Boordst in het rond. Brei daarna door volgens teltekening M.1 en meerder tegelijkertijd gelijkmatig 20 st in de 1e nld = 62-66-70 st. Deel na M.1 het werk aan de binnenkant van de pijp en brei door in gerstekorrelst heen en weer op de breinld. Meerder tegelijkertijd 1 st aan de weerskanten voor kantst = 64-68-72 st. Meerder daarbij 6-8-9 x 1 st aan de weerskanten in elke 6e nld = 76-84-90 st. Kant bij een hoogte van 21-23-26 cm 5 st af aan de weerskanten = 66-74-80 st. Leg het werk terzijde.

Rechterpijp: Als de linkerpijp breien.

Broek: Plaats de linker- en rechterpijp op dezelfde rondbreinld = 132-148-160 st. Plaats 1 merkdraad in het midden van het voorpand. Brei gerstekorrelst heen en weer op de rondbreinld vanaf het midden van het achterpand. Meerder tegelijkertijd 1 st aan de weerskanten voor kantst = 134-150-162 st. Meerder na 4 nld in het midden van het achterpand en minder tegelijkertijd in het midden van het voorpand.
Alle meerderingen en minderen worden op de goede kant van het werk gedaan.
Meerder in het midden van het achterpand als volgt: 8 x 1 st naast de 2 kantst in elke 2e nld.
Minder in het midden van het voorpand als volgt: 8 x 1 st aan elke zijde van de 2 middelste st in elke 2e nld als volgt voor de 2 middelste st: Brei 2 st r (av) samen. Na de 2 middelste st: Haal 1 st r af de nld, 1 r (av), haal de afgeh st daarover.
Breit u de broek zonder bretels, brei dan door als volgt: Brei bij een hoogte van 42-46-50 cm 1 nld av (als gezien op de goede kant) en 2 cm tricotst (= zoom). Kant alle st af.
Breit u de broekpak (dus met bretels), brei dan door als volgt: Brei bij een hoogte van 42-51-56 cm teltekening M.1 met kantst in ribbelst aan de weerskanten. Brei vervolgens door in gerstekorrelst. Kant bij een hoogte van 46-55-60 cm af voor de armsgaten aan de zijkanten als volgt: Brei 31-35-38 st = half achterpand, kant 6 st af voor het armsgat. Brei 60-68-74 st voorpand, kant 6 st af voor het armsgat en brei de laatste 31-35-38 st = half achterpand. Elke deel wordt afzonderlijk verder gebreid.

Voorpand: = 60-68-74 st. Kant daarbij af voor de armsgaten in elke 2e nld: 1-1-1 x 2 st en 2-3-4 x 1 st = 52-58-62 st. Kant bij een hoogte van 49-59-64 cm de middelste 14-16-18 st af voor de hals. Kant daarbij af aan de halszijden in elke 2e nld: 1-1-1 x 2 st en 4-4-4 x 1 st = 13-15-16 st op elke schouder. Brei bij een hoogte van 54-64-70 cm 6 nld ribbelst over alle st op de schouder. Kant na 2 nld ribbelst af voor 2 knoopsgaten op de schouder als volgt: 2 st r, kant 2 st af, 5-7-8 st r, kant 2 st af en brei 2 st r. Zet in de volgende nld 2 nieuwe st op over de net afgekante st. Kant de st af na de 6 nld ribbelst. Brei de andere schouder op dezelfde manier.

Linker achterpand: = 31-35-38 st. Kant daarbij af voor het armsgat aan de zijkant als op het voorpand = 27-30-32 st. Kant bij een hoogte van 53-63-69 cm 13-14-15 st af voor de hals. Kant daarbij in de volgende nld 1 st af aan de halszijde = 13-15-16 st op de schouder. Brei bij een hoogte van 54-64-70 cm 6 nld ribbelst en kant vervolgens de st af.

Rechter achterpand: Als het linkerpand breien, maar in spiegelbeeld.

Afwerken (broek): Sluit naden aan de pijpen vlak langs de 1 kantst. Sluit de naad in het achterpand op dezelfde manier, zodat de naad niet te dik wordt. Vouw de 2 cm tricotst om naar de binnenkant en naai deze vast. Rijg een elastiek door de zoom.

Afwerken (broekpak): Sluit naden aan de pijpen vlak langs de 1 kantst. Sluit de naad in het achterpand op dezelfde manier, zodat de naad niet te dik wordt. Neem ca 65 tot 75 st op rondom het rechter armsgat met breinld 2,5mm en ecru. Brei 4 nld ribbelst en kant af. Herhaal dit langs het linker armsgat. Neem ca 50 tot 70 st op rondom de hals in het voorpand met breinld 2,5mm en ecru. Brei 4 nld ribbelst en kant af. Neem ca 35 tot 50 st op rondom de hals in het achterpand met breinld 2,5mm en ecru. Brei 4 nld ribbelst en kant de st af. Naai de knopen aan.

MUTS:

Hoofdomtrek: 41 - 44 - 47 cm.

Muts: Zet 75-91-99 st op met breinld 2,5mm en ecru. Brei teltekening M.3. Brei daarna de volgende nld als volgt: 1 ribbelst, 5 st volgens M.2A, 64-80-88 st volgens M.2B, 4 st volgens M.2C en 1 ribbelst. Brei teltekening M.2 één keer, en brei daarna door in gerstekorrelst. Kant bij een hoogte van 10-11-12 cm de eerste 24-31-34 st af van de weerskanten. Brei door in gerstekorrelst over de middelste 27-29-31 st tot een hoogte van 20-22-24 cm. Kant deze st af. Naai het middelstukje aan de zijstukken. Neem ca 80 tot 90 st op langs de onderrand van de muts (het aantal st moet deelbaar met 2 zijn) met breinld 2,5mm en ecru. Brei teltekening M.1 met 2 kantst in ribbelst aan de weerskanten. Brei de 7e nld van M.1 als volgt: 2 ribbelst, * Brei 2 st r samen, 1 omsl *, herhaal steeds *-* totdat er nog 4 st op de breinld staan. Brei deze als volgt: Brei 2 st r samen en 2 ribbelst. Kant na M.1 de st af. Haak een kettinkje van ca 30 cm en rijg deze door de gaatjes in de onderrand van de muts.

Telpatroon

= recht aan de goede kant, av aan de verkeerde kant
= averecht aan de goede kant, recht aan de verkeerde kant
= 2 st r samen, 1 omslag
= 1 omslag, haal 1 st r van de nld af, 1 r, haal de afgeh st daarover
= 1 omslag, haal 1 st r van de nld af, 2 st r samen, haal de afgeh st daarover, 1 omslag

Opmerkingen (71)

Plaats uw opmerking!

Kinni Andreasen 14.12.2018 - 12:57:

Mønster 2 får jeg ikke til at gå op med antal masker. 137 + 2 kantmasker Mønsteret er på 17 masker det går op med 136 masker og ikke 137! Er der noget jeg ikke forstår? Med venlig hilsen Kinni andreasen

Annie MP 12.12.2018 - 11:56:

Bonjour, Pour la combinaison en 1er âge, comment faire un entrejambe boutonné pour faciliter le change du bébé ? Existe-t-il un autre modèle sur lequel je peux m'appuyer pour le réaliser ? Merci

DROPS Design 12.12.2018 kl. 13:44:

Bonjour Mme MP, vous pouvez vous aider ce ce modèle (échantillon différent, mais la technique y est expliquée) - pour toute assistance complémentaire, n'hésitez pas à demander de l'aide à votre magasin - même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Cecile Lemieux 07.08.2018 - 22:47:

Je voudrais savoir si il y a des explications écrites pas à pas pour ce patron. Il est plus facile pour moi de suivre les explications écrites que les grilles

DROPS Design 08.08.2018 kl. 08:18:

Bonjour Mme Lemieux, il n' y a que des diagrammes pour ce modèle. Commencez à lire les diagrammes en bas à droite en commençant sur l'endroit et lisez de droite à gauche sur l'envers et de gauche à droite sur l'endroit. Bon tricot!

Françoise 07.08.2018 - 03:07:

Bonsoir, je souhaiterai savoir si il y a une différence entre l\'encolure du devant et l\'arrière, pour l\'échancrure, car je souhaiterai la transformer en brassière et mettre le le boutonnage dans le dos. Est-ce possible ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 07.08.2018 kl. 08:58:

Bonjour Françoise, il y a effectivement une différence d'encolure pour ce modèle, on va rabattre les mailles des devants à partir de 21-23-25 cm et celles du dos à 25-27-30 cm. Bon tricot!

Kühnert Roswitha 04.11.2017 - 10:11:

Hallo, leider komme ich mit der Anleitung für die Ärmel nicht zurecht. Wenn die Arb. 5 cm misst, soll auf jeder Seite 1M 10x auf jeder 6.Ndl. (Reihe) zugenommen werden. Wenn die gesamte Arb. 17cm misst, beginnen die Abnahmen. Wenn ich wie beschrieben je 6. Reihe zunehme, misst meine Arbeit insges. 21cm. Habe ich da irgendwo einen Denkfehler?

DROPS Design 06.11.2017 kl. 09:28:

Liebe Frau Kühnert, stimmt Ihre Maschenprobe in der Höhe? Sie müssen insgesamt 10 x zunehmen, inklusive die 1. Zunahme nach 5 cm. Viel Spaß beim stricken!

Maria 07.09.2017 - 19:40:

Mietin jakun etu- ja takakappaleen alkuvaiheessa mallipiirrosta M2. Kun työ neulotaan tasona joka toinen krs (nurja krs) on merkattu tehtäväksi oikealla silmukalla,vaikka kuvasta katsoen näyttäisi olevan sileää neuletta tuo pitsikuvio?!

DROPS Design 08.09.2017 kl. 14:05:

Hei, piirros näyttää mallineuletta oikealta puolelta katsottuna, eli nurjalla puolella neulotaan nurjaa.

Gesine 18.08.2017 - 15:41:

Hallo, verstehe ich das Richtig, dass das Diagramm angibt wie Die Arbeit links aussehen soll... Dh zB bei M3 wenn ich hin und zurück stricke mache ich bei der Hinreihe re Maschen und Rückreihe auch re Maschen???

DROPS Design 28.08.2017 kl. 12:04:

Liebe Gesine, Alle Reihe sind im Diagram gezeichnet, dh die Hin- sowie die Rückreihen. Im M.3 stricken Sie 1. Hinreihe rechts, 2. Reihe (= Rück-Reihe) rechts usw. Viel Spaß beim stricken!

Marianne 10.01.2017 - 11:48:

Dit vestje is aan de voorkant wijder dan aan de achterkant als de boordjes er aangebreid zijn.. klopt dit??

DROPS Design 10.01.2017 kl. 12:58:

Hoi Marianne. Ja, klopt. De voorbiezen overlappen elkaar.

Marianne 12.12.2016 - 17:32:

Dankjewel, ja ik dacht het al...

Marianne 11.12.2016 - 14:51:

En het ajour patroon komt bij mij in ribbelsteek, begrijp ik het nie goed?

DROPS Design 12.12.2016 kl. 14:55:

Hoi Marianne. De recht steken (leeg vierkantjes) is r aan de goede kant = av aan de verkeerde kant en het kruisje is dan av aan de goede kant = r aan de verkeerde kant. Ik zal het wel even aanpassen op het telpatroon.

Laat een opmerking achter voor DROPS Baby 10-11