DROPS / 111 / 14

Fairy Breeze by DROPS Design

DROPS jakke i ”Muskat” med hulmønster og retstrik. Str S til XXXL

DROPS design: Model nr R-533
-------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
550-600-650-700-800-850 gr f.nr 04, syren

DROPS PINDE og RUNDP (80 cm) nr 4,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 20 m x 26 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS SØLVKNAP nr 534: 3 stk.
--------------------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 209kr. Læs mere.
Retstrik Strik ret både frem og tilbage på p.

FORKORTEDE PINDE OG MØNSTER:
For at ryg- og forstykke skal blive videre i nederkanten skal der strikkes flere pinde over de nederste m i forhold til de øverste, dette gøres således:
1.og 2.p: Strik ret over alle m.
3.p: Strik ret over de første 34 m, vend.
4.p: Stram tråden og strik ret tilbage.
5. til 8.p: Strik ret over alle m.
9.p: Strik ret over de første 34 m, vend.
10.p: Stram tråden og strik ret tilbage.
11.og 12.p: Strik ret over alle m.
13.p: Strik således: * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-*, slut af med 2 r.
14.p: Strik ret over alle m.
Gentag 1.til 14.p til færdig mål. Dvs at hver rapport = 10 p øverst og 14 p nederst.

MØNSTER BÆRESTK: * 5 p glatstrik, 1 p ret fra vrangen *, gentag fra *-*.

MØNSTER MANCHET: * Strik 4 p ret frem og tilbage, derefter strikkes næste p således: * 2 r sm, slå om *, gentag fra *-* til der er 2 m tilbage, disse strikkes ret, strik 3 p ret frem og tilbage *, gentag fra *-* til færdig mål.

KNAPHUL: Der lukkes af til knaphul på højre forkant når arb måler 1, 5 og 9 cm.
1 knaphul = strik 2. og 3. m fra midt foran r sm og slå om.

INDTAGNINGSTIPS:
Alle indtagninger sker fra retsiden.
Der tages ind indenfor 4 forkantm i retstrik.
Tag ind således EFTER 4 m: tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over.
Tag ind således FØR 4 m: 2 r sm.
-----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------
RYG- OG FORSTYKKE – NEDRE DEL: Arb strikkes sidelæns fra midt foran til midt foran.
Slå 68 m LØST op i alle str på p 4,5 med Muskat. Strik 8 p ret over alle m (1.p starter fra nederkanten). Fortsæt med FORKORTEDE PINDE OG MØNSTER ryg- og forstk – se forkl over!
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Strik til arb måler ca 108-120-130-142-156-170 cm i nederkanten, det skal da måle ca 78-86-92-102-112-122 cm i overkanten – afpas efter 12.p i mønsteret. Fortsæt med 8 p ret over alle m, luk løst af.
Vend nu arb så retsiden bliver den side som har 1 p glatstrik på hver side af hulrækkerne.
BÆRESTK: Arb strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran.
Strik ca 1 m op i hver 2.p fra retsiden på p 4,5 i overkanten på nederdelen med Muskat. Strik 1 p ret tilbage fra vrangen – SAMTIDIG justeres m-antallet til 160-176-192-208-228-248 m.
HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Sæt 1 mærke efter 42-46-50-54-59-64 m ind fra hver side (= 76-84-92-100-110-120 m mellem mærkerne på rygstk). Videre strikkes MØNSTER-BÆRESTK - se forkl over - med 4 forkantm i hver side mod midt foran i RETSTRIK – se forkl over. SAMTIDIG når arb måler 1 cm lukkes der af til KNAPHUL på højre forkant – se forkl over.
SAMTIDIG på 4.p tages der 1 m ud på hver side af mærkerne i siderne, gentag udtagningen på hver 4.p totalt 5 gange = 180-196-212-228-248-268 m.
LÆS BÅDE HALSUDSKÆRING OG ÆRMEGAB FØR DET STRIKKES VIDERE!
HALSUDSKÆRING: Når arb måler 10 cm strikkes der 2 p retstrik frem og tilbage men kun over de yderste 4 forkantm i den ene side (dette gøres for at halslukningen skal blive pænere), strik derefter 1 p over alle m og strik 2 p retstrik frem og tilbage men kun over de yderste 4 forkantm i den anden side. Strik videre over alle m – SAMTIDIG på næste p fra retsiden tages der 1 m ind i hver side mod midt foran – SE INDTAGNINGSTIPS, gentag indtagningen på hver 2.p totalt 10 gange og derefter på hver 4.p 5-5-6-6-7-7 gange.
ÆRMEGAB: SAMTIDIG når arb måler 10-10-11-12-13-14 cm lukkes der 6-6-8-8-10-10 m af i hver side til ærmegab (= 3-3-4-4-5-5 m på hver side af hver mærke). Hver del strikkes færdig for sig.

VENSTRE FORSTK: Strik mønsteret videre og fortsæt indtagningerne til hals – SAMTIDIG lukkes der af til ærmegab i starten af hver p fra siden: 2 m 1-2-3-4-5-6 gang og 1 m 2-3-3-3-3-4 gange. Efter alle indtagninger til ærmegab og hals er der 25-26-26-28-29-31 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 28-30-32-34-36-38 cm (= ca 62-64-66-68-70-72 cm totalt).

HØJRE FORSTK: Strik som venstre men modsat.

RYGSTK: = 80-88-94-102-110-120 m. Luk af til ærmegab i hver side som på forstk = 72-74-76-80-84-88 m. Strik videre til arb måler 26-28-30-32-34-36 cm. Nu strikkes der 4 p retstrik over de midterste 30-30-32-32-34-34 m (de resterende m strikkes som før), derefter lukkes de midterste 22-22-24-24-26-26 m af til hals. Hver skulder strikkes færdig for sig med 4 m retstrik mod halsen. Luk de 25-26-26-28-29-31 skulder-m af når arb er lige så lang som forstk.

MANCHET: Arb strikkes sidelæns. Slå 28 m op i alle str på p 4,5 med Muskat. Strik MØNSTER – ÆRME - se forkl over – til arb måler ca 25-25-27-27-29-31 cm, afpas efter 1 hel rapport, luk LØST af. Vend manchetten så retsiden bliver den side som har 1 p glatstrik på hver side af hulrækkerne.

ÆRME: Strik 1 m op i hver 2.p langs med den ene side af manchetten fra retsiden på p 4,5 med Muskat ca. Strik 1 p ret fra vrangen – SAMTIDIG justeres m-antallet til 52-52-56-56-60-64 m. Fortsæt i glatstrik med 1 kantm i hver side. Når arb måler totalt 15 cm tages der 1 m ud i hver side, gentag udtagningen på hver 4.-3.-2,5.-2.-2.-2.cm totalt 8-11-11-13-14-14 gange = 68-74-78-82-88-92 m. Når arb måler 48-47-46-45-44-43 cm (kortere mål i større str pga længre ærmekuppel og bredere skuldervidde) lukkes der af til ærmekuppel i beg af hver p i hver side: 4 m 1 gang, 2 m 3 gange og 1 m 2-4-5-6-8-9 gange, videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 55 cm, derefter lukkes der 3 m af 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 56 cm.

MONTERING: Sy skuldersømmene.
Sy ærmesømmene – machetten syes yderst i kanten, resten af ærmet sys indenfor 1 kantm. Sy ærmerne og knapperne i.

Sanna 26.02.2017 - 20:58:

Koitan neuloa kokoa M. Mutta kun kaarrokkeessa 10 sentin kohdalla aletaan tehdä kädenteitä, miten sitten muka vielä voi jatkaa "kaikilla silmukoilla"?? Eikö kädentien alkaessa ole pakko alkaa neuloa etu- ja takaosia erikseen??

DROPS Design 27.02.2017 kl. 15:47:

Hei! Etu- ja takakappaleet neulotaan erikseen. Tässä neuvotaan kuitenkin samalla miten tehdään etureunojen lyhennetyt kerrokset ja kavennukset.

Claudie 03.08.2014 - 21:54:

J'aime beaucoup ce modèle, mais j'avoue que je ne comprend pas grand chose à vos explications, et pourtant j'ai déjà réalisé un certain nombre de vos modèles dommage !

DROPS Design 04.08.2014 kl. 10:17:

Bonjour Claudie, pour toute aide complémentaire, je vous invite à vous adresser au forum DROPS où vous pourrez exposer ce que vous ne comprenez pas et on pourra vous aider. Bon tricot!

Patty 21.12.2012 - 09:01:

Ce modèle est magnifique ! j'ai eu grand plaisir à le tricoter !

Karin 28.03.2009 - 17:44:

Håller just på att avsluta den andra tröjan i samma mönster - jättekul att sticka och otroligt fint resultat!

Merethe 04.02.2009 - 08:40:

Strikker denne nå, og resultatet bli supert!

Jelena 01.02.2009 - 20:22:

I tried to do it,but the problem is at the begining it's ok,but later it's smaller and smaller.And at the end it is big difference between 2 sides. Jelena from Serbia

Sonni 28.01.2009 - 12:46:

Sehr schön - habe gleich angefangen zu stricken! Die Strickmuster sind sehr gut erklärt - dickes Lob - weiter so. Werde drops gerne weiterempfehlen!

Yulik 22.01.2009 - 20:07:

Very nice

Sofia 21.01.2009 - 04:42:

Fin lila

Anne 14.01.2009 - 07:30:

Endlich eine Häkeljacke die nicht so altbacken aussieht. Ich find sie wunderschön.

Kommentere opskrift DROPS 111-14