DROPS / 113 / 12

Rosenknopp by DROPS Design

DROPS bolero van ”Cotton Viscose” en ”Kid-Silk” met gehaakte randen. Maat XS - XXL

DROPS design: Model nr. KS-025
----------------------------------------------------------
Maat: XS - S – M – L – XL – XXL
Materiaal: DROPS COTTON VISCOSE
250-250-250-300-300-350 gr kleur nr. 28, lichtroze
50 gr voor alle maten kleur nr. 27, lila
En gebruik: DROPS KID-SILK
75-75-75-100-100-100 gr kleur nr. 03, lichtroze

DROPS BREINLD 5 mm – of de maat die u nodig heeft voor een stekenverhouding van 17 st x 22 nld in tricotst met 1 draad van iedere kwaliteit = 10 x 10 cm.
DROPS HAAKNLD 3.5 mm
DROPS Parelmoerknoop, nr. 522: 1 stk.

Opmerkingen (54)

vanaf 4.05 € /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 4.05 € /25g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 4.05 € /25g

brei alle nld r.

TIP VOOR HET MEERDEREN (voorpand): Meerder 1 st middenvoor naast de 5 voorbies st door 1 omsl te maken. Brei de omsl in de teruggaande nld gedraaid om een gaatje te voorkomen.

TIP VOOR HET MINDEREN (hals):
Maak alle minderingen aan de goede kant.
Minder als volgt na de 5 ribbelst: 1 st r afh, 1 r, afgeh st overh
Minder als volgt voor de 5 ribbelst: 2 st r samenbreien.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ACHTERPAND: Zet 58-64-70-78-88-98 st op (inclusief 1 kant st aan iedere kant) met nld 5 mm en 1 draad Kid-Silk en 1 draad lila Cotton Viscose (= 2 draden). Brei 4 nld tricotst (eerste nld = goede kant), ga verder met 1 draad Kid-Silk en 1 draad lichtroze Cotton Viscose. Brei 1 nld recht aan de goede kant, brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, brei 5 nld tricotst en brei 1 nld recht aan de verkeerde kant. Ga verder in tricotst. DENK OM DE STEKENVERHOUDING!
Meerder bij een hoogte van 6 cm 1 st aan iedere kant en herhaal dit meerderen iedere 2-2-2.5-2.5-3-3 cm in totaal 5 keer = 68-74-80-88-98-108 st. Kant bij een hoogte van 18-19-20-21-22-23 cm af voor de armsgaten aan iedere kant aan het begin van iedere nld: 1-1-1-1-2-3 x 3 st, 0-1-1-2-3-3 x 2 st en 1-1-3-4-3-4 x 1 st = 60-62-64-66-68-70 st. Brei bij een hoogte van 33-35-37-39-41-43 cm 4 nld ribbelst – zie boven – over 26-26-28-28-30-30 st middenachter (brei de overige st als hiervoor). Kant nu de middelste 16-16-18-18-20-20 st af voor de hals = 22-23-23-24-24-25 st over voor iedere schouder. Brei iedere schouder apart verder met 5 ribbelst langs de hals en kant af bij een hoogte van 36-38-40-42-44-46 cm.

RECHTER VOORPAND: Zet 22-25-27-31-35-40 st op (inclusief 1 kant st aan de zijkant en 5 voorbies st middenvoor) met nld 5 mm en 1 draad Kid-Silk en 1 draad lila Cotton Viscose.
Ga verder als beschreven voor het achterpand, maar met 5 voorbies st middenvoor in ribbelst. Meerder na 2 nld 1 st middenvoor – ZIE TIP VOOR HET MEERDEREN – en herhaal dit meerderen om de nld in totaal 12-12-13-13-14-14 keer – brei de gemeerderde st in tricotst.
Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 6 cm aan de zijkant als beschreven voor het achterpand. Maak als alle meerderingen middenvoor gerdaan zijn na 1 cm 1 knoopsgat aan de goede kant als volgt: brei de 3e en 4e st vanaf middenvoor samen en maak 1 omsl. Na het meerderen aan de zijkant staan er 39-42-45-49-54-59 st op de nld en is het werk ongeveer 14-14-16-16-18-18 cm hoog. Brei nu 2 nld ribbelst heen en weer over alleen de 5 voorbies st en ga dan verder over alle st. Minder in de volgende nld aan de goede kant 1 st voor de hals – ZIE TIP VOOR HET MINDEREN - iedere nld vanaf middenvoor in totaal 4 keer en dan om de nld vanaf middenvoor in totaal 9-9-10-10-11-11 keer.
Kant TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 18-19-20-21-22-23 cm af voor het armsgat aan de zijkant als beschreven voor het achterpand. Als alle minderingen voor het armsgat en de hals zijn gedaan, zijn er 22-23-23-24-24-25 st over voor de schouder. Kant af bij een hoogte van 36-38-40-42-44-46 cm.

LINKER VOORPAND: Als het rechter voorpand, maar in spiegelbeeld en zonder knoopsgat.

MOUW:
Zet 44-46-48-50-52-54 st op (inclusief 1 kant st aan iedere kant) met nld 5 mm en 1 draad Kid-Silk en 1 draad lila Cotton Viscose. Brei 5 nld tricotst (eerste nld = goede kant), brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, en brei 4 nld tricotst. Ga verder met 1 draad Kid-Silk en 1 draad lichtroze Cotton Viscose. Brei 1 nld recht aan de goede kant, Brei 1 nld recht aan de goede kant, brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, brei 5 nld tricotst, brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, 5 nld in tricotst en 1 nld recht aan de verkeerde kant. Ga nu verder in tricotst.

Meerder TEGELIJKERTIJD bij een hoogte van 15-15-14-14-14-13 cm 1 st aan iedere kant elke 6-5-4.5-3.5-3-3 cm in totaal 6-7-8-9-10-11 keer = 56-60-64-68-72-76 st. Kant bij een hoogte van 50-49-48-47-46-45 cm (minder cm voor de grootste maten voor een grotere mouwkop en bredere schouders) af voor de mouwkop aan iedere kant aan het begin van iedere nld: 1 x 3 st, 3 x 2 st en 1-2-3-4-5-6 x 1 st, dan 2 st aan iedere kant tot en hoogte van 56 cm, kant nu 1 x 3 st af aan iedere kant en kant de overgebleven st af in de volgende nld. De mouw is ongeveer 57 cm hoog.

AFWERKING: Naai de schoudernaden. Naai de mouwen in het vestje en naai de zij- en mouwnaden in de kant st. Naai de knoop aan.

PICOTRAND: Haak picotranden met Cotton Viscose en haaknld 3.5 mm in alle av nld aan de goede kant, langs de onderkant van het lijf en de mouwen en langs de opening van het voorpand als volgt:
1 rand langs de onderkant met lila
1 rand rond de opening van het voorpand met lila
2 randen,1 in iedere av nld aan de onderkant van het lijf met lichtroze
5 randen op de mouwen, de 2 onderste met lila en de 3 andere met lichtroze.
1 picot rand = 1 v in de eerste st, * 4 l, 1 v in de eerste l (= 1 picot), sla 1 st over, 1 v in volgende st *, herhaal van *-*.
(knip de draad niet af na de rand langs de onderkant, maar ga verder langs het voorpand, rond de hals en langs het andere voorpand).

Dit patroon is gecorrigeerd. .

MOUW: Zet 44-46-48-50-52-54 st op (inclusief 1 kant st aan iedere kant) met nld 5 mm en 1 draad Kid-Silk en 1 draad lila Cotton Viscose. Brei 5 nld tricotst (eerste nld = goede kant), brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, en brei 4 nld tricotst. Ga verder met 1 draad Kid-Silk en 1 draad lichtroze Cotton Viscose. Brei 1 nld recht aan de goede kant, Brei 1 nld recht aan de goede kant, brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, brei 5 nld tricotst, brei 1 nld recht aan de verkeerde kant, 5 nld in tricotst en 1 nld recht aan de verkeerde kant. Ga nu verder in tricotst.

Gewijzigd online: 24.08.2015

Telpatroon

Opmerkingen (54)

Plaats uw opmerking!

Torunn Bjørgan 20.06.2018 - 16:28:

Går det greit å strikke denne i ull, evt. har dere forslag til garn?

DROPS Design 22.06.2018 kl. 08:10:

Hei Torunn. Det er ikke noe i veien for at du strikker denne i ull, men vær da klar over at ull har en annen tekstur enn bomull, og at plagget vil bli litt annerledes. Ull er for eksempel ofte mer elastisk enn bomull. Det er viktig at strikkefastheten blir overholdt; hvis du velger et garn fra garngruppe A har de tilsvarende strikkefasthet. Du kan bruke vår garnkalkulator for å se hvilke garn du kan bytte med, og hvor mye du trenger. God fornøyelse.

Angela 31.01.2018 - 18:39:

Klopt het patroon wel? Er staat bij het rugpand: Kant bij een hoogte van 18-19-20-21-22-23 cm af voor de armsgaten... Als ik de tekening bekijk dan staat daar dat je 33 cm moet breien.

DROPS Design 07.02.2018 kl. 21:24:

Je kant eerst af voor het armsgaat bij een hoogte van 18-19-20-21-22-23 en dan brei je verder tot een hoogte van in totaal 36-38-40-42-44-46 cm. Het armsgat zelf is 18-19-20-21-22-23. Dit staat aan de linkerkant in het telpatroon aangegeven. De breedte van het vest is 33 cm in de kleinste maat.

Guilane 17.05.2017 - 15:56:

Modello realizzato anche in cotton viscose Garnstudio in altre 3 varianti di colori e di bel effetto.(Panna e 2 variante di Rosa).

Carmen 11.02.2017 - 15:37:

Grazie di rispondere così veloce !! Ora posso procedere con il lavoro.. è bellissimo questo modello. Molto delicato. Complimenti! Grazie ancora!

Carmen 10.02.2017 - 23:23:

Nei suggerimenti per le diminuzioni si trova che le diminuzioni vanno fatte solo sul diritto del lavoro..poi nella spiegazione della diminuzioni per lo scollo si trova "diminuire ad ogni ferro per 4 volte" e poi "diminuire ogni 2 ferri". non capisco bene se non devo diminuire nei ferro di ritorno come s'intende quel "ad ogni ferro". Grazieeee!

DROPS Design 11.02.2017 kl. 00:26:

Buongiorno Carmen. Abbiamo modificato il testo per renderlo più chiaro. Le diminuzioni sono sempre sul diritto del lavoro e diminuisce 1 m ogni 2 ferri in tutto 4 volte e poi 1 m ogni 4 ferri per 9-9-10-10-11-11 volte, a seconda della taglia. Buon lavoro!

Elena 17.03.2016 - 22:57:

Dove trovo spiegazione x il bordo a picot?

DROPS Design 17.03.2016 kl. 23:08:

Buonasera Elena. Trova la spiegazione del bordo picot nelle ultime righe del testo. Buon lavoro!

Lena Arnryd 06.12.2015 - 21:17:

Om man ska sticka hela arbetet med en tråd av varje garnsort, hur kommer det sig att det går åt så olika mycket ? 250 gram av cotton viscose men endast 75 gram av kid silk?

DROPS Design 07.12.2015 kl. 08:11:

Hej. Det beror på att det är olika antal meter per nystan i de olika garnerna, kid-silk är 200 m/25 g och cotton viscose är 110 m/50 g. Lycka till!

Dorothy 04.11.2015 - 22:23:

Lorsqu'on commence le devant, est-ce que les augmentations commencent après ''2 rangs'' à partir du début ou 2 rangs après les 6 cm de hauteur totale ? Merci

DROPS Design 05.11.2015 kl. 09:01:

Bonjour Dorothy, les augmentations commencent dès le 2ème rang du devant. Bon tricot!

I.L. Hendriks 16.08.2015 - 21:52:

Nog een vraag: bij het minderen voor de mouwkop staat in de NLvertaling dat ik in élke naald moet minderen, maar dat komt niet uit. In De Duitse vertaling staat dat ik alleen in de réchtsgebreide naalden moet minderen. Welke van de instructies klopt: de Nederlandse of de Duitse?

DROPS Design 25.08.2015 kl. 16:05:

Hoi Irene. De Nederlandse beschrijving is correct - je mindert aan het begin van elke nld (ook volgens het originele Noorse patroon).

Irene Hendriks 16.08.2015 - 13:15:

Volgens mij zijn er in de NL-vertaling twee fouten geslopen: bij de mouwen kom je uit op 3 ribbels ipv 4 zoals in het Noorse patroon, de 3e ribbel in roze is in de omschrijving weggevallen. Verder staat in de NL-vertaling dat je de picotjes in elke averechtse naald moet breien. In de Noorse vertaling staat: in elk ribbel, en staat duidelijker omschreven hoe je dat moet doen. Misschien iets om aan te passen in de Nederlandse vertaling?

DROPS Design 25.08.2015 kl. 16:05:

Hoi Irene. De ribbels waren inderdaad verkeerd, ze hebben de vertaling nu aangepast. De picots zijn wel correct - de averechte naald is de ribbel - het is hoe je het leest. Verder staat de uitleg onderaan.

Laat een opmerking achter voor DROPS 113-12