DROPS / 113 / 13

Avalon by DROPS Design

Løst strikket DROPS genser i ”Kid-Silk” med doble, vide mansjetter og innslag av ”Cotton Viscose” eller ”Safran”. Str S til XXXL

Stikkord: gensere, taljesnitt, volang,

DROPS design: Modell nr KS-023
-------------------------------------------------------
Størrelse: S – M – L – XL – XXL - XXXL

Materialer: DROPS KID-SILK fra Garnstudio
100-100-125-125-150-150 gr f.nr 04, rosa
Og bruk: DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio
50 gr i alle str f.nr 27, syrin
Eller: DROPS SAFRAN fra Garnstudio
50 gr i alle str f.nr 01, lys rosa

DROPS PINNE nr 6 – eller det p.nr du må bruke for å få 16 m x 22 p glstrikk med Kid-Silk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL nr 3,5 (til snor i midjen).

Kommentarer (56)

75% Mohair, 25% Silke
fra 33.00 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 33.00 kr /25g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 33.00 kr /25g
STRIKKETIPS: Når det startes på nytt nøste må dette gjøres i siden, slik at trådene kan festes i sidesømmene.

RILLE (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 p rett.
-----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------
FORSTK: Arb strikkes frem og tilbake på p. LES STRIKKETIPS! Legg opp 86-92-98-106-114-122 m (inkl 1 kantm i hver side) på pinne 6 med Kid-Silk. Strikk 1 RILLE – se forkl over, fortsett med glstrikk.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler ca 16-17-18-19-20-21 cm (avpass slik at neste p er fra retten) byttes det til Cotton Viscose eller Safran. Strikk 1 p rett – SAMTIDIG felles det 12 m jevnt fordelt = 74-80-86-94-102-110 m. Strikk 3 p til med rett. Bytt til Kid-Silk, strikk 1 p rett fra retten, neste p strikkes slik fra vrangen: 1 kantm, * 2 vr sm, 1 kast *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kantm. Bytt til Cotton Viscose eller Safran, strikk 4 p rett. Videre strikkes det ferdig med glstrikk og Kid-Silk. Når arb måler 37-38-39-40-41-42 cm felles det i hver side til ermhull. Fell på beg av p i hver side: 4 m 1-1-1-2-2-2 ganger, 2 m 1-2-3-2-3-4 ganger og 1 m 2-2-2-3-4-5 ganger = 58-60-62-64-66-68 m tilbake på p. Når arb måler 46-48-50-52-54-56 cm settes de midterste 12-12-14-14-16-16 m midt foran på 1 tråd til hals. Hver side strikkes ferdig for seg. Videre felles det på beg av p fra halsen: 2 m 2 ganger og 1 m 3 ganger = 16-17-17-18-18-19 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm.

BAKSTK: Legg opp og strikk som forstk. Fell til ermhull som på forstk og strikk videre til arb måler 53-55-57-59-61-63 cm, nå felles de midterste 24-24-26-26-28-28 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 16-17-17-18-18-19 m tilbake på skulderen. Fell av
Når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm.

MANSJETT: Det strikkes 2 mansjetter hver for seg i ulik lengde, deretter legges disse oppå hverandre og strikkes sammen.

1.DEL: Legg opp 80-82-84-86-88-90 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 6 med Kid-Silk. Strikk 1 rille, fortsett med glstrikk – SAMTIDIG på 5.p felles det 1 m i hver side, gjenta fellingen på hver 3.p totalt 18 ganger = 44-46-48-50-52-54 m. Strikk videre, når arb måler 28 cm legges det til side.
2.DEL: Legg opp og strikk som 1.del, men nå felles det på vekselvis hver 2.og hver 3.p totalt 18 ganger. Stopp og strikke når arb måler 23 cm.

ERME: Legg 2.del av mansjetten oppå 1. (begge delene med rettsiden opp). Strikk de sammen med Cotton Viscose eller Safran slik: Strikk første m fra 1.del sammen med første m fra 2.del, deretter strikkes andre m fra 1.del sammen med andre m fra 2.del, osv til alle m er strikket sammen = 44-46-48-50-52-54 m. Strikk 3 p rett til med Cotton Viscose eller Safran, deretter strikkes det ferdig med glstrikk og Kid-Silk.
Når arb måler 31 cm økes det 1 m i hver side, gjenta økningen på hver 5.-4.-4.-3.-2.-2.p totalt 6-7-7-8-9-10 ganger = 56-60-62-66-70-74 m. Når arb måler 47-46-45-44-43-42 cm (kortere mål i større str pga lenger ermtopp og bredere skuldervidde) felles det til ermtopp på beg av hver p i hver side: 4 m 1 gang, 2 m 2 ganger og 1 m 5-6-7-8-9-10 ganger, videre felles det 2 m i hver side til arb måler 56 cm, deretter felles det 3 m 1 gang i hver side. Fell av de resterende m, arb måler ca 57 cm.

MONTERING: Sy den ene skuldersømmen.
HALS: Strikk opp ca 74 til 84 m (inkl m på tråden foran) rundt halsen på p 6 med Kid-Silk. Strikk 7 p glstrikk, fell deretter LØST av, halsen skal rulle seg litt.
Sy den andre skuldersømmen og opp langs halskanten. Sy i ermene og sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm – de 2 lagene på mansjetten sys hver for seg.

SNOR: Hekle med Cotton Viscose eller Safran på nål 3,5 en LØS lm-rad på ca 150-160-170-180-190-200 cm, snu og hekle 1 kjm i hver lm tilbake. Tre snoren inn i hullraden på bolen – start midt foran.

Diagram

Ibt 24.08.2018 - 15:37:

Cuffs in part two can knitted in circal neddle round shpe not flat ?

DROPS Design 30.08.2018 kl. 12:37:

Hello, Yes, you can knit them up in circular needle. Happy Knitting!

Alessandra 05.03.2014 - 11:27:

I have a question,,I saw on the website that this wool must be work with needles n.3,5. in the instruction you use needles n.6. Do I have to work 2 threads together?

DROPS Design 05.03.2014 kl. 12:02:

Dear Alessandra, this jumper is worked with 1 thread Kid-Silk on the basis of a gauge of 16 sts x 22 rows in stocking st = 10 x 10 cm. It is volontary worked loose. Happy knitting!

Monica 24.02.2014 - 16:01:

I love this a lot. I'm about to start making it but I'm not clear on joining the Part 1 with Part 2. How do you continue working up the sleeve after you join Part 1 with Part 2? Are the cuffs made of two layers? Thanks a lot.

DROPS Design 24.02.2014 kl. 16:14:

Dear Monica, bottom of sleeves are made with 2 layers, put then 2 parts together as stated, and work them together as shown in the video below. Happy knitting!

Maureen Donald 09.12.2012 - 06:28:

I am about to start part two of the sleeve and it says to cast on and work just like part one. It seems like casting on the same number of stitches as the wide bell of the cuff for the part near the elbow is too many stitches. Am I supposed to cast on that many stitches for part two?

DROPS Design 09.12.2012 kl. 22:09:

Dear Mrs Donald, you cast on the same nber of sts for both part of sleeve but dec another way for 2nd part and work only 23 cm. Happy knitting !

Gabrielle 12.09.2012 - 15:05:

Can you please explain the meaning for part 2 cuff pattern details: "dec....on every other and 3rd row alternately...18 times" Thank you :)

DROPS Design 12.11.2012 kl. 13:40:

Dear Gabrielle, it means you will work this way *knit 1 row, inc on next row, knit 2 rows, inc on next row* repeat from *-* a total of 9 times. Happy Knitting !

Miriam Goldby 13.07.2012 - 22:50:

I am going to knit this in the smallest size - do I really need 100g of the kid silk? It seems rather a lot. Could I get away with 75g?

DROPS Design 06.12.2012 kl. 09:16:

Dear Mrs Goldby, material requirements looks correct. Happy knitting !

Karine 08.04.2012 - 14:40:

Leider komplett verfilzt beim ersten Waschen.... wo war denn eine Warnung dagegen zu lesen ? habe keine gesehen, und nicht gewusst dass Kid Silk verfilzen kann! die ganze Arbeit umsonst !!.... Attention, le lavage machine transforme ce pull en petit morceau de feutrine. A savoir avant de tricoter...

DROPS Design 10.04.2012 kl. 09:22:

Die Etikette empfiehlt das Kid-Silk mit 30 Grad von Hand gewaschen wird.

DROPS Design 16.03.2010 - 10:41:

Hej Marisa, Lingarnet är underbart men har en annan stickfasthet. Titta istället på de tröjor vi har i lin :-)

Marisa 15.03.2010 - 15:37:

Är det möjligt att använda Lin för denna modell? Jag vill gärna prova Lin och älskar denna tröja!

Rossella 13.11.2009 - 09:37:

Grazie lo stesso, comunque complimenti i Vostri modelli sono MERAVIGLIOSI!!!!

Kommentér oppskrift DROPS 113-13