DROPS Baby / 10 / 7

Beach Baby by DROPS Design

DROPS lue og kjole uten ermer i "Safran"

DROPS design: Modell nr E-062-by
--------------------------------------------------------

Størrelse:
6/9 mnd - 1 år - 2 år - 3/4 år
Tilsv i cm:
62/68 - 74/80 - 86/92 - 98/104
Materialer:
DROPS Safran fra Garnstudio
150-150-200-200 gr f.nr 17, hvit.

DROPS Rundp og Ermp nr 3.
DROPS Hvite knapper, eks hare: 4 stk.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

alder/str: 12-18m (80/86cm), 2år (92 cm), 3-4år (98/104cm), 6-9m (68/74cm), mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: kjoler, luer, sett,

Strikkefasthet: 24 m x 32 p = 10 x 10 cm på p 3 og glstrikk. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Mønster: Se diagram - M.1, M.2 og M.3. Mønsteret i diagrammene sees fra retten.

Knapphull: Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = fell 3. stolpem fra kanten og lag et kast over den felte m på neste p, på neste p deretter strikkes denne m vridd rett (dette for at ikke hullet skal bli for stort). Knapphullene starter først på bærestk. Det felles til knapphull når arb måler: Str 6/9 mnd: 22, 25, 28 og 31 cm.

Str 1 år: 31, 34,5, 38 og 41 cm.
Str 2 år: 33, 37, 40,5 og 44 cm
Str 3/4 år: 35, 39,5, 44 og 48 cm.

Felletips (gjelder ermhull og hals):
Alle fellinger skjer fra rettsiden.
Fell slik før 4 rillem: 2 r sammen.
Fell slik etter 4 rillem: Ta 1 m løs av, 1 r, løft den løse m over.

Kjole: Kjolen strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran.
Legg opp 189-199-209-219 m (inkl 4 stolpem i hver side mot midt foran) på p 3 med hvit. Strikk M.1, deretter fortsettes det med M.2, men stolpem i hver side strikkes i riller oppover. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 22-31-33-35 cm strikkes M.3 - samtidig på 1.p felles det 79-69-65-61 m jevnt fordelt på p (NB: Fell ikke over de 4 stolpem i hver side mot midt foran) = 110-130-144-158 m. Etter M.3 strikkes det glstrikk til ferdig mål (stolpem i riller) - Husk knapphull på høyre stolpe - se forkl over. Når arb måler 25-34-37-40 cm settes det 2 merketråder i arb - sett 1 tråd etter 28-33-37-40 m inn på hver side av arb = 54-64-70-78 m mellom trådene = bakstk. Videre strikkes det 2 riller over 6 m på hver side av begge merketrådene = 12 m riller i hver side. På de neste p felles de 4 midterste av disse 12 m rille av til ermhull. Hver del strikkes ferdig for seg.

Venstre forstk: = 26-31-35-38 m. Videre strikkes det glstrikk med 4 m riller mot midt foran og 4 m riller mot ermhullet. Samtidig felles det til ermhull på hver 2.p - se Felletips: 1 m ialt 2-2-2-2 ganger = 24-29-33-36 m. Fortsett med 4 m riller oppover langs ermhullet til ferdig mål. Når arb måler 31-41-44-48 cm strikkes det 2 riller over 12-13-14-15 m mot midt foran. På neste p felles 8-9-10-11 m mot midt foran av til hals. Videre strikkes 4 m rille mot midt foran - samtidig felles det til hals på hver 2.p - se Felletips: 1 m ialt 4 ganger = 12-16-19-21 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 37-47-51-55 cm.

Høyre forstk: Strikkes som venstre men motsatt. Husk knapphull på stolpen!

Bakstk: = 50-60-66-74 m. Videre felles det til ermhull i hver side som på forstk = 46-56-62-70 m. Når arb måler 35-45-49-53 cm strikkes det 2 riller over de midterste 30-32-32-36 m. På neste p felles de midterste 22-24-24-28 m av til hals = 12-16-19-21 m tilbake på hver skulder. Videre strikkes det glstrikk med 4 m riller i hver side til arb måler 37-47-51-55 cm, fell av.

Montering: Sy skuldersømmene og sy i knappene.

LUE

Størrelse: 6/12 mnd - 2/4 år.
Passer hodemål: 42 - 46 cm.

Lue: Legg opp 90-100 m på liten rundp nr 3. Strikk 2 riller, fortsett med M.2 oppover. Strikk M.2 ialt 5-6 ganger i høyden. Nå settes det 1 merketråd i den første m i hver rapport i diagrammet = 9-10 merketråder. Videre strikkes diagrammet en gang til samtidig som det felles på de omg som er markert med piler. Fell slik: Ta m før m med merketråden løs av, strikk m med merketråden + den neste m r sammen, løft den løse m over. Gjenta denne fellingen på alle rapportene ved de 3 pilene, dvs at det felles 54-60 m = 36-40 m tilbake på p. Etter siste omg av M.2 strikkes 1 omg glstrikk samtidig som alle m strikkes sammen 2 og 2 = 18-20 m tilbake på p. Tre 1 tråd gjennom disse m og fest den godt.

= 1 m løs av, 2 r sm, løft den løse m over
= pilen brukes i lue oppskriften