DROPS Baby / 10 / 7

Beach Baby by DROPS Design

DROPS lue og kjole uten ermer i "Safran"

DROPS design: Modell nr E-062-by
--------------------------------------------------------

Størrelse:
6/9 mnd - 1 år - 2 år - 3/4 år
Tilsv i cm:
62/68 - 74/80 - 86/92 - 98/104
Materialer:
DROPS Safran fra Garnstudio
150-150-200-200 gr f.nr 17, hvit.

DROPS Rundp og Ermp nr 3.
DROPS Hvite knapper, eks hare: 4 stk.

Kommentarer (104)

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 40.5kr. Les mer.
Strikkefasthet: 24 m x 32 p = 10 x 10 cm på p 3 og glstrikk. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Mønster: Se diagram - M.1, M.2 og M.3. Mønsteret i diagrammene sees fra retten.

Knapphull: Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = fell 3. stolpem fra kanten og lag et kast over den felte m på neste p, på neste p deretter strikkes denne m vridd rett (dette for at ikke hullet skal bli for stort). Knapphullene starter først på bærestk. Det felles til knapphull når arb måler: Str 6/9 mnd: 22, 25, 28 og 31 cm.

Str 1 år: 31, 34,5, 38 og 41 cm.
Str 2 år: 33, 37, 40,5 og 44 cm
Str 3/4 år: 35, 39,5, 44 og 48 cm.

Felletips (gjelder ermhull og hals):
Alle fellinger skjer fra rettsiden.
Fell slik før 4 rillem: 2 r sammen.
Fell slik etter 4 rillem: Ta 1 m løs av, 1 r, løft den løse m over.

Kjole: Kjolen strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran.
Legg opp 189-199-209-219 m (inkl 4 stolpem i hver side mot midt foran) på p 3 med hvit. Strikk M.1, deretter fortsettes det med M.2, men stolpem i hver side strikkes i riller oppover. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 22-31-33-35 cm strikkes M.3 - samtidig på 1.p felles det 79-69-65-61 m jevnt fordelt på p (NB: Fell ikke over de 4 stolpem i hver side mot midt foran) = 110-130-144-158 m. Etter M.3 strikkes det glstrikk til ferdig mål (stolpem i riller) - Husk knapphull på høyre stolpe - se forkl over. Når arb måler 25-34-37-40 cm settes det 2 merketråder i arb - sett 1 tråd etter 28-33-37-40 m inn på hver side av arb = 54-64-70-78 m mellom trådene = bakstk. Videre strikkes det 2 riller over 6 m på hver side av begge merketrådene = 12 m riller i hver side. På de neste p felles de 4 midterste av disse 12 m rille av til ermhull. Hver del strikkes ferdig for seg.

Venstre forstk: = 26-31-35-38 m. Videre strikkes det glstrikk med 4 m riller mot midt foran og 4 m riller mot ermhullet. Samtidig felles det til ermhull på hver 2.p - se Felletips: 1 m ialt 2-2-2-2 ganger = 24-29-33-36 m. Fortsett med 4 m riller oppover langs ermhullet til ferdig mål. Når arb måler 31-41-44-48 cm strikkes det 2 riller over 12-13-14-15 m mot midt foran. På neste p felles 8-9-10-11 m mot midt foran av til hals. Videre strikkes 4 m rille mot midt foran - samtidig felles det til hals på hver 2.p - se Felletips: 1 m ialt 4 ganger = 12-16-19-21 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 37-47-51-55 cm.

Høyre forstk: Strikkes som venstre men motsatt. Husk knapphull på stolpen!

Bakstk: = 50-60-66-74 m. Videre felles det til ermhull i hver side som på forstk = 46-56-62-70 m. Når arb måler 35-45-49-53 cm strikkes det 2 riller over de midterste 30-32-32-36 m. På neste p felles de midterste 22-24-24-28 m av til hals = 12-16-19-21 m tilbake på hver skulder. Videre strikkes det glstrikk med 4 m riller i hver side til arb måler 37-47-51-55 cm, fell av.

Montering: Sy skuldersømmene og sy i knappene.

LUE

Størrelse: 6/12 mnd - 2/4 år.
Passer hodemål: 42 - 46 cm.

Lue: Legg opp 90-100 m på liten rundp nr 3. Strikk 2 riller, fortsett med M.2 oppover. Strikk M.2 ialt 5-6 ganger i høyden. Nå settes det 1 merketråd i den første m i hver rapport i diagrammet = 9-10 merketråder. Videre strikkes diagrammet en gang til samtidig som det felles på de omg som er markert med piler. Fell slik: Ta m før m med merketråden løs av, strikk m med merketråden + den neste m r sammen, løft den løse m over. Gjenta denne fellingen på alle rapportene ved de 3 pilene, dvs at det felles 54-60 m = 36-40 m tilbake på p. Etter siste omg av M.2 strikkes 1 omg glstrikk samtidig som alle m strikkes sammen 2 og 2 = 18-20 m tilbake på p. Tre 1 tråd gjennom disse m og fest den godt.

= 1 m løs av, 2 r sm, løft den løse m over
= pilen brukes i lue oppskriften

Amy Kaufman 23.03.2019 - 01:59:

The patterns says to cast on 189 stitches. There are 4 stitches on each end and the pattern is 10 stitches repeating 18 times. That is 188 stitches. one set of stitches for the pattern has 11 stitches. Why the extra stitch? I am not sure what to do with the 11th stitch. All sizes have that extra stitch.

Olivia 02.01.2019 - 09:13:

Salve, quanto filato serve per il cappellino taglia 12 mesi?

DROPS Design 02.01.2019 kl. 09:14:

Buongiorno Olivia. Per la taglia 12 mesi sono necessari 150 gr di filato. Buon lavoro!

Olivia 02.01.2019 - 09:12:

Salve, quanto filato serve per il cappellino taglia 12 mesi?

Kristina Christensen 24.05.2018 - 18:01:

Lige 2 spørgsmål : Med 209 masker kan jeg ikke helt få det til at gå op når mønstret er på 10 masker + de 8 kantmasker. Hvad gør jeg forkert? Når mønstret ses fra retsiden, hvad strikket jeg så på vrangsiden når jeg strikker tilbage? På forhånd mange tak

DROPS Design 29.05.2018 kl. 14:10:

Hej Kristina, jo du strikker 20 hele rapporter og slutter med første maske i diagrammet, inden for kantmaskerne, da vil mønsteret blive ens i hver side mod midt foran. God fornøjelse!

Luciana 02.05.2018 - 20:29:

Buonasera, sto lavorando il vestito con i ferri dritti, la mia domanda è se il diagramma mi dice che devo lavorare una maglia al dritto ed una al rovescio,dopo aver fatto il primo ferro M2 ,rigiro il lavoro e non mi corrispondono dritto su dritto rovescio su rovescio. Spero di essere riuscita a farmi capire, non è facile......comunque grazie

DROPS Design 02.05.2018 kl. 22:23:

Buonasera Luciana. Il diagramma M2 è lavorato a maglia rasata. Il primo ferro è sul rovescio del lavoro ed è lavorato a rovescio, il secondo , sul diritto del lavoro, è lavorato a diritto con le gettate e la maglia passata e accavallata. Buon lavoro!

Mona Rylander 01.05.2018 - 14:08:

Lägg upp 209 m. Det är 10m på varje mönster rapport och 4 m på kanterna. Jag får det till 208 m. Tänker jag rätt/fel??

DROPS Design 04.05.2018 kl. 12:05:

Hej Mona, det stämmer, men för att få kanten ens i båda sidorna, stickar du 1:a maskan i diagrammet igen innan de sista kantmaskorna. Lycka till :)

Luciana 01.05.2018 - 12:30:

Buongiorno, il vestito mi piace moltissimo è possibile lavorarlo con i ferri classici? Grazie

DROPS Design 01.05.2018 kl. 19:05:

Buonasera Luciana, il vestito è lavorato in piano, per cui può lavorarlo con i ferri dritti. Buon lavoro!

Francesca Sarnataro 24.04.2018 - 18:56:

Buonasera, sto eseguendo il cappellino. quando è il momento delle diminuzioni non mi è chiaro come posso passare la prima maglia prima della maglia con marcapunto. all'inizio del giro non ho maglie da poter passare in quanto la prima maglia è la prima magliadel motivo.grazie

DROPS Design 24.04.2018 kl. 21:19:

Buonasera Francesca. Può passare l'ultima maglia del giro precedente e poi lavorare insieme a diritto le prime due maglie del giro. Buon lavoro!

Marianne Mybrand 25.03.2018 - 20:27:

Hej. Kan man sticka den här klänningen i Drops Flora? Blir den i samma stl?

DROPS Design 26.03.2018 kl. 13:54:

Jo, Flora har samma stickfasthet så det går bra.

Esther Van Der Voorn 01.10.2017 - 10:50:

I am having difficulty reading the chart. Most of the chart uses blank squares indicating "knit", which produces garter stitch. However in the photo, the lace pattern is on a background of stocking stitch. Have I missed something? I am using English UK.

DROPS Design 01.10.2017 kl. 12:23:

Hi Esther, The chart shows all the rows from the right side, so when you work back you are purling to produce stocking stitch (will show knit from right side as in chart). Hope this helps and happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 10-7