DROPS Baby / 10 / 5

Paddington by DROPS Design

DROPS jakke med perlestrik i "Den-M-nit" og hæklet hat i "Muskat".

Størrelse:
1/3 mdr - 6/9 mdr - 1 år - 2 år - 3/4 år
Tilsv i cm:
50/56 - 62/68 -74/80 - 86/92 - 98/104
Materialer: DROPS Den-M-nit fra Garnstudio
250-250-300-300-350 gr
f.nr 51, blå.

DROPS Pinde nr 3 og 4.
DROPS Smilyknapper, nr 554: 5 stk.

Garnet til denne opskrift koster fra 64.75kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 21 m x 42 p = 10 x 10 cm på p 4 og perlestrik. Husk pindenr er kun vejledende!
Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.

Mønster: Se diagram - M.1 og M.2. Mønsteret i diagrammerne ses fra retsiden.

Ribkant: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.

Knaphul: 1 knaphul = luk den 5.m fra midt foran og lav et omslag over den aflukkede m på næste p.
Der lukkes af til knaphul på højre stolpe når arb måler:
Str 1/3 mdr: 2, 7, 12 17 og 22 cm. Str 6/9 mdr: 2, 8, 13, 19 og 24 cm.
Str 1 år: 3, 9, 15, 21 og 27 cm. Str 2 år: 3, 10, 17, 24 og 31 cm.
Str 3/4 år: 4, 12, 19, 26 og 34 cm.

Rygstk: Slå 56-62-68-78-82 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 3 med blå. Strik 4 p glatstrik, derefter 4 p Ribkant - se forkl over. Skift til p nr 4 og strik M.1, derefter strikkes M.2 til færdig mål. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 17-18-21-24-25 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m ialt 2 gange, 1 m ialt 3-3-3-5-4 gange = 36-42-48-54-60 m på p. Når arb måler 25-27-31-35-38 cm lukkes de midterste 16-18-20-20-22 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 9-11-13-16-18 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 27-29-33-37-40 cm.

Venstre forstk: Slå 36-38-41-46-48 m op(inkl 1 kantm + 7 stolpem) på p 3 med blå. Strik således fra midt foran (set fra retsiden): 1 m retstrik, 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr (= 7 m stolpe) og glatstrik over de resterende m, gentag dette 4 p. Videre strikkes Ribkant over alle de glatstrikkede m i 4 p (stolpen strikkes som beskrevet). Derefter sættes de 7 stolpem på 1 tråd (disse m strikkes til stolpe bagefter og syes til forstk). Skift til p nr 4 og strik M.1, derefter M.2 til færdig mål. Når arb måler 17-18-21-24-25 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk = 19-21-24-27-30 m på p. Når arb måler 23-25-28-32-35 cm lukkes der 5 m mod midt foran af til hals. Videre lukkes der mod halsen på hver 2.p: 2 m 1-1-1-1-2 gang, 1 m ialt 3-3-4-4-3 gange = 9-11-13-16-18 m tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 27-29-33-37-40 cm.

Højre forstk: Slå op og strik som venstre men luk af til ærmegab og hals i modsat side.

Ærme: Slå 36-38-40-42-44 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 3 med blå. Strik 4 p glatstrik, derefter 4 p Ribkant. Skift til p nr 4 og strik M.1, derefter M.2 til færdig mål. Når arb måler 4 cm tages der 1 m ud i hver side: ialt 2-3-5-6-8 gange på hver 8.-6.-3,5.-3.-3. cm = 40-44-50-54-60 m. Når ærmet måler ca 18-20-22-24-28 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang, videre lukkes 1 m i hver side til arb måler 23-25-27-30-34 cm, og derefter 2 m i hver side til arb måler 24-26-28-31-35 cm. Luk de resterende m af.

Montering: Sæt de 7 m fra tråden på venstre forstk på p 3. Strik disse i Rib som beskrevet under forstk. (første m mod midt foran strikkes i retstrik) Strik til stolpen er næsten lige så lang som forstk - stolpen skal strækkes ca 2 cm når den syes på - sæt m på 1 tråd og sy stolpen til forstk i yderste led af yderste m. Sæt de 7 m fra højre forstk på p 3 og strik på samme måde - men her lukkes der af til knaphul - se forkl over. Sy skuldersømmene. Saml ca 50 til 60 m op (delbart med 2) rundt i halsen (inkl m på trådene over stolperne) på p nr 3 med blå. Strik Rib (med 1 m retstrik i hver side mod midt foran) i 4 p, derefter 4 p glatstrik, luk af. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm. Sy knapperne i.

HAT

Størrelse: 1/6 mdr - ½ år - 3/4 år
Hovedmål: 44 - 47 - 50 cm.
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio

DROPS Hæklenål nr 3.

Hat: Hækl 4 luftm. Hækl dem sammen til en ring med 1 kædem. Hækl 1 luftm. Hækl 6 fastm i ringen, 1 luftm. 1.omg: Hækl 2 fastm i hver m = 12 fastm, sæt 1 mærketråd i starten af omg. 2.omg: * 1 fastm i første m, 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud = 18 fastm. 3.omg: * 1 fastm i de 2 første m , 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud = 24 fastm. 4.omg: * 1 fastm i de 3 første m, 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud = 30 fastm. 5.omg: * 1 fastm i de 4 første m, 2 fastm i næste m *, gentag fra *-* omg ud = 36 fastm. Gentag denne udtagning af 6 fastm pr omgang - dvs der hækles 1 fastm mere mellem hver udtagning for hver omg til arb måler 7-8-9 cm fra midten (omkredsen øger med ca 2 cm for hver udtagnings-omgang – hækl til omkredsen = ca 44-47-50 cm). Fortsæt med fastm uden udtagning til arb måler ca 16-17-18 cm fra midten. På næste omg hækles en udtagning således: * 2 fastm, hækl 2 m i næste m *. Derefter hækles 15 omg uden udtagning til rullekant. klip tråden og sy den fast.

Mélanie Guergen 11.01.2019 - 10:00:

Bonjour, Merci pour ces très jolis modèles, je voudrais réaliser le chapeau, dois-je faire 1 ml au début de chaque rang, et 1mc à la fin de chaque tour ?

DROPS Design 11.01.2019 kl. 12:23:

Bonjour Mme Guergen, tout à fait, crochetez en tours, normalement, avec 1 ml au début du tour et 1 mc dans la ml du début du tour. Bon crochet!

Lidia Johansson 25.08.2018 - 18:11:

Jag virkar hatten och kom ganska långt i arbete men jag tror att jag gjorde ngt fel. Jag har kommit till 26 cm I diametern. Den biten ser väldigt platt ut nästan som ett lock på en gryta. Kan detta stämma?Med vänliga hälsningar. Lidia J.

DROPS Design 30.08.2018 kl. 14:29:

Hej, du ska virka och öka tills arb har en omkrets på ca 44-47-50 cm, dvs. tills arb mäter 7-8-9 cm från mitten. Sedan fortsätter du utan ökningar och hatten får då sin runda form.

Lidia Johansson 24.07.2018 - 14:59:

Tack för den underbara koftan och hatten och tack för gratis beskrivningen. Jag ska göra hatten. Jag förstår inte hur man ska göra på slutet. Det sista meningen. Ska jag göra 2fm I 2 följande 2m och sedan2f i 1m. Jag hoppas att ni kan svara på min fråga. MVH L. Johansson

DROPS Design 31.07.2018 kl. 11:20:

Hei Lidia. Ja, det stemmer: Du hekler 1 fastmaske i den første masken, 1 fastmaske i den neste, 2 fastmasker i den neste. Gjenta dette ut omgangen. God fornøyelse

Lida Schilder 27.01.2018 - 11:16:

In de beschrijving van de mouwkop staat dat er eerst 3, daarna 2 en dan STEEDS 1 st moet worden afgekant. Wordt er elke 2e naald of elke naald bedoeld met STEEDS? Ik heb nu beide opties gebreid, maar ik houd veel (te veel) steken over of ik heb er te weinig. Klopt dit wel? Alvast bedankt voor uw antwoord. Groet, Lida

DROPS Design 28.01.2018 kl. 19:09:

Hoi Lida, Je kant steeds aan het begin van elke naald af, dus je begint bijvoorbeeld aan de goede kant en je kant 3 steken af, dan brei je de hele naald af, keer je het werk en kant je aan de verkeerde kant af, je breit de naald uit en begint dan weer met afkanten van 2 st. aan de goede kant, enzovoort.

Bianca 03.03.2017 - 19:38:

Hallo, ik heb de muts gemaakt in het voorgeschreven garen en in de juiste stekenverhouding maar ik had geen 100 gram Muskat maar 150 gram Muskat nodig. Gelukkig kon ik nog een bolletje uit hetzelfde verfbad nabestellen. Wel iets om rekening mee te houden.

Abigail Easley 03.10.2016 - 21:06:

Hi, I'm working on the Back piece: Cast on 56-62-68-78-82 sts (incl 1 edge st each side) on needle......what does mean to (incl 1 edge st each side?)

DROPS Design 04.10.2016 kl. 08:58:

Dear Mrs Easley, the edge st will be used a seam allowance at the end, when you'll have to put the piece toghether. Happy knitting!

Helene Ring Teppan 27.07.2016 - 11:01:

Hei! Kan man bruke muskat til jakken også? :)

DROPS Design 29.07.2016 kl. 11:12:

Hei Helene. Ja, du kan. Se garnalternativer her og glem ikke at strikke en pröve saa din strikkefasthed stemmer.

Sara 15.04.2016 - 14:21:

Ang hatten. Om jag ökar mer än ett varv när jag kommit till kanten på hatten. Blir det en liten "skärm" då. Modell solhatt menar jag? Tacksam för svar

DROPS Design 23.11.2016 kl. 16:31:

Hej Sara. Ja, det vil göre kanten lidt breddere. Men jeg ville pröve mig lidt frem og se hvad der virker bedst.

Alison Barr 28.09.2015 - 11:08:

Many thanks for your help. It's the first time I have used one of your patterns but it won't be the last! I have recently discovered your yarn in a new shop - I love it.

Alison Barr 25.09.2015 - 19:33:

The pattern I downloaded says Diagrams M1 and M2 but I can't see the - the only diagram is the measurements. There is also no tension gauge.

DROPS Design 28.09.2015 kl. 09:13:

Dear Mrs Barr, you will find both diagrams M.1 and M.2 at the bottom of the pattern, beside measurement chart (under sleeve). You will find tension either on the right side of the picture (US-English pattern) or at the very beg of the written pattern (UK-English pattern). Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS Baby 10-5