DROPS Baby / 10 / 5

Paddington by DROPS Design

DROPS jakke med perlestrikk i "Den-M-nit" og heklet hatt i "Muskat"

DROPS design: Modell nr R-002-by
--------------------------------------------------------

JAKKE
Størrelse:
1/3 mnd - 6/9 mnd - 1 år - 2 år - 3/4 år

Materialer:
DROPS Muskat fra Garnstudio
250-250-300-300-350 gr
f.nr 15, blå.

DROPS Pinne nr 3 og 4.
DROPS Smilyknapper, nr 554: 5 stk.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 100kr. Les mer.
Strikkefasthet: 21 m x 42 p = 10 x 10 cm på p 4 og perlestrikk. Husk pinnenr er kun veiledende!

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner. 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Mønster: Se diagram - M.1 og M.2. Mønsteret i diagrammene sees fra retten.

Vrbord: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.

Knapphull: 1 knapphull = fell den 5.m fra midt foran og lag et kast over den felte m på neste p. Det felles til knapphull på høyre stolpe når arb måler:

Str 1/3 mnd: 2, 7, 12 17 og 22 cm.
Str 6/9 mnd: 2, 8, 13, 19 og 24 cm.
Str 1 år: 3, 9, 15, 21 og 27 cm.
Str 2 år: 3, 10, 17, 24 og 31 cm.
Str 3/4 år: 4, 12, 19, 26 og 34 cm.

Bakstk: Legg opp 56-62-68-78-82 m
(inkl 1 kantm i hver side) på p 3 med blå. Strikk 4 p glstrikk, deretter 4 p vrbord - se forkl over. Bytt til p nr 4 og strikk M.1, deretter strikkes M.2 til ferdig mål. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 17-18-21-24-25 cm felles det til ermhull i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m ialt 2 ganger, 1 m ialt 3-3-3-5-4 ganger = 36-42-48-54-60 m på p. Når arb måler 25-27-31-35-38 cm felles de midterste 16-18-20-20-22 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 9-11-13-16-18 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 27-29-33-37-40 cm.

Venstre forstk: Legg opp 36-38-41-46-48 m
(inkl 1 kantm + 7 stolpem) på p 3 med blå. Strikk slik fra midt foran (sett fra retten): 1 m rille, 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r, 1 vr (= 7 m stolpe) og glstrikk over de resterende m, gjenta dette i 4 p. Videre strikkes vrbord over alle de glstrikkede m i 4 p (stolpen strikkes som beskrevet). Deretter settes de 7 stolpem på 1 tråd (disse m strikkes opp til stolpe etterpå og syes til forstk). Bytt til p nr 4 og strikk M.1, deretter M.2 til ferdig mål. Når arb måler 17-18-21-24-25 cm felles det til ermhull i siden som på bakstk = 19-21-24-27-30 m på p. Når arb måler 23-25-28-32-35 cm felles det 5 m mot midt foran til hals. Videre felles det mot halsen på hver 2.p: 2 m 1-1-1-1-2 gang, 1 m ialt 3-3-4-4-3 ganger = 9-11-13-16-18 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 27-29-33-37-40 cm.

Høyre forstk: Legg opp og strikk som venstre men fell til ermhull og hals i motsatt side.

Erme: Legg opp 36-38-40-42-44 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 3 med blå. Strikk 4 p glstrikk, deretter 4 p vrbord. Bytt til p nr 4 og strikk M.1, deretter M.2 til ferdig mål. Når arb måler 4 cm økes det i hver side: 1 m ialt 2-3-5-6-8 ganger på hver 8.-6.-3,5.-3.-3. cm
= 40-44-50-54-60 m. Når ermet måler ca 18-20-22-24-28 cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang, videre felles 1 m i hver side til arb måler 23-25-27-30-34 cm, og deretter 2 m i hver side til arb måler 24-26-28-31-35 cm. Fell av de resterende m.

Montering: Sett de 7 m som ble satt på 1 tråd på venstre forstk på p 3. Strikk disse oppover i vrbord som beskrevet under forstk. (første m mot midt foran strikkes i rille) Strikk til stolpen er nesten like lang som forstk - stolpen skal strekkes ca 2 cm når den syes på - sett m på 1 tråd og sy fast stolpen til forstk i ytterste ledd av ytterste m langs begge kantene. Plukk opp de 7 m på høyre forstk og strikk disse på samme måte - men her felles det til knapphull - se forkl over. Sy sammen skuldersømmene. Plukk opp ca 50 til 60 m (delbart med 2) rundt halsen (inkl m på trådene over stolpene) på p nr 3 med blå. Strikk vrbord (med 1 m rille i hver side mot midt foran) i 4 p, deretter 4 p glstrikk, fell av. Sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm. Sy i knappene.

HATT
Størrelse: 1/6 mnd - 1/2 - 3/4 år
Hodemål: 44 - 47 - 50 cm.

Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
100-100-100 gr f.nr 61, lys beige.

DROPS Heklenål nr 3.

Heklefasthet: 21 fastm x 24 rader = 10 x 10 cm på nål nr 3. Husk nålnr er kun veiledende!

Hatt: Hekl 4 luftm. Hekl dem sammen til en ring med 1 kjedem. Hekl 1 luftm. Hekl 6 fastm i ringen, 1 luftm. 1.omg: Hekl 2 fastm i hver m = 12 fastm, sett 1 merketråd ved starten av omg. 2.omg: * 1 fastm i første m, 2 fastm i neste m *, gjenta fra *-* ut omg = 18 fastm. 3.omg: * 1 fastm i de 2 første m , 2 fastm i neste m *, gjenta fra *-* ut omg = 24 fastm. 4.omg: * 1 fastm i de 3 første m , 2 fastm i neste m *, gjenta fra *-* ut omg = 30 fastm. 5.omg: * 1 fastm i de 4 første m , 2 fastm i neste m *, gjenta fra *-* ut omg = 36 fastm. Fortsett å øke 6 fastm pr omg - dvs det hekles 1 fastm mer mellom hver økning til arb måler 7-8-9 cm fra midten (omkretsen øker med ca 2 cm for hver økningsomgang – hekl til omkretsen = ca 44-47-50 cm). Fortsett med fastm uten økning til arb måler ca 16-17-18 cm fra midten. På neste omg hekles en økning slik: * 2 fastm, hekl 2 m i neste m *, gjenta fra *-* ut omg. Deretter hekles 15 omg uten økning = rullekant. Klipp tråden og fest den.

Mélanie Guergen 11.01.2019 - 10:00:

Bonjour, Merci pour ces très jolis modèles, je voudrais réaliser le chapeau, dois-je faire 1 ml au début de chaque rang, et 1mc à la fin de chaque tour ?

DROPS Design 11.01.2019 kl. 12:23:

Bonjour Mme Guergen, tout à fait, crochetez en tours, normalement, avec 1 ml au début du tour et 1 mc dans la ml du début du tour. Bon crochet!

Lidia Johansson 25.08.2018 - 18:11:

Jag virkar hatten och kom ganska långt i arbete men jag tror att jag gjorde ngt fel. Jag har kommit till 26 cm I diametern. Den biten ser väldigt platt ut nästan som ett lock på en gryta. Kan detta stämma?Med vänliga hälsningar. Lidia J.

DROPS Design 30.08.2018 kl. 14:29:

Hej, du ska virka och öka tills arb har en omkrets på ca 44-47-50 cm, dvs. tills arb mäter 7-8-9 cm från mitten. Sedan fortsätter du utan ökningar och hatten får då sin runda form.

Lidia Johansson 24.07.2018 - 14:59:

Tack för den underbara koftan och hatten och tack för gratis beskrivningen. Jag ska göra hatten. Jag förstår inte hur man ska göra på slutet. Det sista meningen. Ska jag göra 2fm I 2 följande 2m och sedan2f i 1m. Jag hoppas att ni kan svara på min fråga. MVH L. Johansson

DROPS Design 31.07.2018 kl. 11:20:

Hei Lidia. Ja, det stemmer: Du hekler 1 fastmaske i den første masken, 1 fastmaske i den neste, 2 fastmasker i den neste. Gjenta dette ut omgangen. God fornøyelse

Lida Schilder 27.01.2018 - 11:16:

In de beschrijving van de mouwkop staat dat er eerst 3, daarna 2 en dan STEEDS 1 st moet worden afgekant. Wordt er elke 2e naald of elke naald bedoeld met STEEDS? Ik heb nu beide opties gebreid, maar ik houd veel (te veel) steken over of ik heb er te weinig. Klopt dit wel? Alvast bedankt voor uw antwoord. Groet, Lida

DROPS Design 28.01.2018 kl. 19:09:

Hoi Lida, Je kant steeds aan het begin van elke naald af, dus je begint bijvoorbeeld aan de goede kant en je kant 3 steken af, dan brei je de hele naald af, keer je het werk en kant je aan de verkeerde kant af, je breit de naald uit en begint dan weer met afkanten van 2 st. aan de goede kant, enzovoort.

Bianca 03.03.2017 - 19:38:

Hallo, ik heb de muts gemaakt in het voorgeschreven garen en in de juiste stekenverhouding maar ik had geen 100 gram Muskat maar 150 gram Muskat nodig. Gelukkig kon ik nog een bolletje uit hetzelfde verfbad nabestellen. Wel iets om rekening mee te houden.

Abigail Easley 03.10.2016 - 21:06:

Hi, I'm working on the Back piece: Cast on 56-62-68-78-82 sts (incl 1 edge st each side) on needle......what does mean to (incl 1 edge st each side?)

DROPS Design 04.10.2016 kl. 08:58:

Dear Mrs Easley, the edge st will be used a seam allowance at the end, when you'll have to put the piece toghether. Happy knitting!

Helene Ring Teppan 27.07.2016 - 11:01:

Hei! Kan man bruke muskat til jakken også? :)

DROPS Design 29.07.2016 kl. 11:12:

Hei Helene. Ja, du kan. Se garnalternativer her og glem ikke at strikke en pröve saa din strikkefasthed stemmer.

Sara 15.04.2016 - 14:21:

Ang hatten. Om jag ökar mer än ett varv när jag kommit till kanten på hatten. Blir det en liten "skärm" då. Modell solhatt menar jag? Tacksam för svar

DROPS Design 23.11.2016 kl. 16:31:

Hej Sara. Ja, det vil göre kanten lidt breddere. Men jeg ville pröve mig lidt frem og se hvad der virker bedst.

Alison Barr 28.09.2015 - 11:08:

Many thanks for your help. It's the first time I have used one of your patterns but it won't be the last! I have recently discovered your yarn in a new shop - I love it.

Alison Barr 25.09.2015 - 19:33:

The pattern I downloaded says Diagrams M1 and M2 but I can't see the - the only diagram is the measurements. There is also no tension gauge.

DROPS Design 28.09.2015 kl. 09:13:

Dear Mrs Barr, you will find both diagrams M.1 and M.2 at the bottom of the pattern, beside measurement chart (under sleeve). You will find tension either on the right side of the picture (US-English pattern) or at the very beg of the written pattern (UK-English pattern). Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 10-5