DROPS Extra / 0-521

DROPS Extra 0-521 by DROPS Design

Stickad DROPS jultomtetröja till hund i ”Alpaca” och ”Puddel”.

Tags: husdjur, jul, tomte,

Storlek: XS - S - M
Hela tröjan stickas i resår - den ser därför smal ut, men den blir mycket töjbar.
HUNDENS MÅTT:
Bröstvidd: ca 28/32 – 40/44 – 48/52 cm
Rygglängd: ca 24 – 32 - 40 cm
Ex på hundraser: XS = Chihuahua,
S = Bichon Frisé, M = Cocker Spaniel
------------------------------------------------------------
Garnåtgång: DROPS ALPACA
100-150-200 g nr 3620, röd
Och använd: DROPS PUDDEL
50-50-50 g nr 01, natur
------------------------------------------------------------
DROPS STRUMPST nr 4 (rundst – 40 cm i den största stl) – eller det st.nr du måste ha för att få 19 m x 25 v i slätst med 2 trådar Alpaca på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST och RUNDST (40 cm) nr 3.
DROPS VIRKNÅL nr 6.

TRÖJA: Plagget stickas runt på st från halsen och nedöver.
Lägg upp 48-64-80 m på strumpst (rundst) 4 med 2 trådar Alpaca. Sticka resår = 2 rm, 2 am i 4-6-8 cm. Sedan stickas 1 v avigt (på detta v ska det efteråt plockas upp m till huvan). Sticka 1 v resår som förut, på nästa v ökas vartannat avig-parti från 2 am till 3 am = 54-72-90 m. Sticka resår tills arb mäter 6-10-14 cm, nu ökas de resterande avig-partierna från 2 am till 3 am = 60-80-100 m. Fortsätt med resår = 2 rm, 3 am.
När arb mäter 8-12-16 cm delas det så här till frambenen: Maska av 2 rm, sätt följande 13-18-23 m på 1 tråd (= mitt under magen), maska av 2 rm, sticka de resterande 43-58-73 m som förut. Fortsätt att sticka resår fram och tillbaka över dessa m (= ryggsstycket) i 5-8-10 cm från delningen, sätt sedan m på 1 tråd.
Sätt tillbaka de 13-18-23 m under magen på st och sticka resår i 5-8-10 cm.
Sedan sätts alla m tillbaka på st – SAMTIDIGT läggs det upp 2 nya m i varje sida mellan mag- och ryggstycket = 60-80-100 m. Fortsätt resåren som förut. När arb mäter 20-28-35 cm avm 9-10-13 m mitt under magen.
Arb stickas färdigt fram och tillbaka på st – SAMTIDIGT avm i varje sida i början på varje v: 2 m 2 ggr, 1 m 2-5-7 ggr, 2 m 1 gång och 3 m 1 gång. Maska sedan av de resterande 29-42-55 m.
Arb mäter ca 25-35-45 cm.

BEN: Sticka upp 36-52-64 m med 1 tråd Alpaca på strumpst 3 runt den ena öppningen till ben. Sticka resår = 2 rm, 2 am i 3-5-7 cm, maska av med rm över rm och am över am.
Upprepa runt den andra öppningen till ben.

HUVA: Stoppa in halsen i tröjan vid det avigstickade varvet. Håll tröjan så att avig-varvet pekar från dig. Plocka sedan upp m på detta v med 1 tråd Alpaca på rundst 3 – det plockas inte upp i 6-10-14 m mitt under magen, utan i de resterande m runt = 42-54-66 m. Sticka 1 v avigt tillbaka - SAMTIDIGT ökas det jämnt fördelat till 70-90-110 m så här: * Sticka 1 m, sticka 2 m i var och en av de 2 nästa m *, upprepa *-* v ut.
Sticka slätst fram och tillbaka med 3 m rätst i varje sida tills huvan mäter 12-16-20 cm.
För finast resultat maskas det inte av, utan huvan sys ihop överst med maskstygn från rätsidan. Ev maskas det av som vanligt och sys sedan ihop med maskstygn.
VIRKAD KANT: Virka med Puddel med nål 6 runt huvan, nederst runt benen och runt öppningen bak på tröjan.
Virka så här: 1 fm i första m, * 1 lm, hoppa över 1 cm, 1 fm i nästa m *, upprepa *-*.

GARNBOLL: Gör 1 garnboll på ca 5 cm diameter med Puddel. Fäst garnbollen i toppen på huvan.

Annick Desnoyers 27.04.2019 - 18:41:

Bonjour, Après le montage des 64 mailles, on tricote un rang à l'envres. J'ai tout de suite monté les 90 mailles pour la capuche. Est-ce ainsi que l'on doit procéder ? Merci.

DROPS Design 29.04.2019 kl. 09:35:

Bonjour Mme Desnoyers, on doit monter 64 m dans la 2ème taille et 80 m dans la 3ème taille, puis tricoter 6-8 cm de côtes 2/2. On tricote ensuite 1 tour envers, puis au tour suivant, on tricote en côtes comme avant, et, en même temps, on augmente 1 maille env dans 1 section env sur 2 (= 8-10 augmentations) = on a maintenant 72/90 m. On tricote ensuite les mailles comme elles se présentent puis on augmente 1 m env dans les sections 2 m env restantes (= 8-10 augmentations) = 80-100 m. On continue alors en côtes 2 m end/3 m env. Bon tricot!

Mariarita 21.12.2018 - 11:24:

Spettabile Staff,buongiorno.Volevo augurare a tutti Voi serene festività.Un gaio 2019,all'insegna della creatività ed in compagnia del Vs. colorato e fantasioso mondo del crochet e del knitting.Grazie.

DROPS Design 21.12.2018 kl. 13:01:

Buongiorno Mariarita. Ringraziamo e ricambiamo gli auguri per queste Feste!!

Susan 14.12.2017 - 09:20:

I am stuck at "divide for legs: Bind off 2 K sts slip next 18 bind off 2 K sts. If you bind off 2 K sts you have your working yarn on the 1st purl stitch which is counted as 1st st of 18 in order to bind off 2 K sts after 18. However, how do you bind off two K sts after the 18 that were slipped onto stitch holder when working yarn is at the beginning of the 18 slipped sts?

DROPS Design 14.12.2017 kl. 10:35:

Dear Susan, bind off the first 2 sts on round, work the next 17 sts (+ 1 st on needle after binding off 2nd st) and slip them on a st holder, bind off next 2 sts and work to end of row = 58 sts remain for back piece. Happy knitting!

Susan 07.12.2017 - 23:37:

Can this pattern be made with one strand of worsted weight instead of two strands of yarn?

DROPS Design 08.12.2017 kl. 08:31:

Dear Susan, You can use here 1 strand yarn group C instead of 2 strands yarn group A (as Alpaca). Read more here about alternatives. Happy knitting!

Lilou 24.11.2016 - 10:13:

Je trouve déplorable la nouvelle présentation de votre site. Je suis passée par google pour retrouver un modèle avec son numéro!!. Vous donnez différentes possibilités en allant sur le ?. mais dans quoi chercher??... C'était beaucoup plus simple avant!!

DROPS Design 24.11.2016 kl. 11:51:

Bonjour Lilou, nous sommes désolées que vous ayez du mal à vous faire à la nouvelle présentation, vous pouvez désormais accéder à n'importe quel modèle à partir de notre site en indiquant son numéro dans la case "Cherchez des modèles!" - plus d'infos ici, et vous avez désormais à votre disposition des filtres bien utiles pour cibler votre recherche. Bon tricot!

Julie 11.11.2016 - 16:36:

Hello, can you tell me if the hood is knitted on 3mm or 4mm needles with one or two strands? The pattern is not really clear. Thank you for your help.

DROPS Design 14.11.2016 kl. 08:50:

Dear Julie, hood is worked with 2 strands Alpaca and needle size 4 mm (as for body) - needle size 3 mm are only used for the edge around legs. Happy knitting!

Caroline 29.08.2014 - 20:27:

Hej! Undrar lite med minskningen under magen vid 20-28-35 cm. Ska det minskas 10 maskor och mitt i detta så delas arbetet så man avmaskar på varje varv sen eller ska det avmaskas 10 maskor mitt under magen? Mvh caroline

DROPS Design 03.09.2014 kl. 11:28:

Om du stickar S avm 10 m under magen när arb mäter 28 cm. Sedan avm det i varje sida enligt beskrivningen.

Alex 10.03.2014 - 21:22:

Merci beaucoup, ça paraît logique maintenant que vous le dites :) Merci également pour les diverses explications, ce site est une vraie mine d'informations.

Alex 08.03.2014 - 20:54:

Bonsoir J'ai fais ma première augmentation 2m end /3m env, 2 m end /2 m env... Je termine par 3 m env. Je me demandais comment je devais tricoter le rang suivant ? Je fais l'inverse du précédent rang soit 3 m end / 2 m env, 2 m end / 2 m env etc ou je fais pareil que pour le rang précédent 2 m end/ 3 m env, 2 m end / 2 m env et termine le rang par 2 m env ? HELP, je bloque! J'espère avoir été claire.... Merci d'avance

DROPS Design 10.03.2014 kl. 08:45:

Bonjour Alex, on tricote ici en rond sur aiguilles doubles pointes, quand la 1ère augm dans 1 section env sur 2 est faite, tricotez les mailles comme elles se présentent au tour suivant, en côtes 2 m end/3 m env/2 m end/2 m env. Bon tricot!

MartineRobert Marchand 06.02.2014 - 17:52:

Trop beau :explication ok.merci.

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-521