DROPS Baby / 18 / 13

Princess Dora by DROPS Design

Set med stickad klänning med runt ok och hålmönster och tofflor till baby och barn i DROPS Alpaca

DROPS design: Modell nr Z-058-by
----------------------------------------------------------
Storlek: 1/3-6/9-12/18 mån (2-3/4) år
Strl i ctl: 50/56-62/68-74/80 (86/92-98/104)
Toffeln passar fotlängd: 10-11-12 (14-16) cm
Garnåtgång: DROPS ALPACA
KLÄNNING:
100-150-200 (200-250) g nr 0100, natur
50 g i alla strl nr 3720, mellanrosa
50 g i alla strl nr 3140, ljusrosa
50 g i alla strl nr 3770, mörkrosa
50 g i alla strl nr 3800, ljung
TOFFLOR:
50 g i alla strl nr 0100, natur
50 g i alla strl nr 3140, ljusrosa
----------------------------------------------------------
KLÄNNING:
DROPS STRUMPST OCH RUNDST NR 3 (40 cm för de två minsta strl och 60 cm för de tre största strl) – eller det st.nr du måste ha för att få 24 m x 32 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST OCH RUNDST NR 2,5 (40 cm)
DROPS träknapp nr 503: 2 st bak i nacken

TOFFLOR:
DROPS ST NR 2,5 – eller det st.nr du måste ha för att få 26 m x 52 v rätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 31.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 232kr. Läs mer.

*1 v räta och 1 v avigt*, upprepa *-*.

RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.

MÖNSTER: Se diagr M.4 och M.5 – diagr visar mönstret sett från rätsidan.

VÅGMÖNSTER: Se diagr M.1 och M.2 – diagr visar mönstret sett från rätsidan.
------------------------------------------------------------
KLÄNNING:
Arb stickas runt på rundst – v börjar mitt bak. Lägg LÖST upp 170-187-204 (221-238) m på rundst nr 3 med natur och sticka M.1. När arb mäter ca 5-7-8 (10-11) cm – avpassa efter en hel rapport – stickas M.2 en gång på höjden = 150-165-180 (195-210) m. Sticka 1 v räta SAMTIDIGT som det minskas 30-33-30 (27-30) m jämnt fördelat = 120-132-150 (168-180) m. Sticka 1 v avigt. Sätt en markör efter 30-33-38 (42-45) m och en markör efter 90-99-113 (126-135) m (dessa markerar sidorna). Fortsätt med slätst.
KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 14-16-19 (22-24) cm stickas det sedan vidare med M.4 över alla m. När arb mäter 21-27-32 (37-40) cm avm 10 m i varje sida för ärmhål (= 5 m på varje sida av de båda markörerna) = 100-112-130 (148-160) m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM: Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 36-36-42 (42-46) m på strumpst nr 2,5 med natur. Sticka rätst – SE FÖRKL OVAN – i 4 cm. Byt till strumpst nr 3 och sätt en markör i början på v = mitt under ärmen. Fortsätt med slätst – SAMTIDIGT när arb mäter 5-5-5 (6-7) cm ökas det 1 m på båda sidor av markören. Upprepa ökningen på vart 4:e-4:e-5:e (5:e-6:e) v totalt 7-8-8 (10-10) ggr = 50-52-58 (62-66) m. SAMTIDIGT när arb mäter 10-11-11 (14-16) cm stickas det vidare med M.4. När arb mäter 14-17-19 (23-27) cm avm 10 m mitt under ärmen (dvs 5 m på båda sidor av markören) = 40-42-48 (52-56) m. Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

OKET:
Sätt in ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det blev avm för ärmhål = 180-196-226 (252-272) m. Sticka 1 v räta SAMTIDIGT som det minskas 0-7-1 (9-11) m jämnt fördelat = 180-189-225 (243-261) m. Sedan stickas och minskas det enligt M.5 – se diagr för rätt strl. När oket mäter 7-7-8 (9-10) cm delas arb för sprund i nacken så här: Sticka fram till mitt bak, lägg upp 4 nya m (= knappkant), vänd, sticka vidare fram och tillbaka med 4 m rätst – SE FÖRKL OVAN – i varje sida till knapp- och knapphålskant (de 4 nya m stickas i bottenfärgen på varje varv i diag). SAMTIDIGT 2 cm efter delningen avm för ett knapphål på vänster sida genom att sticka andra och tredje m från kanten räta tills och sedan göra ett omslag. Upprepa avm för knapphål 2½ cm efter det första knapphålet. När M.5 har stickats färdigt på höjden – se pil i diagr för rätt strl – är det 64-67-79 (85-91) m kvar på st. Byt till rundst nr 2,5, sticka 1 v slätst SAMTIDIGT som det minskas 4-2-9 (10-11) m jämnt fördelat = 60-65-70 (75-80) m. Sticka 6 v rätst över alla m och maska sedan av löst. Klänningen mäter ca 33-39-45 (51-55) cm upp till axeln.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmarna, sy fast knappkantens uppläggningskant på insidan av plagget och sy i knapparna bak i nacken. Ärmarna viks upp efter behov.
----------------------------------------------------------
TOFFLOR:

MÖNSTER: Se diagr M.3 – mönstret i diagr visas från rätsidan.
----------------------------------------------------------
TOFFEL: Arb stickas fram och tillbaka från mitt bak. Lägg upp 55-55-55 (66-66) m på st nr 2,5 med två trådar natur. Ta bort en tråd och sticka 2 v slätst (varv 1 = rätsidan). Sedan stickas M.3 över alla m en gång på höjden. Sticka 1 v räta från rätsidan SAMTIDIGT som det minskas 5-1-1 (8-8) m jämnt fördelat = 50-54-54 (58-58) m. Sticka sedan resår = 2 rm / 2 am med 1 kantm i varje sida tills arb mäter 6-7-7 (8-8) cm – avpassa så att nästa v blir från avigsidan. Byt till ljusrosa. Sticka 1 v avigt från avigsidan SAMTIDIGT som det minskas 16 m jämnt fördelat = 34-38-38 (42-42) m. Sticka 6 v räta och sätt sedan de yttersta 12-12-12 (14-14) m i varje sida på en tråd restgarn = 10-14-14 (14-14) m kvar på st (= överstycket). Sticka 4-4½-5 (6-8) cm resår med natur över dessa m så här (sett från rätsidan): * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* och avsluta med 2 rm. Plocka upp 10-11-13 (16-21) m på varje sida av överstycket med natur och sätt tillbaka m från restgarnstrådarna på st = 54-60-64 (74-84) m totalt. Byt till ljusrosa och sticka räta fram och tillbaka från mitt bak – SAMTIDIGT efter 1½-2½-3 (3-4) cm minskas det så här: Sticka 2 rm tills i början och slutet av v och på varje sida av de 2 mittersta m. Upprepa denna minskning på vartannat v tills kanten mäter 3-4-5 (5-6) cm. Maska av och sy ihop sömmen under foten i yttersta kant av ytterst m. Fortsätt sömmen upp längs resåren innanför 1 m i varje sida.

= från rätsidan: 2 rm tills från avigsidan: 2 am tills
= 1 omslag mellan 2 m
= 3800, ljung
= 3770, mörkrosa
= 0100, natur
= 3140, ljusrosa
= 3720, mellanrosa

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS Baby 18-13) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (79)

Victoria 14.05.2019 - 07:20:

Hei,skal felle til armer på strls 6/9 måner. Men det må være feil i oppskriften. Det står sett ett merke etter 33 m. Så ett merke etter 99 m. Å då ska eg fella 10 me kvart merke. Det kan vel ikke stemma. Blir veldig lite på ene siden å veldig mye på andre siden.

DROPS Design 15.05.2019 kl. 07:28:

Hei Victoria, Merkene markerer sidene - første merke etter 33 masker og andre etter 99 masker. Da er det 66 masker mellom merkene både foran og bak siden du har 33 masker igjen til begynnelse av omgangen. God fornøyelse!

Sarah 17.02.2019 - 11:14:

In der deutschen Fassung wäre es hilfreich, bei den Erklärungen zum Digramm bei „1Umschlag“ zu ergänzen mit „zwischen zwei Maschen“, so wie in der englischen und französischen Fassung...

Heidi 08.11.2018 - 13:54:

Hei. Princess dora. Holder på med m1: Skal jeg strikke 2rette før første kast etter å ha strikket 6 m sammen og 2rette etter siste kast før jeg strikker 6 m sammen?

DROPS Design 16.11.2018 kl. 14:27:

Hei Heidi. Omgangen med fellinger og kast strikkes slik: 2 masker rett sammen, 2 masker rett sammen, 2 masker rett sammen (= 3 masker felt og 3 masker på pinnen), kast, 1 rett, kast, 1 rett, kast, 1 rett, kast, 1 rett, kast, 1 rett, kast (6 masker økt og 14 masker på pinnen), 2 masker rett sammen, 2 masker rett sammen, 2 masker rett sammen (3 masker felt og 17 masker på pinnen). Maskeantallet er det samme som da du startet. Du strikker altså kast med en gang du har felt den 3 masken, og du strikker 2 masker rett sammen med en gang etter siste kast. God fornøyesle.

Heidi 08.11.2018 - 13:50:

Hei. Holder på med m1: Skal jeg strikke 2rette før første kast etter å ha strikket 6 m sammen og 2rette etter siste kast før jeg strikker 6 m sammen?

Anne Grenersen 03.06.2018 - 09:42:

Hei, jeg forsøker å strikke denne kjolen, (3-6 mnd) og er en erfaren strikker. Det går greit når jeg strikker mønster 1 første gang, antall masker og mønster stemmer. Men når mønster 1 skal strikkes for andre gang for p få rett høyde, er det teknisk umulig å få de 2x3 m rett sammen til å ligge over hverandre, noe de ifølge bildet skal. Kast/hull forskyves nødvendigvis også. Hva gjør jeg feil?

DROPS Design 04.06.2018 kl. 09:24:

Hej Anne, husk at du vil få 2m rett sammen 6 gange efter hinanden, imellem de 6 omslag som har 1 ret imellem hver omslag. Sæt gerne et mærke imellem hver rapport, så du er sikker på at du strikker alle 17 masker i M.1 rapporten inden du starter forfra. God fornøjelse!

Janne 03.05.2018 - 21:36:

Hej strikker str 3/4 kan det passe at der er 45 m og så 135 m der makkerer siderne? Hilsen Janne

DROPS Design 09.05.2018 kl. 13:44:

Hej, Janne, ja det stemmer, så har du 90 masker på forstykket og 90 masker på bagstykket. God fornøjelse!

Sonja Neyer 02.12.2014 - 14:02:

Sehr geehrte Damen und Herren! Das Modell ist wirklich süss, und auch die Beschreibung sehr einfach. Aber bei der Rundpasse, wo ich hinten die Knopfleiste links und rechts stricken muss, komm ich einfach nicht weiter. Gibt es hier eine detailliertere Anleitung. Darüber wäre ich sehr froh, denn momentan ruht die Arbeit, würd sie aber schon am Mittwoch schenken wollen. Besten Dank Sonja Neyer

DROPS Design 03.12.2014 kl. 15:44:

Sie haben ja zuerst in Runden gestrickt. An der rückwärtigen Mitte schlagen Sie nun, statt weiter in Runden zu stricken, für die eine Seite der Knopfleiste 4 neue M an (siehe auch bei den Videoanleitungen "Seitlich neue M anschlagen") und stricken dann in Hin- und Rück-R weiter, diese 4 M kommen dann also unter den anderen M zu liegen, die Leiste besteht ja aus zwei sich überlappenden Teilen. Diese neu angeschlagenen M und die 4 M am R-Ende, d.h. die sich überlappenden M, stricken Sie kraus re.

Heidi Rønberg 11.07.2014 - 13:49:

Hej! Rigtig flot kjole. Måtte dog lave halsen større, da den var alt for lille..

Caroline 09.02.2014 - 19:09:

Fant ut av det! Strikka en rett etter siste kastet, i stede for å gå rett på 2 rett sammen!

DROPS Design 11.02.2014 kl. 00:12:

Flott :)

Caroline 08.02.2014 - 10:47:

Tror jeg har gjort det slik, men sitter alltid med en maske for mye når jeg er ferdig med mønsteret.. Har tella over flere ganger og jeg har 187, men skal prøve en gang til ;) Takk for svar :)

Kommentér oppskrift DROPS Baby 18-13