DROPS / 108 / 13

The Myth of Amethyst by DROPS Design

DROPS Jakke i ”Alpaca” med strukturmønster. Str S - XXXL.

Stikkord: jakker, sjalskrage,

DROPS design: Modell nr Z-335
-------------------------------------------------------

Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS Alpaca fra Garnstudio
F.nr 4434, lilla/fiolett mix:
350-400-450-450-500-550 gr

DROPS Pinne og Settp nr 3 – eller den p du må ha for å få 24 m x 30 p mønster på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 3 – til heklekant.
DROPS Bøffelhornknapp, kantet nr 537: 3 stk.

Hjelp oss med den nye DROPS kolleksjonen! Velg dine favorittdesign her!

DROPS Alpaca mix DROPS Alpaca mix 32.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 231kr. Les mer.
Rille (frem og tilbake på p): 1 rille = 2 p rett.
Rille (på settp): 1 rille = 2 omg. 1 omg rett og 1 omg vrang.

Strikketips: For at rillene ikke skal dra seg sammen strikkes det 2 p over bare m i stolpen på ca hver 5.cm.
Mønster: Se diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.

Bakstk: Arb strikkes frem og tilbake på p.
Legg opp 100-108-116-128-144-160 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 3 med Alpaca. Strikk 4 riller – se forkl over, deretter strikkes det M.1 med 1 kantm i hver side. NB – start og slutt M.1 med 2 rett for at mønsteret skal stemme i siden. Fortsett med dette mønsteret til ferdig mål. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 8 cm felles det 2 m i hver side, gjenta på hver 5.cm totalt 3 ganger = 88-96-104-116-132-148 m. Når arb måler 24 cm økes det 2 m i hver side, gjenta på hver 6.-6.-7.-7.-8.-8.cm totalt 3 ganger = 100-108-116-128-144-160 m. Når arb måler 39-40-41-42-43-44 cm felles det til ermhull i hver side. Fell på beg av hver p slik: 5 m 1-1-1-1-1-1 ganger, 4 m 0-1-1-1-2-4 ganger og 2 m 1-1-2-4-5-5 ganger = 86-86-90-94-98-98 m. Når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm felles de midterste 22-22-26-30-32-32 m av til hals, videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 31-31-31-31-32-32 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 58-60-62-64-66-68 cm.

Høyre forstk: Legg opp 63-67-71-79-87-95 m (inkl 1 kantm i siden og 14 stolpem) på p 3 med Alpaca. Strikk 4 riller, deretter strikkes det slik fra midt foran: 14 m rille (= stolpe), M.1 over de neste 48-52-56-64-72-80 m, 1 kantm. Les strikketips! Når arb måler 8 cm felles det i siden som på bakstk = 57-61-65-73-81-89 m.
Les hele neste avsnitt før det strikkes videre!
Når arb måler 24 cm økes det i siden som på bakstk. Samtidig når arb måler 33-35-36-38-39-41 cm økes det 1 m i ytterste m mot midt foran på hver 2½.cm totalt 10 ganger. De økte m strikkes i rille. Samtidig når arb måler 34-36-37-39-40-42 cm strikkes 1 m ekstra inn i stolpen (dvs det totale m-ant er det samme, men antall m på stolpen øker mens antall m mønster minsker) på hver 2.-2.-1½.-1½.-1½.-1½.cm totalt 11-11-13-17-18-18 ganger. Samtidig når arb måler 39-40-41-42-43-44 cm felles det til ermhull i siden som på bakstk. Etter alle fellinger og økninger er det 66-66-68-72-74-74 m på p. (35-35-37-41-42-42 stolpem i rille til krage og 31-31-31-31-32-32 m mønster til skulder). Når arb måler 58-60-62-64-66-68 cm felles de ytterste 31-31-31-31-32-32 m av til skulder. Strikk p ut. Strikk videre over 35-35-37-41-42-42 kragem (i rille) med forkortede p slik: * strikk 2 p over alle m, strikk 2 p over de ytterste 18-18-19-20-21-21 m mot midt foran *, gjenta fra *-* til kragen måler 7-7-8-8½-9-9 cm (målt i den korteste siden) fra der det ble felt til skulder. Fell av.

Venstre Forstk: Legg opp og strikk som høyre, men motsatt.

Ermer: Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 48-48-52-52-56-60 m på settp 3 med Alpaca. Sett 1 merketråd på beg av omg. Strikk 8 riller – se forkl over. Deretter strikkes M.1 over alle m. Når arb måler 8-8-12-12-8-7 cm økes det 1 m på hver side av merketråden på hver 2½.-2.-1½.-1½.-1½.-1½.cm totalt 16-19-21-23-24-25 ganger = 80-86-94-98-104-110 m. De økte m strikkes fortløpende inn i M.1. Når arb måler 50-49-49-48-47-45 cm - NB! Kortere mål i de større str pga lengre ermtopp og bredere skuldervidde- felles det 3 m på hver side av merketråden, arb strikkes nå videre frem og tilbake. Videre felles det til ermtopp i hver side på beg av hver p slik: 2 m 4-4-5-5-6-6 ganger og 1 m 1-2-2-3-4-7 ganger, deretter felles det 2 m i hver side til arb måler 56-56-57-57-58-58 cm, fell 3 m 1 gang i hver side, arb måler ca 57-57-58-58-59-59 cm. Fell av.

Montering: Sy skuldersømmene. Sy sidesømmen innenfor 1 kantm. Sy i ermene. Sy kragen sammen midt bak og sy den til halsen.

Heklekant m/ knappehemper: Start nederst på høyre forstk, hekle opp og rundt kragen og ned langs venstre forstk. Hekle på nål 3 slik: 1 fm, * 3 lm, hopp over ca 1-1½ cm, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*. Samtidig ca 10 til 12 cm fra nederkanten på høyre forstk lages det knapphempe ved å hekle 5 lm istedenfor 3 lm. Fortsett videre og lag totalt 3 knappehemper langs høyre forstk med ca 8-8-8-9-9-9 cm mellomrom.
Sy i knappene i den innerste stolpem på venstre forstk.

Helen 13.02.2017 - 16:18:

Hello. I am having difficulty undersatning the M1 pattern. It says to start every row with 2 knits stitches after the edge stitch. But in the first row it looks like you start with 2 purl stitches, then in row 5 it is 2 knit. Can you help please?

DROPS Design 13.02.2017 kl. 16:23:

Dear Helen, you will first work the first 2 sts in M.1 (= K2), then repeat the 4 sts in M.1 (= P2, K2) across, so that you will have the K2 on each side. Happy knitting!

Anja 13.10.2016 - 09:46:

Als ik een proeflapje brei met nld 3 kom ik niet in de buurt van de 30 nld die jullie aangeven voor 10 cm. Na 30 nld heb ik pas 8 cm! Maar het aantal steken (24 voor 10 cm) klopt wel. Hoe los ik dit op?

DROPS Design 13.10.2016 kl. 12:12:

Hoi Anja. Ik zou het proeflapje ook wassen om te zien of dat een verschil maakt - en ik zou toch ook proberen met nld 3.5 om te het verschil te zien.

Iris Wolf 25.08.2016 - 14:52:

Der Stricktipp zur Blende ist mir nicht klar: alle 5cm 2 Reihen nur über die Blendenmitte. Für mich würde das bedeuten: nach 5 cm 1R hin+1R zurück über die 14M der Blende und dann wie gewohnt wieder über alle Maschen?!

DROPS Design 25.08.2016 kl. 17:28:

Liebe Iris, ja genau so ist es gemeint.

Rosalind Jones 04.08.2016 - 12:44:

If I am right you recommend 9, 50 g balls of alpaca wool for the large size of this cardigan. This doesn't seem much. Is it definitely right please?

DROPS Design 04.08.2016 kl. 13:23:

Dear Mrs Jones, that's right, in size L you need 450 g Alpaca, ie 9 ball. Remember to check and keep correct tension. Happy knitting!

Ann Edløy Holstvoll 12.04.2016 - 11:00:

Hei, jeg har kommet til ermetoppen på ermet. Jeg har felt 2m 4 ganger og 1m 2 ganger. Så står det; deretter felles det 2m i hver side til arbeidet måler 56cm. Men det står ikke hvor mange ganger og når dette skal gjøres før 56 cm! Takknemlig for raskt svar! Det er en nydelig jakke. Ann

DROPS Design 12.04.2016 kl. 15:24:

Hej Ann, du feller stadigvæk på hver 2.p. og antal gange kommer lidt an på din strikkefasthed, nogle har 2 pinde tilbage og andre har 4 pinde tilbage inden arbejdet måler 56 cm. God fornøjelse!

Jorunn Sivertsen 12.12.2015 - 08:29:

Jeg har strikket mye i mitt liv, men aldri med en oppskrift som så dårlig stemmer med mål. Begynte på S som vil være normalt, gikk opp M, men måtte dampe og strekke for å få jakken stor nok, og likevel bøir den helt i ufasong. Kan overhodet ikke anbefale noen å prøve seg på denne jakken; her "stemmer ikke kartet med terrenget". Jakken ser veldig fin ut, men lurer på hvem den vil passe til, om i det hele tatt noen - når jeg får den ferdig montert !!

Mette Rose 18.03.2015 - 18:15:

Jeg har lavet en stikkeprøve på pinde tre der bliver helt hen i vejret. Hvis jeg måler den uden at trække i prøven bliver den 28 masker og ca 40 pinde. Prøven i ret passer dog med jeres angivelser men det fremgår at man skal labbe prøven i mønster. Passer strikketesten hos jer? Garnet har den rigtige tykkelse, 2,5-3 og prøven er pæn. Kan i give et råd?

DROPS Design 20.03.2015 kl. 14:55:

Hej Mette. Pröv med en tykkere pind - og vask pröven för du maaler.

Anett Lind 31.12.2014 - 22:28:

Jeg kan ikke få masketallet på forstykket til at passe. Jeg synes,at det er alt for stort. På ryggen er der 116 masker, mens der er 71 masker til forstykket. Er det rigtigt?

DROPS Design 14.01.2015 kl. 14:59:

Hej Anett. Ja, det er korrekt der er 72 m til sidst inden du lukker af til skulder. Men forstykkerne skal overlappe hinanden et godt stykke som du ogsaa kan se paa billedet (14 m), saa det kommer til at passe fint.

Joa 08.02.2014 - 14:50:

Jeg måtte trevle en del op, da den blev alt for lille, strikker nu større model og 1/2 nr. tykkere pinde, og den svarer til en str. M. Ja, forklaringen på de ekstra 2 p på forstykket brude være bedre forklaret i opskriften. Ellers en rigtig sød model.

Elizabeth 19.12.2013 - 23:27:

I found the tension on the pattern is impossible to work. To increase the size of the needles does not suit the Alpaca wool, it has no elasticity. My daughter in law chose the pattern so I could knit it as a gift but result was very disappointing as I had to work to a much larger size and compensate for the length of sleeves etc.

Kommentér oppskrift DROPS 108-13