DROPS Baby / 11 / 16

DROPS Baby 11-16 by DROPS Design

DROPS Vestje van “Pelliza” en “Cotton Viscose” met raglan mouwen.

Trefwoorden: raglan, vesten,
Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Maat: 1/3 – 6/9 – 12/18 – 24 maanden
Maat in cm: 50/56 – 62/68 – 74/80 -86/92
Materialen: DROPS Pelliza van Garnstudio,
100-100-100-150 gr nr. 18, wit
En gebruik: DROPS Cotton Viscose van Garnstudio,
100-100-100-100 gr nr. 01, wit
DROPS geleiknopen nr. 620 (wit): 6 stk

DROPS Rondbreinld en breinld 2.5 mm
DROPS Haaknld 2.5 mm

100% polyamide

Steekverhouding: 25 st x 34 nld met breinld 2.5 mm en Pelliza in tricotst = 10 x 10 cm.

Ribbelst (heen en weer): Brei alle nld recht.

Patroon: Zie teltekeningen M.1. De teltekening geeft alle nld van het patroon weer op de goede kant.

Minder tips (geldt voor de raglan): Minder aan weerskanten van de merkdraden volgens de beschrijving in het patroon.
Minder als volgt op de goede kant:
Voor de merkdraad: 2 r samenbr.
Na de merkdraad: 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.
Minder als volgt op de verkeerde kant:
Voor de merkdraad: 2 av verdraaid samenbr.
Na de merkdraad: 2 av samenbr.

Voor- en achterpand: Brei heen en weer op rondbreinld van middenvoor naar middenvoor. Zet losjes 134-150-166-190 st op (incl. 5 voorbies st aan weerskanten langs het middenvoor) met rondbreinld 2.5 mm en Cotton Viscose. Brei 6 nld ribbelst. Zet de 5 voorbies st aan weerskanten op een hulpdraad. Wissel naar Pelliza en brei verder volgens M.1 over de resterende 124-140-156-180 st. NB: De kantst aan weerskanten wordt in ribbelst gebreid tot de vereiste afmetingen. Brei bij een hoogte van 16-17-20-23 cm de volgende nld als volgt op de goede kant: 27-31-35-41 st = rechter voorpand, kant 8 st af voor het armsgat, brei 54-62-70-82 st = achterpand, kant 8 st af voor het armsgat, brei 27-31-35-41 st = linker voorpand. Leg het werk terzijde en brei de mouwen.

Mouwen: Zet losjes 38-40-42-44 st op (incl. 1 kantst aan weerskanten) met breinld 2.5 mm en Cotton Viscose. Brei 16 nld ribbelst, wissel naar Pelliza en brei verder volgens M.1. Meerder tegelijkertijd bij een hoogte van 4 cm 8-9-11-13 x 1 st aan weerskanten in elke 5e nld = 54-58-64-70 st. Kant bij een hoogte van ca. 17-18-20-25 cm – pas de lengte aan zodat de laatste nld dezelfde is als die voor- en achterpand – 5 st af aan weerskanten = 44-48-54-60 st resteren.

Pas: Zet de mouwen op dezelfde rondbreinld als het voor- en achterpand boven de afgekante st voor de armsgaten = 196-220-248-284 st. Plaats een merkdraad in alle overgangen tussen mouw en panden = 4 merkdraden. Brei verder volgens M.1 zorg dat het patroon door blijft lopen op de mouwen en panden.
Raglan minderingen: Er worden 8 st geminderd per nld. Minder aan weerskanten van de 4 merkdraden – zie de minder tips! Minder 17-18-19-19 x 1 st in elke 2e nld en hierna 0-1-3-6 x 1 st in elke nld. Totaal aantal geminderde st = 136-152-176-200 st. Kant tegelijkertijd bij een hoogte van 23-25-28-32 cm 6-8-9-11 st af aan weerskanten van het middenvoor voor de hals. Kant hierna af langs de hals: 2 x 1 st in elke 2e nld. Als alle minderingen voor de raglan en de hals voltooid zijn = 44-48-50-58 st resteren op de breinld. Brei 1 nld r, en minder tegelijkertijd 8-8-10-12 st gelijkmatig verdeeld in deze nld = 36-40-40-46 st. Het werk heeft een hoogte van ca 27-29-33-37 cm.

Voorbies: Zet de 5 st van de hulpdraad op het linker voorpand op een breinld 2.5 mm. Brei ribbelst met Cotton Viscose tot de bies ca 1 cm korter is dan de lengte van het voorpand (de bies moet een beetje uitgerekt worden als hij aan het voorpand wordt gezet) – Zet de st terug op een hulpdraad. Herhaal dit langs het rechter voorpand, en kant tegelijkertijd af voor de knoopsgaten. 1 knoopsgat = kant de middelste st af. Maak in de volgende nld een omsl boven de afgekante st.
Kant af voor de knoopsgaten als de bies een hoogte heeft van:
Maat 1/3 maanden: 2, 6, 10, 14, 18 en 21 cm
Maat 6/9 maanden: 2, 6, 10, 14, 19 en 23 cm
Maat 12/18 maanden: 2, 7, 12, 17, 22 en 26 cm
Maat 24 maanden: 2, 7, 13, 25 en 30 cm

Afwerking: Zet de voorbies vast als volgt: 1 st van de voorbies aan de 1e st van het voorpand en naai de bies vast op de goede kant met kleine onzichtbare steekjes.

Kraag: Zet de st van de hals op rondbreinld 2.5 mm en neem ca 8 tot 15 st op van elk voorpand + de 5 st van de voorbies = 62 tot 86 st. Brei ribbelst over alle st met Cotton Viscose, en meerder tegelijkertijd 3 x 1 st aan weerskanten op het middenvoor naast de kantst in elke 3e nld. Kant bij een kraaghoogte van 3 cm af aan weerskanten in elke 2e nld: 1 x 1 st, 1 x 3 st en 1 x 4 st. Kant de resterende st af.

Gehaakte randjes: Haak langs de kraag met Cotton Viscose en haaknld 2.5 mm als volgt: 1 v, *3 l, sla 1 st over, 1 v in de volgende st*, herhaal van *-*.

Sluit de mouwnaden met de kantst als naadtoeslag en sluit de openingen onder de mouwen. Zet de knopen van op de overgang tussen de bies en het voorpand.

Telpatroon

= Pelliza: r aan de goede kant, av aan de verkeerde kant
= Cotton Viscose: r aan de goede kant, av aan de verkeerde kant
= Cotton Viscose: av aan de goede kant, r aan de verkeerde kant

Diane Scott 12.05.2016 - 13:45:

Where do I find diagram M1

DROPS Design 12.05.2016 kl. 13:56:

Hi Diane. At the bottom of the pattern (if you scroll down)

Drops Design France 26.10.2011 - 21:28:

Bonjour J. Teboul, Il faut bien tricoter 16 rangs point mousse pour le bas des manches et 6 seulement pour le bas du gilet. Pour le diagramme 1 carré = 1 m x 1 rang. Bon tricot !

J. Teboul 26.10.2011 - 15:16:

Pour les manches,tricoter 16 rangs au point mousse.Il semblerait que ce soit plutôt 6 rangs comme pour les dos et devants.D'autre part je pense que le diagramme du point n'est pas très explicite quant au nombre de rangs 1 ou 2 sur un petit carré? merci de préciser

J. Teboul 26.10.2011 - 15:16:

Pour les manches,tricoter 16 rangs au point mousse.Il semblerait que ce soit plutôt 6 rangs comme pour les dos et devants.D'autre part je pense que le diagramme du point n'est pas très explicite quant au nombre de rangs 1 ou 2 sur un petit carré? merci de préciser

Drops Design 28.03.2006 - 13:55:

Mønster M1 finner du øverst til høyre når du åpner diagrammet. Velg "se diagram" under garninnhold. Lykke til!

Gulli Hovland 28.03.2006 - 12:37:

Jeg lurer på hvor mønster M1 finnes. Takk

Laat een opmerking achter voor DROPS Baby 11-16