DROPS / 108 / 14

DROPS 108-14 by DROPS Design

DROPS pannband med flätor i 2 trådar ”Alpaca”.

Tags: fläta, hals, pannband, set,

50 g nr 4434, lila/violett mix

DROPS St nr 3,5 – eller det st.nr du behöver för att få 20 m x 27 v i slätst med 2 trådar Alpaca på 10 x 10 cm.

Garnet till detta mönstret kostar 38kr. Läs mer.
Rätst (fram och tillbaka på st): Maskorna stickas räta på varje varv.
Fläta: Se diagr M.1. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Ökningstips: Det ökas med 1 omslag om st från rätsidan (flätsidan) på växelvis höger och vänster sida om existerande am. På nästa v stickas omslaget vridet rät.

Minskningstips: Det minskas 1 m genom att sticka 2 m tills. Minskningarna placeras på samma ställe på v som ökningarna.

Pannband: Arb stickas fram och tillbaka på st. Starta mitt bak och lägg upp 19 m på st.nr 3,5 med 2 trådar Alpaca.
Nästa v stickas så här: 2 m rätst – se förkl ovan, * M.1 – se förkl ovan, 1 am *. Upprepa *-* tills det återstår 5 m, avsluta med M.1 och 2 m rätst. Fortsätt med detta mönster och 2 m rätst i varje sida genom hela arb. Läs ökningstips! När arb mäter 7 cm ökas alla 1 am till 2 am = 22 m. När arb mäter 10 cm ökas alla 2 am till 3 am = 25 m. När arb mäter 13 cm ökas alla 3 am till 4 am = 28 m. När arb mäter 16 cm ökas alla 4 am till 5 am = 31 m. När arb mäter 19 cm ökas alla 5 am till 6 am = 34 m. När arb mäter 23 cm sätts en märktråd som markerar mitten av huvudmåttet. Härifrån spegelvänds arb. (Om det önskas ett större huvudmått på pannbandet stickas mittpartiet lite längre före märktråden. OBS! Kom då ihåg att spegelvända så att det minskas efter de nya måtten.) Det minskas 3 m när arb mäter 27, 30, 33, 36 och 39 cm - läs minskningstips! = 19 m. När arb mäter 46 cm sätts m på en tråd restgarn. Sy ihop m från tråden med uppläggningskanten med ett stygn i varje m så att uppläggningskanten blir elastisk.

Hals: Se mönster under modell nr 15-108

Diagram

= rm från rätsidan, am på avigsidan
= 1 omslag mellan 2 m
= lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm, drag den lyfta m över de 2 rm
= m stickas inte detta v

Kommentarer (22)

Skriv din kommentar här!

Ylva 15.12.2016 - 09:04: https://www.garnstud ...

Mönster 108-14. I mönstret står att "m stickas inte detta varv". Skall den bara lyftas? skall tråden löpa på baksidan? När det blir 6 maskor där, skall de bara lyftas men tråden löpande på baksidan. Det vore bra med bild på avigsidan i mönstren.

DROPS Design 15.12.2016 kl. 11:55:

Hej Ylva. Masken er der ikke, saa du behöver ikke göre noget (den er taget ind i forrige p), saa i den paagaeldende p strikker du kun 1 r, 1 omsl, 1 r (og saa har du 3 m igen)

Gudrun Petersen 27.06.2016 - 16:59:

Hej. Jeg er ikke helt med mht til udtagningerne: 1 vr tages ud til 2 vr efter 7cm, senere 2vr til 3 vr. Kan ikke hitte rede i eller finde vr-maskerne, jeg skal tage ud ved (skiftevis hø og ve side af vr-masken. Hvilken?

DROPS Design 29.06.2016 kl. 13:06:

Hej Gudrun. Du strikker M.1 med 1 vr mellem. Du öker denne til 2 vr ved 7 cm. Du tager ud vekselvis til höjre og venstre, dvs, ved 7 cm kan du tage alle m ud til höjre for den av m og ved 10 cm til venstre osv.

Mette Mørk 11.10.2015 - 16:32:

3. pind (forside): 2 r (kant), *3 r, 1 vr*. Gentag dette yderligere 2 gange, hvorefter der strikkes 3 r + 2 r (kant). 4. pind (bagside): 2 r (kant), *3 vr, 1 r*. Gentag dette yderligere 2 gange, hvorefter der strikkes 3 vr + 2 r (kant).

Mette Mørk 11.10.2015 - 16:32:

Jeg har nøjagtigt samme problem som flere andre, nemlig at jeg efter 2. pind i M1 har 20 masker på pinden i stedet for 19. Jeg har dog selv løst problemet: 1. pind i M1 er korrekt. 2. pind (bagside) strikkes således: 2 m ret (kant),* 1 vr, slå om, 1 vr, 1 r*. Gentag dette yderligere 2 gange, hvorefter der strikkes 1 vr, slå om, 1 vr, 2 r (kant).

Helle Hansen 01.04.2015 - 22:58:

Opskriften til pandebåndet er rodet. Det kan da ikke passe hvad I svarer en læser d. 15.11.12 for så ender man jo op med flere masker end de 19. Er det meningen allerede på 2. pind ? Og de norske svar nederst skriver at to masker strikkes sammen inden den løse maske trækkes over, hvor der på dansk står to ret og derefter den løse over. Noget værre rod, desværre.

DROPS Design 29.04.2015 kl. 14:50:

Hej Helle. I det svar skriver vi ikke hvordan du strikker förste pind (hvor du tager ind), men hvordan hun skulle strikke pinden fra vrangen (pind 2). Hvis du ellers synes noget er fejl eller noget du ikke forstaar, angiv saa gerne praecis hvor i mönstret, saa skal vi kigge paa det og pröve at hjaelpe dig videre ;-)

Patricia Livesay 16.12.2014 - 19:54:

A little, but if you start with 19 cast on sts, how can you M1 4 times and end with 2 garter sts. Also the increase tip says to YO to the left and right of the P st alternately. Won't that give me 2 increases. Sorry but I am having difficulty with the directions. You said to YO on row 2. Thought the increases didn't sart until piece measured 2-3/4"

DROPS Design 17.12.2014 kl. 09:33:

Dear Mrs Livesay, work M1 over 19 sts as follows: K2 (garter sts edge), *M1 (over 3 sts), P1*, repeat from *-* a total of 4 times, then M1 (over 3 sts), K2 (garter st edge). Inc are made with a YO (not same YO as in M1), First inc will be done after P1 (to the left of Pst), 2nd inc will be done before P st (to the right of Psts). Happy knitting!

Patricia Livesay 16.12.2014 - 07:08:

Is there a better explanation for this pattern. I don't understand the pattern after the first row.

DROPS Design 16.12.2014 kl. 09:55:

Dear Mrs Livesay, do you mean diagram M.1? M1 is worked over 3 sts. On row 1, slip 1 st as if to K, K2, psso (2 sts remain) - on row 2, P1, YO, P1 (=3 sts) - on row 3: K3 - on row 4: P3. Hope it helps. Happy knitting!

Patricia Livesay 16.12.2014 - 04:11:

I am not understanding these directions. If first row says 2 garter sts, I asume you mean knit 2, then M.1, P1 until 5 sts remain, then M.1, 2 garter sts. I still have 3 sts left. Can someone explain what I am not understanding.

DROPS Design 16.12.2014 kl. 10:05:

Dear Mrs Livesay, you work as follows: K2 (garter sts edge), *M1 (over 3 sts), P1*, repeat from *-* a total of 4 times, then M1 (over 3 sts), K2 (garter st edge) = 19 sts. Happy knitting!

Diane Orr 24.09.2014 - 17:17:

I find the instructions very difficult for the ear warmer. After I knit the 2 3/4" I don't understand "increase all P1 to P2 - which P stiches are you referring to? Row 1 of the Chart where I psso or 2nd row where I do YO? Very confusing

DROPS Design 25.09.2014 kl. 08:45:

Dear Mrs Orr, you inc in the Purl sections seen from RS, so that you will have at the end of this row P2 between each M1. In M1, you work a double dec (sl 1, K2 tog, psso) = 2 sts remain, then on next row, make a yo = 3 sts again. Happy knitting!

Fanta 25.06.2014 - 19:29:

Die Deutsche Version ist falsch! 2 Maschen (nicht zusammen)= 2 M. Dann mit 1 Umschlag= 3 M.

Kommentér oppskrift DROPS 108-14