DROPS Baby / 11 / 14

DROPS Baby 11-14 by DROPS Design

DROPS Kofta eller tröja med runt ok och mössa i Passion eller Air.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 - 24 mån
Motsv i cl: 50/56 - 62/68 – 74/80 - 86/92
Garnåtgång: DROPS Passion från Garnstudio
Kofta / Tröja:
150-150-200-200 gr nr 08 lavendel / 09 blå.
Mössa:
50-50-50-50 gr nr 08 lavendel / 09 blå.

Eller använd:
DROPS Air från Garnstudio
Kofta / Tröja:
100-100-150-150 g nr 15 dimma / 09 marinblå.
Mössa:
50-50-50-50 g nr 15 dimma / 09 marinblå.

Kofta / Tröja:
DROPS Rundst och st nr 5,5.
DROPS Geléknapp nr 620 (vit):
Tröja: 2 st. Kofta: 6 st.
Mössa: DROPS St nr 5.

DROPS Passion DROPS Passion
60% Ull, 25% Viscose, 15% Polyamid
Stickfasthet: Tröja / Kofta: 16 m x 21 v på st 5,5 med slätst = 10 x 10 cm. Mössa: 17 m x 22 v på st 5 med slätst = 10 x 10 cm. Kom ihåg att st.nr endast är rekommenderad!

Rätst (fram och tillbaka på st):
varv 1: Räta, varv 2: Räta.

Mönster: Se diagr M.1 och M.2. Diagr visar mönstret sett från rätsidan!

Knapphål (gäller koftan):
Det avm för knapphål längs höger framkant uppöver. 1 knapphål = avm tredje m från kanten och lägg upp 1 ny m över den avm på nästa v.
Maska av för knapphål när arb mäter:
Stl 1/3 mån: 1, 6, 11, 17 och 22 cm.
Stl 6/9 mån: 1, 7, 12, 18 och 23 cm.
Stl 12/18 mån: 1, 7, 13, 20 och 26 cm.
Stl 24 mån: 1, 8, 15, 22 och 28 cm.
OBS: Det avm även för 1 knapphål på halskanten.

Sticktips: Bandgarn har en tendens att tvinna sig när man stickar, detta bör tvinnas upp efterhand för att resultatet skall bli så fint som möjligt.

KOFTA

Fram- och bakst: Läs Sticktips! Koftan stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram. Lägg upp 84-94-104-116 m (inkl 4 kantm i varje sida) på rundst 5,5 med Passion eller Air. Sticka M.1, men 4 kantm i varje sida rätstickas uppöver - kom också ihåg knapphål längs höger framkant - se förkl ovan. Efter M.1 fortsätts med slätst. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 16-17-19-21 cm stickas nästa v så här: 19-22-24-27 m (= framst), maska av 6 m för ärmhål, 34-38-44-50 m (= bakst), maska av 6 m för ärmhål, 19-22-24-27 m (= framst). Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

Ärm: Lägg upp 24-26-28-28 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 5,5 med Passion eller Air. Sticka M.1, fortsätt sedan med slätst. Samtidigt när arb mäter 3 cm ökas 1 m i varje sida på vart 5:e v totalt 5-6-6-8 ggr = 34-38-40-44 m. När ärmen mäter 15-17-18-23 cm avm 4 m i varje sida = 26-30-32-36 m kvar på st. Sticka 1 ärm till.

Ok: Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål = 124-142-156-176 m. Fortsätt med M.2 - men framkantsm rätst fortfarande. Samtidigt minskas på vart 4:e v uppöver (se till att minska på 1 slätst v från rätsidan): 12-14-14-16 m jämnt fördelat (minska inte över framkantsm) totalt 6-6-7-7 ggr = 52-58-58-64 m. När arb mäter 27-29-32-35 cm minskas 10-12-10-12 m jämnt fördelat = 42-46-48-52 m. Nu stickas 4 v rätst över alla m - samtidigt efter 2 v avm för 1 knapphål över de andra på framkanten. Maska av alla m.

Montering: Sy ärmsömmarna och sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy i knapparna.

TRÖJA

Fram- och bakst: Läs Sticktips! Lägg upp 80-90-100-112 m på rundst 5,5 med Passion eller Air. Sticka M.1, och fortsätt sedan med slätst. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 16-17-19-21 cm stickas nästa v så här: maska av 6 m för ärmhål, 34-39-44-50 m (= framst), maska av 6 m för ärmhål, 34-39-44-50 m (= bakst). Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

Ärm: Lägg upp 24-26-28-28 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 5,5 med Passion eller Air. Sticka M.1, och fortsätt sedan med slätst. Samtidigt när arb mäter 3 cm ökas 1 m i varje sida på vart 5:e v totalt 5-6-6-8 ggr = 34-38-40-44 m. När ärmen mäter 15-17-18-23 cm avm 4 m i varje sida = 26-30-32-36 m kvar på st. Sticka 1 ärm till. Sätt 1 märktråd mitt mellan de 2 mittersta m på vänster ärm.

Ok: Sätt ärmarna på samma rundst som fram- och bakst där det är avm för ärmhål (ärmen med märktråden sätts in på vänster sida) = 120-138-152-172 m. Fortsätt med M.2. Samtidigt minskas på vart 4:e v uppöver (se till att det minskas på 1 slätst v från rätsidan): 12-14-14-16 m jämnt fördelat totalt 6-6-7-7 ggr. Samtidigt efter 4-4-5-5 minskningar delas arb mitt på vänster axel för sprund (se märktråden på ärmen) och arb stickas färdigt fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 4 nya m i bakst-sidan vid delningen på axeln och sticka vidare med 4 rätst m på var sida om sprundet. Samtidigt efter 1 cm avm för 1 knapphål på framst-sidan av sprundet. 1 knapphål = avm tredje rätstm från kanten och lägg upp 1 ny m på nästa v. Forsätt minska för oket som förkl tidigare, men minska inte över de 4 rätst m i varje sida. När arb mäter 27-29-32-35 cm minskas 10-12-10-12 m jämnt fördelat = 42-46-48-52 m. Nu stickas 4 v rätst över alla m - samtidigt efter 2 v avm för 1 knapphål över det andra vid sprundet. Maska av alla m.

Montering: Sy ärmsömmarna och sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy i knapparna på axeln.

MÖSSA

Passar huvudmått: 41-44-46-48 cm.

Mössa: Det är tänkt att 6 cm viks upp nederst på mössan. Lägg löst upp 56-60-64-68 m på st 5 med Passion eller Air. Sticka 10 cm rätst. Fortsätt med slätst. När arb mäter 17-18-19-20 cm minskas 9-10-10-11 m jämnt fördelat, upprepa denna minskning på vartannat v totalt 5 ggr = 11-10-14-13 m kvar på st. Drag en dubbel tråd genom de resterande m och fäst ordentligt. Sy ihop mössan mitt bak - sy i yttersta maskbågarna så att det inte blir en tjock söm.

Peppis 27.06.2018 - 21:13:

Hur dan ökning ska man göra?\\r\\nDe blev snett på ena sidan och rakt på andra.

Sarah Bacon 17.06.2016 - 01:17:

Looks lovely, now can't wait to start this, l knit for a succession of small people and this sweater will be a constant in my armoury of patterns, now knit for 8 boys and 3 girls all under 3, so this is just lovely and that little bit different, thank you, love patterns that you can.use for boy or girl as some are siblings, just a change of colour, again thank you

Dolmazon Michele 11.06.2014 - 17:02:

L'empiècement doit être réalisé ainsi: les diminutions sont à faire de part et d'autre des 8 mailes centrales dos. d'un côté 2m ens de l'autre 1m glissée par dessus la suivante . la symétrie est alors respectée.Il était bon de le préciser

Kommentér oppskrift DROPS Baby 11-14