DROPS / 108 / 37

DROPS 108-37 by DROPS Design

DROPS sockor med flätor i 2 trådar ”Alpaca”.

Tags: fläta, sockar,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: 22 - 24 - 27 cm.
Sockans längd: 31 - 33 - 34 cm.
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
150-150-200 g nr 0618, ljusbeige

DROPS Strumpst nr 4 - eller de st.nr du behöver för att få 19 m x 25 v i slätst med 2 trådar på 10 x 10 cm.

Garnet till detta mönstret kostar 114kr. Läs mer.
Mönster: Se diagr M.1 och M.2. Diagr visar en rapport av mönstret på bredden. OBS! M.1 kan även stickas utan hj.st. Sticka så här: Sticka den 3:e m men låt den sitta kvar på st, sticka 2:a m men låt den sitta kvar på st, sticka 1:a m och ta alla 3 m av st.

Hälavmaskning:
Varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 5-6-7 m, lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 5-6-7 m, lyft nästa m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 4-5-6 m, lyft nästa m, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
Varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 4-5-6 m, lyft nästa m, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt avm på samma sätt tills det återstår 10-10-12 m på st genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts .

Sockor: Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 48-48-60 m på strumpst nr 4 med 2 trådar Alpaca. Sticka 2 v rätst. Kontrollera stickfastheten! Fortsätt sedan med resår = 3 rm + 3 am tills arb mäter 6 cm.
Fortsätt sedan sticka så här:
Strl 35/37 och 38/40: M.1, 3 am, M.1, 9 am (= mitt bak), * M.1, 3 am *, upprepa *-* 3 ggr, M.2 (öka 1 m i var och en av de 3 rm från resåren så att 6 m i M.2 hamnar under 3 rm från resåren), 3 am, M.1, 3 am.
Strl 41/43: * M.1, 3 am *, upprepa *-* 2 ggr, M.1, 9 am (= mitt bak), * M.1, 3 am *, upprepa *-* 4 ggr, M.2 (öka 1 m i var och en av de 3 rm från resåren så att 6 m i M.2 hamnar under 3 rm från resåren), 3 am, M.1, 3 am.
Alla strl: Det är nu 51-51-63 m på st.
Fortsätt sedan sticka – samtidigt när arb mäter 8 cm minskas 1 m i de 9 am mitt bak så här: minska 1 m genom att sticka 2 am tills mitt i det aviga partiet med 3 cm mellanrum totalt 6 ggr, de 9 am har nu minskats till 3 am = 45-45-57 m.
Sticka tills arb mäter 26-27-28 cm. Nu behålls de första 21-21-33 m på st till hälen och de sista 24 m sätts på en tråd restgarn (= fotens ovansida). Sticka slätst fram och tillbaka över häl-maskorna – samtidigt på varv 1 minskas 3-1-9 m jämnt fördelat = 18-20-24 m.
När hälen mäter 5-5,5-6 cm sätts det en märktråd – arb mäts nu härifrån! Sedan avm för häl – se hälavmaskning. Efter hälavm plockas det upp 10-11-12 m på varje sida av hälen och de 24 m från restgarnstråden sätts tillbaka på st = 54-56-60 m. Sedan stickas det mönster som tidigare över de 24 m ovanpå foten och slätst över m under foten - samtidigt minskas i båda sidor så här: sticka de 2 sista m innan de 24 m på fotens ovansida vridna räta tills (dvs det stickas i de bakre maskbågarna istället för i de främre) och sticka de 2 första m efter de 24 m på fotens ovansida räta tills. Minska så på vartannat v totalt 9-8-8 ggr = 36-40-44 m. Sticka tills arb mäter 18-20-22 cm från märktråden på hälen (= 4-4-5 cm kvar). Nu sätts det en märktråd i varje sida så att det blir 18-20-22 m både ovanpå och under foten. Sedan stickas det slätst över alla m – samtidigt minskas för tå på båda sidor av de två märktrådarna.
Minska så här när det återstår 3 m före märktråden:
2 rm tills, 2 rm (märktråden sitter mitt emellan dessa m), 2 m vridna räta tills. Minska i båda sidor på vartannat v totalt 4-3-5 ggr och sedan på varje v 2-4-3 ggr = 12 m kvar på st. På nästa v stickas alla m ihop 2 och 2. Klipp av tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

Diagram

= rm
= sätt 1 m på hj.st bakom arb, sätt nästa m på hj.st framför arb. Sticka 1 rm från st, 1 rm från hj.st framför arb, och 1 rm från hj.st bakom arb.
= sätt 3 m på hj.st framför arb, 3 rm, 3 rm från hj.st.

Kommentarer (17)

Skriv din kommentar här!

Melissa 21.01.2018 - 15:52:

Hello! I love these stockings but cannot figure out the stitch count on the first row under the rib. M1 (3 stitches) + P3 (3 st) + M1 (3 st) + P9 (9 st) + [M1,P3] 3 times (18 st) + M2 (9 st) + P3 (3 st) + M1 (3 st) + P3 (3 st) = 54 st? What I am missing? I think the next row should have 51 st and not 54. Help!

DROPS Design 22.01.2018 kl. 10:08:

Dear Melissa, when working M2 on first row you increase 3 sts: (inc 1 st in each of the K3 from rib so that 6 sts in M.2 sits under K3 m from rib), there were 48 sts + 3 sts inc = 51 sts. Happy knitting!

Nathalie 15.12.2017 - 18:18:

Merci pour votre aide mes bas sont magnifique ! Par contre je crois qu'il y a une erreur ici: diminuer de chaque côté ainsi : tricoter les 2 dernières m avant les 24 m du dessus du pied ensemble torse à l'end, et les 2 premières mailles *avant*( il me semble que c'est plutôt après) les 24 m du dessus du pied ensemble à l'end.

DROPS Design 18.12.2017 kl. 09:15:

Bonjour Nathalie et merci pour votre retour, la correction a été faite. Bon tricot!

Nathalie 12.12.2017 - 21:11:

Aussi j'aimerais savoir si les diminutions se font à 8 cm de hauteur totale ou bien à partir des torsades, merci beaucoup pour vos réponses

DROPS Design 13.12.2017 kl. 10:26:

Bonjour Nathalie, on mesure les 8 cm depuis le rang de montage = hauteur totale. Bon tricot!

Nathalie 12.12.2017 - 20:12:

Bonjour, donc si je comprends bien on doit faire les 3 augmentations sur le dernier rang de côtes 3/3 avant de commencer le rang avec les torsades M1 et M2 ? Ou bien on fait les augmentations et M2 se situe après ces 6 mailles?

DROPS Design 13.12.2017 kl. 10:18:

Bonjour Nathalie, ces augmentations se font au 1er rang de M.1 et M.2, après les côtes. Quand vous devez tricoter M.2 sur 6 mailles, doublez chacune des 3 mailles suivantes pour les augmenter à 6 mailles. Bon tricot!

Nathalie 11.12.2017 - 20:39:

Bonjour , je ne comprends pas très bien le rang avec les augmentations (où précisément on fait les augmentations) pour bien arriver avec la torsade M2, Merci

DROPS Design 12.12.2017 kl. 08:06:

Bonjour Nathalie, M.2 va se tricoter au-dessus d'une section 3 m end des côtes, pour avoir 6 mailles à ce niveau, on doit augmenter 3 m, vous pouvez tricoter 3 fois chacune de ces 3 m endroit, ou bien faire 1 jeté avant ou après chacune de ces 3 m pour que vous ayez bien 6 m au 1er rang de M2. Bon tricot!

Stina 03.01.2015 - 01:42:

Hei; Jeg skal strikke lester for første gang og synes disse var helt nydelig. Men jeg får ikke maskeantallet til å stemme når jeg leser oppskriften? Dersom man skal legge opp 48 masker så går ikke mønstret opp etter vrangborden. Da må man begynne på m2 før man er ferdig med første runde med m1 og det kan da ikke være rett? Eller? Med hilsen Stina

DROPS Design 04.02.2015 kl. 14:59:

Du bruger de 48 m således: M.1, 3 vr, M.1, 9 vr (= midt bak), * M.1, 3 vr *, gjenta fra *-* ialt 3 ganger, M.2 (Her bruker du 3 m men øk 1 m i hver av de 3 rett m fra vrborden slik at 6 m i M.2 kommer rett under 3 m rett fra vrborden), 3 vr, M.1, 3 vr. God fornøjelse!

Josée Laberge 19.01.2012 - 00:54:

SVP oubliez ma question, j'avais une ancienne version du patron. Le nouveau est corrigé. Merci!

Josée Laberge 19.01.2012 - 00:47:

Bonjour, j'ai un problème avec le diagramme M1. Je comprends de mettre la maille auxiliaire devant (sur une broche à torsades, tricoter une maille, puis tricoter à l'endroit la maille auxiliaire. Je ne comprends pas quand on dit de reprendre la maille derrière et la tricoter à l'endroit. Est-ce qu'on parle de la 3ème maille et on fait seulement piquer par l'arrière? ça ne semble pas être ça... Merci! Josée

Lotta 28.10.2008 - 12:06: www.syosticka.se

Hej Emelie! Jo, på det mönstret ska du ha två trådar hela vägen. Om du bara har en tråd och mindre stickor blir sockan för liten - bättre då att använda ett mönster som är avsett för enkelt garn. Mvh, Lotta

Emelie 28.10.2008 - 09:59:

Ok, men då behöver man inte ha två trådar senare i arbetet? utan om man vill ha tunnare strumpor kan man sticka med en tråd och kanske lite smalare stickor?

Kommentér oppskrift DROPS 108-37