DROPS / 108 / 36

DROPS 108-36 by DROPS Design

DROPS Pulsvarmere med flettemønster i ”Karisma”. Kan også strikkes i ”Merino”.

DROPS design: Modell nr U-552
-------------------------------------------------------

Størrelse: S/M - L/XL
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
100 gr i begge str f.nr 55, lys brunmelert

DROPS Settp nr 4 - eller de p du må ha for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Settp nr 3,5 - til vrbord

Er du usikker på hvilken størrelse du skal velge? Da hjelper det kanskje å vite at modellen på bildet er ca 170 cm høy og bruker størrelse S eller M. Om du lager en genser, jakke, kjole eller lignende, kan du finne en målskisse nederst i oppskriften.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: flette, pulsvarmere,

Venstre pulsvarmer: Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 45-49 m med Karisma på settp 3,5. Strikk 1 p rett, deretter strikkes det slik: 0-2 rett, 3 vr, vrbord 2 r/2 vr over de neste 42-44 m. Når arb måler 4 cm byttes det til settp 4 og det strikkes videre slik: 0-2 vr, M.1 (= 27 m), 18-20 vr. Husk på Strikkefastheten! Når arb måler 15 cm starter økningen til tommelkile. Det økes 1 m på hver side av nest siste m på omg - øk ved å lage 1 kast, for å unngå hull strikkes kastet vridd vrang på neste omg. Øk på hver 4.omg totalt 4-5 ganger = 9-11 tommel-m og 53-59 m totalt. Når arb måler 20-21 cm settes tommel-m + 1 m på hver side (= 11-13 m) på 1 tråd. Legg opp 3 nye m bak tommelen = 45-49 m. Fortsett med mønster til arb måler 23-24 cm, nå strikkes det vrbord på settp 3,5 slik: 0-2 rett, 3 vr, vrbord 2 r/2 vr over de neste 42-44 m. Fell av med rett over rett og vrang over vrang når arb måler 27-28 cm.

Tommel: Sett de 11-13 m fra tråden over på settp 3,5 og strikk opp 3 m i de 3 m som ble lagt opp bak kilen = 14-16 m. Strikk 1 p rett der det felles 2-0 m jevnt fordelt = 12-16 m. Strikk vrbord 2 r/2 vr til tommelen måler 4 cm. Fell av med rett over rett og vrang over vrang.

Høyre pulsvarmer: Strikk som venstre men motsatt, dvs at mønsteret strikkes slik: 18-20 vr, M.1 (= 27 m), 0-2 vr. Det økes til tommelkile på hver side av 2.m på omg i steden for nest siste.

Diagram

= rett fra retten
= vrang fra retten
= Sett 1 m på hj.p bak arb, 3 r, 1 vr fra hj.p
= Sett 3 m på hj.p foran arb, 1 vr, 3 r fra hj.p
= Sett 3 m på hj.p bak arb, 3 r, 3 r fra hj.p
= Sett 3 m på hj.p foran arb, 3 r, 3 r fra hj.p