DROPS / 108 / 11

Valeria Set by DROPS Design

Rundstickad DROPS halsduk och vantar med flerfärgat mönster med luser i ”Alpaca”.

HALSDUK:
Mått: ca 185 x 20 cm
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
200 g nr 501, ljusgrå
50 g nr 0100, natur
50 g nr 7120, ljus grågrön
50 g nr 2110, blekgul
50 g nr 7139, grågrön
50 g nr 3800, gammalrosa
50 g nr 0302, camel
50 g nr 6347, grålila
50 g nr 0618, ljus beige

DROPS Rundst (40 cm) nr 3 - eller det st.nr du måste ha för att få 24 m x 32 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS Rundst (40 cm) nr 2,5 - till resår.

VANTAR:
Storlek: Dam, One-Size
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
50 g nr 0501, ljus grå
50 g nr 0100, natur
50 g nr 7120, ljus grågrön
50 g nr 2110, blekgul
50 g nr 7139, grågrön
50 g nr 3800, gammalrosa
50 g nr 0302, camel
50 g nr 6347, grålila
50 g nr 0618, ljus beige

DROPS Strumpst nr 3 – eller de st.nr du måste ha för att få 24 m x 32 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS Strumpst nr 2,5 – till resår

Garnet till detta mönstret kostar 819kr. Läs mer.
HALSDUK
Mönster: Se diagr M.1 till M.7. Diagr visar mönstret sett från rätsidan. Hela mönstret slätstickas.

Ökningstips: Det ökas med 1 omslag mellan var 3:e och 4:e m. På nästa varv stickas omslagen vridna för att det inte ska bli hål.

Halsduk: Arb stickas runt på rundst. Lägg upp 128 m på rundst 2,5 med ljusgrå Alpaca. Sticka 1 v räta. Sedan stickas det resår så här: *2 rm/2 am*, upprepa *-*. Byt till rundst 3 när resåren mäter 15 cm. Sticka 1 v räta samtidigt som det minskas 32 m jämnt fördelat (var 3:e och 4:e m stickas ihop) = 96 m. Kontrollera stickfastheten! Sticka 1 v räta. Sedan stickas det så här: M.1, M.2 2 ggr på höjden, M.3, M.2 3 ggr på höjden, M.4, M.2 2 ggr på höjden, M.5, M.2 3 ggr på höjden, M.6, M.2 2 ggr på höjden, M.7, M.2 4 ggr på höjden, M.6, M.2 2 ggr på höjden, M.7, M.2 3 ggr på höjden, M.5, M.2 2 ggr på höjden, M.4, M.2 3 ggr på höjden, M.3.
När M.3 är stickat 1 gång på höjden, stickas det 1 v räta med ljus grå, samtidigt som det ökas 32 m jämnt fördelat – Läs ökningstips! = 128 m. Byt till rundst 2,5. Sedan stickas det resår 2 rm/2 am. Maska av löst när resåren mäter 15 cm. Halsduken mäter ca 185 cm.

VANTAR
Mönster: Se diagr M.8. Diagr visar mönstret sett från rätsidan. Hela mönstret slätstickas.

Vänster vante: Arb stickas runt på strumpst. Lägg upp 64 m på strumpst 2,5 med ljusgrå Alpaca. Sticka 1 v räta. Sedan stickas det resår så här: 2 rm/2 am. Fortsätt tills resåren mäter 2 cm. Byt till strumpst 3. Sticka 1 v räta samtidigt som det minskas 16 m jämnt fördelat = 48 m. Sedan stickas M.8 över alla m på v (= 6 ggr). Samtidigt när arb mäter ca 15 cm (avpassat så att nästa v är ett enfärgat v i mönstret) minskas 4 m jämnt fördelat = 44 m. Samtidigt när vanten mäter 18 cm från uppläggningskanten startar ökningen för tum-kil. Lägg upp 1 ny m i slutet på v, sätt en markering i denna m. Sedan ökas det 1 m på varje sida av m med markeringen – öka genom att göra 1 omslag och sticka omslaget vridet rät på nästa v för att slippa hål. Öka med 4 v mellanrum totalt 5 ggr = 11 tum-m och 55 m totalt (sticka mönster över de ökade m). När arb mäter 24 cm sätts de 11 tum-m på en tråd. Lägg upp 4 nya m bakom tummen = 48 m. Fortsätt med M.8. När M.8 är färdigt på höjden mäter arb ca 29 cm från uppläggningskanten. Nu sätts de första och sista 19 m på v på en tråd = 10 m kvar på st.

Lillfinger: Fördela de 10 m på strumpst 3 och lägg upp 2 nya m mot handen = 12 m. Sticka slätst runt med ljus grå i ca 5,5 cm, sedan stickas alla m ihop 2 och 2. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

Hand: Sätt tillbaka de 38 m från tråden på st, plocka upp 2 m mot lillfingret = 40 m. Sticka 3 v slätst runt med grågrön. Behåll de 2 m som blev upplagda mot lillefingret + 6 m på varje sida av dessa på st. Sätt de resterande 13 m från översidan av handen på en tråd och 13 m från undersidan av handen på en annan tråd.

Ringfinger: Lägg upp 1 ny m mot m på trådarna = 15 m. Sticka slätst runt med ljus grå i ca 7 cm, sedan stickas alla m ihop 2 och 2. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

Långfinger: Sätt tillbaka 6 m från varje tråd på st, plocka upp 2 nya m mot ringfingret och lägg upp 1 ny m mot m på trådarna = 15 m. Sticka slätst runt med ljus grå i ca 8 cm, sedan stickas alla m ihop 2 och 2. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

Pekfinger: Sätt tillbaka de resterande 7 m från varje tråd på st, plocka upp 2 nya m mot långfingret = 16 m. Sticka slätst runt med ljus grå i ca 7 cm, sedan stickas alla m ihop 2 och 2. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

Tumme: Sätt tillbaka m från tråden på st och plocka upp 5 m i kanten på baksidan av tum-m = 16 m. Sticka slätst runt med ljus grå i ca 5,5 cm, sedan stickas alla m ihop 2 och 2. Klipp tråden och drag den genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

Höger vante: Sticka som vänster, men det ökas 1 m till tum-kil i början på v i stället för i slutet.

Diagram

= ljusgrå
= natur
= ljus grågrön
= blekgul
= grågrön
= gammalrosa
= camel
= grålila
= ljus beige

Cecilia Andersson 13.10.2015 - 10:47:

Hej! Jag undrar hur mycket garn det går åt till vantarna ifall jag vill göra dem enfärgade? Hälsningar Cecilia Andersson

Silvia 05.10.2012 - 18:57:

Kun je de sjaal breien zonder dat je draadeindjes overhoudt aan de zijkant. Als je alle draden mee moet lten lopen worden het wel veel bollen.

DROPS Design 09.10.2012 kl. 20:49:

Je kan beide doen. In de stukken waar er langer zijn tussen de "nopjes" bijvoorbeeld, brei je alleen met één kleur en met twee in de naalden met de witte nopjes. Dan klopt het.

Silvia 05.10.2012 - 18:57:

Kun je de sjaal breien zonder dat je draadeindjes overhoudt aan de zijkant. Als je alle draden mee moet lten lopen worden het wel veel bollen.

DROPS Design 09.10.2012 kl. 20:51:

Zie boven ;o)

Kati 28.06.2012 - 12:23:

Hallo, ich möchte nur die Handschuhe stricken. Wieviel Gramm Wolle benötige ich dafür insgesamt (ich stricke sie einfarbig, deshalb brauche ich nur die Gesamtgrammzahl)? Danke! Kati

DROPS Design 27.08.2012 kl. 12:41:

Sie können sich an einem einfarbigen Modell mit langem Schaft aus unserer Musterdatenbank orientieren. Achten Sie bitte auf die Maschenprobe, wenn Sie kein Norwegermuster einstricken.

Marit 06.04.2011 - 23:31:

Kjempefint sett, selv om det er litt lite mønster på skjerfet. Bare synd det ikke er noen matchende lue...

DROPS Design NL 12.05.2010 - 08:46:

Deze sjaal wordt in de rondte gebreid als een soort "buisje". Je kunt wel proberen om heen en weer te breien, voeg dan 1 st toe aan weerskanten (kantsteken) en brei zoals beschreven. Sluit na afloop de naad. Maar het resultaat kan verschillen van die op de foto. Succes. Tine

Silvia 11.05.2010 - 20:48:

Kan deze sjaal op gewone breinaalden gebreid worden ipv rondbreinaald, wel dezelfde dikte aanhouden van naald.

Sot 29.06.2008 - 13:23:

Ja, så fint!

Strikkabella 30.05.2008 - 12:12:

Herlige hansker

Kommentér oppskrift DROPS 108-11