DROPS Baby / 11 / 8

Little Ben by DROPS Design

DROPS Jasje met Noors patroon van “BabyMerino”.

Trefwoorden: scandinavisch, vesten,

Maat: 1/3 – 6/9 – 12/18 – 24 maanden
Maat in cm: 50/56 – 62/68 – 74/80 - 86/92
Materialen: DROPS Baby Merino van Garnstudio,
Beige/roze versie:
100-100-150-150 gr nr. 17, beige.
100-100 - 50 - 50 gr nr. 02, naturel.
50 - 50 - 50 - 50 gr nr. 34, heide.
50 - 50 - 50 - 50 gr nr. 27, oudroze
Beige/blauwe versie:
100-100-150-150 gr nr. 17, beige.
100-100-150-150 gr nr. 02, naturel.
50 - 50 - 50 - 50 gr nr. 30, blauw.
50 - 50 - 50 - 50 gr nr. 11, ijsblauw.
De getallen/afmetingen voor het patroon in het beige/roze staan voor de ( ) en die voor de beige/blauw versie staat tussen ( ).

DROPS Rondbreinld en breinld 2 en 2.5 mm
DROPS haaknaald maat 2.5 mm
DROPS Geleiknoopje, nr. 620 (wit), 5 stuks.

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 3.33 € /50g
Wolplein.nl
Bestel
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 3.33 € /50g
Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 19.98€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

Steekverhouding: 25 st x 34 nld met breinld 2.5 mm in tricotst = 10 x 10 cm.

Ribbelst (heen en weer): alle naalden recht breien.

Gerstekorrel: 1e nld: *1 r, 1 av*, herhaal van *-*. 2e nld: av boven r, r boven av. Herhaal de 2e nld.

Patroon: Zie teltekeningen M.1 t/m M.5. De teltekeningen geven het patroon weer op de goede kant.

Achter- en voorpand: Het jasje wordt heen en weer gebreid met de rondbreinld van middenvoor naar middenvoor. Zet 145-158-171-184 st op (incl. 1 kantst aan weerskanten langs het middenvoor) met breinld 2 mm en beige Baby Merino. Brei 7 nld gerstekorrel – zie de beschrijving hierboven - met 1 kantst aan weerskanten in ribbelst (1e nld = verkeerde kant). Wissel naar breinld 2.5 mm en brei de volgende nld als volgt op de goede kant: 1 kantst, M.1A (= 3 st), M.1B over de volgende 137-150-163-176 st, M.1A (= 3 st) en 1 kantst. NB! Zorg ervoor dat de st in gerstekorrel van M.1 boven de gerstekorrel van de rand komen te zitten. Brei het patroon zo door.

Lees het onderstaande eerst goed door voordat u verder gaat!
Brei bij een hoogte van ca 11-12-13-14 cm – d.w.z. na 1 volledige herhaling van M.1 – M.2 (M.3) met 1 kantst aan weerskanten in ribbelst. Minder tegelijkertijd, gelijkmatig verdeeld 10-11-12-13 st in de 1e nld van het patroon door de 2 middelste st van het stukje gerstekorrel samen te breien= 135-147-159-171 st. Ga na M.1 (M.2) verder volgens M.4 met naturel Baby Merino tot de vereiste afmetingen (1e nld = goede kant). Brei tegelijkertijd bij een hoogte van 15-16-18-19 cm de volgende nld als volgt op de goede kant: brei 31-34-37-40 st (voorpand), kant 6 st af voor het armsgat, brei 61-67-73-79 st (= achterpand), kant 6 st af voor het armsgat, brei 31-34-37-40 st (= voorpand). Brei de delen afzonderlijk verder.

Linker voorpand: = 31-34-37-40 st. Kant af voor het armsgat in in elke 2e nld als volgt: 1 x 2 st en 4-3-4-4 x 1 st = 25-29-31-34 st. Kant bij een hoogte van 21-23-26-28 cm 6-7-8-9 st af op het middenvoor voor de hals en kant hierna af voor de hals in elke 2e nld: 2-3-3-3 x 2 st en 3-2-2-2 x 1 st = 12-14-15-17 st voor de schouder. Kant de resterende st af bij een hoogte van 26-28-31-33 cm.

Rechter voorpand: = 31-34-37-40 st. Brei zoals beschreven voor het linker voorpand, in spiegelbeeld.

Achterpand: = 61-67-73-79 st. Kant af voor de armsgaten zoals beschreven voor het voorpand = 49-57-61-67 st. Kant bij een hoogte van 25-27-30-32 cm de middelste 23-27-29-31 st af voor de hals en kant hierna 1 st af aan weerskanten van de hals in de volgende nld = 12-14-15-17 st voor elke schouder. Kant de resterende st af bij een hoogte van 26-28-31-33 cm.

Mouw: Zet 44-44-50-50 st op (incl. 1 kantst aan weerskanten) met breinld 2 mm en beige Baby Merino. Brei 7 nld gerstekorrel (1e nld = verkeerde kant). Wissel naar breinld 2.5 mm, brei 1 nld tricotst en vervolgens M.5. Brei na M.5 2 nld tricotst met naturel Baby Merino en brei de rest van de mouw volgens M.4. Meerder tegelijkertijd bij een hoogte van 3 cm 7-9-8-11 x 1 st aan weerskanten als volgt:
Maat 1/3 maanden: in elke 7e nld
Maat 6/9 maanden: afwisselend in elke 5e en 6e nld
Maat 12/18 maanden: in elke 7e nld
Maat 24 maanden: in elke 7e nld
= 58-62-66-72 st. NB! Brei de gemeerderde st gaandeweg mee in patroon. Kant bij een hoogte van 17-18-20-25 cm voor de mouwkop aan weerskanten in elke 2e nld als volgt: 2 x 3 st, 2-2-3-3 x 2 st, 3-2-1-1 x 1 st, 2-3-3-2 x 2 st en daarna steeds 3 st aan weerskanten tot een hoogte van 23-24-26-31 cm. Kant de resterende st af.

Afwerking: Sluit de schoudernaden.
Linker voorbies: Neem ca 58 tot 73 st op langs het linkervoorpand met beige Baby Merino met breinld 2 mm en brei 1 nld in tricotst. Wissel naar naturel Baby Merino en brei 1 nld tricotst. Wissel terug naar beige en brei 7 nld gerstekorrel. Kant af in patroon.
Rechter voorbiesst Brei zoals de linkerbies en maak na 3 nld gerstekorrel, gelijkmatig verdeeld 4 knoopsgaten – het onderste ca 1 cm vanaf de onderkant en het bovenste 4-5 cm vanaf de bovenkant, hou er rekening mee dat er ook nog een knoopsgat in de halsboord komt. 1 knoopsgat = kant 2 st af en zet hierboven in de volgende nld 2 nieuwe st op.

Halsboord: Neem ca 66-84 st op langs de hals (ook boven de voorbiezen) met breinld 2 mm met beige Baby Merino. Wissel naar naturel Baby Merino en brei 1 nld tricotst. Wissel terug naar beige en brei 7 nld gerstekorrel. Maak tegelijkertijd na 3 nld gerstekorrel een knoopsgat boven de anderen in de voorbies. Kant af in patroon.

Sluit de mouwnaden met de kantst als naadtoeslag. Zet de mouwen in en naai de knopen aan.

Gehaakte randen: Haak langs de onderkant van de panden, langs de mouwen en de hals met haaknaald 2.5 mm en beige Baby Merino als volgt: 1 v in de eerste st, *3 l, 1 stk in de 1e l vanaf de haaknld, sla 2 st over, 1 v in de volgende st*, herhaal van *-*.

Telpatroon

= r aan de goede kant, av aan de verkeerde kant met beige
= r aan de goede kant, av aan de verkeerde kant met beige
= r aan de goede kant, av aan de verkeerde kant met naturel
= r aan de goede kant, av aan de verkeerde kant met heide
= r aan de goede kant, av aan de verkeerde kant met oudroze
= r aan de goede kant, av aan de verkeerde kant met blauw
= r aan de goede kant, av aan de verkeerde kant met ijsblauw
= 1 knoop: Brei deze 3 st zonder deze van de linkernld te halen: 3 av samen, 3 r samen 3 av samen. Laat de st vervolgens van de linker nld glijden.

Karin 10.02.2019 - 18:26:

Hvordan får man mønsteret til at passe med M.3 efter der er taget ind til 135 m og mønsteret fylder 12 m. Det går jo ikke op i de 135 (133) m...?

DROPS Design 11.02.2019 kl. 07:50:

Hei Karin. Strikk M.3 over 132 masker (=11 rapporter) og strikk den første masken av M.3 over den siste masken før kantmasken. Da blir jakken lik på begge sider av stolpene. God fornøyelse

Margit Thor 19.07.2017 - 12:46:

Hvordan kan mønsteret i den perlestrikket kant komme til at passe med mønsteret i M1, når anttalet af masker er ulige?

DROPS Design 09.08.2017 kl. 15:06:

Hej, da må du sørge for at det perlestrikkede i mønsteret, starter med den maske du er kommet til efter den perlestrikkede kant. God fornøjelse!

Dorthe Lorentzen 13.10.2016 - 13:26:

Jeg vil også meget gerne havde den på dansk, hvordan man laver knuden. Især hvad man gør bagefter, på næste pind, skal man så ikke slå nye masker op igen, så maske antalet passer. Vh Dorthe Lorentzen

DROPS Design 13.10.2016 kl. 15:12:

Hej Dorte. Diagrambeskrivelsen er paa dansk. Du strikker de 3 masker saadan, 3 vr sm, 3 r sm, 3 vr sm. Dvs, du strikker de 3 m sammen tre gange (for og bag i maskerne), saa du faar en knude, men ogsaa 3 nye masker over. Maskeantallet forbliver det samme.

Tamara Von Mappe 02.08.2016 - 23:10:

Buenas tardes, estoy comenzando el patrón en la talla 1/3 meses. La duda es la siguiente, cuando se comienza el diagrama, 1 pto orillo M1A (3ptos) M1B (13 ptos), sobre 137 ptos, no coincide M1B, faltarían 6 ptos para completar la secuencia, un total de 11 veces y terminar con M1A y pto orillo. No sé si me explico bien Agradezco la ayuda

DROPS Design 05.08.2016 kl. 20:20:

Hola Tamara. El diagrama M.1B se repite 10 veces y se trabajan los 6 primeros pts del diagrama antes de continuar con M.1A. De este modo conseguimos tener el dibujo simétrico en ambos delanteros.

Wieke 30.11.2013 - 21:09:

Telpatroon M4 is niet vertaald.= 1 knute. Graag uitleg over hoe deze steek te breien.

DROPS Design 02.12.2013 kl. 12:48:

Hoi Wieke. De Nederlandse verklaring van de symbolen in de teltekeningen staan onderaan dit patroon, en ze staan in dezelfde verticale volgorde als de symbolen naast de teltekening. Zie onder VERTALING SYMBOLEN TELTEKENING: Dit is standaard op alle oudere patronen totdat ik dat handmatig heb aangepast. Dit patroon is inmiddels ook aangepast.

Lilli Wolff 03.10.2010 - 01:50:

Jeg tror I glemte at oversætte noget af diagrammet. en del af det er stadig på Norsk. Cheers

DROPS Design 22.01.2009 - 08:18:

= 1 knut. Dessa 3 m stickas så här utan att de släpps av vänster st: 3 am tills, 3 rm tills och 3 am tills. Släpp sen av m från vänster st.

Päivi Höglund 21.01.2009 - 21:07:

Kan ni vänligen berätta, hur man gör "knute" på svenska, jag får inte helt rätt uppfanning om norska beskrivning. Tack i förhand.

Laat een opmerking achter voor DROPS Baby 11-8