DROPS / 108 / 8

Dragon Scale by DROPS Design

DROPS sjal med hålmönster i ”Kid-Silk”.

Mått:
Längd mitt bak: ca 85 cm
Bredd överst: ca 170 cm
Garnåtgång: DROPS Kid-Silk från Garnstudio
100 g nr 05, gammalrosa

DROPS Rundst nr 3 (80 cm) – eller det st.nr du måste ha för att få 24 m x 32 v i slätst på 10 x 10 cm.

från 49.00 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 49.00 kr /25g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 49.00 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 220kr. Läs mer.
Mönster: Se diagr M.1 till M.4.
Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
Fig-1 visar hur början av sjalen stickas.

Rätst (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.

Ökningstips: Alla ökningar görs från rätsidan. Det ökas 4 m på vartannat v till färdigt mått så här:
Öka 1 m i början på v så här: 3 m rätst, 1 omslag. På nästa v stickas omslaget avigt.
Öka 2 m mitt på arb så här: 1 omslag, 1 m slätst (= m med märktråd), 1 omslag. På nästa v stickas omslagen aviga.
Öka 1 m i slutet på v så här: 1 omslag, 3 m rätst. På nästa v stickas omslaget avigt.

Sjal: Arb stickas fram och tillbaka på rundst för att få plats med alla m. Sjalen stickas från nacken mitt bak och nedåt, utåt.
OBS! Se till att börja på ett nytt nystan i början på v och inte mitt i sjalen. Lägg upp 7 m på rundst 3 med Kid-Silk. Sätt en märktråd i den 4:e m (markerar mitt på sjalen). Sticka första v så här (= rätsidan): 3 m rätst, 1 omslag, 1 rm, 1 omslag, 3 m rätst = 9 m. Sedan stickas det slätst med 3 m rätst i varje sida samtidigt som det ökas 4 m på vartannat v – läs ökningstips! Fortsätt så tills det är 17 m på st. Kontrollera stickfastheten! Sedan stickas så här – från rätsidan: 3 m rätst, 1 omslag, M.1 A, M.1 C, 1 omslag, 1 rm (= mittm),1 omslag, M.1 A, M.1 C och avsluta med 1 omslag och 3 m rätst. Fortsätt ökningarna i sidorna och mitt bak – se Fig 1. När M.1 är stickat 1 gång på höjden (= 45 m) stickas det sedan så här: 3 m rätst, 1 omslag, M.1 A, M.1 B över 14 m, M.1 C, 1 omslag, 1 rm (= mittm), 1 omslag, M.1 A, M.1 B över 14 m, M.1 C, 1 omslag, 3 m rätst. Fortsätt med det här mönstret, men för varje gång M.1 är stickad 1 gång på höjden stickas M.1 B en extra gång på båda sidor av mitten. Sticka M.1 totalt 10 ggr på höjden = 297 m. Sedan stickas så här: 3 m rätst, 1 omslag, M.2 A, M.2 B över 140 m, M.2 C, 1 omslag, 1 rm (= mittm), 1 omslag, M.2 A, M.2 B över 140 m, M.2 C, 1 omslag, 3 m rätst. Sticka M.2 1 gång på höjden
(= 353 m). Sedan stickas så här: 3 m rätst, 1 omslag, M.3 A, M.3 B över 168 m, M.3 C, 1 omslag, 1 rm (= mittm),1 omslag, M.3 A, M.3 B över 168 m, M.3 C, 1 omslag, 3 m rätst. Sticka M.3 totalt 2 ggr på höjden (andra gången stickas M.3 B över 196 m på båda sidorna av mitten) = 465 m. Sedan stickas: 3 m rätst, 1 omslag, 1 rm, M.4 över 228 m, 1 omslag, 1 rm (= mittm), 1 omslag, M.4 över 228 m, 1 rm, 1 omslag, 3 m rätst. Sticka M.4 1 gång på höjden, fortsätt ökningarna i sidan och mitt på sjalen, de ökade m stickas vidare in i M.4 = 489 m. Maska av löst.

= lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över
= 1 omslag mellan 2 m
= rm på avigsidan, am på rätsidan

Kommentarer (38)

Skriv din kommentar här!

Elisabeth 11.05.2018 - 18:38:

Bonsoir Les diagrammes montrent-ils les rangs endroits et les rangs envers ? Ou simplement les rangs endroits ? Par ailleurs, la figure 1 porte sur l’ensemble des mailles ou seulement les mailles entre les 2x3 mailles en point mousse ? Merci

DROPS Design 14.05.2018 kl. 08:49:

Bonjour Élisabeth, tous les rangs figurent dans les diagrammes: ceux sur l'endroit et ceux sur l'envers. Fig. 1 montre comment tricoter le début du châle quand on a 17 mailles puis comment on répète M.1A,M.1B et M.1C en hauteur. Les 3 m point mousse de chaque côté figurent dans fig. 1 ainsi que la m centrale. Bon tricot!

Hélène 29.08.2017 - 13:18:

Bonjour. Est-ce que je commence uniquement par le petit diagramme de la figure 1 (M1A et M1C) puis lorsqu'il est fini en hauteur, je continue avec les grands diagrammes de la figure 1 ?

DROPS Design 29.08.2017 kl. 16:24:

Bonjour Hélène, vous tricotez les diagrammes M1A et M1C, en suivant la Fig 1 qui montre comment augmenter en début de rang, au milieu du rang (de chaque côté de la m centrale) et en fin de rang. Bon tricot!

Hanne Nøiers 12.02.2016 - 12:39:

Opskriften 108-8 er komplet uforståelig,har forsøgt utallige gange med hjælp fra mange strikkekyndige , vi er kommet til at have 45 masker og skal fortsætte,men det er ubegribelig,hvad der menes. Venlig hilsen Hanne

Angelika 19.11.2014 - 19:45: www.angelikytvorba.b ...

In the 7th row pattern makes A of M1 , then C of M1 , YO, central eye and then A from M1 , then C of M1 . It was to be the other way around , so it was symmetrical from the center of the eye on both sides ????

DROPS Design 20.11.2014 kl. 09:13:

Dear Angelika, both sides will be the same working M1A, M1C on both sides, starting and ending with 3 sts in garter st + 1 YO on each side inside the 3 edge sts + 1 YO each side of the middle st. Happy knitting!

Kirsten 19.03.2014 - 06:20:

Er sjalet trekantet, eller rundt

DROPS Design 19.03.2014 kl. 11:08:

Hej Kirsten. Sjalet er trekantet

Amandine 17.03.2014 - 15:59:

Magnifique . Je le commence ce soir . J'ai hâte !!!!

Bonie 06.07.2013 - 02:50:

What does M.1A, etc stand for & how is it done?

DROPS Design 06.07.2013 kl. 11:56:

Dear Bonnie, M.1 is worked on both sides of the middle st, you start with M.1A (first 3 sts), then M.1B is the repeat on the next sts until 2 sts remain, work then M.1C on the last 2 sts. You first work only M.1A + M.1C, you will then have enough sts to work M.1A + M.1B + M.1C, etc.. Happy knitting!

Lily 07.04.2013 - 14:51:

Dans l'explication française, après "3 m au point mousse, 1 jeté," il manque 1 m end, la suite est correcte "M4 sur les 228 m suiv, 1 jeté, 1 m end (= m centrale), 1 jeté, M4 sur les 228 m suivantes, 1 m end, 1 jeté, 3 m au point mousse"

DROPS Design 08.04.2013 kl. 09:31:

Merci Lily, la m end a été rajoutée. Bon tricot!

Liouba 06.12.2012 - 16:50:

Très féminin, tout en délicatesse

Ulla Botzenhardt 14.08.2012 - 16:00:

Hallo, was bedeutet "von der oberen Mitte nach unten gestrickt"? Ist der Beginn die Spitze des Dreicktuches? Für mich ist obere Mitte der Hals der Person die es trägt. Vielen Dank für ihre Hilfe Herzliche Grüße U.Botzenhardt

DROPS Design 15.08.2012 kl. 14:21:

Ja, für uns auch! Genau dort beginnt man mit dem Tuch. Zunächst ist es ein Mini-Dreieck, dass dann vorzu wächst.

Kommentér oppskrift DROPS 108-8