DROPS Baby / 11 / 5

Little Petal by DROPS Design

DROPS Jakke med raglanaflukning og hæklede kanter, hue og sokker i «Angora-Tweed».

Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 - 24 mdr
Tilsv i cm: 50/56 - 62/68 - 74/80 - 86/92

Materialer: DROPS Merino Extra Fine fra Garnstudio
Jakke:
100-150-150-150 gr f.nr 16, lys rosa.
Hue:
50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 16, lys rosa.
Sokker:
50 - 50 - 50 - 50 gr f.nr 16, lys rosa.
Hele sættet:
150-150-200-200 gr f.nr 14, lys rosa.

DROPS Rundp og Ærmep nr 4 og 4,5.
DROPS Strømpep nr 3 (til sokker).
DROPS Hæklenål nr 4.
DROPS Geléknap nr 620 (hvid): 4 til 5 stk.

Kommentarer (10) FAQ

100% Uld
fra 22.95 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 22.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 22.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 68.85kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 20 m x 26 p = 10 x 10 cm på p 4,5 og glatstrik. Husk pindenr er kun vejledende!

Retstrik (frem og tilb): 1.p: Ret, 2.p: Ret.
Retstrik (på rundp): 1.omg: Vr, 2.omg: R.

Hæklekant: Der hækles med nål nr 4 og Merino Extra Fine rundt den yderste af de 2 retstrikkede kantm således: 1 fm, * 1 lm, spring over 2 m (i bredden) eller 3 p (i højden), hækl således i næste m: 3 stm, 3 lm, 3 stm, spring over 2 m (i bredden) eller 3 p (i højden), 1 lm, sy fast med 1 fm i næste m *, gentag fra *-*.

Lukketips (gælder raglanaflukningen):
Der lukkes på indersiden af 2 m - som forkl i opsk. Alle aflukninger sker fra retsiden og der lukkes 2 og 3 m for hver aflukning.
Luk således efter raglanm: Sæt 2/3 m på hj.p bag arb, strik 1.m på venstre p og 1. m på hj.p (= m som er længst til højre på p) ret sm, gentag til alle m på hj.p er lukket.
Luk således før raglanm: Sæt 2/3 m på hj.p foran arb. tag 1.m på hj.p (= m som er længst til højre på p) løst af som om den skulle strikkes r, strik 1. m fra venstre p r, løft den løse m over, gentag til alle m på hj.p er lukket.

JAKKE:

Ryg- og forstykke: Jakken strikkes frem og tilbage på rundp fra midt foran. Slå 100-112-124-144 m op på rundp 4 med Merino Extra Fine. Strik 2 p retstrik. Skift til rundp 4,5 og fortsæt med glatstrik, men 2 m i hver side mod midt foran strikkes i retstrik. Husk på Strikkefastheden! Når arb måler 16-18-20-22 cm strikkes næste p således (fra retsiden): 22-24-27-32 m = højre forstk, luk 6-8-8-8 m til ærmegab, strik 44-48-54-64 m = rygstk, luk 6-8-8-8 m til ærmegab, strik 22-24-27-32 m = venstre forstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Slå 30-30-32-34 m op på ærmep 4 med Merino Extra Fine. Strik 2 p retstrik. Skift til ærmep nr 4,5 og fortsæt med glatstrik. Når arb måler 3 cm tages der 2 m ud midt under ærmet totalt 5-7-8-9 gange på Str 1/3 mdr: Skiftevis hver 6. og 7.omg. Str 6/9 mdr: Skiftevis hver 4. og 5. Omg. Str 12/18 mdr: Hver 5.omg og Str 24 mdr: Skiftevis hver 5. og 6.omg = 40-44-48-52 m. Når arb måler 15-16-19-23 cm lukkes der 6-8-8-8 m af midt under ærmet = 34-36-40-44 m. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 156-168-188-216 m. Sæt 1 mærketråd i alle overgangene mellem ryg- og forstykke og ærmerne = 4 mærketråde. Fortsæt med glatstrik frem og tilbage samtidig med at der lukkes af til raglan.
Raglan aflukning: Læs hele afsnittet før det strikkes. Der er 8 aflukninger pr omg og 2 m mellem aflukningerne (dvs 1 m på hver side af mærketrådene). Disse 2 m = raglanm og strikkes i glatstrik. Der lukkes af på hver 4.p - se Lukketips!
Luk således på for- og rygstk: 3 m 0-2-3-4 gange og derefter 2 m 6-4-4-4 gange.
Luk således på ærmerne: 3 m 1-2-2-2 gange og derefter 2 m 5-4-5-6 gange.
Halsudskæring: Samtidig når arb måler 22-25-27-30 cm lukkes 6 m af i hver side midt foran. Videre lukkes der mod halsen på hver 2.p: 1 m 4-4-4-6 gange.
NB! På forstk bliver raglan aflukningerne efterhånden overlappet af halslukningen, der vil derfor ikke blive lige så mange aflukninger foran som bagpå - de tal som står ovenfor gælder aflukningerne bagpå, aflukningerne foran strikkes til de møder halsen. Efter alle aflukninger til raglan og hals er der ca 36 til 44 m tilbage på p og arb måler ca 27-30-33-36 cm op til skulderen.
Hals: Sæt m rundt i halsen på rundp 4, saml i tillæg ca 12 til 16 m op på hver forstk med Angora-Tweed = 60 til 76 m. Strik 2 p retstrik, luk af.

Montering: Sy åbningen under ærmerne sammen. Hæklekanter: Hækl rundt halskant, stolpe, nederkant af ryg- og forstykke og rundt ærmerne - se forkl over. Start nederst på den ene stolpe og hækl op langs stolpen, rundt i halsen, ned langs den anden stolpe og nederst rundt ryg- og forstykke. Hækl lidt tættere i hjørnerne således at hæklekanten ligger glat og fordel hæklebuerne således at der bliver lige mange på hver stolpe.
Sy knapperne i på venstre stolpe. Sy en knap i hver 2. hæklebue ? start øverst.

HUE:

Passer hovedmål: 41-44-46-48 cm.

Hue: Slå 74-78-82-86 m op på ærmep 4,5 med rosa. Strik 6 omg glatstrik (= rullekant), derefter 1 omg vrang, fortsæt med glatstrik til færdig mål. Når arb måler 9-10-11-12 cm (målt fra vrangp) tages der 14-15-16-17 m ind jævnt fordelt på p = 60-63-66-69 m. Gentag denne indtagning på hver 4.omg totalt 4 gange = 18 m tilbage på p. Strik nu alle m sammen 2 og 2. Træk en dobbelt tråd gennem de resterende m og sy godt fast. Hele huen måler ca 14-15-16-17 cm.

SOKKER:

Fodlængde: 10-11-12-14 cm.
Strikkefasthed: 23 m x 48 p = 10 x 10 cm på p 3 og retstrik. Husk pindenr er kun vejledende!

Rib: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*.

Sok: Slå 44-48-48-52 m op på strømpep 3 med Mernio Extra Fine og strik Rib i 4-5-5-6 cm. Nu fortsættes der med retstrik samtidig med at der tages 8 m ind jævnt fordelt på p = 36-40-40-44 m. Efter 2 omg retstrik strikkes næste omg således: * 2 r sammen, slå om *, gentag fra *-*. Strik 2 omg retstrik, derefter strikkes der 4-5-6-7 cm retstrik frem og tilbage over de midterste 8-10-10-12 m (= overstk), de restrende 28-30-30-32 m sættes på 1 tråd. Videre samles der 9-11-13-16 m op på hver side af overstykket og m på tråden sættes tilbage på p = 54-62-66-74 m. Strik 1,5-2-2,5-3 cm retstrik. Videre lukkes alle m undtagen de forreste 8-10-10-12 m. Strik 10-11-12-14 cm retstrik over disse m til sål. Luk af og sy sålen til sokken. Hækl 1 snor med lm på ca 35 cm på nål nr 4: og træd den ind i hulkanten.

Diagram

Theresanor 09.07.2019 - 09:49:

Hei - strikker jakken til 24 mnd. Må være noe feil i oppskriften! Det står «etter alle fellinger er det 44 masker igjen på arbeidet». Nå har jeg rukket opp - og laget diagram på papir - det må menes 144 masker? Skapt meg masse hodebry.

DROPS Design 09.07.2019 kl. 11:40:

Hej, du starter med 216 m, husk at du feller i hver side af forstykket og i hver side af bagstykket = ialt 4 gange - 3mx4=48 - 2x4=32 Også i hver side af begge ærmer =ialt 4 gange - 3x2=24, 2x6=48 Så-6-6masker mod midt foran=12 og 1x6 x 2=12 God fornøjelse!

Sabrina 02.03.2017 - 22:05:

Hallo! Bei den Söckchen steht nach dem Bündchen, "8 Maschen auf der Nadel verteilt abketten". Soll das wirklich abketten sein oder sind das normale Abnahmen?? Gruß! Sabrina

DROPS Design 03.03.2017 kl. 08:45:

Liebe Sabrina, genau, Sie sollen 8 M regelmäßig abnehmen, dh regelmäßig 8 x 2 M re zusammen stricken. Viel Spaß beim stricken!

Linda 19.05.2016 - 22:21:

Je suis rendue à l'emmanchure et mes diminutions ne correspondent aux explication. Dois-je l'essayer en attente les mailles des manches (il m'en reste 2) Faire les devants complètement à part du dos, car je viens de rabattre les 6 mailles de l'encolure et je n'ai pas terminé les diminutions du dos... Finalement je ne sais plus ou j'en suis... un conseil svp

DROPS Design 20.05.2016 kl. 10:27:

Bonjour Linda, on commence effectivement à rabattre/diminuer pour l'encolure avant la fin des diminutions du raglan. Continuez les diminutions du raglan comme avant, et en même temps, formez l'encolure. Vous aurez moins de diminutions pour les devants que pour le dos car le dos est plus haut que les devants. Arrêtez les dim. du raglan sur les devants quand elles l'atteignent, mais continuez comme avant pour les autres dim. Bon tricot!

Kerstin Schümann 17.05.2015 - 16:01:

Komme leider mit dem Raglanabketten nicht klar. In der Anleitung steht 8 Abketten pro Runde, ein Stück weiter unten steht am Vorder- und Rückenteil 3 Maschen und Ärmeln auch 3 Maschen abketten. Was stimmt denn nun?

DROPS Design 17.05.2015 kl. 16:09:

Liebe Kerstin, das ist vielleicht ein wenig verwirrend beschrieben, daher möchte ich Sie bitten, mir zu verraten, welche Größe Sie stricken, dann kann ich Ihnen genauer und einfacher erklären, wie das gemeint ist.

Elisabeth Pettersson 01.09.2013 - 10:23:

Kan ni förklara raglanintagningarna

DROPS Design 18.09.2013 kl. 13:41:

Det avm på vart 4:e v uppöver - se avm.tips! Maska av så här på fram- och bakst: 3 m 0-2-3-4 ggr och sedan 2 m 6-4-4-4 ggr. Maska av så här på ärmarna: 3 m 1-2-2-2 ggr och sedan 2 m 5-4-5-6 ggr. Fråga gärna i butiken där du har köpt garnet!

Drops Design 01.03.2010 - 09:08:

Bonjour, le dos, les devants et l'empiècement se tricotent en allers retours sur aiguille circulaire, vous pouvez tout à fait utiliser des aiguilles droites. Vous pouvez aller voir dans notre vidéothèque comment faire pour tricoter sur aiguille circulaire, en allers retours.

Brisson 27.02.2010 - 21:14:

Bonjour, serait-il possible de faire ce modèle et avoir explications mais avec des aig non circulaires merci Hilde

Francine 13.07.2009 - 01:48:

Bonjour Mme, Merci beaucoup. Je n'ai jamais pensé que la( , )de 2,5 était en fait 2.5cm . Ainsi je continue à me familliariser au langage de vos tricots, que j'adore travailler.Merci encore.

DROPS Design 12.07.2009 - 17:48:

Bonjour Francine. On tricote 1.5 -2 -2.5- 3 cm sur les 54-62-66-74 m soit pour la plus grande taille 3 cm sur les 74 m. Ensuite on rabat les mailles en conservant uniquement les 12 (en 24 mois) mailles du dessus du pied. On tricote 14 cm (en 24 mois) sur ces 12 mailles et on rabat. On coud ensuite la semelle au chausson. bon tricot !

Francine 12.07.2009 - 17:07:

Du Québec. Comment interpréter (1,5-2-2,5-3cm)avant de faire la semelle, la longueur des 74m au point mousse.Pourquoi 5-3,donc qu'elle est la signification des données?

Kommentere opskrift DROPS Baby 11-5