DROPS / 106 / 8

DROPS 106-8 by DROPS Design

Kort DROPS bolero med volang och vingärm med liten puff i ”Alpaca” och ”Vivaldi”. Stl S-XXXL.

Nr 0100, natur:
150-150-150-200-200-200 gr
och använd: DROPS Vivaldi från Garnstudio
Nr 06, natur: 50 gr till alla stl.

Som garnalternativ till 1 tråd Vivaldi
använd ev 2 trådar av:
DROPS Kid-Silk från Garnstudio

DROPS St nr 3,5 - eller det st.nr du måste ha för att få 23 m x 30 v i slätst med Alpaca på 10 x 10 cm.
DROPS Virknål nr 4 - till volangkant.

Minskningstips (gäller ärmhålen):
Alla minskn görs från rätsidan.
Minska så här efter 2 m: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över. Minska så här före 2 m: 2 rm tills.

Bakst: Lägg upp 83-94-103-113-127-142 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med Alpaca. Sticka 6 v i rätst - se förkl ovan. Sedan stickas det slätst. Kontrollera stickfastheten! Samtidigt när arb mäter 2 cm ökas det 1 m i varje sida med 1-1-1½-1½-2-2 cm mellanrum totalt 5 ggr = 93-104-113-123-137-152 m. När arb mäter 10-11-12-13-14-15 cm avm 3 m i varje sida för ärmhål = 87-98-107-117-131-146 m.
Fortsätt nu minska 1 m - läs minskn.tips –
i varje sida för ärmhål på vartannat v: 3-8-11-15-21-27 ggr = 81-82-85-87-89-92 m. När arb mäter 26-28-30-32-34-36 cm maskas de mittersta 21-22-25-25-27-30 m av till hals. På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen = 29-29-29-30-30-30 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter 28-30-32-34-36-38 cm.

Vänster framst: Lägg upp 31-36-41-46-53-60 m (inkl 1 kantm i sidan)
på st 3,5 med Alpaca. Sticka 6 v i rätst. Sedan stickas det slätst. Samtidigt på 1:a v i slätst läggs det upp nya m till rundad kant mot mitt fram på vartannat v så här: 3 m 2 ggr, 2 m 3 ggr och 1 m 3 ggr. Samtidigt ökas det i sidan som på bakst = 51-56-61-66-73-80 m.
När arb mäter 10-11-12-13-14-15 cm avm/minskas för ärmhål i sidan som på bakst. Samtidigt när arb mäter 13-14-15-16-17-18 cm avm 1 m mot mitt fram till hals på vartannat v: 16-16-18-18-19-20 ggr.
Efter alla ökningar och avm är det 29-29-29-30-30-30 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 28-30-32-34-36-38 cm.

Höger framst: Sticka som vänster framst, men motsatt.

Ärmar: Lägg upp 72-72-78-78-84-84 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st 3,5 med Alpaca. Sticka 6 v i rätst. Sedan stickas det slätst. Samtidigt när arb mäter 2 cm avm 1 m i varje sida med 1 cm mellanrum totalt 8 ggr = 56-56-62-62-68-68 m. När arb mäter 10 cm stickas nästa v från rätsidan så här: 1 kantm, * 3 rm tills *, upprepa *-* och avsluta med 1 kantm = 20-20-22-22-24-24 m. På nästa v maskas de resterande m av.

Montering: Sy axelsömmarna och sidsömmarna. Sy i ärmarna, men lämna ca 4-8 cm i var sida från sidsömmen under ärmen och upp till där ärmen sys i.

Volangkant: Virka en kant runt bolerons öppning med nål 4 och 1 tråd av varje kvalitet, (dvs upp längs det högra framst, bak i nacken och ner längs det vänstra framst. Obs! börja att virka nederst vid uppläggningskanten).
varv 1: Virka 1 fm, * 2 lm, hoppa över 1 m, 1 fm i nästa m * upprepa *-* och avsluta med 2 lm och 1 fm, vänd arb.
Sedan virkas det med 1 tråd Vivaldi så här:
varv 2: Virka 3 lm, 2 st i 1:a fm, sedan virkas det 3 st i varje fm och 3 st i varje lm-båge varvet ut, vänd arb.
varv 3: 3 lm, 1 st i 1:a st, sedan virkas det 2 st i varje st varvet ut. Klipp och fäst tråden.

Diagram

Vicky 02.04.2019 - 21:47:

"Romance" pour le nom du modèle

Mariangela 30.08.2018 - 13:23:

Ciao non ho capito dove vanno fatti aumenti per lato ds/sn; cosa significa "verso il centro" devo aumentare a metà ferro? Grazie

DROPS Design 30.08.2018 kl. 18:55:

Buongiorno Mariangela. Devo aumentare sul lato del davanti che non verrà cucito al dietro. Buon lavoro!

Sandra Wever 17.07.2018 - 14:09:

Ik heb een vraag: bij de mouwen staat 3 st r samenbreien. En daarna herhaal,maar Hoe vaak moet ik dat herhalen?

DROPS Design 22.07.2018 kl. 12:23:

Dag Sandra, Dit herhaal je over de hele naald, dus 1 kantsteek, dan over de hele naald steeds 3 steken samenbreien en dan nog 1 kantsteek.

FANI DECOULI 13.05.2013 - 14:53:

IT'S ALLWAYS A CHALLENGE FOR ME TO TRANSLATE IN MY LANGOUAGE ALL PATERN. I WISH TO MAKE THE TRANSLATION AND IN GREEK SOME DAY!!!1

Sylvie 24.01.2008 - 12:58:

J'aime beaucoup, comme les autres gilets courts ; les petites manches sont adorables.

LENA JOHANSSON 14.01.2008 - 19:24:

Oh,perfekt till sommarens alla fester!

Rachel 14.01.2008 - 17:02:

Love all the shorty sweaters in the collection. Great style options.

Helene 14.01.2008 - 15:08:

Gullig

Maria 13.01.2008 - 19:35:

Den er sød...men de flæser der...det er lissom de kun er der til at fylde...

Annie 11.01.2008 - 23:50:

Wow!So cute. I love the ruffle along the edge and little sleeves.

Kommentér oppskrift DROPS 106-8