DROPS / 107 / 13

DROPS 107-13 by DROPS Design

DROPS kofta i ”Silke-Tweed” med ¾-långa ärmar och blomknoppsmönster. stl S - XXXL

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS Silke-Tweed från Garnstudio
Färg nr 15, gammalrosa:
300-300-350-350-400-450 gr.

DROPS Rundst (40 + 80 cm) nr 3,5 –
eller det st.nr du måste ha för att få 23 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS Pärlemorknappar nr 523: 5-5-5-6-6-6 st.

Kommentarer (52)
Moss-st:
varv 1: * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*.
varv 2: rm över am, am över rm.
Upprepa varv 2 uppöver.

Blomknoppsmönster: Se diagram M.1 och M.2 – diagr visar mönstret sett från rätsidan.

Knapphål: Det avm för knapphål på höger framkant. 1 knapphål = avm 3:e och 4:e m från mitt fram, lägg upp 2 nya m på nästa v.
Maska av för knapphål när arb mäter:
Stl S: 9, 17, 25, 33 och 41 cm.
Stl M: 9, 18, 26, 34 och 43 cm.
Stl L: 9, 18, 27, 36 och 45 cm.
Stl XL: 9, 17, 25, 32, 40 och 47 cm.
Stl XXL: 9, 17, 25, 33, 41 och 49 cm.
Stl XXXL: 11, 19, 27, 35, 43 och 51 cm.

Fram- och bakst: Det stickas fram och tillbaka på rundst från mitt fram. Lägg upp 209-225-257-273-305-321 m (inkl 7 framkantsm i varje sida) på rundst 3,5 med Silke-Tweed. Sticka 5 v i moss-st – se förkl ovan. Sedan stickas 2 v i slätst – men framkanterna stickas i moss-st till färdigt mått.
Sedan stickas M.1 så här: 7 framkantsm i moss-st, M.1A (= 12 m), M.1B över 168-184-216-232-264-280 m, M.1C (= 15 m) och 7 framkantsm i moss-st.
När M.1 är stickad 1 gång på höjden fortsätts det med M.2 på samma sätt till färdigt mått.
Kom ihåg knapphål på höger framkant – se förkl ovan.
När arb mäter 31-32-33-34-35-36 cm stickas nästa v så här: 52-56-64-68-76-80 m (= höger framst), avm 8 m för ärmhål, 89-97-113-121-137-145 m (= bakst), avm 8 m för ärmhål, 52-56-64-68-76-80 m (= vänster framst). Varje del stickas färdig för sig.
Bakst: = 89-97-113-121-137-145 m. Fortsätt mönstret samtidigt som det avm för ärmhål i varje sida på vartannat v: 3 m 0-1-1-2-3-3 ggr, 2 m 1-1-3-3-4-5 ggr och 1 m 1-1-3-2-3-4 ggr = 83-85-89-93-97-99 m – de m som inte går upp i mönstret i varje sida slätstickas. När arb mäter 48-50-52-54-56-58 cm maskas de mittersta 39-39-39-41-41-41 m av till hals. På nästa v avm ytterligare 1 m mot halsen = 21-22-24-25-27-28 m kvar på varje axel. Maska av när arb mäter ca 50-52-54-56-58-60 cm – avpassa efter en hel blomknopp.

Höger framst: = 52-56-64-68-76-80 m. Fortsätt mönstret och maska av för ärmhål i sidan som på bakst = 49-50-52-54-56-57 m. När arb mäter 42-44-46-48-50-52 cm sätts de yttersta 17-17-17-18-18-18 m på 1 tråd till hals. Sedan avm mot halsen på vartannat v: 3 m 1 gång, 2 m 2 ggr och 1 m 4 ggr = 21-22-24-25-27-28 m kvar på axeln. Maska av när arb har samma mått som bakst.

Vänster framst: Sticka som höger men motsatt.

Ärm: Kanten nederst på ärmen stickas fram och tillbaka på en kort rundst, sedan stickas ärmen runt. Lägg upp 56-58-60-62-64-66 m på en kort rundst 3,5 med Silke-Tweed. Sticka 5 cm i moss-st fram och tillbaka. Sedan stickas 1 v i slätst samtidigt som det stickas 2 m i alla m = 112-116-120-124-128-132 m. Fortsätt nu i slätst runt på st. När arb mäter 8-8-8-7-7-7 cm minskas 2 m mitt under ärmen på vart 4:e-4:e-4:e-5:e-5:e-5:e v totalt 17-17-16-15-15-15 ggr = 78-82-88-94-98-102 m. När arb mäter 33 cm (i alla stl) avm 8 m mitt under ärmen och arb stickas färdigt fram och tillbaka på st. Nu avm för ärmkulle i varje sida på vartannat v: 2 m 3 ggr och 1 m 4-6-7-9-12-13 ggr, fortsätt avm 2 m i varje sida tills arb mäter 40-41-42-43-45-46 cm, nu avm 3 m 1 gång i varje sida, och sedan maskas de resterande m av.

Montering: Sy axelsömmarna.

Halskant: Sticka upp ca 110 till 120 m (inkl m på trådarna fram) runt halsen på rundst 3,5. Sticka 6 v i moss-st fram och tillbaka på st. Maska av i moss-st. Sy ihop kanten nederst på varje ärm – sy i de yttersta maskbågarna. Sy i ärmarna och knapparna.

= 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
= 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 2 rm tills, drag den lyfta m över, 1 omslag.
= 1 bubbla: sticka 5 m i samma m genom att sticka växelvis i främre och bakre m-bågen. Sätt tillbaka m på vänster st (håll tråden bakom arb), sticka de 5 m räta, lyft sedan 1:a m över 2:a m, 2:a m över 3:e m osv tills det återstår 1 m, sticka vidare som förut.

Birgitta Johansson 17.03.2017 - 14:17:

Gammalt mönster men blir bara bättre för varje år.

Birgit 01.08.2016 - 16:38:

Det er godt nok en flot cardigan. Det må være mit efterårsprojekt.

Marianne Kjær Hansen 13.02.2015 - 14:27:

Syntes også denne cardig ser sød ud. Hvis man godt kunne tænke sig at strikke den så den er lidt længere, feks. normal længde cardigan , hvor mang nøgler garn skal jeg så mere bruge ? og ellers er det vel bare at strikke længere op til ærmegab ? Hilsen Marianne

DROPS Design 17.02.2015 kl. 15:55:

Hej Marianne. Jeg ville se paa hvor meget der bruges paa en laengere cardigan i samme type garn (laeg maerke til at Silke-Tweed er udgaaet og du skal bruge en af alternativerne). Ja, strik laengere op til aermegab.

Dunja Hardt 09.02.2014 - 22:20:

Ich habe für Größe M 225 M angeschlagen. den Abschnitt M1 wie folgt stricken verstehe ich nicht. M1b über 184 M stricken. M1b sind 16 M. teilt man 184 durch 16 bekommt man 11,5. das würde bedeuten, dass ich M1b 11,5 mal wiederholen müsste. Das kann doch nicht richtig sein? Mache ich einen Denkfehler oder ist die Maschenzahl falsch?

DROPS Design 10.02.2014 kl. 09:52:

Liebe Dunja, doch das ist richtig. Schauen Sie bei Muster M1b und Sie sehen, dass nach 8 M die gleiche Stelle im unteren Muster ist wie nach 16 M. Ledglich das obere kleine Lochmuster ist einmal weiter re und einmal li. Damit es symmetrisch wird (siehe Foto) muss zum Schluss ein halber Mustersatz gestrickt werden.

Eileen Churchill 10.02.2013 - 18:56:

Having trouble understanding shaping for sleeve from binding off 8 sts for underarm to cap shaping No measurement given is the cap just the very top of sleeve?

DROPS Design 11.02.2013 kl. 10:04:

Dear Mrs Churchill, after you have bind off 8 sts for underarm, you continue back and forth binding off each side at the beg of every row :2 sts 3 times, 1 st 4-6-7-9-12-13 times, then 2 sts until sleeve measures 40-41-42-43-45-46 cm, now bind off 3 sts 1 time each side before casting off remaining sts. The entire sleeve should measure a total of 41-42-43-44-46-47 cm. Happy knitting!

Bjørg 11.03.2010 - 10:50:

Takk. Det burde dog angis i mønsteret. Jeg måtte rekke opp mange ganger, da jeg trodde jeg hadde strikket feil.

DROPS Design 11.03.2010 - 09:51:

Det stemmer den siste rapporten i M.1 B blir ikke strikekd ferdig men etterpå strikker man M.1 C og da skal denne rapporten bli komplett.

Bjørg 11.03.2010 - 08:33:

OK. Men mønsterrapport 1B = 16 masker. 216 : 16 går ikke opp, eller?

DROPS Design 10.03.2010 - 11:26:

Mønsteret starter nederst til høyre i alle str.

Bjørg 10.03.2010 - 11:19:

Siden mønsteret til denne jakken finnes i så mange forskjellige størrelser, burde diagrammet vise hvor man skal begynne mønsteret ved de forskjellige størrelsene.

Kommentér oppskrift DROPS 107-13