DROPS / 106 / 30

DROPS 106-30 by DROPS Design

Kort DROPS jakke i glatstrik i ”Silke-Alpaca”. Str XS - XXL.

Tags: boleroer, flæse,

F.nr 7120, grågrøn
350-400-400-450-500-550 gr

DROPS Rundpinde og Pinde nr 4,5
(80 cm) - eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
OBS: Sørg for at der ikke strikkes for løst.
DROPS Metalknap nr 542: 2 stk

Knaphul: Der lukkes af til knaphul på højre forkant: 1 knaphul = luk 3. m af fra midt foran. På næste p slåes der 1 ny m op over den aflukkede. Luk af til knaphul i alle str når arb måler 7 og 10 cm:

Måletips: Pga tyngden i garnet skal alle længdemål gøres når arb holdes op ellers vil tøjet blive for lang når det tages på.

Ryg- og forstykke: Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 197-218-239-267-288-323 m op (inkl 4 forkantm mod midt foran i hver side) på rundp 4,5 med Silke-Alpaca. Strik 4 p retstrik - se forkl over. Husk på strikkefastheden! Fortsæt i glatstrik med 4 m retstrik (= forkant) i hver side til arb måler 6 cm. Derefter strikkes M.1 (M.1 strikkes ikke over de 4 kantm i hver side) en gang i højden = 116-128-140-156-168-188 m. Husk at lukke af til knaphul - se forkl over. Fortsæt med 4 p retstrik samtidig med at der sættes 2 mærketråde i arb således: 1 mærketråd efter 31-33-36-40-42-47 m (= forstk) og 1 mærketråd efter 85-95-104-116-126-141 m (rygstk = 54-62-68-76-84-94 m). Fortsæt i glatstrik med 4 m retstrik (=forkant) i hver side.
Læs hele næste afsnit før det strikkes:

Sideudtagning: Når arb måler 11 cm tages der 1 m ud på hver side af begge mærketråde på hver 2.-2½.-3.-4.-8.-10.cm totalt 4-3-3-3-2-2 gange.

Krave: Samtidig når arb måler 12 cm tages der 1 m ud i hver side mod midt foran ved at strikke 2 m i den første m - de nye m strikkes i retstrik – på hver cm totalt 5-6-6-6-7-8 gange.

Ærmegab: Når arb måler 19-20-21-22-23-24 cm lukkes 2-2-3-3-3-3 m af på hver side af begge mærketråde til ærmegab. Videre strikkes delene færdig hver for sig.

Rygstk: = 58-64-68-76-82-92 m. Luk af til ærmegab i hver side på hver 2.p således: 2 m 0-0-0-1-2-3 gange, 1 m 0-1-2-3-3-5 gange = 58-62-64-66-68-70 m. Når arb måler 35-37-39-41-43-45 cm lukkes de midterste 20-20-22-22-24-24 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 18-20-20-21-21-22 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 37-39-41-43-45-47 cm.

Venstre forstk: Fortsæt aflukningen til ærmegab som på rygstk og udtagningen til krave. Efter alle udtagninger og aflukninger er der 38-39-40-41-41-43 m tilbage på p. Når arb måler 35-37-39-41-43-45 cm sættes de yderste 15-15-16-17-17-18 m mod midt foran på 1 tråd til hals. Luk derefter af til hals på hver 2.p således: 2 m 2 gange = 18-20-20-21-21-22 tilbage på skulderen. Luk af når arb måler 37-39-41-43-45-47 cm.

Højre forstk: Strik som venstre, men modsat.

Ærme: Slå 50-52-54-56-58-60 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4,5 med Silke-Alpaca. Strik 4 p retstrik. Fortsæt i glatstrik til færdig mål. Når arb måler 8 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2 gange, 1 m 1-2-3-4-5-7 gange, videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 13-14-15-16-17-18 cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler 14-15-16-17-18-19 cm.

Montering: Sy skuldersømmene og ærmesømmene. Sy ærmerne i. Sy knapperne i.

Halskant: Strik 80-88 m op (inkl m på trådene) på p 4,5. Strik 6 p retstrik. Luk af.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Ærme: .....på p 4,5 med Silke-Alpaca. Strik 4 p retstrik.
Opdateret online: 20.08.2013

Diagram

= Denne m er lukket af
= 2 ret sm

Martha 04.01.2018 - 18:04:

Ich habe dieses süsse Jäckchen heute beim stöbern entdeckt, ich muss es einfach stricken, der nächste Sommer kommt bestimmt ;) .

Marie Laport 07.12.2017 - 23:46:

Thanks in advance for any help you can give me. I'm here in the United States . I'm totally confused with my collar . is it increase one or two stitches at each end and is that done in the four Stitch garter? Thanks again

DROPS Design 08.12.2017 kl. 08:34:

Dear Mrs Laport, you increase for collar 1 st on each side = on each front piece knitting 2 sts in the 1st and in the last st on row. YOu will increase a total of 2 sts per row (1 on each front piece). Happy knitting!

LUCIA MELENDEZ RUEDA 13.05.2017 - 19:38:

Con respecto al patrón M1, ¿podrían decirme cómo se hace el punto negro que dice: este punto está cerrado? gracias

DROPS Design 14.05.2017 kl. 11:37:

Hola Lucia. Después de trabajar en la primera fila 2 puntos juntos, en las siguientes filas, en lugar de dos puntos tenemos solo un punto, el otro punto ni existe (esta cerrado) y en el diagrama se representa como un punto negro.

Lis 26.11.2012 - 20:38:

Please can someone explain.. Garter 4 rows on hem and at waist after decreases.... But garter 6 rows on sleeve?

Drops Design 08.06.2009 - 09:00:

Hej Jo hvis du ser på rækken under så tager du 1 m ind for hver gang du strikker rapporten. 1.række 5 r, 2r sm, 5 r 2r sm, osv.... Man starter jo altid diagrammet fra nederste højre hjørne! God fornøjelse!

Bettina Hall Nielsen 06.06.2009 - 19:47:

Hjælp til m1. Der står i række 1 og 2: Denne maske er lukket af. Men der står ikke noget tidligere i opskriften om at man skal lukke masker af?

Birgitte Bailey 05.08.2008 - 08:17: www.scandinavianknit ...

Hello Sue! The diagram works as follows: Bigin at the Right hand bottom corner. 1st row RS: K5, K2 tog. Repeat. 2nd row WS: P5, Repeat 3rd row RS: K1, K2 tog, K1, K2 tog, Repeat. Best Wishes Birgitte

Sue Hartland 04.08.2008 - 15:05:

Please could you explain how diagram M1 works as I cannot make it fit the stitches - are the 3 bars worked one after the other? Thanks.

DROPS Design 30.06.2008 - 07:34:

The 239 are dec to 140 sts after M.1 (= flounce). 140 sts divided by 17 (gauge) gives a measure around bust of 82 cm/32" which should be ok for a size Medium.

SMH 29.06.2008 - 10:53:

Please help! I am attempting to make this charming sweater...however...I am about 20 rows in and I believe it will be large enough to fit an elephant. Has anyone else had any problems with the amount of cast-on stitches? I did check my guage before starting and it matches...I am using the Paris alternative yarn on US size 7 needles. Looking at some of the other patterns it seems as though 239 cast on stitches for a medium is alot. Any help? Thank you.

Kommentere opskrift DROPS 106-30