DROPS / 105 / 36

Summer Snow by DROPS Design

Rätstickad DROPS sjal med virkad kant i ”Alpaca” och ”Cotton Viscose”.

Tags: sjalar, volang,

Mått:
Höjd: ca 70 cm
Bredd: ca 135 cm
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
200 gr nr 1101, vit
och använd: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
250 gr nr, 01 vit

DROPS Rundst nr 6 (80 cm) – eller det st.nr du måste ha för att få 15 m x 28 v i rätst på 10 x 10 cm med 1 tråd av varje kvalitet.
DROPS Virknål nr 6 – till virkad kant.

Trådbytartips: Se till att starta på ett nytt nystan i början på v, skarva inte mitt i arb.

Rätst (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje varv.

Mät-tips: Pga tyngden i garnet måste alla längdmått mätas när arb hålls upp, annars blir sjalen för lång.

Sjal: Sjalen stickas från nederkant och uppöver. Pga antalet m stickas sjalen fram och tillbaka på en rundst. Läs trådbytartips! Lägg upp 3 m på rundst 6 med 1 tråd av varje kvalitet (= 2 trådar). Sticka rätst – se förkl ovan. Samtidigt ökas det 1 m i varje sida på vartannat v. Öka genom att sticka 2 m i den 2:a m från kanten. Kontrollera stickfastheten! Maska av löst när arb mäter 70 cm på höjden - läs Mät-tips! Arb mäter ca 135 cm i bredden.

Virkad kant: Virka en kant runt hela sjalen med 1 tråd av varje kvalitet och nål 6 så här:
varv 1: 1 fm i det ena hörnet på sjalen, * 1 lm, hoppa fram ca ½ cm, 1 fm *, upprepa *-*, avsluta med 1 lm och 1 sm i första fm.
varv 2: 6 lm, hoppa över 1 lm och 1 fm, 1 fm om nästa lm , * 6 lm, hoppa fram ca 2 cm,
1 fm om nästa lm *, upprepa *-*, avsluta med 6 lm och 1 sm i första lm.
varv 3: Virka sm till mitten av den första lm-bågen. Virka * 6 lm, vänd. Om lm-bågen från varv 2 virkas det 1 st, 3 lm, 1 st, 3 lm, 1 st och 1 lm, vänd. I var och en av de 3 lm-bågarna virkas det så här: 1 fm, 1 halv-st, 1 st, 1 dst, 1 st, 1 halv-st, 1 fm. Sedan virkas det 1 fm om nästa lm-båge från varv 2, 6 lm, 1 fm om nästa lm-båge från varv 2*, upprepa *-*, avsluta med 6 lm och 1 sm överst på den första lm-bågen från varv 2.

Kommentarer (13)

Skriv din kommentar här!

Patricia 16.07.2017 - 03:34:

Est ce qu'il serait possible d'avoir une vidéo pour la bordure au crochet svp merci ?

DROPS Design 17.07.2017 kl. 09:58:

Bonjour Patricia, votre demande a bien été enregistrée, mais risque de ne être faite dans les jours à venir, en attendant, suivez bien les explications écrites, maille après maille, rang après rang. Bon crochet!

Bente Dam Hansen 27.04.2015 - 13:41:

Jeg forstår ikke hvad jeg skal efter 2. omg. hæklet kant. Måske i kan forklare 3. omg. anderledes.

DROPS Design 13.05.2015 kl. 13:51:

Hej Bente, vi har forklaret det på svensk herunder, nu skal jeg oversætte det til dansk: Efter 2.række har du lm-buer rundt om sjalet. På 3. række hæjles frem og tilb i hver bue: hækl ca 3 km i 1. bue op til midten af buen, vend arb, i samma bue hækler du nu "1 st, 3 lm, 1 st, 3 lm, 1 st og 1 lm", vend så du er på retsiden igen, nu har du 3 lm buer foran dig på rækken. Hækl i hver og en af disse 3 buer som der er förklaret i teksten. Hækl nu 1 fm i næsta bue (2. bue) fra række 2 + 6 lm og så 1 fm i 3. lm fra række 2. Gentag fra starten igen. God fornøjelse!

Nadia 28.10.2014 - 14:15:

Hej. Tydligen blir min fråga alldeles för lång hur mkt jag än förkortar. Så vi får väl se här nu om jag kan få ett tillräckligt bra svar, behöver hjälp med varv 3 på spetskanten, när man ska börja om från början med *_* efter 6 lm och vänd går det inte att virka vidare nämligen.

DROPS Design 30.10.2014 kl. 09:14:

Hej Nadia, Bara beskriv varför du inte kan göra samma i nästa lm-båge? Då skall vi försöka hjälpa dig :)

Monica Andersson 14.02.2014 - 21:18:

Hej! Jag får inte till varv 3 på virkningen, har frågat vänner och varit till garnbutiken, men ingen får till det. Det går bra att göra en omgång, men sedan kan man ju inte komma "bort" så att man kan vända för att virka tillbaka och sedan fram igen....Så tråkigt när sjalen nästan är klar...Tacksam för svar!

DROPS Design 04.03.2014 kl. 01:01:

Efter 2a v har du lm-bågar runt om. På 3e v virkas fram o tillb i varje båge: virka ca 3 kjm i 1a bågen upp till mitten på bågen, vänd arb, i samma båge så virkar du nu "1 st, 3 lm, 1 st, 3 lm, 1 st och 1 lm", vänd så du är på rätan igen, nu har du 3 lm bågar framför dig på varvet. Virka i var o en av dessa 3 bågar som det är förklarat i texten. Virka sedam 1 fm i nästa båge (2a bågen) från v 2 + 6 lm och sedan 1 fm i 3e lm från varv 2. Och upprepa från starten igen.

Baillard 11.11.2012 - 10:04:

Bonjour pour ce modèle vous tricoter bien l'alpaca uni color blanc et le coton viscose ensemble merci à lavance

DROPS Design 12.11.2012 kl. 09:15:

Bonjour Madame Baillard, le châle se tricote bien avec 1 fil de chaque qualité : 1 fil Alpaca blanc + 1 fil Cotton Viscose blanc. Bon tricot !

Barbro Anderson 08.01.2008 - 08:08:

Stilren modell med vacker kant.

Nina 06.01.2008 - 23:01:

Enkel och stilig. En favorit.

Anne Marie 30.12.2007 - 20:47: www.kattlus.no

ÅÅÅÅÅ nydelig min favoritt

Inger 21.12.2007 - 18:14:

Enkel og elegant

Birgit 17.12.2007 - 06:51:

Super schick!

Kommentér oppskrift DROPS 105-36