DROPS / 105 / 11

DROPS 105-11 by DROPS Design

DROPS Top i ”Muskat” med korte ærmer og hulmønster. Str XS - XXXL

Tags: hulmønster, toppe,

Størrelse: XS/S - M - L - XL/XXL - XXXL
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
350-400-450-500-600 gr f.nr 60, isblå

DROPS Rundp nr 3,5 (80 cm) –
eller den p du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.

Kommentarer (62)

Garnet til denne opskrift koster fra 90.65kr. Læs mere.
1 rapport af M.1 = 6,5 cm i bredden.

Retstrik: Strik ret både frem og tilbage på p.

Mønster: Se diag M.1, M.2 og M.3.
Diag viser mønsteret set fra retsiden.

Ryg- og forstykke: Arb strikkes rundt på rundp. Slå 168-196-224-252-280 m LØST op på rundp 3,5. Strik 1 omg vrang og 1 omg ret. Derefter strikkes M.1 rundt på p i ca 24-26-26-28-28 cm (afpas efter en hel rapport af diag). Videre strikkes de 3 næste omg således: * M.2 (= 14 m), glatstrik over 14 m *, gentag fra *-* omg rundt. Når M.2 er strikket færdig er der 156-182-208-234-260 m på p.
Sæt 1 mærketråd i hver side således:
Str XS/S: Sæt 1 mærketråd i første m på omg og 1 mærketråd i den 79.m.
Str M: Sæt 1 mærketråd imellem første og sidste m på omg og 1 mærketråd imellem 91. og 92. m på omg.
Str L: Sæt 1 mærketråd i første m på omg og 1 mærketråd i den 105.m.
Str XL/XXL: Sæt 1 mærketråd imellem første og sidste m på omg og 1 mærketråd imellem 117. og 118. m.
Str XXXL: Sæt 1 mærketråd i første m på omg og 1 mærketråd i den 131.m.
Grunden til at mærketrådene i nogle str sættes imellem m og i andre i m er for at der skal komme 1 m midt foran.
Læs hele næste afsnit før det strikkes videre!
Fortsæt i glatstrik. Husk strikkefastheden!
Samtidig når arb måler 26-27-28-29-30 cm tages der 1 m ud på hver side af hver begge mærketråde på hver 5.omg totalt 6 gange = 180-206-232-258-284 m.
Samtidig når arb måler 34-35-36-37-38 cm strikkes M.3 midt foran – se midt-m i diag og tæl ud fra denne så diag kommer precis midt foran, de øvrige m strikkes i glatstrik.
Efter M.3 fortsættes alle m i glatstrik.
Samtidig når arb måler 40-41-42-42-42 cm lukkes der 5-6-7-8-9 m af i hver side til ærmegab således: Str XS/S: m med mærketråd + 2 m på hver side af denne, Str M: 3 m på hver side af hver mærketråd, Str L: M med mærketråd + 3 m på hver side af denne, Str XL/XXL: 4 m på hver side af hver mærketråd, Str XXXL: M med mærketråd + 4 m på hver side af denne). For- og rygstk strikkes færdig for sig.

Forstk: = 85-97-109-121-133 m. Fortsæt i glatstrik og M.3 (til det er færdig). Samtidig lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 0-1-2-2-3 gange, 2 m 1-1-2-4-5 gange og 1 m 3-4-3-4-4 gange.
Samtidig når arb måler 45-46-47-48-49 cm sættes de midterste 15-15-17-17-19 m på 1 tråd til hals. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 2 gange og 1 m 5 gange. Efter alle aflukninger til ærmegab og hals er der 18-20-21-22-22 m tilbage på hver skulder. Fortsæt i glatstrik, men yderste m i hver side strikkes i retstrik. Luk af når arb måler 58-60-62-64-66 cm.

Rygstk: Luk af til ærmegab som på forstk = 75-79-83-85-87 m. Strik glatstrik med 1 m retstrik i hver side til arb måler 54-56-58-60-62 cm. Nu lukkes de midterste 31-31-33-33-35 m af til hals. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2.p: 2 m 1 gang og 1 m 2 gange = 18-20-21-22-22 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 58-60-62-64-66 cm.

Ærme: Ærmet strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 51-54-57-63-66 m løst op på rundp 3,5. Strik 6 p retstrik. Næste p strikkes således (fra retsiden): * 1 r, strik 2 r i næste m, strik 2 r i næste m *, gentag fra *-* p ud = 85-90-95-105-110 m. Fortsæt i glatstrik. Efter 2 p glatstrik lukkes der 1 m af i hver side på hver 2.p totalt 5 gange = 75-80-85-95-100 m. Når arb måler 8 cm lukkes der af i hver side til ærmekuppel på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 4 gange, 1 m 3-5-7-9-12 gange, videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 16-17-18-20-22 cm, derefter lukkes der 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 17-18-19-21-23 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.
Sy ærmesømmene og sy ærmerne i.

Halskant: Saml ca 120 til 140 m op rundt i halsudskæringen på rundp 3,5.
Strik 1 omg vrang, 1 omg ret, 1 omg vrang, 1 omg ret og 1 omg vrang. Luk af.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 07.03.2008
Ryg- & forstk:
...Derefter strikkes M.1 rundt på p i ca 24-26-26-28-28 cm...

...Husk på strikkefastheden!
Samtidig når arb måler 26-27-28-29-30 cm ...

Fra retsiden: 2 r sm = Fra vrangen: 2 vrang sammen.

Fra retsiden: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over = Fra vrangen: 2 drejet vrang sammen.

Diag M.3
"2 r sm" på retsiden = på vrangen: 2 vr sm.
"tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, træk den løse m over" på retsiden = på vrangen: 2 dr vr sm (dvs strik i de bagerste maskebuer)

= fra retsiden: 2 ret sammen fra vrangen: 2 vrang sammen
= fra retsiden: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over. fra vrangen: 2 drejet vrang sammen.
= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over.
= slå om
= dette er ingen m, spring over denne rude

Harriet 12.05.2016 - 09:05:

What does sizes S, M, L, XL mean? What is the bust size for these letter sizing?

DROPS Design 12.05.2016 kl. 09:21:

Dear Harriet, you will find at the bottom of the pattern when scrolling down the page a measurement chart with all measurements for each size, in cm, taken flat from side to side. Compare these to a similar garment you have and like the shape to find out the matching size. Read more here. Happy knitting!

Edith Stein 20.06.2015 - 19:32:

The photo does not show 14 sts after each repeat of M.2. In a medium,you can't get from 182 stitches after the third row of M.2 to 206 stitches after increasing 4 stitches every 5th row, 5 more times for a total of 6 times. 182 is 13 stitches times 14 repeats which means the third row of M.2 should be decreased to 13 stitches not 12. Add 4 times 6 or 24 to 182 = 206 which is your ending stitch count. The 3rd row should be k6,yo, k2tog,k5 for a total of 13. The chart is incorrect.

Edith Stein 15.06.2015 - 05:00:

I don't understand the instructions for M.2. The first row results in 14 stitches. Should the next set of 14 be stockinette or should it be the same 14 stitches as M.2? The third row results in only 12 stitches since the beginning and end are blank and there are no yarn overs. How do I return to 14 stitches? Many thanks.

DROPS Design 15.06.2015 kl. 10:52:

Dear Mrs Stein, you work M.2 as follows: (M.2, 14 sts in stockinette), ie on first row you will have (14 sts in M.2, 14 sts in stockinette), on row 2, work all sts in M.2 in stockinette - on row 3 in M.2 work (M.2 =14 sts dec to 12 sts, 14 sts in stockinette). Happy knitting!

Sandra Jones 23.03.2015 - 18:19:

Can we get the comments in English?

DROPS Design 24.03.2015 kl. 09:12:

Dear Mrs Jones, you can use an online translator to get all comments in English. If you have a question, you are welcome to ask it here and/or get help from your DROPS store. Happy knitting!

Bergen M.l 20.09.2014 - 17:26:

Volgens mij zit er een fout in telpatroon m1 ben 3x opnieuw begonnen en het klopt niet !

DROPS Design 07.10.2014 kl. 17:10:

Hoi. Kan je aangeven welke maat je breit, dan kan ik het patroon snel nakijken. Bvd.

Cora 26.05.2014 - 18:18:

Ik brei voor het eerst met een rondbreinaald. Heb daarvoor al meerdere truien met ajourpatroon gebreid. Maar hier kom ik niet uit. Bij een rondbreinaald heb je alleen heengaande naalden, terwijl je ze de teltekening bij sommige steken het ook over een 'verkeerde kant' hebben. Ook heb ik het gevoel dat je meer steken overhoudt dan waar je mee begint. Kan iemand mij hierbij helpen alvast bedankt

DROPS Design 27.05.2014 kl. 11:28:

Hoi Cora. Je begint voor dit model met in de rondte breien en na het opsplitsen voor het voor- en achterpand brei je heen en weer, daarom staat er ook de verkeerde kant bij de teltekening. Brei je in de rondte komt elke nld op de goede kant en lees je elke rij van rechts naar links. Voor heen en weer, lees je de eerste rij van rechts naar links, de tweede van links naar rechts enzovoort. In M.1 zijn er veranderingen in het aantal van st, maar dat "hersteld" weer in de laatste naald.

Lucia 19.01.2014 - 13:18:

Dopo aver lavorato m1 mi ritrovo con 15 m. in piu'-e' normale oppure ho sbagliato in qualcosa? grazie

DROPS Design 19.01.2014 kl. 15:48:

Buonasera Lucia. Dopo aver lavorato il diagramma M.1 dovrebbe avere lo stesso numero di m avviate. Provi a verificare la corretta esecuzione degli aumenti e delle diminuzioni, ricontrollando anche i simboli con la legenda. Ci riscriva se è ancora in difficoltà. Buon lavoro!

Charlotte Hansen 04.11.2013 - 09:50:

Er det rigtigt at mønstret i M2 hver anden ikke bliver færdige når man kun skal tage ind i hver anden rapport i M2. Hvis man tager ind i hver rapport ender man med for lidt masker på blusen i følge mønsteret. Der skal man ende op med 208 og ikke 192 masker som man ellers ville gøre.

DROPS Design 04.11.2013 kl. 12:03:

Ja det stemmer, du er nødt til at følge opskriften så du har det rigtige maske antal inden du går videre.

Brodtan 21.06.2013 - 16:46:

Merci à vous mais a quoi correspond le +2 mailles je ne comprends pas.merci à vous

DROPS Design 22.06.2013 kl. 09:43:

Bonjour Mme Brodtan, quand toutes les premières diminutions sont faites tous les 2 rangs de chaque côté, vous continuez à diminuer 2 m de chaque côté tous les 2 rangs jusqu'à ce que la manche mesure la hauteur indiquée. Bon tricot!

Brodtan 21.06.2013 - 15:17:

Bonjour je suis aux diminutions de la manche 5fois 1 maille et 2mailles mais combien de fois?Merci à vous.bonne journée

DROPS Design 21.06.2013 kl. 15:46:

Chère Mme Brodtan, pour l'arrondi des manches, vous diminuez de chaque côté tous les 2 rangs : 5 fois 1 m puis à 8 cm de hauteur totale (toujours de chaque côté tous les 2 rangs) : 3 fois 1 m + 4 fois 2 m + 3-5-7-9-12 fois 1 m + 2 m jusqu'à ce que la manche mesure 16-17-18-20-22 cm de hauteur totale, puis 1 fois 3 m et on rabat alors les mailles restantes. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 105-11