DROPS / 104 / 46

DROPS 104-46 by DROPS Design

Elegant Hjärta i ”Cotton Viscose” och ”Glitter” til Jul.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: ca 8 cm högt
Garnåtgång: DROPS Cotton Viscose från Garnstudio
50 gr nr 07 röd
DROPS Glitter från Garnstudio
2 rullar nr 08 röd

DROPS virknål nr 2,5

DROPS kula, se mönster under modell nr 104-45
DROPS karamellstrut, se mönster under modell nr 104-47

60% Cupro, 40% Metall
från 19.00 kr /10g
DROPS Glitter colours DROPS Glitter colours 32.00 kr /10g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Glitter gold & silver DROPS Glitter gold & silver 19.00 kr /10g
Hjärta:
Hjärtats mitt:
Virka med nål 2,5 och med 1 tråd Viscose och 2 trådar Glitter.

varv 1: Virka 17 lm.

varv 2: Vänd arb, virka 1 st i den 8:e m från nålen, sedan 2 lm, hoppa över 2 lm och virka 1 st i nästa lm, 2 lm, hoppa över 2 lm och virka 1 st i nästa lm, 2 lm, hoppa över 2 lm och virka 1 st i den första lm på föregående v = 4 rutor.
varv 3: Vänd arb, 5 lm, virka 1 st i 2:a st från föregående v, * 2 lm, hoppa över 2 lm, virka 1 st i nästa st *, upprepa från *-* totalt 3 ggr (sista st virkas i den 3e av de 5 lm).

varv 4 och 5: Virkas som varv 3.
Nu är det virkat en stor fyrkant bestående av 16 små rutor.

Hjärtbågar: Virka längs två av fyrkantens sidor så här:
3 fm i första rutan, 3 fm i andra rutan, 5 lm (= hjärtbåge), 3 fm i tredje rutan, i fjärde rutan virkas det: 3 fm, 1 lm (= hörn-maska), 3 fm.
Sedan virkas 3 fm i nästa ruta, 5 lm (= hjärtbåge), 3 fm i tredje rutan, 3 fm i fjärde rutan.
Vänd arb, virka 15 dst om hjärtbågen av 5 lm, 1 fm i hörn-luftmaskan, sedan 15 dst om nästa hjärtbåge av 5 lm, 1 sm i den första av de 3 fm i den första rutan, avsluta med 1 lm.
Vänd arb.
Nu virkas 1 fm i var och en av dst på första hjärtbågen, sedan 30 lm till att hänga hjärtat i, sedan 1 fm i var och en av dst på nästa hjärtbåge. Fortsätt virka ner längs fyrkantens tredje sida med 3 fm i varje ruta, i hörnrutan virkas 3 fm, 1 lm (= spetsen på hjärtat, 3 fm, och sedan längs fjärde sidan på fyrkanten med 3 fm i varje ruta, avsluta med 1 sm i första fm på v.

Klipp och fäst tråden. För att hjärtat ska hänga fint och vara lite styvt – kan det doppas i ofärgad läsk, tex sockerdricka och läggas att torka.

Kommentarer (5)

Skriv din kommentar här!

Paola 09.11.2015 - 22:53:

Buonasera! Volevo segnalare un errore: alla seconda riga si dice di fare una maglia alta in ciascuna delle 8 maglie dall'uncinetto, invece la spiegazione corretta è di eseguire una maglia alta nell'ottava catenella a partire dall' uncinetto :-) grazie!

DROPS Design 10.11.2015 kl. 08:36:

Buongiorno Paola. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Kerstin 24.05.2015 - 00:26:

Hallo! Ich muss leider auch sagen, dass ich mit der Anleitung nicht klar kam. Ich hab das jetzt mehrmals kontrolliert und kann die Stelle nicht finden, an der "alles aus dem Ruder läuft". Es sieht jedenfalls auf gar keinen Fall wie ein Herz aus... Schade.

DROPS Design 24.05.2015 kl. 09:55:

Liebe Kerstin, die Anleitung müsste so stimmen, wie sie dort steht, und damit auch ein Herz ergeben. Sie wurde sprachlich gerade etwas überarbeitet, aber an sich stimmen die Maschen. Vergleichen Sie beim Häkeln Ihr Häkelstück mit dem Foto, darauf ist alles gut erkennbar - in der Mitte sehen Sie das Viereck, das in 16 kleine Vierecke unterteilt ist, und an zwei Seiten werden dann die Herzbögen angehäkelt, d.h. um die M am Rand (das sind entweder Lm oder Stb). In der Mitte der beiden Herzbögen sehen Sie jeweils den Bogen aus 5 Lm, um den dann die 15 DStb gehäkelt werden.

Even 20.12.2014 - 20:19:

Je pense que l'explication comporte des erreurs. Le rang 2 se fait sur une base de 17 mailles, et il est impossible de respecter l'explication qui requiert beaucoup plus de mailles. Pourriez vous relire et corriger le texte? Merci, cordialement

DROPS Design 22.12.2014 kl. 15:45:

Bonjour Mme Even, il manquait juste 2 ml à ce rang, on commence bien par 17 ml, 1 B dans la 8e ml à partir du crochet, puis répétez 3 fois, sautez 2 ml, 2 ml, 1 B dans la ml suiv, la dernière B se trouve dans la 1ère ml de la chaînette de 17 ml et on a 4 carrés d'1B, 1ml. Bon crochet!

Misao 20.12.2012 - 09:12:

Tut mir Leid, aber bei der Anleitung kann etwas nicht stimmen. Ich bekommen nach den ersten 3 Reihen ein kurzes 6 übereinander liegende Kästchen (3 in der unteren, darüber drei in der oberen Reihe) - in der unteren Reihe hängen am einen Ende dann noch die 8 Stäbchen. Auch mit der 4. und 5. Reihe bin ich weit von einem Quadrat mit 16 (4 x 4) Kästchen entfernt. Muss man nicht gleich in der 2. Reihe die Anweisungen aus der 3. Reihe befolgen?

DROPS Design 21.12.2012 kl. 10:53:

Liebe Misao, ich denke Sie haben in R 3 wohl nur 3 x gehäkelt, statt 3 x wiederholt. So könnte ich es mir erklären. Die Anleitung war an einigen Stellen evtl. nicht ganz klar, ich habe sie kurz überarbeitet. Hoffentlich klappt es jetzt!

Rossella 03.10.2012 - 11:27:

Volevo segnalare un errore nel modello in italiano DROPS 104-46, controllando nella versione nelle altre lingue la catenella iniziale dovrebbe essere di 17 m. e non 7 m. come riportato, Vi prego di aggiornare il sito. Comunque complimenti e grazie per gli splendidi modelli. saluti Rossella

DROPS Design 09.10.2012 kl. 11:17:

Grazie mille Rossella. Ora è corretto!

Kommentér oppskrift DROPS 104-46