DROPS / 103 / 39

DROPS 103-39 by DROPS Design

DROPS hals sidelengs med strukturmønster i ”Alaska” og heklekanter i ”Puddel”.

DROPS design: Modell nr X-323
--------------------------------------------------------

Størrelse: One size
Materialer: DROPS Alaska fra Garnstudio
250 gr f.nr 04, grå
Og bruk: DROPS Puddel fra Garnstudio
50 gr f.nr 07, mellomgrå

DROPS Pinne og rundp (40 cm) nr 5 - eller den p du må ha for å få 17 m x 22 p glstrikk med Alaska på 10 x 10 cm.
DROPS Heklenål nr 7

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: forkortede pinner, høy hals, sidelengs, mønster/teknik: flette, type oppskrift: hals,

Strikketips: For hver gang man har snudd midt i plagget taes første m løs av p som om den skulle strikkes rett, tråden strammes og det strikkes tilbake, dette gjøres for å unngå hull i alle vendingene.

Måletips: Alle mål gjøres når arb ligger helt flatt. Mål langs kanten på den ytterste buen.

Hals: Arb strikkes frem og tilbake på p. Det strikkes sidelengs og sys etterpå sammen midt bak. Legg opp 38 m på p 5 med Alaska. Strikk 2 p rett over alle m. Videre strikkes det etter M.1 samtidig som det strikkes forkortede p slik: * Strikk 21 m, snu - les strikketips - og strikk 21 m tilbake. Strikk over alle m, snu og strikk tilbake * gjenta fra *-*. Når arb måler ca 135 cm – les Måletips – strikkes det 2 p rett over alle m. Fell av.

Montering: Sy sammen halsen midt bak.
Strikk opp 100-118 m rundt kanten øverst på halsen med Alaska på rundp 5. Strikk 1 omg rett samtidig som det felles jevnt fordelt til 88 m. Strikk 1 omg vrang. Videre strikkes det vrbord 3 r/ 5 vr. Fortsett slik til vrborden måler ca 12 cm. Fell løst av med rett over rett og vrang over vrang.

Heklekant: Det hekles en kant med Puddel på nål 7 øverst og nederst langs kantene på halsen. Hekle 1 fm i kanten midt bak på halsen, * hekle 2 lm, hopp over ca 2 cm, 1 fm *, gjenta fra *-* og avslutt med en kjm i fm på beg av omg.

= Flette: sett 3 m på hj.p foran arb, 3 r, 3 r fra hj.p
= Flette: sett 3 m på hj.p bak arb, 3 r, 3 r fra hj.p