DROPS / 104 / 43

DROPS 104-43 by DROPS Design

Rillestrikket sidelengs DROPS hals med knapper i ”Eskimo”.

DROPS design: Modell nr EE-160
--------------------------------------------------------

Størrelse: One size
Materialer: DROPS Eskimo fra Garnstudio
200 gr f.nr 33, rødmelert mix

DROPS Pinne nr 8 - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Bøffelhornknapp nr 536: 4 stk.

Strikketips: For hver gang man har snudd midt i arb taes første m løs av p som om den skulle strikkes rett, tråden strammes og det strikkes tilbake, dette gjøres for å unngå hull i alle vendingene.

Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.

Knapphull: Det felles til 4 knapphull på høyre stolpe slik fra vrangen: 1 knapphull = Strikk 2 m vr sm og lag 1 kast om p. På neste p strikkes kastet vridd (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre del) slik at hullet ikke blir så stort. Strikk 3 m, fell til 1. knapphull, strikk 5 m, fell til 2. knapphull, strikk 5 m, fell til 3. knapphull, strikk 5 m og fell til siste (4.) knapphull.

Hals: Legg opp 28 m på p 8 med Eskimo. De 2 første m (øverst på halsen) på p skal strikkes med 2 tråder Eskimo. Strikk 3 riller - se forkl over. Videre strikkes 1 p rett fra retten. Deretter strikkes det 1 p vrang samtidig som det felles til knapphull – se forkl over. Strikk 1 p rett. Videre strikkes det riller samtidig som det strikkes forkortede p slik: * Strikk 9 m, snu - les strikketips - og strikk 9 m tilbake, strikk 15 m, snu og strikk 15 m tilbake, strikk 1 rille over alle m * gjenta fra *-* - avpass etter 1 rapport - til arb måler ca 36 cm øverst. Videre strikkes det 3 p glstrikk og 3 riller som på begynnelsen av halsen. Fell av. Sy i knappene på venstre stolpe over de 3 p glstrikk.