DROPS / 104 / 11

DROPS 104-11 by DROPS Design

Virkad DROPS halsduk i ”Alpaca” och ”Vivaldi”.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Mått: ca 25 x 130 cm
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
100 gr nr 0100, natur
DROPS Vivaldi från Garnstudio
100 gr nr 06, natur

DROPS Virknål nr 5 – eller det nål nr du måste ha för att få 7 x 7 rutor på 10 x 10 cm med 1 tråd av varje kvalitet.

Kommentarer (66)

Mönster: Se diagram M.1.

Virkinfo: 1:a varvet på varje klöverblad (= i samma st virkas: 1 st, 3 lm, 1 st, 3 lm, 1 st,
3 lm, 1 st) virkas i den mittersta dst på föregående klöverblad - se Fig 1 .

Halsduk: Virka 39 lm (inkl 5 lm till att vända med) med 1 tråd av varje kvalitet med nål 5. Läs Virkinfo! Fortsätt att virka enligt M.1 tills det är virkat 12 varv på höjden. Fortsätt sedan att upprepa 7:e-12:e v tills arb mäter ca 130 cm – avsluta med 12:e v.

Virkad kant: Virka en kant runt halsdukens 3 sidor med rutmönster (dvs inte i klöverbladen) med nål 5 så här: 2 st om första bågen, * 1 lm, 2 st om nästa båge *, upprepa *-*. I hörnen virkas det så här:
2 st, 1 lm, 2 st.

= om lm-bågen virkas det så här: 1 fm, 1 halvst, 1 st, 1 dst, 1 st, 1 halvst, 1 fm.
= halvst
= dst
= fm

Erin 28.06.2017 - 18:43:

If I want to make it longer, how many CH do I add to the foundation?

DROPS Design 29.06.2017 kl. 08:09:

Dear Erin, if you want a longer scarf, repeat diagram in height. If you want it larger, cast on 3 extra chains for every repeat (skip 2 ch, 1 dc in next ch). You can make a swatch and calculate how many chains you need depending on the desired width. Happy crocheting!

Tuula Meri 20.11.2015 - 17:39:

T = ps piilosilmukka pitäisi olla ks kiinteä silmukka ?

DROPS Design 24.11.2015 kl. 16:22:

Kiitos! Ohje on nyt korjattu!

Jacqueline 31.03.2015 - 16:12:

Hallo, Wat een prachtige shawl!! Ik kan alleen niet vinden hoéveel garen ik hiervoor nodig heb.. Zou u me dat kunnen zeggen? Bijvoorbaat dank!! Mvg Jacqueline

DROPS Design 31.03.2015 kl. 20:40:

Beste Jacqueline, bij al onze patronen staan de benodigdheden bovenaan, naast de foto. Voor deze sjaal is dat: Materialen: DROPS Alpaca van Garnstudio, 100 gr nr. 0100, naturel En gebruik: DROPS Vivaldi van Garnstudio, 100 gr nr. 06, naturel

Mara 26.08.2013 - 11:32:

Einfach Vielen Dank

Miranda 03.01.2013 - 11:36:

Very beautiful design and it goes very fast, finished it in a couple of hours and it looks great. thanks

Alexandra Simoneit 27.12.2012 - 15:22:

Hallo,...habe gerade diesen Schal fertig gehäkelt...einfach super,...würde mir gerne passende Stulpen (Handgelenk)...aber weiß nicht genau wie die Blumen wirken mir dann zu groß...können sie mir helfen??..Danke im voraus..Alexa

DROPS Design 28.12.2012 kl. 16:38:

Hallo Alexa, das Modell mit den Blumen eignet sich tatsächlich nicht für Pulswärmer. Wir empfehlen Modell 104-14 passend dazu.

Tutnixzursache 14.11.2012 - 00:02:

Schade, schlechte Anleitung. Ich bin sicher genauer beschrieben könnte auch ich diesen Schal häkeln ...

Raiwin 16.04.2012 - 10:55:

Dear Someone, I'm just a beginner but totally interested in this pattern. I found such a tremendous problem (for me), I don't know that I should do M.1 completed without crochet edge then I will do a crochet edge later. Please help me

DROPS Design 16.04.2012 kl. 20:50:

This pattern is not really a beginner project. If you need help, we kindly ask you to go to the store where you bought the yarn. When you buy original Garnstudio yarn, you can be sure that you have bought yarn from a store that are specialized on DROPS patterns, and you will get all the help you may need. Our stores are always there to give their customers help, in store, by phone or email.

Tina 28.11.2011 - 18:50:

Habe den Schal gerade fertig gehäkelt, er ist wunderschön geworden... das ist sicher nicht der letzte den ich in diesem Muster häkle, werde ihn auch in anderen Farben machen... Einfach toll die einfache Anleitung

DROPS Design 05.07.2011 - 18:20:

Debi, thank you so much for spotting this translation mistake. Pattern is now fixed !

Kommentér oppskrift DROPS 104-11