DROPS / 102 / 25

DROPS 102-25 by DROPS Design

Settet består af: DROPS Hue og vanter i ”Silke-Alpaca” med snoninger og bobler og hæklet kant.

F.nr 6305, petrol: 250 gr i begge str.

DROPS Rundp (40 cm) og Strømpep nr 3,5 - eller den p du skal bruge for at få 19 m x 25 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Hæklenål nr 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 17 fm i bredden på 10 cm.

Mønster: Se diag. M.1, M.2 og M.3.

Hækleinfo: Første fm på hver omg erstattes med 1 lm. Hver omg afsluttes med 1 km i lm fra beg af omg.

Udtagningstips (gælder tommelf-kile):
Tag ud ved at slå om, på næste p strikkes omslaget drejet vrang for at undgå hul – dvs strik i bagerste m-bue i stedet for i foreste.
De nye m strikkes videre i vrang.

HUE
Hue: Arb strikkes rundt på rundp. Slå 90-100 m op på rundp 3,5 med Silke-Alpaca. Strik 1 omg ret. Fortsæt med 1 omg vrang samtidig med at der tages 10 m ud jævnt fordelt = 100-110 m. Strik M.1, derefter strikkes 1 omg vrang. Fortsæt med 1 omg ret samtidig med at der tages 8-10 m ud jævnt fordelt = 108-120 m. Fortsæt med M.2.
Samtidig når arb måler 5 cm tages der 1 m ind i hver 2. vr-parti. Når arb måler 8 cm tages der 1 m ind i de resterende vr-partier = 99-110 m. Når arb måler 11 cm tages der 1 m ind i hver 2. vr-parti. Når arb måler 14 cm tages der 1 m ind i de resterende vr-partier = 90-100 m. Fortsæt til arb måler 15-16 cm. Nu strikkes der 1 omg hvor alle vrang-m strikkes sammen 2 og 2 = 63-70 m. Skift til Strømpep når det ikke går at strikke på rundp længere. På næste omg strikkes alle ret-m sammen 2 og 2 = 45-50 m. Strik 1 omg ret samtidig med at alle m strikkes sammen 2 og 2 = 23-25 m. Træk tråden igennem de resterende m, træk sammen og hæft.

Hæklekant: Hækl 90-100 fm på nål 3,5 langs med opslåningskanten på huen - læs Hækleinfo! Nu hækles 1 omg fm samtidig med at der tages 6-10 m ind jævnt fordelt = 84-90 fm – der tages ind ved at springe over 1 m. Fortsæt med 1 fm i hver m til kanten måler ca 3 cm. Klip og sy tråden.

VANTER
Venstre vante: Arb strikkes rundt på Strømpep. Slå 30-35 m op på Strømpep 3,5 med Silke-Alpaca. Strik 1 omg ret og 1 omg vrang. Fortsæt med M.1. Når M.1 er strikket 1 gang i højden strikkes 1 omg vrang. Derefter strikkes der 1 omg ret samtidig med at der tages 4-3 m ud jævnt fordelt = 34-38 m.
Fortsæt således: 6-7 m vrang, M.3 (= 6 m) og 22-25 m vrang. Samtidig når arb måler 5-6 cm tages der ud til tommelf-kile på hver side af næst sidste m på omg: Tag 1 m ud på hver 4.omg totalt 3-4 gange = 7-9 tommelf-m – se Udtagningstips! Når arb måler 11-12 cm sættes de 7-9 m + 1 m på hver side (= 9-11 tommelf-m) på 1 tråd. Videre slåes der 3 nye m op bag kilen = 34-38 m. Strik videre til arb måler ca 15-17 cm (sørg for at der er strikket mindst 1 omg efter snoningen i M.3). Sæt 14-16 m på en tråd (= ovenpå hånden), behold de næste 7-8 m på p og sæt de sidste 13-14 m på en anden tråd (= indeni hånden).

Lillefinger: = 7-8 m, slå 2 nye m op mod m på trådene = 9-10 m. Strik glatstrik rundt i 5½ -6½ cm, derefter strikkes alle m sammen 2 og 2. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen.

Hånd: Sæt m fra trådene tilbage på p, saml i tillæg 2 m op mod lillefingeren = 29-32 m. Strik 2 omg glatstrik. Behold de 2 m som blev samlet op mod lillefingeren + 4-5 m ovenpå hånden og 4-4 m indeni hånden på p. Sæt de resterende m tilbage på hver sin tråd (10-11 m ovenpå hånden og 9-10 m indeni hånden).

Ringefinger: = 10-11 m, slå 1 ny m op mod m på trådene = 11-12 m. Strik glatstrik rundt i ca 7-8 cm, derefter strikkes alle m sammen 2 og 2. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen.

Langefinger: Sæt 5-5 m fra tråden ovenpå hånden + 4-5 m fra tråden indeni hånden tilbage på p, saml i tillæg 2 m op mod ringefingeren og slå 1 ny m op mod m på trådene = 12-13 m. Strik glatstrik rundt i ca 7½-8½ cm, derefter strikkes alle m sammen 2 og 2. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen.

Pegefinger: Sæt de resterende 10-11 m fra trådene tilbage på p, saml i tillæg 3 m op mod langefingeren = 13-14 m. Strik glatstrik rundt i ca 6½-7½ cm, derefter strikkes alle m sammen 2 og 2. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen.

Tommelf: Sæt m over tommelf-kilen på p og saml i tillæg 3 m op i kanten på bagsiden af tommelf-m = 12-14 m. Strik glatstrik rundt i ca 5½-6 cm, derefter strikkes alle m sammen 2 og 2. Klip tråden og træk den igennem de resterende m, træk sammen.

Hæklekant: Hækl 30-35 fm på nål 3,5 langs med opslåningskanten. Videre hækles der 1 fm i hver fm – læs Hækleinfo – til kanten måler 6 cm. Klip og sy tråden.

Højre vante: Strik som venstre men modsat, dvs efter M.1 strikkes der således:
22-25 m vrang, M.3 (= 6 m) og 6-7 m vrang.
Der tages ud til tommelf-kile på hver side af 2. m på omg i stedet for næst sidste.

= Boble - strik således: 1 vr, slå om, 1 vr, slå om, 1 vr i samme m (= 5 m), vend arb. Strik 4 p glatstrik med vr ud over disse 5 m. Derefter løftes 2.m på højre p over 1.m, videre løftes 3.m over 1.m, så løftes 4.m over 1.m og til sidst løftes 5.m over 1.m (= 1 m tilbage).
= Snoning: Sæt 2 m på hj.p bag arb, 2 r, 2 r fra hj.p.
= Snoning: Sæt 3 m på hj.p bag arb, 3 r, 3 r fra hj.p

Kommentarer (5)

Skriv din kommentar her!

Mia 17.07.2007 - 19:10:

Jättefin! Kanske en mössa som även jag skulle kunna ha? Ta med den!!

Maria 05.07.2007 - 22:36:

Rigtig sødt!

Malou 16.06.2007 - 22:53:

Snyggaste mössan en klar favorit. Måste bara med.

Marie 16.06.2007 - 22:49:

Väldigt snygg, blir dessutom extra fint i silka alpaca.

Lisbeth 04.06.2007 - 14:56:

Vældigt sødt sæt - det strikker jeg mig til vinter

Kommentere opskrift DROPS 102-25