DROPS / 103 / 3

DROPS 103-3 by DROPS Design

Settet består av: Dominostickad DROPS halsduk och rätstickat DROPS pannband i ”Alpaca”.

Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Halsduk:
Längd: ca 140 cm
Bredd: ca 28 cm
Garnåtgång: DROPS Alpaca från Garnstudio
50 gr nr 5565, vinrödmix
50 gr nr 3620, röd
50 gr nr 2925, orangemix
50 gr nr 3900, tomatröd
50 gr nr 3770, mörkrosa
50 gr nr 3650, rödmix
50 gr nr 3969, rödlilamix

Garnet till detta mönstret kostar 273kr. Läs mer.
DROPS St nr 3,5 - eller det st.nr du måste ha för att få riktig storlek på rutorna – se förkl nedan.

Stickfasthet:
23 m x 44 v i rätst = 10 x 10 cm.
1 ruta = ca 6 x 6 cm

Rätstickning (fram och tillbaka på st):
Sticka räta maskor på varje varv.

Rutornas färger och nummer:
Diagr 1 visar rutornas färger och ordningsföljd de är stickade i.
Upprepa rapporten.
1 dominoruta stickas så här:
Lägg upp 27 m på st 3,5.
varv 1 (= avigsidan): sticka räta m.
varv 2 (= rätsidan): Lyft 1 m, sticka 11 rm, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, sticka räta m v ut (= 12 m).
varv 3: Lyft 1 m, sticka räta m v ut.
varv 4: Lyft 1 m, sticka 10 rm, lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över, sticka räta m v ut.
Upprepa 3:e och 4:e v (med 1 rm mindre för varje gång), dvs att det minskas 2 m på mitten av rutan på vartannat v tills det är 1 m kvar på st, klipp tråden och drag den genom m.

Sticktips (gäller vid ihopstickning av rutor – se hänvisning i texten): Stick in st genom vänster hörn på 1:a rutan och sedan in genom höger hörn på 2:a rutan, drag tråden genom = 1 m.

Halsduk: Hela arb rätstickas. Dvs det stickas räta m på varje v till färdigt mått. Halsduken är stickad i dominorutor, dvs rutor i olika färger som är ihopstickade.
Obs! Alla varv startar från rätsidan (dvs i höger sida). Se Diagr 1 för färgordning.
1:a rutrad: Sticka de 3 första dominorutorna som det förklaras ovan – se färgerna efter Diagr 1. Alla rutorna ska ligga med den avslutande maskan pekandes uppåt.
2:a rutrad:

Höger kantruta: Lägg upp 13 m, sticka sedan 1 m i m mitt i sidan på 1:a rutan. Fortsätt och sticka upp 13 m längs höger sida överst på 1:a rutan = 27 m. Sticka rutan som de andra dominorutorna.

Mittrutor: Sticka upp 13 m ner längs vänster sida överst på 1:a rutan (starta med 1 m i topp-m på 1:a rutan), sticka 1 m mitt mellan 1:a och 2:a rutorna – läs Sticktips, fortsätt och sticka upp 13 m upp längs höger sida överst på 2:a rutan = 27 m. Sticka rutan som de andra dominorutorna. Sticka nästa ruta på samma sätt.

Vänster kantruta: Sticka upp 14 m överst på vänster sida på 3:e rutan, starta med att sticka upp 1 m i topp-m och avsluta med att sticka upp 1 m i uppläggningskanten (= mitt i sidan). Sedan läggs det upp 13 m på st = 27 m. Sticka rutan som de andra rutorna.
3:e rutrad: Sticka 3 rutor som mittrutorna på 2:a raden.
4:e rutrad: Sticka som 2:a rad.
Upprepa 3:e och 4:e rad (färgordningen fortsätts efter Diagr 1) tills arb mäter ca 140 cm. Avpassa så att det avslutas med en 3:e rad. Dvs avsluta med 3 dominorutor.

Pannband:
Storlek: one-size
Omkrets: ca 46 cm
Bredd: ca 13 cm
Material: DROPS Alpaca från Garnstudio
En rest av var färg på halsduken = 7 trådar.

DROPS St nr 7 - eller det st.nr du måste ha för att få 16 m i rätst på ca 13 cm i bredden med 7 trådar Alpaca .

Rätstickning (fram och tillbaka på st):
Sticka räta maskor på varje varv.

Lägg upp 16 m på st 7 med 1 tråd av varje färg = 7 trådar. Sticka rätst tills arb mäter ca 46 cm (eller önskad längd). Maska av löst.
Montering: Sy ihop kant i kant mitt bak.

Diagram

Neli 24.10.2015 - 21:47:

Would there be sufficient yarn left over to make a whole hat? And which model would you suggest of the ones available on the website? Something for a beginner/intermediate knitter (no cables and unforgiving patterns). Thank you

DROPS Design 26.10.2015 kl. 09:22:

Dear Neli, please click here for our basic patterns for hat. Happy knitting!

SCHENCKBECHER ALAYNE 17.01.2014 - 11:54:

Bonjour,une erreur s'est glissée dans les explications de l'écharpe domino;à la fin il faut lire: Répéter les rangs 1 à 4... et non Répéter les rangs 3 et 4...

DROPS Design 17.01.2014 kl. 15:02:

Bonjour Mme Schenckbecher, après vérification, on répète bien les rangs 3 et 4 (pour la façon de faire), mais on suit en même temps les couleurs et les 4 rangs du diagramme M.1. Bon tricot!

Lull Ross 16.10.2010 - 17:11:

Ingen

Lull Ross 16.10.2010 - 17:11:

Ingen

DROPS Design 09.01.2010 - 00:34:

Gracias Caty por tu comentario! Es lo que nos motiva a hacer de Garnstudio/DROPS Design un sitio en la web cada vez mejor!

Caty Padrón 08.01.2010 - 21:33:

Hola me encantan sus trabajos están padrísimos. Saludos desde San Luís Potosí Mexico

DROPS Design 12.03.2008 - 14:34:

Jo men de strikkes sammen... men det kan næste ikke forklares på en anden måde end hvad der står i opskriften. Se forklaringen efter 2.rude-række! Du kan også altid få hjælp hvis du tager strikketøjet med til en af vore forhandlere hvis du altså har købt garnet der.

Camilla 11.03.2008 - 15:34:

Hej Drops Jeg er i gang med Domino strik. Forstår godt hvordan man strikker første rude. MEN: når jeg så skal lave den anden så er jeg altså helt fortabt. Forstår ikke lige hvordan man sætter den sammen. Håber på hjælp hilsen camilla

Marie Bergström 24.02.2008 - 19:23:

Jag visste inte var jag skulle lägga in detta. Men jag måste fråga var kommer Drops Merion ull ifråN? I Sverige sändes ett program som heter Kallafakta som visar hur man plågar fåren för att få fin Merino ull som inte är angripen v ngn skadeinsekt. DE FLÅR BÅDA SKINKORNA UTAN BEDÖVNING, FÅREN SKRIKER OCH FÅR SEDAN GÅ MED ÖPPAN STORA SÅR DÄR KÖTT O BLOD ÄR FRITT, DETTA ÄR DET VÄRSTA JAG SETT I SAMBAND MED FÅR SKÖTSEL.Detta sker i Australien. Snälla Drops svara det är allvarligt!!!

Odile 15.11.2007 - 15:21:

Très joli modèle aux couleurs gaies

Kommentér oppskrift DROPS 103-3