Stripes and Tails by DROPS Design

Strikket jakke med vrangbord i DROPS Muskat Soft. Til barn i størrelser fra 5 til 14 år

Stikkord: jakker,

DROPS design: Modell nr R-024-bn
--------------------------------------------------------

Størrelse:
5/6 år - 7/8 år- 9/10 år- 11/12 år- 13/14 år
Str i cm:
110/116-122/128-134/140-146/152-158/164
Materialer: DROPS Muskat Soft fra Garnstudio
300-300-350-400-450 gr f.nr 05, rødmix

DROPS Rundpinne og Pinne nr 4
- eller den p du må ha for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS Rundpinne og Pinne nr 3,5 - til vrbord.
DROPS KantetsølvKnapp nr 534: 5-5-5-6-6 stk.

Vrbord: * 3 vr, 2 r *, gjenta fra *-*.

Knapphull: Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = fell 3. og 4. m fra kanten og legg opp 2 nye over de felte på neste p. NB: Det siste knapphullet felles etter det er strikket opp m til halskant.
Fell til knapphull når arb måler:
Str 5/6 år: 5, 12, 20, 27 og 35 cm.
Str 7/8 år: 5, 13, 21, 29 og 38 cm.
Str 9/10 år: 6, 14, 23, 31 og 40 cm.
Str 11/12 år: 6, 13, 21, 28, 36 og 43 cm.
Str 13/14 år: 6, 14, 22, 30, 38 og 45 cm.

Bolen: Arb strikkes frem og tilbake på rundp. Legg opp 156-166-176-186-191 m (inkl 7 stolpem i hver side) på rundp 3,5 med Muskat Soft. Strikk 1 p vrang. Neste p strikkes slik sett fra retten: 2 rillem, - se forkl over - * 2 r, 3 vr * gjenta fra *-* og avslutt med 2 r og 2 rillem. Gjenta dette til arb måler 2 cm. Skift til rundp 4. Øk 1 m i alle str = 157-167-177-187-192 m. Videre strikkes det glstrikk med vrangen ut, men de 7 ytterste m (= stolpe) i hver side strikkes i rille. Samtidig når arb måler 5-5-6-6-6 cm felles til knapphull på høyre stolpe - se forkl over. Når arb måler 9-10-11-12-13 cm byttes det til rundp 3,5 og neste p strikkes slik sett fra retten: 7 rillem (stolpe), * 3 vr, 2 r * gjenta fra *-* og avslutt med 3 vr og 7 rillem. Gjenta dette til arb måler 18-19-20-21-22 cm. Bytt til rundp 4 og fortsett med glstrikk med retten ut. Når arb måler 24-26-28-30-32 cm strikkes neste p slik: 39-42-44-47-48 m (= høyre forstk) fell 6 m til ermhull, 67-71-77-81-84 m (= bakstk) fell 6 m til ermhull, 39-42-44-47-48 (= venstre forstk). Videre strikkes delene ferdig hver for seg.

Bakstk = 67-71-77-81-84 m. Videre felles det til ermhull i hver side på hver 2.p slik: 2 m 1-1-1-2-2 ganger og 1 m 2-3-4-4-4 ganger = 59-61-65-65-68 m. Når arb måler 38-41-44-47-50 cm felles de midterste 25-27-29-29-32 m av til hals. Videre felles det 1 m på neste p mot halsen = 16-16-17-17-17 m tilbake på hver skulder. Fell av når arb måler 40-43-46-49-52 cm.

Høyre forstk = 39-42-44-47-48 m. Fell til ermhull som på bakstk = 35-37-38-39-40 m. Husk at de 7 ytterste m mot midt foran strikkes i rille og at det felles til knapphull. Når arb måler 34-37-39-42-44 cm settes de ytterste 14-16-16-17-18 m mot midt foran på en tråd. Videre felles det til hals mot midt foran på hver 2.p slik: 1 m 5 ganger = 16-16-17-17-17 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 40-43-46-49-52 cm.

Venstre forstk: Strikk som høyre men motsatt. Det felles ikke til knapphull.

Erme: Legg opp 47-52-52-57-57 (inkl 1 kantm i hver side) m på p 3,5 med Muskat Soft. Strikk 1 p vrang på vrangen. Videre strikkes det vr-bord - se forkl over- med 1 kantm i hver side. Fortsett vr-borden til arb måler 7 cm. Bytt til p 4 og strikk glstrikk til ferdig mål. Når arb måler 8 cm økes det 1 m i hver side på hver 2,5.-3,5.-3.-4.-3,5. cm totalt 9-8-10-9-10 ganger = 65-68-72-75-77 m. Når arb måler 34-37-40-43-45 cm felles det til ermtopp i hver side på hver 2.p slik: 3 m 1 ganger, 2 m 3 gang og 1 m 0-1-2-3-5 ganger. Videre felles det 2 m i hver side til arb måler 38-42-46-50-53 cm, deretter felles 3 m 1 gang i hver side. Fell av, ermet måler ca 39-43-47-51-54 cm.

Montering: Sy skuldersømmene. Strikk opp 66-71-76-81-86 m (inkl m fra tråden) med Muskat Soft på p 3,5 rundt halsen og strikk neste p sett fra retten slik: 7 m rille, * 2 vr, 3 r * gjenta fra *-* og avslutt med 2 vr og 7 m rille. Fortsett vrborden, samtidig felles det til knapphull - se forkl over - på høyre stolpe når halskanten måler 1 cm. Fell av når halskanten måler 2 cm. Sy i ermene. Sy erm- og sidesøm i ett innenfor 1 kantm. Sy i knappene på venstre stolpe.

Diagram

Sandra Maguire 22.07.2018 - 15:56:

How can I estimate the space between buttonholes? I am working on size 9-10.

DROPS Design 22.07.2018 kl. 20:47:

Hi Sandra, you have to follow the instructions at the beginning of the pattern. For size 9/10 years The buttonholes have to be worked every 6, 14, 23, 31 and 40 cm. Happy knitting!

Fran Mallory 03.01.2017 - 18:11:

Can I get a sizing table for the age sizes listed. I began this for my 10 yr old and thougg guard was spot on this garment seems huge. If I use her jeans I can wrap the beginning ribbing using mid point placed at middle back with each front edge wrapping across to opposite hip. Thanks for any US size chart that corresponds to age options in pattern

DROPS Design 04.01.2017 kl. 08:48:

Dear Mrs Mallory, you will find a measurement chart at the bottom of the pattern, the measurements are in cm, taken flat from side to side. Compare these to a similar garment she has and like the shape to find out the matching size. Read more here. Happy knitting!

Sonja 23.11.2014 - 05:15:

What length circular needle should I use to make a size 9/10?

DROPS Design 24.11.2014 kl. 11:06:

Dear Sonja, you can use either a 60 cm or a 80 cm long circular needle in this size, you will work body back and forth on needle on circular needle. Happy knitting!

Bee Jolly 08.10.2014 - 15:36:

I'm making this cardigan for my niece and have found the instructions fairly clear. However, I'm now at sleeve stage and realise that 'reverse stocking stitch' was only intended for bottom of cardigan not the whole body of cardigan. I can't visualise the finished item - would you do sleeves in 'reverse stocking stitch' too or would the contrast look ok or worst scenario, should I do body part again. Could you also explain edge st. Thanks. Kind regards Bee

DROPS Design 08.10.2014 kl. 17:12:

Dear Mrs Jolly, you could work sleeve to the end and then decide before assembly how you rather want to sew them ? Edge sts are used for sewing afterwards. Happy knitting!

Drops Design 07.03.2011 - 09:25:

Ja, det stemmer. Hvis du synes at du er nødt til at samle flere m op, så kan du altid justere maskeantallet til 76 på næste p. God fornøjelse!

U Olsen 07.03.2011 - 09:24:

Skal kun opsamle 76 masker i halsen på str. 9/10 år og det er incl 16 masker på hvert forstykke. DVS der er 44 masker tilbage og alene på ryggen lukkes der 29 masker af midt bag. Kan det virkelig være rigtigt at man så kun skal samle 76 masker af ialt?

Drops/Gun 20.02.2008 - 21:18:

Ilmoitamme tästä suunnitteluosastoomme ja tarkistamme asian.

K Vuopala 16.02.2008 - 22:41:

Hei, Täsmennys: kokoon 122-128 ei riitä 300g, tarvitaan 350! (Neuletiheyden ollessa ohjeen mukainen)

J.orjasniemi 26.02.2007 - 13:16:

Olisin toivonut ohjetta mallille.

Marianne 03.01.2007 - 19:07:

Super flot

Kommentér oppskrift DROPS Children 15-7