DROPS / 99 / 28

Summer Sweetheart by DROPS Design

Heklet DROPS bikinitopp og DROPS skjørt i ”Muskat”. Str XS-XL

DROPS design: Modell nr R-478-479
--------------------------------------------------------

Bikinitopp:
Størrelse: A-skål - B-skål - C-skål
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
100 gr f.nr 18, hvit

Skjørt:
Størrelse: XS - S - M - L - XL
Materialer: DROPS Muskat fra Garnstudio
250-250-300-300-350 gr f.nr 18, hvit

DROPS Heklenål nr 4 – eller den nålen du må ha for å få 16 st x 10 rader på 10 x 10 cm.
DROPS Perlemorknapp u/hull, nr 523 – 2 stk

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: halterneck, ovenfra og ned, type oppskrift: bikinier, sett, skjørt,
Garntype
Deals fra
DROPS MUSKAT UNI COLOUR (50g)
14.70 NOK

Hekleinfo: Første st på hver omg erstattes av 3 lm. Første fm på omg erstattes av 1 lm. Hver omg avsluttes med 1 kjm i første st/fm/lm.

Felletips (gjelder bikinitoppen):
Fell slik på beg av omg: Hekle kjm over det ant st som skal felles.
Fell slik på slutten av omg: Snu når det gjenstår det ant st som skal felles.

Øketips (gjelder skjørtet): Det økes ved å hekle 2 st i 1 st.

Bikinitopp:
Høyre skål: A-skål hekles tom 10.omg. B-skål hekles tom 12.omg. C-skål hekles tom 14.omg.
Hekle 4 lm på nål 4 med Muskat og sett de sammen til 1 ring med 1 kjm. Les Hekleinfo!
1.omg: Hekle 5 fm om ringen.
2.omg: Hekle 2 st i hver fm = 10 st.
3.omg: Hekle 2 st i hver st = 20 st.
4.omg: *Hekle 4 lm, hopp over 1 st, 1 fm i neste st*, gjenta fra *-* = 10 lm-buer.
5.omg: Hekle 4 st i hver lm-bue = 40 st.
6.omg: *Hekle 3 lm, hopp over 1 st, 1 fm i neste st*, gjenta fra *-* = 20 lm-buer.
7.omg: Hekle 3 st i hver av de 2 første lm-buene, *2 st i neste lm-bue, 3 st i hver av de 2 neste lm-buene *, gjenta fra *-* = 54 st.
8.omg: *Hekle 3 lm, hopp over 2 st, 1 fm i neste st, 3 lm, hopp over 2 st, 1 fm i neste st 3 lm, hopp over 1 st, 1 fm i neste st*, gjenta fra *-* og avslutt med 3 lm, hopp over 2 st, 1 fm i neste st, 3 lm, hopp over 2 st og 1 kjm på beg av omg = 20 lm-buer.
9.omg: Hekle 3 st i første lm-bue,*4 st i neste lm-bue, 3 st i neste lm-bue*, gjenta fra *-* og avslutt med 4 st i siste lm-bue = 70 st
10.omg: *Hekle 3 lm, hopp over 2 st, 1 fm i neste st, 3 lm, hopp over 3 st, 1 fm i neste st*, gjenta fra *-* = 20 lm-buer. (A-skål avsluttes her).
11.omg: Hekle 4 st i hver lm-bue = 80 st
12.omg: *Hekle 4 lm, hopp over 3 st, 1 fm i neste st*, gjenta fra *-* = 20 lm-buer. (B-skål avsluttes her).
13.omg: Som 11.omg = 80 st.
14.omg: Som 12.omg = 20 lm-buer. (C-skål avsluttes her).

Videre hekles skulderstroppen, fortsett fra siste omg på skålen, det hekles nå frem og tilbake.
1.rad: Hekle 3 st i første lm-bue, 1 st i første fm, *3 st i neste lm-bue, 1 st i neste fm*, gjenta fra *-* totalt 2 ganger = 12 st. Snu arb.
2.rad: Hekle 1 st i hver st, men fell 2 st i hver side – les Felletips = 8 st. Snu arb.
3.rad: Hekle 1 st i hver st, men fell 2 st i hver side = 4 st. Snu arb.
4.rad: Hekle 1 st i hver st til skulderstroppen måler ca 28 cm, eller ønsket lende. Klipp og fest tråden.

Ryggstroppen hekles slik: I 5.lm-bue til venstre for halsstroppen hekles det slik: 4 st, 1 st i neste fm og 4 st i neste lm-bue = 9 st (1.rad)
2.rad: Hekle 1 st i hver st, men fell 2 st i hver side – les Felletips = 5 st.
3.rad: Hekle 1 st i hver st, men fell 1 st i hver side = 3 st.
4.rad: Hekle 1 st i hver st til arb måler ca 30 cm eller til ønsket mål. Klipp og fest tråden.

Venstre skål: Hekle som høyre, men ryggstroppen hekles i 5.lm-bue til høyre for halsstroppen.

Sammenhekling: Hekle fra den høyre skålen. I 4.lm-bue fra skulderstroppen, på motsatt side av ryggstroppen hekles det 4 st. Hekle 5 rader med 1 st i hver st. Sy fast til den venstre skålen.

Heklekant: Rundt alle kantene på bikinitoppen (også rundt stroppene og sammenheklingen) hekles det en kant slik: *1 fm, hopp over 2 cm, 6 st i samme st fra bikinien, hopp over 2 cm*, gjenta fra *-*.

Knapper: Sy 1 knapp på halsstroppen og 1 knapp til ryggstroppen. Reguler selv hvor knappene skal sitte og kneppes i forhold til ønsket mål.

SKJØRT:

Skjørt: Arb hekles rundt – ovenfra og ned. Les Hekleinfo! Hekle 151-171-187-203-231 lm på nål 4 med Muskat og sett de sammen til 1 ring. Hekle 1 st i hver av de 3 første lm, *hopp over 1 lm, hekle 1 st i hver av de neste 3 lm*, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i første st = 114-129-141-153-174 st. Videre hekles det 1 st i hver st. Når arb måler 10,15 og 20 cm økes det 5 st jevnt fordelt på omg – les Øketips = 129-144-156-168-189 st. Når arb måler 25-26-27-28-29 cm økes det 48 st jevnt fordelt =177-192-204-216-237 st. Når arb måler 35-36-37-38-39 cm hekles en avsluttende kant.

Heklekant: Langs nederkant av skjørtet hekles det en kant slik: *1 fm, hopp over 2 cm, 6 st i samme st fra skjørtet, hopp over 2 cm*, gjenta fra *-*. Klipp og fest tråden.

Tvunnet snor: Klipp 2 tråder à 3 meter. Tvinn dem sammen til de gjør motstand, legg snoren dobbelt og den vil tvinne seg igjen. Knyt en knute i hver ende.
Tre snoren opp og ned i 2.omg øverst på skjørtet, start midt foran.