DROPS / 101 / 11

DROPS 101-11 by DROPS Design

Lyhyt Sileäneuleinen DROPS takki ”Alpaca”-langasta jossa virkatut reunukset. ” - Pilvisenä päivänä sopii söpö pitkähihainen bolero. Virkattu napinpäällys tekee vaatteesta erikoisen!”

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

Koko: S - M - L - XL - XXL

Langanmenekki: Garnstudion DROPS Alpaca:
250-250-250-300-300 g nro 8105, vaalea harmaansininen

DROPS Puikot nro 3.
DROPS Virkkuukoukku nro 3.

DROPS Vaalea Puunappi (503): 1 kpl.

Neuletiheys: 24 s x 32 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: pitsineule, ohjetyyppi: bolero,

Takakappale: Työ neulotaan edestakaisin puikoilla. Luo puikoille nro 3 Alpaca-langalla 88-98-108-120-134 s (sis. 1 reuna-s kummassakin reunassa). Neulo 2 krs oikein ja jatka tämän jälkeen neulomalla sileää neuletta. Samanaikaisesti kun työn pituus on 4-4-5-5-6 cm, lisää kummassakin reunassa 2½ cm:n välein 5 x 1 s = 98-108-118-130-144 s. Kun työn korkeus on 17-18-19-20-21 cm, päätä kummassakin reunassa kädenteitä varten joka 2. krs: 1-1-1-1-2 x 3 s, 1-2-3-5-6 x 2 s ja 2-3-4-4-4 x 1 s = 84-88-92-96-100 s. Jatka neulomista kunnes työn korkeus on 33-35-37-39-41 cm, päätä nyt keskimmäiset 38-40-40-42-42 s pääntietä varten. Päätä vielä seuraavalla krs:lla 2 s pääntien reunasta = 21-22-24-25-27 s jäljellä kummallakin olalla. Jatka neulomista kunnes työn korkeus on 35-37-39-41-43 cm. Päätä s:t löyhästi.

Vasen etukappale: Luo puikoille nro 3 Alpaca-langalla 44-49-54-60-67 s (sis. 1 reuna-s sivussa). Neulo 2 krs oikein ja jatka tämän jälkeen neulomalla sileää neuletta. Tee lisäykset sivussa kuten takakappaleessa = 49-54-59-65-72 s. Kun työn korkeus on 17-18-19-20-21 cm, päätä kädentietä varten kuten takakappaleessa = 42-44-46-48-50 s. Kun työn korkeus on 23-25-27-28-30 cm, päätä etureunan uloimmat 7-8-8-9-9 s:t pääntietä varten. Päätä vielä joka 2. krs: 3 x 2 s ja 6 x 1 s, sitten joka 4. krs: 2 x 1 s = 21-22-24-25-27 s jäljellä olkaa varten. Neulo kunnes työn korkeus on 35-37-39-41-43 cm. Päätä s:t löyhästi.

Oikea etukappale: Neulo vasemman etukappaleen peilikuvaksi.

Hiha: Luo puikoille nro 3 Alpaca-langalla 62-64-68-68-72 s (sis. 1 reuna-s kummassakin reunassa). Neulo 2 krs oikein ja jatka tämän jälkeen neulomalla sileää neuletta lopulliseen mittaan asti. Samanaikaisesti kun työn pituus on 4-5-5-5-3 cm, lisää kummassakin reunassa 1 s yht. 8-9-9-12-14 x 3½-3-3-2-2 cm:n välein = 78-82-86-92-100 s. Kun hihan korkeus on 32-33-33-32-31 cm, päätä kummassakin reunassa hihanpyöriötä varten joka 2. krs: 1 x 3 s, 5 x 2 s ja 1-2-2-4-6 x 1 s. Päätä vielä kummassakin reunassa 2 s kunnes työn korkeus on 39-40-41-41-41 cm, päätä lopuksi kummassakin reunassa 1 x 3 s. Päätä jäljellä olevat s:t, työn korkeus on n. 40-41-42-42-42 cm.

Viimeistely: Ompele olkasaumat. Ompele hiha- ja sivusaumat yhden reuna-s:n sisäpuolelta.

Virkatut reunukset:
Etu- ja takakappale: Virkkaa reunus etu- ja takakappaleen ympäri koukulla nro 3 ja Alpaca-langalla. Aloita alimpana oikeasta etureunasta, virkkaa ylös pitkin etukappaletta, pääntien ympäri, alas pitkin toista etukappaletta ja pitkin etu- ja takakappaleen koko alareunaa. Virkkaa näin:
1. krs: 1 ks ensimmäiseen s:aan, * 1 kjs, jätä 1 s väliin, 1 ks seuraavaan s:aan *, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan.
2. krs: 1 ks edellisen krs:n ensimmäiseen ks:aan, * 1 kjs edellisen krs:n kjs:n päälle, 1 ks seuraavaan ks:aan *, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n alussa olevaan ks:aan.
Seuraava krs virkataan ylös pitkin oikeaa etureunaa, pääntien ympäri ja alas pitkin vasenta etureunaa.
3. krs: 1 ks ensimmäiseen ks:aan, * 3 kjs, 1 p ensimmäiseen näistä 3 kjs (= 1 nirkko), jätä edellisen krs:n ks väliin, 1 ks seuraavaan ks:aan *, toista *-*.

Etureunus: Virkkaa vielä 3 krs pitkin molempia etureunoja etureunusta varten.
4. krs: käännä työ, 2 kjs, * 1 ks edellisen krs:n toiseen kjs:aan (= ylimpänä nirkkoon), 3 kjs, 1 p ensimmäiseen näistä 3 kjs *, toista *-*.
Toista 4. krs vielä 2 kertaa = yht. 6 krs pitkin etureunaa. Katkaise lanka.

Kalvosimet: Virkkaa kalvosimet hihojen alareunoihin. Virkkaa 1., 2. ja 3. krs kuten etu- ja takakappaleessa. Virkkaa tämän jälkeen vielä 3 krs kuten etureunuksessa, mutta virkkaa nyt suljettuna virkkauksena.

Viimeistely:
Virkattu nappi: Virkkaa 1 napinpäällys koukulla nro 3 ja Alpaca-langalla näin:
virkkaa 2 kjs, virkkaa sitten 16 p ensimmäiseen näistä 2 kjs, virkkaa lopuksi 1 ps ylimpänä ensimmäiseen p:seen (= 1. krs).
2. krs: Virkkaa 1 ks jokaiseen p:seen ja virkkaa lopuksi 1 ps krs:n ensimmäiseen ks:aan.
3. krs: Virkkaa 3 kjs, 1 p joka toiseen ks:aan, ja virkkaa lopuksi 1 ps kolmanteen kjs:aan krs:n alussa = 8 p.
Laita nappi päällyksen sisään, harsi reunan ympäri ja kiristä.
Kiinnitä nappi etureunuksen keskelle n. 1 cm pääntien alapuolelle.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 101-11 alkuperäisohjeeseen.