DROPS / 100 / 26

DROPS 100-26 by DROPS Design

DROPS bolero jakke med Bladmønster i ”Salsa”. Str XS-XL

Størrelse: XS - S - M - L - XL
Målene på måleskitsen kan virke lidt små men tøjet bliver meget elastisk så strik den str du normalt bruger.
Materialer: DROPS Salsa
200-200-250-250-300 gr nr 02, natur/rosameleret

DROPS Rundp nr 8 – eller den p du skal bruge for at få 13 m x 17 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Kantet sølvknap, nr 534: 5 stk.

Kommentarer (19) FAQ
Bladmønster: Se diag M.1. Diag viser mønsteret set fra retsiden.

Indtagningstips (raglanindtagning):
Alle indtagninger sker fra retsiden. Der tages ind på hver side af alle mærketråde.
Tag ind således efter mærketråden: 2 r sm.
Tag ind således før mærketråden: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.

Måletips: Pga tyngden i garnet skal alle længdemål gøres når arb holdes op, ellers vil boleroen blive for lang når den tages på.

Knaphul: Der lukkes af til knaphul på højre forkant: 1 knaphul = luk 2.m af fra midt foran. På næste p slåes der 1 ny m op over den aflukkede.
Luk af til knaphul når arb måler:
Str XS: 2, 10, 17, 24 og 31 cm
Str S: 2, 10, 17, 25 og 32 cm
Str M: 2, 10, 18, 26 og 33 cm
Str L: 2, 10, 18, 26 og 34 cm
Str XL: 3, 12, 20, 28 og 36 cm

Rygstk: Læs hele afsnittet før det strikkes, arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Buk rundp dobbelt og slå 41-47-51-59-63 m op (inkl 1 kantm i hver side) over 2 pinde nr 8 med Salsa (dette gøres for at opslånings-kanten skal blive elastisk). Træk den ene p ud og strik 2 p ret og 2 p glatstrik (1.p = retsiden).
Nu strikkes næste p således fra retsiden:
Str XS: 1 kantm, 5 m glatstrik, M.1B over de næste 28 m, 6 m glatstrik og 1 kantm.
Str S: 1 kantm, 1 m glatstrik, M.1A (= 7 m), M.1B over de næste 28 m, M.1C (= 8 m), 1 m glatstrik og 1 kantm.
Str M: 1 kantm, 3 m glatstrik, M.1B over de næste 42 m, 4 m glatstrik og 1 kantm.
Str L: 1 kantm, M.1B over de næste 56 m, 1 m glatstrik og 1 kantm.
Str XL: 1 kantm, 2 m glatstrik, M.1A (= 7 m), M.1B over de næste 42 m, M.1C (= 8 m), 2 m glatstrik og 1 kantm.

Fortsæt mønsteret således til rapporten er strikket 2 gange i højden - OBS: I Str XS strikkes M.1A og M.1C på hver side af M.1B når mønsteret strikkes 2.gang i højden så mønsteret forlænges ud mod siden.
Efter M.1 fortsættes der i glatstrik. Samtidig når arb måler 5 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 3.-3.-4.-4.-4. cm totalt 5 gange = 51-57-61-69-73 m – de nye m strikkes i glatstrik. Når arb måler 23-24-25-26-27 cm lukkes 1 kantm i hver side = 49-55-59-67-71 m. Læg arb til side og strik forstk.

Højre forstk: Slå 25-28-30-34-36 m op (inkl 1 kantm i siden og 4 forkantm) over 2 pinde nr 8 med Salsa. Træk den ene p ud og strik 2 p ret og 2 p glatstrik (1.p = retsiden) men de 4 forkantm strikkes i ret på hver p op til halsen. Nu strikkes næste p således fra retsiden (dvs fra midt foran):
Str XS: 4 forkantm, M.1B (= 14 m), 6 m glatstrik og 1 kantm.
Str S: 4 forkantm, M.1B (= 14 m), M.1C (= 8 m), 1 m glatstrik og 1 kantm.
Str M: 4 forkantm, M.1A (= 7 m), M.1B (= 14 m), 4 m glatstrik og 1 kantm.
Str L: 4 forkantm, M.1B over de næste 28 m, 1 m glatstrik og 1 kantm.
Str XL: 4 forkantm, M.1A (= 7 m), M.1B (= 14 m), M.1C (= 8 m), 2 m glatstrik og 1 kantm.
Fortsæt mønsteret til rapporten er strikket 2 gange i højden -husk knaphul på forkanten - se forkl over, derefter strikkes der glatstrik (husk at strikke M.1C i Str XS efter M.1B anden gang M.1 strikkes i højden).
Samtidig når arb måler 5 cm tages der ud i siden som på rygstk = 30-33-35-39-41 m. Når arb måler 23-24-25-26-27 cm lukkes 1 kantm i siden = 29-32-34-38-40 m. Læg arb til side og strik venstre forstk.

Venstre forstk: Slå op og strik som højre men modsat, dvs at 1.p med M.1 strikkes således fra retsiden (dvs fra siden):
Str XS: 1 kantm, 5 m glatstrik, M.1B (= 14 m), 1 m glatstrik og 4 forkantm.
Str S: 1 kantm, 1 m glatstrik, M.1A (= 7 m), M.1B (= 14 m), 1 m glatstrik og 4 forkantm.
Str M: 1 kantm, 3 m glatstrik, M.1B (= 14 m), M.1C (= 8 m) og 4 forkantm.
Str L: 1 kantm, M.1B over de næste 28 m, 1 m glatstrik og 4 forkantm.
Str XL: 1 kantm, 2 m glatstrik, M.1A (= 7 m), M.1B (= 14 m), M.1C (= 8 m) og 4 forkantm.

Bærestk: Sæt de 29-32-34-38-40 m fra højre forstk på p, slå 43-45-47-49-51 m op til ærme (slå op over 2 pinde så opslånings-kanten bliver elastisk), sæt de 49-55-59-67-71 m fra rygstk ind på p, slå 43-45-47-49-51 m op til ærme (over 2 pinde) og sæt de sidste 29-32-34-38-40 m fra venstre forstk ind på p = 193-209-221-241-253 m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange imellem ryg- og forstk og ærmer (= 4 mærketråde).
Videre strikkes M.1 således (1.p = retsiden):
Str XS: 4 forkantm, M.1B, M.1C, 3 m glatstrik, mærketråd, 7 m glatstrik, M.1A, M.1B, M.1C, 7 m glatstrik, mærketråd, 3 m glatstrik, M.1A, M.1B over de næste 28 m, M.1C, 3 m glatstrik, mærketråd, 7 m glatstrik, M.1A, M.1B, M.1C, 7 m glatstrik, mærketråd, 3 m glatstrik, M.1A, M.1B, 1 m glatstrik og 4 forkantm.
Str S: 4 forkantm, M.1B, M.1C, 6 m glatstrik, mærketråd, 8 m glatstrik, M.1A, M.1B, M.1C, 8 m glatstrik, mærketråd, 6 m glatstrik, M.1A, M.1B over de næste 28 m, M.1C, 6 m glatstrik, mærketråd, 8 m glatstrik, M.1A, M.1B, M.1C, 8 m glatstrik, mærketråd, 6 m glatstrik, M.1A, M.1B, 1 m glatstrik og 4 forkantm.
Str M: 4 forkantm, M.1A, M.1B, M.1C, 1 m glatstrik, mærketråd, 9 m glatstrik, M.1A, M.1B, M.1C, 9 m glatstrik, mærketråd, 1 m glatstrik, M.1A, M.1B over de næste 42 m, M.1C, 1 m glatstrik, mærketråd, 9 m glatstrik, M.1A, M.1B, M.1C, 9 m glatstrik, mærketråd, 1 m glatstrik, M.1A, M.1B, M.1C og 4 forkantm.
Str L: 4 forkantm, M.1B over de næste 28 m, 6 m glatstrik, mærketråd, 3 m glatstrik, M.1B over de næste 42 m, 4 m glatstrik, mærketråd, 5 m glatstrik, M.1B over de næste 56 m, 6 m glatstrik, mærketråd, 3 m glatstrik, M.1B over de næste 42 m, 4 m glatstrik, mærketråd, 5 m glatstrik, M.1B over de næste 28 m, 1 m glatstrik og 4 forkantm.
Str XL: 4 forkantm, M.1A, M.1B, M.1C, 7 m glatstrik, mærketråd, 4 m glatstrik, M.1A, M.1B over de næste 28 m, M.1C, 4 m glatstrik, mærketråd, 7 m glatstrik, M.1A, M.1B over de næste 42 m, M.1C, 7 m glatstrik, mærketråd, 4 m glatstrik, M.1A, M.1B over de næste 28 m, M.1C, 4 m glatstrik, mærketråd, 7 m glatstrik, M.1A, M.1B, M.1C og 4 forkantm.
Fortsæt mønsteret således (M.1 strikkes nu 1 gang i højden, derefter fortsættes der i glatstrik til færdig mål). Samtidig på 3.p i M.1 starter indtagningen til raglan. Der tages 1 m ind på hver side af alle mærketråde (= 8 indtagninger pr p) - se Indtagningstips. Tag ind på hver 2.p totalt 12-13-14-15-16 gange - de m som ikke går op i mønsteret når der tages ind strikkes i glatstrik.

Halsudskæring: Samtidig når arb måler 32-33-34-35-37 cm sættes de yderste 7-8-8-9-10 m i hver side på 1 tråd til hals. Videre lukkes der af mod halsen i hver side på hver 2.p: 2 m 3-3-3-4-4 gange og 1 m 2-3-4-4-4 gange. Efter alle indtagninger er der ca 67-71-73-79-81 m tilbage på p.

Hals: Strik ca 14 til 22 m op på hver side af halsen foran (inkl m på tråden) og sæt alle m på p 8 = ca 95 til 125 m på p. Strik 1 p ret fra vrangen samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til ca 66-70-72-76-78 m (der tages ikke ind over forkanterne). På næste p lukkes der af med ret fra retsiden.

Montering: Sy sidesømmene indenfor 1 kantm. Sy knapperne i.

= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse over.
= tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 2 ret sammen, løft den løse m over.

Thamara 30.10.2013 - 16:34:

Ik vind dit een geweldig patroon en zou deze graag willen maken met Drops SALSA. Ik lees echter dat deze niet meer in de collectie zit. Is Drops SALSA toch nog ergens verkrijgbaar of komt het misschien weer terug in de collectie?(ik hoop het zo!!!) Want met name de aparte structuur van dit materiaal maakt het vestje zo bijzonder. Graag hoor ik uw reactie.

DROPS Design 31.10.2013 kl. 13:39:

Beste Tamara. DROPS Salsa is inderdaad niet meer in het assortiment en op dit moment zijn er geen plannen om het garen terug te nemen. Salsa was een "lintjesgaren" en deze soort garen is verkrijgbaar van andere merken. Vraag eventueel advies bij jouw garenwinkel. Veel breiplezier.

AH 15.07.2010 - 19:31:

This is such a great pattern. Please translate this into American English. Thank you.

Lisa 03.11.2008 - 15:03:

Problems with stitch number under Yoke directions, when putting all stitches on. After the 2nd marker, when adding the back piece, the directions are missing for 7 stitches. Help!!

Sietske 21.05.2007 - 14:29:

Graag zou ik willen weten of je bij het breien van het telpatroon en de tweede herhaling ervan ook de 3 rijen lege hokjes erboven moet breien in tricotsteek. graag verneem ik dit van u met vriendelijke groet s.veltkamp

Sanne 17.02.2007 - 16:58:

Utrolig sød model, glæder mig til at kunne strikke den til et par smarte tynde sommer bukser

Tinna 17.01.2007 - 14:14:

Utrolig sød og feminin. Den vil jeg strikke.

Kathi 14.01.2007 - 23:39:

total süß

siv 06.01.2007 - 13:13:

Kjempesøt sommertopp som er veldig anvedelig.

Marianne 03.01.2007 - 19:25:

Super flot

jane 01.01.2007 - 17:30:

den er meget yndig

Kommentere opskrift DROPS 100-26