DROPS Extra / 0-388

DROPS Extra 0-388 by DROPS Design

DROPS bluse og halstørklæde i Uld-Flamé

Bluse:
Størrelse: XS/S - S/M - L - XL

Blusen bliver noget smallere end angivet på måleskitsen pga Ribben.

Materialer: DROPS Uld-Flamé fra Garnstudio
600-650-750-800 gr f.nr 16, rustblomme-mel

DROPS Rundp og strømpep nr 9.
Strikkefasthed: Husk p.nr er vejledende 10 m x 14 p på p 9 og glatstrik = 10 x 10 cm.

Indtagningstips (gælder raglanindtagningen):
Tag ind således 3 m før mærketråden: 2 r sm, 2 r (mærketråden sidder midt imellem disse 2 m), tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 r, løft den løse m over. OBS: På omg uden indtagning må m på hver side af de 2 r ved hver mærketråd, strikkes r så der bliver 4 r som ligger op langs raglanen hele vejen op.

Strikketips: Hvis strikkefastheden ikke stemmer i højden og der strikkes for stramt vil raglanindtagningen blive for kort og ærmegabet for lille. Dette kan justeres ved at strikke 1 ekstra p uden indtagning med jævne mellemrum mellem indtagningerne.

Ryg- og forstykke: Slå 80-92-104-116 m op på rundp 9 med uld-Flamé og strik Rib således: 1 vr, sæt 1 mærketråd i denne m (= siden), * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-* over 36-42-48-54 m, 3 r, 1 vr, sæt 1 mærketråd i denne m (= siden), * 3 r, 3 vr *, gentag fra *-* over 36-42-48-54 m, 3 r. Fortsæt Ribben således. Husk på strikkefastheden! Når arb måler 12 cm tages der 1 m ud på venstre side af m med mærketråd i hver side - de nye m strikkes vr. Når arb måler 24 cm tages der 1 m ud på højre side af m med mærketråd i hver side = 84-96-108-120 m (Ribben går nu op i 3 r, 3 vr hele vejen rundt). Når arb måler 33-34-34-35 cm lukkes der 7 m af i hver side til ærmegab (= 2 r, 3 vr, 2 r) = 35-41-47-53 m tilbage på for- og rygstk. Læg arb til side og strik ærmerne.

Ærme: Slå 30-30-36-36 m op på strømpep 9 med uld-Flamé og strik Rib med 3 r og 3 vr hele vejen rundt – sørg for at der kommer 3 r midt under ærmet. Når arb måler 14 cm tages der ud på hver side af de 3 r midt under ærmet: 1 m på hver 17.-17.-16.-16. omg totalt 3 gange - de nye m strikkes ret = 36-36-42-42 m. Når arb måler 51-51-49-48 cm lukkes der 7 m af midt under ærmet (= 7 r) = 29-29-35-35 m tilbage på p. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

Bærestk: Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der blev lukket af til ærmegab = 128-140-164-176 m. Sæt 1 mærketråd i alle overgange mellem ryg- og forstykke og ærmer = 4 mærketråde. Strik 3-5-2-3 omg før raglanindtagningen starter.

Raglanindtagning: Læs Strikketips! Der tages 1 m ind på hver side af alle mærketråde (= 8 indtagninger) - se Indtagningstips! Tag ind på hver 2.omg: 10-10-13-13 gange. Samtidig når arb måler 46-48-50-52 cm midt foran sættes de midterste 7-13-13-17 m på 1 tråd til hals - arb strikkes færdig frem og tilbage fra midt foran. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2.p: 1 m 2 gange. Efter alle indtagninger til raglan og hals er der 37-43-43-51 m tilbage på p og arb måler ca 54-56-58-60 cm op til skulderen.

Hals: Strik ca 15 til 25 m op foran i halsen (inkl m på tråden) = ca 52 til 76 m på p. Strik 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr, derefter strikkes der 1 omg r samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 42-48-48-54 m - OBS: Der tages ikke ind over de midterste 9 m foran. Fortsæt i Rib (= 3 r/ 3 vr) – sørg for at Ribben stemmer med ryg- og forstykke over de midterste 9 m foran. Når halsen måler 12 cm tages alle 3 vr ud til 4 vr = 49-56-56-63 m, når halsen måler 17 cm tages alle 3 r ud til 4 r = 56-64-64-72 m og når halsen måler 22 cm tages alle 4 vr ud til 5 vr = 63-72-72-81 m. Når halsen måler 25 cm lukkes der løst af med r over r og vr over vr.
________________________________________

-
Halstørklæde:

Mål: ca 30 x 180 cm

Materialer: uld-Flamé
200 gr f.nr 16, rustblomme-ml

DROPS Pinde nr 9.

Strikkefasthed: Husk p.nr er vejledende 7 m på p 9 og Mønster = ca 10 cm i bredden

Mønster: 1.p: ret. 2.p: * 1 r, 2 omslag om p *, gentag fra *-* og slut af med 1 r. 3.p: Maskerne strikkes ret og omslagene slippes ned (= "lange" m). Gentag 1. til 3.p.

Halstørklæde: Slå 21 m op over 2 stk p 9 med uld-Flamé og træk den ene p ud før der strikkes (dette gøres for at opslåningskanten skal blive elastisk). Strik Mønster - se forkl over. Når halstørklædet måler ca 178 cm strikkes der 1 p ret over alle m før der lukkes løst af

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-388