DROPS / 32 / 10

DROPS 32-10 by DROPS Design

DROPS tröja i Karisma till herr med nordisk Renar + luva

Tags: djur, nordisk, tröjor,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: Dam: Small - Medium - Large
Herr: (Small/medium - Medium/large)
Garnåtgång: DROPS Karisma Superwash från Garnstudio
500-500-500 (550-550) gr f.nr 37, blå
150-150-150 (150-150) gr f.nr 1, natur
50- 50- 50 (100-100) gr f.nr 31, gul
50- 50- 50 (50- 100) gr f.nr 3, beige

DROPS Rundst och Strumpst 2,5 och 4.

Garnet till detta mönstret kostar 345kr. Läs mer.
Stickfasthet: 10 x 10 cm = 21 m x 26 v på st 4 och slätst.

Resår: * 1 rm, 1 am *

Bålen: Tröjan stickas på rundst och klipps upp till ärmhål efteråt. Lägg upp 184-190-196 (196-204) m på rundst 2,5 med blå och sticka 5 cm resår. Byt till rundst 4 och sticka M.1 samtidigt som det ökas 56-62-68 (56-60) m jämnt fördelat på 1a v = 240-252-264 (252-264) m. Efter M.1 stickas vidare med blå. När arb mäter 23-24-25 (28-30) cm stickas M.2 och därefter M.3 (starta vid pilen och sticka m över framst, starta vid pilen igen och sticka m över bakst) Samtidigt när arb mäter 30-31-32 (35-37) cm ökas 5 m i var sida (dessa m är till att klippa upp i efteråt och stickas inte in i mönstret). Kolla på stickfastheten. Efter M.3 stickas M.4 men på 12e till 18e v av M.4 stickas med gul i stället för natur. Efter M.4 stickas färdigt med blå. Samtidigt när arb mäter 56-57-58 (61-63) cm avm de mittersta 40-40-40 (40-40) m till hals fram och arb stickas färdigt fram och tillbaka på st. Vidare avm mot halsen på var 2a v 2 m x 2, 1 m x 1. När arb mäter 59-60-61 (64-66) cm avm 46-46-46 (46-46) m till hals bak. Vidare avm mot halsen 2 m i var sida. Maska av när arb mäter 60-61-62 (65-67) cm.

Ärm: Lägg upp 48-48-50 (50-50) m på strumpst 2,5 med blå och sticka 5 cm resår. Byt till strumpst 4 och sticka M.1 (placera en rapport mitt på ärmen av alla mönster) samtidigt som det ökas 12-14-12 (12-12) m jämnt fördelat på 1a v = 60-62-62 (62-62) m. Samtidigt ökas mitt under ärmen på var sida av mittm 1 m x 32-32-32 (32-32) m på Dam S + Herr: växelvis * var 3e och 4e v* Dam M+L: var 3e v = 124-126-126 (126-126) m. Efter M.1 stickas vidare med blå till arb mäter 37-36-36 (41-41) cm. Nu stickas M.5, M.6 och därefter färdigt med blå. När arb mäter 50-49-49 (54-54) cm stickas 2 cm slätst med avigan ut till sömsmån över klippkanten på bålen. Maska av.

Montering: Sy en märktråd ned mitt i de ökade m i var sida. Sy två maskinsömmar runt märktråden, 1a söm = 1/2 m från 1a m från tråden, 2a söm = 1/2 m från första söm. Klipp upp till ärmhål. Sy axelsömmen. Plocka upp ca 106 m runt halsen på rundst 2,5 med blå och sticka 2,5 cm slätst, 1 v avig (=vikkant), 2,5 cm slätst, maska av och vik kanten dubbel mot avigan och sy. Sy ärmarna till bålen från rätan så: sy växelvis 1 stygn i sista v på ärmen innan sömsmånen och 1 stygn på bålen efter maskinsömmen. Vänd tröjan med avigan ut och sy sömsmånen från ärmen över klippkanten på bålen för hand.

Luva:

Garnåtgång: 150 (150) gr f.nr 37,blå
DROPS Rundst 3 och 4.

Luva: Lägg upp 156 (162) m på rundst 3 med blå och sticka 7 cm resår * 2 rm, 2 am *, byt till rundst 4 och sticka slätst samtidigt som det avm till 102 (108) m jämnt fördelat på 1a v. Nu sätts en märktråd efter var 6e m. Där efter stickas de två m efter märktråden räta tills. Detta upprepas på var 6e v till det återstår 17 m. Dra en tråd dubbelt genom dessa m och fäst tråden. Gör en liten tofs och sy fast den på toppen.

Ulrike Bittrich 18.02.2019 - 12:32:

Gibt es diese Anleitung auch in XL oder vielleicht ähnliche Anleitungen in der groesse

DROPS Design 18.02.2019 kl. 13:08:

Liebe Frau Bittirch, hier finden Sie Pullover mit Garngruppe B, so daß Sie die Anleitung für die gewünschte Grösse anpassen können. Viel Spaß beim stricken!

Ulrike Bittrich 21.01.2019 - 22:16:

Sind die Längenangaben im Schnitt mit oder ohne Bündchen gemessen?

DROPS Design 22.01.2019 kl. 08:34:

Liebe Frau Bittrich, die Längeangaben sind mit Bündchen, dh von der Anschlagskante gemessen. Viel Spaß beim stricken!

Anette Vad 19.01.2019 - 20:28:

Hej. Jeg vil gerne strikke denne til min svigersøn. Han måler dog kun 90 i omkreds. Og opskriften i small måler 57 x 2 så den vil blive for stor. Kan i hjælpe med hvad jeg skal gøre for at få den mindre. På forhånd tak.

DROPS Design 28.01.2019 kl. 13:07:

Hei Anette. Dette er en vid modell, og vi har dessverre ikke mulighet til å skrive den om for deg. Men det er selvfølgelig ikke noe i veien for at du kan selv justerer maskeantallet om du vil ha genseren smalere. Vær obs på at om du ikke vil bryte mønsteret når du legger opp oppklippsmasker til ermene så bør maskeantallet på hver side (forstykke og bakstykke) gå opp i 24. God fornøyelse.

Mathieu Sylvie 15.12.2018 - 09:48:

Bonjour Est-il possible d’avoir les explications et quantitatif de la laine du pull homme en taille xxl. Merci

DROPS Design 17.12.2018 kl. 09:20:

Bonjour Mme Mathieu, nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chacun de nos modèles à chaque demande. Vous pouvez vous inspirer d'un modèle de même tension pour la taille souhaitée et ajuster les explications et le jacquard en conséquence. Votre magasin saura vous aider, même par mail ou téléphone. Bon tricot!

Wil 13.09.2018 - 10:35:

Kan ik de mouwen van deze trui er ook op de gewone manier inzetten. Ik ben op dit moment niet in het bezit van een naaimachine.

DROPS Design 17.09.2018 kl. 20:25:

Dag Wil, Ja hoor, je kan de mouwen er gewoon in naaien met een maasnaald en een restant garen.

Darja 10.12.2017 - 14:34:

Hallo! Ich bin jetzt mit dem Pullover fertig, das Ausschneiden hat super geklappt und die Ärmel sind angenäht. Und jetzt kommt mein Problem. Wohin nähe ich jetzt die 3 cm Blende vom Ärmel an? Wickel ich die Blende um den Rest vom ausgeschnittenen Ärmelloch und nähe in am Rand an oder wird die Blende glatt über den Rest gelegt und in der ganzen Breite am Vorder- bzw. Rückenteil angenäht? Danke noch mal für die Hilfe und liebe Grüße

DROPS Design 11.12.2017 kl. 13:25:

Liebe Darja, die Beschreibung zum Einnähen der Ärmel in der Anleitung umformuliert, es sollte dadurch nun klarer sein, solltenn Sie weitere Fragen haben, dann melden Sie sich gerne. Viel Spaß beim fertigstellen!

Darja 08.10.2017 - 17:36:

Hallo, ich hätte eine Frage zu dem Ärmelloch. Ich soll ja 5 Maschen aufnehmen, die dann später aufgeschnitten werden, deshalb soll da auch nicht im Muster gestrickt werden. Aber was mach ich mit dem zweiten Faden? Strick ich dann mit beiden Fäden die fünf Maschen? Oder nehme ich den zweiten Faden hinten mit - und schneide ihn dann ach auf? Oder muss ich den zweiten Faden auf der Rückseite, also nach den 5 Maschen wieder neu einfädeln? Bin etwas ratlos...

DROPS Design 09.10.2017 kl. 09:20:

Liebe Darja, Sie können diese 5 M abwechselnd mit je 1 Farbe stricken (bei der nächsten Runde stricken Sie diese M abwechselnd mit der andere Farbe, damit Sie 1 M mit Farbe A und 1 M mit Farbe B in der Breite sowie in der Höhe haben). Viel Spaß beim stricken!

Christiane Troendle 09.01.2015 - 19:11:

Wie kann ich bei diesem Model das Armloch herstellen bzw. aufschneiden? Habe ich noch nie gemacht und kann es mir nicht vorstellen!

DROPS Design 11.01.2015 kl. 16:01:

Schauen Sie mal unter Videos im Kopf neben dem Foto, dort gibt es ein Video "Fertigstellen: Armloch aufschneiden (Steek-Technik)", das erklärt das Prinzip des Aufschneidens sehr anschaulich! Viel Spaß bei dieser interessanten Technik!

Carina Bolmér 03.12.2014 - 15:19:

Hej! Har en fråga om det står att man ska placera en rapport mitt på ärmen av alla mönster? Hur gör man då?

DROPS Design 05.12.2014 kl. 09:31:

Hej Carina, man räknar antal maskor och börjar diagrammet så mitten av diagrammet hamnar mitt på ärmen (Rita gärna). Men det här mönstret är inte så viktigt att placera mitt på ärmen... det blir fint i alla fall. Lycka till!

Jenny 16.11.2014 - 16:55:

Hallo! Mein Freund hat einen Brustumfang von ca. 105 cm. Welcher Größe entspricht das hier? Gibt es auf der Homepage eine Größentabelle? Vielen Dank im Voraus für die Antwort :D Jenny

DROPS Design 17.11.2014 kl. 22:18:

Liebe Jenny, die Maße des Pullovers finden Sie unten in der Maßskizze, auch das Brustmaß (= Weite des Pullis, er wird ja gerade gestrickt). Je nachdem, wie weit der Pulli fallen soll, können Sie die entsprechende Größe auswählen.

Kommentér oppskrift DROPS 32-10