DROPS / 43 / 3

DROPS 43-3 by DROPS Design

DROPS nordisk herr tröja i Silke-tweed eller Alpaca.

Tags: nordisk, tröjor,
Detta mönster har inget namn än. Föreslå gärna ett!

Storlek: Small/medium (Medium/large)
Garnåtgång: DROPS Silke-tweed från Garnstudio
300 (300) gr f.nr 05, blå
50 (50) gr f.nr 09, beige
50 (50) gr f.nr 08, ljus beige
50 (50) gr f.nr 10, grå
50 (50) gr f.nr 02, brun

Eller använd: DROPS Alpaca från Garnstudio
400 (400) gr f.nr 6360, blå
100 (100) gr f.nr 618, ljus beige
100 (100) gr f.nr 2020, ljus camel
100 (100) gr f.nr 517, mellangrå
100 (100) gr f.nr 607, ljus brunmelerad

DROPS Rundst och Strumpst 2,5 och 3,5.
DROPS Cocos-Knappar: 2 st. (Knapp nr 516).

Stickfasthet: 23 m x 30 v på st 3,5 och mönster = 10 x 10 cm. Kom ihåg att stnr endast är vägledande!

Mönster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mönstret ses från rätan. Hela mönstret slätstickas.

Resår: * 1 rm, 1 am *. Upprepa från *-*.

Bålen: Lägg upp 248 (260) m på rundst 2,5 med blå och sticka resår i 6 cm. Byt till rundst 3,5, sticka M.1 och öka 16 (28) m jämnt fördelat på 1a v = 264 (288) m. Kontrollera stickfastheten. Efter M.1 stickas med blå till arb mäter 36 (37) cm. Sticka M.1 - se till att få båda M.1 över varandra. Samtidigt när arb mäter 40 (42) cm stickas nästa v så här: avm 2 m för ärmhål, 128 (140) m framst, avm 4 m för ärmhål, 128 (140) m bakst, avm 2 m för ärmhål. Varje del stickas färdig för sig.

Framst: = 128 (140) m. Nu avm för ärmhål på vartannat v: 1 m x 1 (4) = 126 (132) m. Efter M.1 stickas färdigt med blå. Samtidigt när arb mäter 50 (53) cm avm de mittersta 6 (6) m till sprund. När arb mäter 60 (63) cm avm mot halsen på vartannat v: 11 (12) m x 1, 3 m x 1, 2 m x 3, 1 m x 1. Maska av när arb mäter 66 (69) cm.
Bakst: = 128 (140) m. Nu avm för ärmhål som på framst = 126 (132) m. När arb mäter 64 (67) cm avm de mittersta 44 (46) m till hals. Sedan avm 2 m i varje sida på nästa v mot halsen. Maska av när arb mäter 66 (69) cm.

Ärm: Lägg upp 60 (62) m på strumpst 2,5 med blå och sticka resår i 5 cm. Byt till strumpst 3,5, sticka M.1 uppöver (se till att få en rapport mitt på ärmen) och öka 2 (2) m jämnt fördelat på 1a v = 62 (64) m. Samtidigt efter resåren ökas det 2 m mitt under ärmen 29 (30) ggr på växelvis vart 4e och 5e v = 120 (124) m. Efter M.1 stickas färdigt med blå. När arb mäter 52 (52) cm avm 4 m mitt under ärmen och det stickas färdigt fram och tillbaka på st. Sedan avm det 6 m i varje sida för axel på vartannat v 7 ggr, maska av. Arb mäter ca 57 (57) cm.

Montering: Sy axelsömmen. Plocka upp ca 26 m längs höger sprund på st 2,5 med blå och sticka 2,5 cm resår, maska av. Upprepa längs vänster sprund men efter 1 cm avm för 2 knapphål - 1 knapphål = avm 2 m och lägg upp 2 nya på nästa v. Plocka upp ca 120 m runt halsen från avigan på strumpst 2,5 med blå och sticka resår - den yttersta m i varje sida stickas rät på alla v, maska av med rm och am efter 9 cm. Sy i ärmarna och knapparna.

= ljus beige
= grå
= brun

Nettie De Groot 20.11.2010 - 16:20:

Ik mis de teltekening van het patroon

DROPS Design NL 22.11.2010 kl. 13:58:

Hoi. De teltekening is toegevoegd! Gr. Tine

Kommentér oppskrift DROPS 43-3