DROPS Extra / 0-419

DROPS Extra 0-419 by DROPS Design

Vest met kabelpatroon en korte mouwen van DROPS Muskat. Maat: S – M – L

Trefwoorden: kabel, korte mouwen, omslagvest, vesten,
Dit model heeft nog geen naam. Heeft u misschien een goede voorstel?

Materiaal: DROPS Muskat van Garnstudio
400-500-550 gr. kleur nr. 70, lichtroze mix

DROPS rondbreinld en breinld zonder knop 3,5 en mm - of maat die u nodig hebt voor een stekenverhouding van 21 st x 28 nld in tricotst met nld 4 mm = 10 x 10 cm.

Boordsteek: *2 r, 2 av*, herhaal van *-*.

Ribbelst, heen en weer gebreid op de nld: brei alle nld recht

Patroon: zie telpatroon M.1 en M.2. De telpatronen laten het patroon aan de goede kant zien. Zowel de heengaande als de teruggaande naalden zijn weergegeven.

Tip voor het meerderen: meerder naast 1 ribbelst door 1 omsl te maken. Brei in de volgende nld de omsl gedraaid om gaatjes te voorkomen.

Tip voor het minderen (voor de hals): minder naast 4 ribbelst aan de goede kant.
Minder als volgt na 4 st: 1 r afh, 1 r, afgeh st overh.
Minder als volgt voor 4 st: 2 r samen

Het garen om dit patroon van te maken kunt u vanaf 18.27€ krijgen. Lees meer.

Instructies voor het patroon

VOORPAND EN ACHTERPAND:
Brei heen en weer op de rondbreinld van middenvoor naar middenvoor. Lees het hele deel door voor u begint!
Zet 190-214-238 st op (inclusief 4 voorbies st aan elke kant middenvoor) met rondbreinld 3,5 mm. Brei de eerste nld als volgt aan de goede kant: 4 ribbelst, *2 r, 2 av*, herhaal van *-* en eindig de nld met 2 r en 4 ribbelst. Ga als de boordsteek 3 cm meet (zorg dat de volgende nld aan de verkeerde kant is) verder met nld 4 mm en brei 2 nld ribbelst en meerder TEGELIJKERTIJD 2 st gelijkmatig verdeeld over de eerste nld = 192-216-240 st.
Plaats een markeerder 49-56-61 st vanaf elke kant middenvoor om de zijkanten aan te geven (= 94-106-118 st tussen de markeerders voor het achterpand). Brei nu de volgende nld als volgt aan de verkeerde kant:
Maat S: 4 ribbelst, M.1A, M.1B, 4 av, M.1A, M.1B en 4 ribbelst.
Maat M: 4 ribbelst, M.1A, 1 r, 4 av, 2 r, 4 av, 1 r, M.1B, 4 av, M.1A, 1 r, 4 av, 2 r, 4 av, 1 r, M.1B en 4 ribbelst.
Maat L: : 4 ribbelst, M.1A, 1 r, 4 av, 2 r, 4 av, 2 r, 4 av, 2 r, 4 av, 1 r, M.1B, 4 av, M.1A, 1 r, 4 av, 2 r, 4 av, 2 r, 4 av, 2 r, 4 av, 1 r, M.1B en 4 ribbelst.

Ga zo verder in patroon en meerder TEGELIJKERTIJD 1 st aan elke kant middenvoor – zie TIP VOOR HET MEERDEREN – elke 4e nld in totaal 6 keer en dan om de nld in totaal 7 keer (brei de gemeerderde st in ribbelst).
Meerder aan de zijkanten als volgt: brei TEGELIJKERTIJD tot een hoogte van 10 cm en meerder dan 1 st aan beide zijkanten van de 2 r aan de zijkant van het vest elke 6 cm in totaal 4 keer (brei de gemeerderde st av aan de goede kant).
Hals: brei TEGELIJKERTIJD tot een hoogte van 17 cm (3 nld na de laatste meerdering middenvoor) en minder dan voor de hals aan elke kant middenvoor – zie Tip voor het minderen – om de nld: 13 keer 1 st, dan elke 4e nld: 5 keer 1 st en dan elke 6e nld: 6 keer 1 st.
Armsgat: brei TEGELIJKERTIJD tot een hoogte van 35-36-37 cm en kant dan 6 st af aan elke zijkant voor het armsgat (dus 3 st aan elke kant van elke markeerder) en brei nu de voorpanden en het achterpand apart verder.

ACHTERPAND:
= 96-108-120 st.
Kant af voor de armsgaten aan elke kant om de nld: 1-3-4 keer 2 st en 3-3-5 keer 1 st = 86-90-94 st. Ga verder in patroon als hiervoor. Brei tot een hoogte van 51-53-55 cm en brei dan 4 nld ribbelst over de middelste 26 st (ga verder over de overgebleven st als hiervoor). Kant nu de middelste 18 st af voor de hals = 34-36-38 st over voor elke schouder. Ga verder in patroon met 4 ribbelst langs de hals tot het werk ongeveer 53-55-57 cm meet – pas zo aan dat na 2 nld na een kabel is. Brei nu de 6 st van elke kabel 2 aan 2 recht samen = 28-30-32 st. Kant de overgebleven st af in de volgende nld – het werk meet ongeveer 54-56-58 cm.

RECHTERVOORPAND:
Ga verder met minderen voor de hals en kant TEGELIJKERTIJD af voor het armsgat als beschreven voor het achterpand. Als alle minderingen voor het armsgat en de hals gedaan zijn, zijn er nog 34-36-38 st over voor elke schouder. Ga verder in patroon met 4 ribbelst langs de hals tot het werk ongeveer 53-55-57 cm meet – pas zo aan dat na 2 nld na een kabel is. Brei nu de 6 st van elke kabel 2 aan 2 recht samen = 28-30-32 st. Kant de overgebleven st af in de volgende nld, het werk meet ongeveer 54-56-58 cm.

LINKERVOORPAND:
Als het rechtervoorpand, maar in spiegelbeeld.

MOUW:
Brei in de rondte op breinld zonder knop.
Zet 60-64-68 st op met nld 3,5 mm. Brei 1 nld in tricotst en ga verder in Boordsteek – zie boven. Ga als de boordsteek 3 cm meet verder met nld 4 mm, brei 1 nld recht, brei 1 nld av en pas TEGELIJKERTIJD het aantal st aan naar 61-65-69 op de laatste rondte. Brei nu de volgende nld als volgt (plaats een markeerder aan het begin van de nld = midden onder de mouw): 1 r, 2-4-6 av, M.2 (= 55 st) en eindig met 2-4-6 av, 1 r. Ga zo verder in patroon. Meerder TEGELIJKERTIJD vanaf een hoogte van 4 cm 2 st midden onder de mouw elke 5e nld in totaal 8 keer = 77-81-85 st (brei de gemeerderde st av). Brei tot een hoogte van 18 cm en kant dan 6 st af midden onder de mouw en brei het werk verder heen en weer op de nld. Kant af voor de mouwkop aan elke kant om de nld: 4 keer 2 st. Kant de overgebleven st af, het werk meet ongeveer 26-28-29 cm.

AFWERKING:
Naai de schoudernaden samen en naai de mouwen in het lijf.
RIEM: zet 6 st op met nld 4 mm en brei een koker als volgt: *1 r, haal de draad naar voren, 1 st av afhalen, haal de draad naar achteren*, herhaal van *-* op alle nld. Kant af als de riem ongeveer 110 tot 150 cm lang is.

Dit patroon is gecorrigeerd. .

Gewijzigd online: 21.11.2016
VOORPAND EN ACHTERPAND: begin aan de verkeerde kant (2 nld ribbelst + eerst nld met patroon) ipv goede kant.

= 1 bobbel: brei 5 st in deze st door afwisselend voor en achter in de steek te breien. Brei 4 nld tricotst op deze 5 st. Haal nu de 2e st op de rechternld st over de 1e st, dan de 3e st over 1e st, 4e st over 1e st en 5e st over 1 st = 1 st over.
= zet 3 st op een kabelnld en houd deze voor het werk, 3 r, 3 r van de kabelnld.
= zet 3 st op een kabelnld en houd deze achter het werk, 3 r, 3 r van de kabelnld.

Pat Whetstone 21.09.2015 - 11:58:

I love this pattern but only difficulty I have is that on the charts, bobbles and cables are on even number rows that is, wrong side rows, surely they should be on rs rows. Has anyone else found this or am I doing something wrong ?

JW 01.07.2012 - 02:02:

Size L: pattern is 6 stitches short. Should have an additional K2, P4 before K1, M18

DROPS Design 04.12.2012 kl. 19:00:

Dear JW, Size L pattern has been edited. Thank you ! Best regards !

Pecriaux 15.05.2012 - 17:35:

Dans les explication de ce modèle : DROPS Extra 0-419 DROPS Extra 0-419 by DROPS Design Gilet irlandais à manches courtes DROPS en « Muskat » les explications du diagramme sont en langue étrangère (pour moi en tout cas! ;-D) j'aimerais bien les avoir en français si c'était possible...je guetterai dans les jours qui viennent...

DROPS Design 16.05.2012 kl. 08:42:

Bonjour Pecriaux, la légende apparaît maintenant directement au-dessus du diagramme. Bon tricot !

DROPS Design 26.10.2009 - 09:29:

Denne oppsk. finnes dessverre ikke på norsk. Bare på dansk og svensk.

M.E. 25.10.2009 - 22:20:

Hei Mangler oppskriften her?

Laat een opmerking achter voor DROPS Extra 0-419